Gå til innhold

Lånekassen og tilbakebetaling


Lami

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et lån fra Lånekassen på 500k. Siste utbetaling juni.

Har ca 350k på høyrentekonto.

 

Ser det løper renter en-to mnd etter siste utbetaling. Renten er 2%.

 

Første regning kommer ca 7 mnd etter siste utbetaling.

 

Vil det være fordel å begynne å betale nå? Eller skal jeg vente? Er det ikke slik at det blir mer renter å betale jo lenger jeg venter med å betale tilbake?

IMG_1027.png

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at lån til lånekassen er personlig. Så hvis du dør så er det ingen som arver gjelden: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/Sletting-av-gjeld/dodsfall/

 

 

Så lenge man følger lånekassens regler så er lånekassen en ekstremt mye hyggeligere kreditor enn private. Hvis du f.eks blir ufør så vil det i visse situasjoner gjøre at du får slettet gjelden, eller ha rentefrie perioder. 

 

Blir du "bare" arbeidsledig eller annet som gjør at du ikke har inntekt en periode så kan du få slettet gjelden i visse tilfeller. 

 

Hvis du av en eller annen grunn ikke har råd til å betale en måned så kan du få ganske mange utsettelser, men renter løper. 

 

Alt i alt er Lånekassen en veldig OK kreditor, men hvis du misligholder så er de mer jævlige enn andre. 

 

Det å beholde det vanlige lånet i Lånekassen er en fin måte å kunne justere egne finanser gjennom livet. Relativt billig er det også. 

 

Vurder å sette iallefall deler av beløpet du har inn på BSU2 frem til du kjøper deg din egen bopel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. :)

 

Så fasiten er at jeg egentlig burde beholde lånet?

 

Jeg trenger ikke penger ennå men hvis jeg skal kjøpe noe leilighet så er det greit å ha disse lånepengene?

 

Jeg søker på jobber men har ikke fått noe napp ennå.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. :)

 

Så fasiten er at jeg egentlig burde beholde lånet?

 

Jeg trenger ikke penger ennå men hvis jeg skal kjøpe noe leilighet så er det greit å ha disse lånepengene?

 

Jeg søker på jobber men har ikke fått noe napp ennå.

Så lenge du ikke bruker pengene på tullball, men forsvarlige investeringer, så er det lite vits i å kvitte seg med Lånekassen fortere enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. :)

 

Så fasiten er at jeg egentlig burde beholde lånet?

 

Jeg trenger ikke penger ennå men hvis jeg skal kjøpe noe leilighet så er det greit å ha disse lånepengene?

 

Jeg søker på jobber men har ikke fått noe napp ennå.

 

 

Korte svaret er et rungende JA. 

 

Men, hvis alternativet er å bruke pengene på turer til Ibiza, eller fete biler så er svaret åpenbart nei. Siden du har klart å holde fingrene av fatet gjennom hele studietiden så tyder vel det mest på at du har en svært godt utviklet økonomisk sans. 

 

Dette gjør jo at du har en god fleksibilitet mens du søker jobb. Du har en god buffer, og kan i motsetning til mange andre både søke jobb og samtidig søke etter egen bopel hvis det er det du ønsker. Så lenge du har 350K på bok kan du takke ja til jobb uten å egentlig ofre en tanke på hvordan du skal bo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. :)

 

Så fasiten er at jeg egentlig burde beholde lånet?

 

Jeg trenger ikke penger ennå men hvis jeg skal kjøpe noe leilighet så er det greit å ha disse lånepengene?

 

Jeg søker på jobber men har ikke fått noe napp ennå.

 

Det kan ta tid å finne jobb nå, det er gjerne ~100 søkere på hver stilling.

 

Jeg har skiftet jobb og tjener mer på land nå enn jeg gjorde offshore før. Mitt tips er å søke bredt og mye, prioriter å bruke tid på å øke kompetanse. Er du kompetent nok trenger du bare én søknad til drømmejobben, dess mer kompetanse og erfaring du kan vise til dess enklere blir det å finne jobb. Har du en generisk CV ville jeg brukt tiden på å gjøre den mer attraktiv fremfor å vente til noen ansetter deg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Trenge hva senere?

 

Nei hvis jeg betaler tilbake så får jeg jo mindre og mindre i lån. Det var hvis jeg eksempel skulle kjøpe bolig senere.

Ja, det er riktig, hvis du betaler tilbake får du mindre lån. Det er bare ikke vanlig å omtale det som å "miste" et lån.

 

I motsetning til andre lån, så gir lånekassen deg rett til å utsette betalingen noen ganger. Den retten kan være veldig kjekk hvis du f. eks havner i en vanskelig økonomisk situasjon. Derfor bør du ikke bruke den nå når du faktisk kan betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du får fast inntekt og sparar i BSU så kan du i enkelte bankar opprette BSU 2/Start/Pluss osv. og kunne plassere 300 000 rett inn på konto til rente på 3.4-3.6%. I OBOS er det heller ikkje krav om at det skal brukast på bustad, sjølv om det gjerne er det mest sannsynlege til slutt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...