Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sølvkre eller skjeggkre?


Anbefalte innlegg

Hei! Vi har valgt å registrere en profil her på Diskusjon.no for å kunne bidra i diskusjonen rundt skjeggkre. Ser det er mange gode tips og vurderinger her inne som også vi kan reflektere litt rundt. Spesielt denne: 

 

Yuk!

 

:w00t:

 

 Hvis det er noen spørsmål omkring skjeggkre og hvordan man bekjemper det, så fyr løs. Så skal jeg gjøre mitt beste å opplyse saken. :)

 

Mvh

Fredrik

Skadedyr.net

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

«Nyere rettsavgjørelser slår fast at skjeggkre utløser kraftige verdifall på norske boliger.

 

Men et rekkehus i Nittedal forteller en annen historie.

 

Budgiverne ble varslet om krypene som fulgte med på kjøpet – og presset likevel salgsprisen nær 400.000 kroner over prisantydning.

 

Megler Jon Solberg satte 5,2 millioner i prisantydning for det 131 kvadratmeter store rekkehuset.»

 

https://e24.no/privat/bolig/skjeggkre-bolig-satte-prisrekord/24505119

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Dette tror jeg ene og alene dreier seg om en megler som setter prisen for lavt. Tror de fleste av oss fortrinnsvis kjøper hus uten skjeggkre...

Mvh

Fredrik

Skadedyr.net

For lavt? Hva baserer du det på?

Det var prisrekord, så eg vil no påstå at megler sin prisantydning tydeligvis var i nærheten av den daværende verdien

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For lavt? Hva baserer du det på?

Det var prisrekord, så eg vil no påstå at megler sin prisantydning tydeligvis var i nærheten av den daværende verdien

 

 

Hei

Det fremstår for meg som at sterke krefter jobber for å ufarliggjøre skjeggkre. Det er mange tunge aktører som den siste tiden har vært ute å påstått at skjeggkre ikke er så farlig, og at vi må "ta det med ro". Jeg har selv levd med dette problemet og stiller meg sterkt undrende til det. 

 

Prisrekorder settes hele tiden. Jeg kjenner ikke til det aktuelle objektet, men det er hundrevis av variabler som avgjør prisen på en bolig som blir solgt. Men den største er vel markedet - hvor mange er interessert i nettopp dette objektet akkurat nå. Er det tilfeldigvis nok interessenter som ikke bryr seg om noen "ufarlige skjeggkre", så kan man lett oppnå prisrekord ja. Men å dra det dit hen at skjeggkre nærmest ikke påvirker salgssummene blir for dumt. Dette finnes det utallige eksempler på. 

 

Les gjerne denne artikkelen:

http://www.estatenyheter.no/2018/12/07/om-skjeggkre-og-verditap-pa-boliger/

 

Det er en som har kommentert under denne artikkelen med eksempler på boliger som ikke er så lettsolgt - selv med noen forlokkende skjeggkre ;)

 

Mvh

Fredrik

Skadedyr.net

Endret av Skadedyr.net
Lenke til kommentar

Hei

Det fremstår for meg som at sterke krefter jobber for å ufarliggjøre skjeggkre. Det er mange tunge aktører som den siste tiden har vært ute å påstått at skjeggkre ikke er så farlig, og at vi må "ta det med ro". Jeg har selv levd med dette problemet og stiller meg sterkt undrende til det. 

 

 

 

Nå har du jo åpenbart noe å vinne på at skeggkre skal være uønsket, jeg spiller likevel rett inn i hendene dine; Og lurer på hva er egentlig 'farlig' med dyret? Hvorfor kan vi ikke ta det med ro?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg er naturligvis ikke å regne som helt uhildet her. Men: jeg har selv hatt disse dyrene i hus, og det var en enorm psykisk belastning. Jeg var ikke den som tok det tyngst, men min samboer syntes virkelig ikke det var kjekt. 

 

Jeg har og snakket med folk som ikke får sove på natten, og hvis de først sovner så drømmer de om disse. Så det er den psykiske belastningen som er problemet. Rent fysisk gjør de ingen/minimal skade. De biter ikke, de har ikke med seg smitte osv. Men de er til tross for dette faktisk definert som et skadedyr, pga den psykiske biten.

 

Mvh

Fredrik

Skadedyr.net

Endret av Skadedyr.net
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For lavt? Hva baserer du det på?

Det var prisrekord, så eg vil no påstå at megler sin prisantydning tydeligvis var i nærheten av den daværende verdien

 

Samme dag som Georg Frølichs vei 10 ble solgt til 42.557 pr m2 (5.575.000,-), ble også tilsvarende rekkehus i Georg Frølichs vei 100 solgt for 47.388,- (6 350 000,-)

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=114719305

 

Meglere er flinke å bruke statestikken i sitt favør, det var gjerne prisrekord i akkurat den husrekken han siktet til.

 

Skadedyr er helt klart en ulempe som påvirker prisen, selv om man kan finne eksempler på tilfeller hvor det ikke har det.

Jeg vil si det er heller større sansynlighet at kjøper ikke har lest taksrapporten godt nok før han ga bud...

 

https://www.aftenposten.no/bolig/De-sa-plutselig-de-sma_-ekle-krypene-i-det-nye-huset-Na-far-de-350000-kroner-i-erstatning-12631b.html

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det som er underlig er at en av Norges største skadedyrfirma ikke er enig...

 

https://skjeggkrebloggen.no/2019/01/23/er-skjeggkre-problemene-lost/

 

Mvh

Fredrik

https://Skadedyr.net

Sier et firma hvis en av hovedinntektene er salg av limfeller i likhet med deg ;) Et par momenter om du faktisk har lest det som er tilgjengelig av forskninga:

- Skjeggkre er kannibaler og kan bli forgiftet av å spise andre skjeggkre som har dødd av gifta, skjeggkre liker samme type gjemmesteder og når flere individer inntar åte og går tilbake til gjemmestedet hvorpå det dør noen timer senere får man en kanskje en effekt som minner litt om maureffekten. Hvordan giften metaboliseres i skjeggkre finner jeg ikke info om.

- Spesielt kakkerlakkåtet gav betydelig bedre resultater enn de andre giftstoffene, dette tyder på at mycoteams uttalelse om at 'alt' dreper dem eller at de har 'ingen' preferanser ikke stemmer helt.

 

Limfeller for lokalisering og støvsuging for fjerning/bedre åteforholdende vil fremdeles være essensielt :)

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Cowboystrekk :) 

 

Joda, har lest en del forskning, for å si det forsiktig. Men kan du vise meg den forskningen som faktisk sier at Advion Cockroach gel gir en sekundær-effekt? Jeg tror nemlig ikke at den eksisterer enda, men at den er under arbeid. 

 

Og bare så det er sagt; jeg (og helt sikkert Mycoteam mfl.) ønsker effektive tiltak hjertelig velkommen. Vi er da bare nødt til å tilpasse oss deretter mtp næringen. Og som du sier; limfeller vil det være behov for i lang tid fremover.

 

Grunnen til at vi går ut offentlig med en kommentar, er at media har vinklet informasjonen til FHI helt feil. Det blir slått opp som en "løsning", noe det ikke er pr nå. Det sier forsåvidt FHI og.

 

Vi får svært mange henvendelser fra kunder som ønsker denne løsningen, noe vi ikke kan tilby dem.. Da de må hyre inn et skadedyrfirma til x antall tusen/titusen for å få det utført. Dette vil ikke komme i salg til hvermannsen. Siste prisen jeg hørte på en slik behandling fra et kjent skadedyrfirma kom på 30 000,-. 

Lenke til kommentar

Nei, som sagt vet jeg ikke noe om metabolismen til skjeggkre. Åtet metaboliseres i fordøyelsen til giften hos maur og kakkerlakker, når gitt dose er metabolisert dør insektet. Spørsmålet er da om giften brytes ned etter en stund eller om den fortsatt finnes en periode i kreet. Er sistnevnte tilfelle får vi effekt av kannibalisme og. Blir interessant å se originalstudien når den kommet.

 

Har heller ikke sagt dette er 'løsningen'. Men det er tydelig at det fungerer svært bra om man får bort konkurrerende matkilder. Skjeggkre spiser jo det meste, men svært mange dyr/insekter fotetrekker lettfordøyelige karbohydrater hvis tilgjengelige fordi de gir raskete energi enn cellulose som er mer tungfordøyelig.

 

Jeg har heldigvis aldri hatt skjeggkre, men som bionerd hadde jeg bestilt meg noen pakker advion på ebay og pakker med feller om hadde fått det :) Har innboforsikring som dekker, men prøver gjerne selv først ;)

Lenke til kommentar

Nei, som sagt vet jeg ikke noe om metabolismen til skjeggkre. Åtet metaboliseres i fordøyelsen til giften hos maur og kakkerlakker, når gitt dose er metabolisert dør insektet. Spørsmålet er da om giften brytes ned etter en stund eller om den fortsatt finnes en periode i kreet. Er sistnevnte tilfelle får vi effekt av kannibalisme og. Blir interessant å se originalstudien når den kommet.

 

Har heller ikke sagt dette er 'løsningen'. Men det er tydelig at det fungerer svært bra om man får bort konkurrerende matkilder. Skjeggkre spiser jo det meste, men svært mange dyr/insekter fotetrekker lettfordøyelige karbohydrater hvis tilgjengelige fordi de gir raskete energi enn cellulose som er mer tungfordøyelig.

 

Jeg har heldigvis aldri hatt skjeggkre, men som bionerd hadde jeg bestilt meg noen pakker advion på ebay og pakker med feller om hadde fått det :) Har innboforsikring som dekker, men prøver gjerne selv først ;)

 

Helt åpenbart at du vet hva du snakker om. Og jeg er enig i mye av dette. Så er veldig spennende å se når rapporten kommer. 

 

Noe gift vil det sikkert være igjen til de som spiser opp det døde skjeggkreet, men det er såklart veldig små doser igjen da.

 

Ja mitt "skjeggkre-eventyr" startet med at vi fikk skjeggkre. Og vi to er kanskje litt like - vi hadde og dekning gjennom forsikringen, men jeg valgte å gjøre mye selv. Så har testet samtlige metoder som finnes der ute, og har høstet mye erfaringer. På godt og vondt.

Lenke til kommentar

Helt åpenbart at du vet hva du snakker om. Og jeg er enig i mye av dette. Så er veldig spennende å se når rapporten kommer.

 

Noe gift vil det sikkert være igjen til de som spiser opp det døde skjeggkreet, men det er såklart veldig små doser igjen da.

 

Ja mitt "skjeggkre-eventyr" startet med at vi fikk skjeggkre. Og vi to er kanskje litt like - vi hadde og dekning gjennom forsikringen, men jeg valgte å gjøre mye selv. Så har testet samtlige metoder som finnes der ute, og har høstet mye erfaringer. På godt og vondt.

Det blir interessant å se i hvor stor grad åtet gir en sekundæreffekt. Vi vet ikke hvor mye gift et kre tåler og dosen det spiser kan potensielt drepe reormt mange kre. Kannibaleffekten kan være enorm eller den kan være liten. Spiser et kre et deler av et annet kre som spiste solid med åte like etter at det dør kan jeg vell nær sagt garantere effekt. Spørsmålet er hvordan giften fordeler seg i dyret og hvor fort den brytes ned. Selve gelen er jo billig og ser ut til å være virkningsløs for pattedyr i dyreforsøk. Metabolismen ser ut til å ramme noen typer insekter så har du pinnedyr som kjæledyr bør man vell være forsiktig.

 

Helt åpenbart at du vet hva du snakker om. Og jeg er enig i mye av dette. Så er veldig spennende å se når rapporten kommer. 

 

Noe gift vil det sikkert være igjen til de som spiser opp det døde skjeggkreet, men det er såklart veldig små doser igjen da.

 

Ja mitt "skjeggkre-eventyr" startet med at vi fikk skjeggkre. Og vi to er kanskje litt like - vi hadde og dekning gjennom forsikringen, men jeg valgte å gjøre mye selv. Så har testet samtlige metoder som finnes der ute, og har høstet mye erfaringer. På godt og vondt.

Nja, det er mye om dette jeg vet lite om, fordypet meg litt i biologi, men kan mest om menneskets biologi\fysiologi pga jobb. Skjeggkre kan jeg lite om, men hele debatten og problematikken er interessant så har lest litt i det siste. Før dattera vår fikk påvist alvorlig støvallergi trodde vi at vi hadde fått veggedyr og det ble endel research så da kom det til litt info om skjeggkre og. Insektet har levd innendørs blant mennesker i over 100 år i andre deler av verden, i Norge ser eldre observasjoner ut til å påvise dem fra tidlig 2000-tallet og ikke 2013 slik man tidligere har trodd. Tipper de har vært her lenge før og, men ting som varmekabler, tettere hus, andre byggematerialer, mer import av varer i pappesker fra utlandet etc er vell det som har gjort at de virkelig har slått seg til her nå.

 

Interessant å se at de f.eks trives særs dårlig på Ikea, jmf undersøkelsene de gjorde der som bare fant noen få kre over en lang periode i alle varehusene. Med så mye papp\papir skulle man jo tro det var eldorado. Tipper fraværet av fuktkilder og nær sagt bare cellulose er medvirkende til det. Nedover i europa ser de i langt mindre grad ut til å være et problem, men det skyldes nok luftere hus, mer bruk av mur\stein framfor tre og cellulose-baserte byggmaterialer. Har du noe info om hvordan de trives i passivhus\ekstremt godt isolerte nye hus hvor man blir pålagt å bruke luftfukter de første årene? Skulle kanskje tro at de på tross av ideele varmeforhold kanskje ikke trives så godt der om uten luftfukter om man har kontroll på våtrom og rundt vasker etc  med lim\åte siden luftfuktigheten generelt da er ekstremt lav, noe ingen børstehaler trives med.

 

Insekter utvikler seg i sykluser og vil i perioder f.eks trenge mer protein, de vil da ha klare preferanser og kanskje vil nøkkelen til å bli kvitt dem helt ligge i å kombinere karbo\proteinåte forutsatt godt renhold\støvsuging og limremser\feller ellers slik at man "treffer" dem i alle utviklingsstader? Ser flere skriver om at de er redde for å treffe på dem på f.eks soverom, men spesielt i vinterhalvåret kan jo mange sove fint i rundt 15C lufttemp, en temp som skjeggkre mistrives i. Hos de som kjøper seg nytt hus med varmekabler, har 22-24C i alle rom, ikke støvsuger veldig hyppig og bruker luftfukter har man jo i praksis et eldorado for skjeggkre.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/smadyr-andre/skjeggkre/ da er ihvertfall kannibaleffekten bekrefta, både med gifta mot maur og kakkerlakker, ser ut som maurgifta er mer potent som sekundærforgifter. Gode nyheter for de mange som etterhvert sliter med dette. Priseksempler fra selskaper som bekjemper ligger nå ned mot rundt 10k om man ikke gjør jobben selv og kjøper selv om det egentlig ikke skal brukes av private. Litt merkelig med tanke på hvor lite giftig stoffet er. ADI tilsvarer at du kan spise en tube uten å ta skade av det. Får håpe det blir mer tilgjengelig for privat kjøp her hjemme og :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...