Gå til innhold

Se video: Slik kan hackere stjele en Tesla på bare sekunder


Anbefalte innlegg

 

Hvorfor er det ikke en video av hvordan hackere kan stjele en Ferrari , lamborghini, maserati, BMW , Mercedes etc and so on? Hvorfor er dette nyheter? Hva er greia? Tesla er en like stjelbar bil som alle andre biler der ute - Eller faktisk kanskje mindre stjelbar med de siste sikkerhetsoppdateringer. Men ingenting er 100% sikkert. Hva prøver Digi.no å vise med denne artikelen? Hvorfor har denne artikelen noe verdi ?? Geez - Tesla bashing for the win! #FUD

 

De fleste(?) biler man må bruke relay-angrep for å gjøre det samme mot, at man kan rett ut kopiere nøkkelen tror jeg ikke har vært mulig på andre merker. Så det er forskjell på tesla og "alle andre" i dette tilfellet.

Riktig. For de andre bilene må du kjøre replay, som krever to personer som samhandler med dyrere utstyr. Mot Tesla Model S holder det med én person og angrepet kan gjøres i flere faser som ikke avhenger av hverandre i tid. Problemet her er jo alt for svak kryptering med 40 bits, noe de fleste andre bilprodusenter ikke har. Model X er heller ikke sårbar. Så folk må slutte å syte over at dette gjelder alle andre også osv. og stakkars Tesla osv.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jawil, Civilix
Ingenting av det dere 2 sier gir mening. Det er utvilsomt like lett å kopiere en key fob på alle andre keyless kjørtetøy. 
For ikke å snakke om alt det jammer utstyret man må ha for å deaktivere tracking. Også kommer det at Tesla har registrert alle delene sine - så de blir ubrukelig å selge videre. For ikke å snakke om at man kan deaktivere bilen eksternt fra Tesla og nekte bilen å lade etc and so on .. prove me wrong - men dere begge er på bærtur ass. 


Det her derimot er nyheter ; 
https://www.dailymail.co.uk/news/article-5666523/The-car-thefts-cover-car-makers-knew-vehicles-security-risk.html 

https://www.express.co.uk/life-style/cars/806889/Keyless-entry-car-keys-hack-theft-warning 

 

Endret av Ripcurl87
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver gang jeg hører ordet Tesla hører jeg også Tyveri er skikkelig lettvint ass. Når Tesla krever ca. 1 million kroner for en bil, da kan man forvente at dem tilbyr kundene litt bedre enn 40-bits kryptering og ikke minst driftsikre biler. Akkurat nå føles ikke Teslas biler som 1 million kroner, men heller 100 tusen kroner og gjerne mindre enn det. Nylig skrev DinSide (https://www.dinside.no/motor/9-av-10-teslaer-matte-repareres/70155914) at 9 av 10 Teslaer måtte repareres (Model 3). Kun 14 prosent av bilene bestod kvalitetskontrollen. Hva er det man egentlig betaler Tesla så mye for? Ikke har dem gode seter og interiør heller, bare en diger skjerm der alt er most inn. Lite intuitive biler, ingen ekte kjøreglede. Amerikanse bilprodusenter (inkludert Tesla) har jo generelt dårlig kvalitet. Andre biler som Nissan Leaf koster bare en brøkdel, men der får man ekte knapper å trykke på, driftsikkerhet, ingen sikkerhetstull og man har også plass til 4 andre personer akkurat som i en Tesla. Tesla burde senke prisene på bilene sine. De er mildt sagt kraftig overpriset.

Endret av wingca
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver gang jeg hører ordet Tesla hører jeg også Tyveri er skikkelig lettvint ass. Når Tesla krever ca. 1 million kroner for en bil, da kan man forvente at dem tilbyr kundene litt bedre enn 40-bits kryptering og ikke minst driftsikre biler. Akkurat nå føles ikke Teslas biler som 1 million kroner, men heller 100 tusen kroner og gjerne mindre enn det. Nylig skrev DinSide (https://www.dinside.no/motor/9-av-10-teslaer-matte-repareres/70155914) at 9 av 10 Teslaer måtte repareres (Model 3). Kun 14 prosent av bilene bestod kvalitetskontrollen. Hva er det man egentlig betaler Tesla så mye for? Ikke har dem gode seter og interiør heller, bare en diger skjerm der alt er most inn. Lite intuitive biler, ingen ekte kjøreklere. Amerikanse bilprodusenter (inkludert Tesla) har jo generelt dårlig kvalitet. Andre biler som Nissan Leaf koster bare en brøkdel, men der får man ekte knapper å trykke på, driftsikkerhet, ingen sikkerhetstull og man har også plass til 4 andre personer akkurat som i en Tesla. Tesla burde senke prisene på bilene sine. De er mildt sagt kraftig overpriset.

 

QC er der for en grunn, sørge for at det leverte produktet når opp til QC målene. De blir fikset før kunde mottar bilene. Jeg liker setene i min bil, lite intuitive? Det er det mest intuitive UI'et jeg vet om. Ingen ekte kjøreglede(regner jeg med du mente..), neivell? Hva mangler? Knapper å trykke på? Har du nokia 3310 enda? sikkerhetstull? 

 

Senke prisene har de gjort med model 3... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jawil, Civilix

Ingenting av det dere 2 sier gir mening. Det er utvilsomt like lett å kopiere en key fob på alle andre keyless kjørtetøy. 

For ikke å snakke om alt det jammer utstyret man må ha for å deaktivere tracking. Også kommer det at Tesla har registrert alle delene sine - så de blir ubrukelig å selge videre. For ikke å snakke om at man kan deaktivere bilen eksternt fra Tesla og nekte bilen å lade etc and so on .. prove me wrong - men dere begge er på bærtur ass. 

 

 

Det her derimot er nyheter ; 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-5666523/The-car-thefts-cover-car-makers-knew-vehicles-security-risk.html 

 

https://www.express.co.uk/life-style/cars/806889/Keyless-entry-car-keys-hack-theft-warning 

 

 

 

Nei det er ikke nødvendigvis sant. Poenget her er at krypteringgen er utdatert. Selv om du kan kopiere signalene så hjelper det lite om du ikke klarer å knekke krypteringen.

Lenke til kommentar

LMH1: Tesla har sporing av bilen men det slår tyvene av.

Dette er gammelt nytt og gjelder alle biler med trådløs nøkkel.

Som det står i artikkelen bør man oppbevare nøkkelen langt vekk fra bilen eller helst skjermet og slå på pin kode eller slå av passive entry. Krypteringen skal være forbedret i siste versjon (samme som har vært i modell X en stund).

Lenke til kommentar

Det er nok flere som er på bærtur, Tore ;-)

1. Tyvene deaktiverer tracking og bilens kommunikasjon.

2. Tesla kan da ikke deaktivere bilen.

3. Mulig Tesla har registrert delene men det ser ikke ut til å hjelpe.

I USA ser ikke tyvene ut til å være like intelligente så der funker det du sier men ikke i Europa.

Men du har rett i at dette gjelder alle biler med trådløs nøkkel.

Lenke til kommentar

jawil, Civilix

Ingenting av det dere 2 sier gir mening. Det er utvilsomt like lett å kopiere en key fob på alle andre keyless kjørtetøy. 

For ikke å snakke om alt det jammer utstyret man må ha for å deaktivere tracking. Også kommer det at Tesla har registrert alle delene sine - så de blir ubrukelig å selge videre. For ikke å snakke om at man kan deaktivere bilen eksternt fra Tesla og nekte bilen å lade etc and so on .. prove me wrong - men dere begge er på bærtur ass. 

 

 

Det her derimot er nyheter ; 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-5666523/The-car-thefts-cover-car-makers-knew-vehicles-security-risk.html 

 

https://www.express.co.uk/life-style/cars/806889/Keyless-entry-car-keys-hack-theft-warning 

 

 

 

Jo det vi ser gir mening. Model X har for eksempel ikke denne feilen og er ikke utsatt for dette angrepet. Poenget er at nøkkellengden er så kort at bilen kan åpnes ved hjelp av bare challenge response og en rainbow table. Les wired artikkelen, den har flere detaljer. Dette er ikke et replay angrep og er ikke samme feil som rammer alle andre. Dette angrepet er lettere å gjennomføre siden det bare kreves én person. Og det ikke er timing avhengig.

Lenke til kommentar

Det er nok flere som er på bærtur, Tore ;-)

1. Tyvene deaktiverer tracking og bilens kommunikasjon.

2. Tesla kan da ikke deaktivere bilen.

3. Mulig Tesla har registrert delene men det ser ikke ut til å hjelpe.

I USA ser ikke tyvene ut til å være like intelligente så der funker det du sier men ikke i Europa.

Men du har rett i at dette gjelder alle biler med trådløs nøkkel.

1 . Very true - og det er poenget mitt. Det kreves avansert utstyr for å stjele bilen. De andre bilene som ble stjålet brukte de utstyr for 100 britiske pund. Det går ikke med model S. 

2 . Thats where youre wrong kiddo ( or old man) - The future is now! - De kan deaktivere bilen for å ta imot strøm på ladestasjoner eller hjemme. De kan også deaktivere bilen fra å bli startet opp igjen ( Hvis de har tilgang til bilen - noe de mest sannsynlig ikke har, because of jammers ). 

3. And also very true. Ergo store organisterte bander med nettverk, kapasitet, rutiner på hvordan de skal bli kvitt biler etc and so on.. 

 

Så tilbake til mitt poeng. Dette er ikke nyheter - dette er ikke noe nytt. Det er likt for absolutt alle andre biler der ute - de kan stjeles hvis man vil og har riktig ressurser - alle dyrer biler er i faresone - det er ikke enklere å stjele en Tesla enn andre biler etc and so on ... Så takk for at du hjelper meg å argumentere. Dog den "Flere som er på bærtur" kunne du ha spart deg for - du er jo helt enig i de tingene jeg sier  :wallbash:

Lenke til kommentar

Jo det vi ser gir mening. Model X har for eksempel ikke denne feilen og er ikke utsatt for dette angrepet. Poenget er at nøkkellengden er så kort at bilen kan åpnes ved hjelp av bare challenge response og en rainbow table. Les wired artikkelen, den har flere detaljer. Dette er ikke et replay angrep og er ikke samme feil som rammer alle andre. Dette angrepet er lettere å gjennomføre siden det bare kreves én person. Og det ikke er timing avhengig.

Poenget er at du ikke forstår at det kreves mer enn 1 person å stjele bilen - og ganske avansert ustyr.  Les jammere for GPS og Mobilsignaler - et stort nettverk for å demontere og bli kvitt bilen - mulighet for å frakte bilene over grensen etc. 

Det er med andre ord ett fett - like lett å stjele hvilken som helst annen bil. Har du ressurser til å stjele en Tesla og ønske om å komme unna med det / bruke delene senere / tjene penger på det - har du ressurser til å stjele hvilken som helst annen bil. Bortsett fra en annen bil kan du bytte skilter på over grensa og bruke normalt - det går ikke med en Tesla - den "MÅ" demonteres. 

Lenke til kommentar

Hvorfor står det ingenting om tesla har fikset problemet eller ei? Breach coverage 101 er det ikke?

Fordi det ikke er fikset med mindre man betaler for ny nøkkel?

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det ikke nevnes at man bare kan skru av "Passive Entry", og at hele saken tilsynelatende er en gammel sak som av en eller annen grunn har dukket opp igjen.

 

 

 

Morsomt hvis man har standard pinkode 1234 eller 4321.

Eller like siffer. Jeg vil si sikkerheten er litt dårlig for å være bil.

Hvis en 16 åring med riktig utstyr kan stikke av med bilen.

 

Man burde forvente mere av model X. vertfall.

Hvordan i all verden er det Teslas feil hvis eieren velger en dårlig kode?

 

Si meg, tenker du i det hele tatt gjennom ting før du skriver det?

 

 

 

Nylig skrev DinSide (https://www.dinside.no/motor/9-av-10-teslaer-matte-repareres/70155914) at 9 av 10 Teslaer måtte repareres (Model 3). Kun 14 prosent av bilene bestod kvalitetskontrollen.

Eh, kvalitetskontrollen fanger nettopp opp problemer før bilene utleveres til kunder, så hva er det du snakker om egentlig?

 

Forresten kan disse problemene være alt fra ørsmå kosmetiske feil til større ting. Alt avhenger av hvor Tesla legger lista.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Er 200 kroner på hvilken som helst kinaside det. Så er signalene jammet.

Alt er mulig , men prisen ligger nok på rundt 350 dollar og oppover når du skal ha noe som blokkerer GPS frekvenser typ ( L1 -> L5 ) , LoJack og GLONASS etc .. Pluss at kjører du forbi noen som du ikke ønsker å kjøre forbi med dette på blir du nok fort stoppa ;) 

Så det er tilbake til d et hele denne diskusjonen her er om - det er like lett / vanskelig å stjele hvilken som helst annen bil. Hele artikelen er del av FUD kampanjen mot Tesla. Fear , Uncertainty and Doubt.. 

Jeg kjører selv en Model X og ELSKER bilen - er noe heeeelt anderledes enn noe annet jeg har kjørt der ute. Skjønner ikke at så mange folk vil Tesla dit peppern gror - hadde de lånt en tesla noen par dager hadde de blitt helt solgt.. Det er litt det som er greia - Tesla er like avhengighetsdannende som det iPhone var når de kom med de første touch variantene. Try it out ! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...