Gå til innhold

Hvordan går det egentlig med Elon Musk?


Anbefalte innlegg

Da jeg ikke får flere (hundre?) milliarder kroner i subsidier fra den amerikanske staten, så er det helt irrelevant å sammenligne mine investorevner med Musk sine.

Tesla fikk noen "subsidier" i sin tid. De ble betalt tilbake igjen. Tesla var vel eneste bilprodusent som gjorde det.

 

Var det flere angrep du hadde på lager da?

 

La meg gjette: Du er også en "selvlært ingeniør og rakettforsker"?

Hva med å svare på det han skriver om selve saken?

 

For eksempel det at Tesla fikk et lån som de betalte tilbake med renter, i motsetning til de andre bilprodusentene?

 

Eller at Musk har flere grader bak seg?

 

Eller om du har bevis for bruk av narkotika på Twitter m.m.?

 

Eller å dokumentere påstanden din om at SpaceX er en privatisering av Saturn V?

 

Eller hva "jeg tror det kommer nye motorer som er bedre enn batterier" har med saken å gjøre (visste forresten ikke at batterier var motorer)?

 

Osv.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange kommer med berettiget kritikk av elbiler.

Hvem er det, og hva går denne kritikken ut på?

 

 

 

Whataboutism sniker seg inn i alle debatter...

Det er ikke whataboutism å påpeke den ensidige hetsen av Musk til tross for at han hverken er pågrepet eller dømt for noe, samtidig som sjefer for andre bilselskaper faktisk sitter i fengsel.

 

Du må lære deg uttrykk før du prøver å flotte deg med dem.

 

 

 

Tror ikkje noen her tar deg seriøst lenger etter den tiraden der.

 

Din blinde tro er ikkje noe annerledes enn en ekstrem religiøs sin tro.

Og du tror at du blir tatt seriøst når du ikke svarer på et eneste saksargument, men går rett på å latterliggjøre ham?

 

 

 

 

All hail...

 

En god studie om massesuggesjon, om ikke annet.

Enda et eksempel på god saksargumentasjon fra antiTesla-gjengen.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

That's where you wrong kiddo. Det at du ikke greier å forestille deg en framtid eller du ikke greier å forstå hvordan de skal gjør noe - betyr ikke det at det er umulig. Du kan ikke si det sverter navnet eller ryktet hans. Han beviser jo gang på gang at han kan gjøre det "umulige" ...

-Lande raketter? ingen som trodde på, og folk gjorde narr helt til han beviste at det gikk. Nå er alle "yaaaay - spaceX" ..

-Elektrisk langdistansekjøretøy med overlegen rekkevidde, kjøreegenskaper og sikkerhet? umulig, og folk gjør narr av mannen og firmaet.. Men nå begynner oppegående folk å forstå at han faktsik får det til. Model 3 f eks utsolgte resten av sitt markedet i Q2 - bare vent til den kommer til Norge ;)

- Borre tunnel under LA? umulig!! og folk rakker ned på firmaet og ideen hans ... Vel han gjør det nå , så vi får se hva det blir ut av det.

- Solcellepanel integrert i takstein?? Aldri i livet!! .. Vel han motbeviste de..

- Batteripakker på kraftverk?! kommer aldri til å slå ann!! ... Vel han motbeviste det også ..

 

Altså alle som sier han ikke kan gjør noe er en gjeng tomsinger. Det er ikke noe han ikke kan gjøre når han først bestemmer seg for noe. Hva du snakker om at han sverter navnet eller ryktet sitt - nei han gjør ikke det. Det er folk som deg som ikke tror på han som sverter navnet og ryktet hans. Han beviser at det lar seg gjennomføre. Han beviser at det går framover. Han beviser at han kan. Hvorfor skal du sitter der og synse om ditte og datten? Hvorfor skal du ha rett til å trekke ned navnet og ryktet hans fordi du mener "forslagene hans er hodeløse" .. Ta deg en bolle.. Bli med eller hold fred. Det er ikke noe som helst konstruktivt i hvert fall som kommer ut av den synsingen din.

Hehehe. godt skrevet.

 

Bare et par ankepunkter neste gang du får skrivelyste på trollelole land. Bruk ihvertfall punktene jeg skrev og ikke gå rett i stråmann fella...

 

Også komer det til trollepunktene dine, ha litt rygrad og ihverfall ha noe dekning for argumentene dine ihvertfall.

-Lande raketter? ingen som trodde på, og folk gjorde narr helt til han beviste at det gikk. Nå er alle "yaaaay - spaceX" ..

Vertikal take off og landing har blitt gjenomført siden 60 tallet og hovedgrunnlaget for Space X og blue origin ble lagdt med DC-X på 90 tallet.

https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-X

-Elektrisk langdistansekjøretøy med overlegen rekkevidde, kjøreegenskaper og sikkerhet? umulig, og folk gjør narr av mannen og firmaet.. Men nå begynner oppegående folk å forstå at han faktsik får det til. Model 3 f eks utsolgte resten av sitt markedet i Q2 - bare vent til den kommer til Norge ;)

Ingen tvilte på at eletriske biler er mulig å bygge, med lang rekkevidde, men folk tvilte (med rett) på at en mann uten kunskap fra bilbransjen kunne skape en eletrisk bil og gjøre god foretning av det.

- Borre tunnel under LA? umulig!! og folk rakker ned på firmaet og ideen hans ... Vel han gjør det nå , så vi får se hva det blir ut av det.

Vel, hvis meg en kilde som betviler at det er umulig å finne insparingsmuligheter i borrebransjen. Det er en gammel teknologi som er i stadig fremdrift og Musk kan gjøre det bra der. Det som derimot er helt vilt er flåte løsningen hans og der finner du ingen seriøs forskning som viser at det er en lur idee. Jeg utfordrer deg, finn meg en seriøs forskning fra et transport institut som sier at "jo, dette var en glimrende idee"

- Solcellepanel integrert i takstein?? Aldri i livet!! .. Vel han motbeviste de..

Ikke Musk sin idee, han kjøpte selskapet, men greit. Gjort før, men først nå er teknologien god nokk. Flere selskap som holder på med det.

- Batteripakker på kraftverk?! kommer aldri til å slå ann!! ... Vel han motbeviste det også ..

Batteribakker for regulering av strømnette er ingen ny oppfinelse. Batteripakker i huset er ingen ny oppfinelse. Det som han derimot har gjort er å øke batteriproduksjonen og få ned prisene, slik at de overnevnte prodktene er lønsome. Kudos for det.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

-Lande raketter? ingen som trodde på, og folk gjorde narr helt til han beviste at det gikk. Nå er alle "yaaaay - spaceX" ..

Vertikal take off og landing har blitt gjenomført siden 60 tallet og hovedgrunnlaget for Space X og blue origin ble lagdt med DC-X på 90 tallet.

https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-X

For ikje å snakke om romferga, som landa horisontalt, men før SpaceX er det ingen som har klart å kommersialisere eit slikt konsept. SpaceX har no dei klårt lågaste kostnadane pr oppskyting i bransjen.

 

 

-Elektrisk langdistansekjøretøy med overlegen rekkevidde, kjøreegenskaper og sikkerhet? umulig, og folk gjør narr av mannen og firmaet.. Men nå begynner oppegående folk å forstå at han faktsik får det til. Model 3 f eks utsolgte resten av sitt markedet i Q2 - bare vent til den kommer til Norge ;)

Ingen tvilte på at eletriske biler er mulig å bygge, med lang rekkevidde, men folk tvilte (med rett) på at en mann uten kunskap fra bilbransjen kunne skape en eletrisk bil og gjøre god foretning av det.
Tvilar du på at Model X og Model S genererer gode inntekter no, eller at Roadster gjorde det?

 

Dei høge kostnadane til Tesla er knytt til utvikling av nye produkt, rask ekspansjon av sals- og serviceapparatet, ubygging av superladarnettverket og ikkje minst oppstart av masseproduksjon av Model 3. Tesla har synt at det er fullt mogeleg å tene pengar på elektriske bilar, og difor prøver mange andre bilprodusentar å kopiere Tesla. Jaguar, Audi, BMW, Mercedes osb. Alle har likande bilar i ulike stadium mellom prototyp og masseproduksjon.

 

Tesla har store utgifter framfor seg òg, m.a. med oppbygging av ein heilt ny fabrikk i Kina, men dei ville aldri kunne ekspandert slik utan god forteneste på Model X og Model S.

Lenke til kommentar

For ikje å snakke om romferga, som landa horisontalt, men før SpaceX er det ingen som har klart å kommersialisere eit slikt konsept. SpaceX har no dei klårt lågaste kostnadane pr oppskyting i bransjen.

For å kverulere, men hva med blue origin? Og for å kverulere enda mer så var DC-X en prototype som brukte hyllevare komponenter for å kutte kostnaden, like space x gjør idag. Men kverulasjon lagdt til side, ja, du har helt rett i space x og jeg tror og håper space x kommer til å gjøre det bra, de har ihvertfall en sun foretningsidee. Det jeg derimot ikke liker og som en hører hele tiden er folk som preker at "musk gjorde det først, folk trodde det ikke var mulig" osv. Det medfører ikke sanhet, det Musk har gjort er å tatt en industri som er moden for en annen tilnærming og gjort noe med det. All respekt der og han har jobbet hardt (kansje litt for hardt) for å komme dit.

 

Tvilar du på at Model X og Model S genererer gode inntekter no, eller at Roadster gjorde det?

 

Dei høge kostnadane til Tesla er knytt til utvikling av nye produkt, rask ekspansjon av sals- og serviceapparatet, ubygging av superladarnettverket og ikkje minst oppstart av masseproduksjon av Model 3. Tesla har synt at det er fullt mogeleg å tene pengar på elektriske bilar, og difor prøver mange andre bilprodusentar å kopiere Tesla. Jaguar, Audi, BMW, Mercedes osb. Alle har likande bilar i ulike stadium mellom prototyp og masseproduksjon.

 

Tesla har store utgifter framfor seg òg, m.a. med oppbygging av ein heilt ny fabrikk i Kina, men dei ville aldri kunne ekspandert slik utan god forteneste på Model X og Model S.

Såvidt meg bekjent er fortjeneste skyhøy på model S og roadster og det var alltid planen å bruke intektene derfra for å tjene de store pengene med volumeselgeren Model 3. En tjenere ikke store penger på å selge et "fåtall" av luksus biler. Jeg mener også å erindre at planen var å starte med luksus segmente først fordi der var fallhøyden mindre, spesielt når han så hvordan andre selskaper feilet. Jeg er veldig for Tesla som bilmerke og tenker at det kommer til å bli den neste bilen, så jeg har ingen vonde tanker om Musk og Tesla. (dog jeg har ikke helt true elbil som en løser for klima problemer fra person transport globalt sett, men det går mer på at kostnadsnivået for en elbil er skyhøyt over hva folk flest i verden kan kjøpe vs en billig inisk eller kinesisk produsert bensin bil)

 

Men kritiken min var ikke rettet mot hverken Tesla, space x eller solar city. Ei heller mot boring sin boring av tunneler, men mer at Musk selv ødlegger sitt eget rykte (og ryktene til selskapene han leder) når han kommer med påstander som for eksempel:

Å bruke BFR til å transportere mennesker mellom byer

At hyperloop er en god idee som massetransport løsning

Å bruke skideflak med biler på i tunneler istedenfor mer "tradisjonele" vogner

 

Dette er påstander som "dispilene" svelger rått, men enhver med litt utviklet kritisk sans og evne til å regne ser rett gjennom. Så da sittere en igjen med to valg, endten så vet ikke Musk bedre (tviler sterkt på det) eller så bruker han det som marketing verktøy for å rette oppmerksomheten mot de selskapene han har som gjør det godt, på bekostning av ryktet sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å kverulere, men hva med blue origin? Og for å kverulere enda mer så var DC-X en prototype som brukte hyllevare komponenter for å kutte kostnaden, like space x gjør idag. Men kverulasjon lagdt til side, ja, du har helt rett i space x og jeg tror og håper space x kommer til å gjøre det bra, de har ihvertfall en sun foretningsidee. Det jeg derimot ikke liker og som en hører hele tiden er folk som preker at "musk gjorde det først, folk trodde det ikke var mulig" osv. Det medfører ikke sanhet, det Musk har gjort er å tatt en industri som er moden for en annen tilnærming og gjort noe med det. All respekt der og han har jobbet hardt (kansje litt for hardt) for å komme dit.

Det SpaceX har fått til kan knapt sammenlignes med DC-X eller Blue Origin New Shepard. Man snakker om en helt annen skala. Det blir som å sammenligne en Cessna med en A380.

 

Inntil videre er SpaceX det eneste selskapet som har hatt suksess med landing av større raketter. Men Blue Origin holder på med New Glenn, og om dette programmet er suksessfullt, da begynner Blue Origin å komme opp på samme nivå som SpaceX. Men første flygning er omkring 2021, så da er de minst tre år etter Falcon Heavy og 6 år etter første landing med Falcon 9.

Lenke til kommentar

Det SpaceX har fått til kan knapt sammenlignes med DC-X eller Blue Origin New Shepard. Man snakker om en helt annen skala. Det blir som å sammenligne en Cessna med en A380.

Det space x har fått til bygger direkte på det arbeide som DC-X la ned. DC-X var fortsatt en prototype som aldri kunne nå verdensrommet, men var konsept og teknologi demostrasjon som viste hva som var mulig. Desverre så drepte poletikken den.

 

Inntil videre er SpaceX det eneste selskapet som har hatt suksess med landing av større raketter. Men Blue Origin holder på med New Glenn, og om dette programmet er suksessfullt, da begynner Blue Origin å komme opp på samme nivå som SpaceX. Men første flygning er omkring 2021, så da er de minst tre år etter Falcon Heavy og 6 år etter første landing med Falcon 9.

Stemmer helt og holdent, men er ikke det jeg siere imot, men alle som sier at "Alle sa det var umulig å lande og gjenbruke raketer", dette er ikke nytt. Det som er nytt er at en privat aktør har gjenomført det politikerne ikke evnet å gjøre. All heder til Musk der. Jeg har ikke mye negativt å si om Space X, og deres foretningsmodel, bare om disiplene som preker bullshit når de sier at ingene trodde på han og sa det var umulig, det space x gjør er gammel teknologi, i private hender og oppdatert, men ikke banebrytende på tekologi (men kost).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...