Gå til innhold

Bedre trådløst nettverk i leilighet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bor i leilighet fra 70-tallet på 80m2. Leiligheten er ganske avlang hvor modem og router står i den ene enden. Har litt problemer med nettverket i andre enden av leiligheten og ser etter en løsning. Routeren står selvfølgelig på tv-benken ca 30cm over gulvet. Er fullt klar over at dette er en veldig dårlig plassering, men det er uaktuelt å henge den opp på veggen, eller begynne å kable den til en annen plassering. Ser derfor etter andre muligheter.

 

Det er en Netgear R6220 AC router. Den har både 2,4 og 5 Ghz bånd. Har prøvd å sette til en kanal som har minst konkurranse, men dette er jo selvfølgelig ganske umulig i en blokk. 

 

1. En router med litt mer power som kan klare jobben fra der den gamle står. 

2. En router som er litt mer estetisk designet, så jeg kanskje kunne hengt den et sted på veggen. 

3. Mesh nettverk.

 

Den siste er det jeg har vurdert mest, men er utrolig mange valg og det er jo litt overkill i en så liten leilighet, men kanskje dette er den beste løsningen, så i det tilfelle, hvilken burde jeg gå for? Her er de jeg har vurdert:

 

Orbi, veldig høy signal styrke, men ganske stor. Den kommer med 1 satelitt, som jeg tipper holder i massevis hos meg. 

 

Google Wifi, estetisk fine, men er vel litt lite instillingsmuligheter, mtp oppsett av VPN osv. 

 

TP-Link Deco M9, muligens de fineste av de tre, fikk litt dårlig omtale, men holder kanskje i og med størrelsen på leiligheten. 

 

Google og TP-link kommer begge i trepakkninger (sparer ikke så mye på å kjøpe 2)

 

Det skal sies at alt som burde være kablet er kablet, som TV (4k), pc og playstation, så dette går mer på å se en og annen film på nettbrett på kjøkken og soverom. 

 

Hva tenker dere er den beste løsningen her? Erfaring med noen av dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo alltids høre med elektrikeren neste gang han er på besøk og høre om det er mulig å legge til en ny kontakt... Så hjelper han med å trekke CAT-5 eller 6 kabel om du ikke kan gjøre det selv :) Kan også lett gjøres selv, om man tør å skru litt på kontakter som har 220 volt og naturligvis nappe ut eller skrua av sikringene på de kursene :)

Lenke til kommentar

Kan jo alltids høre med elektrikeren neste gang han er på besøk og høre om det er mulig å legge til en ny kontakt... Så hjelper han med å trekke CAT-5 eller 6 kabel om du ikke kan gjøre det selv :) Kan også lett gjøres selv, om man tør å skru litt på kontakter som har 220 volt og naturligvis nappe ut eller skrua av sikringene på de kursene :)

 

Har nok ikke regelmessig besøk av elektriker. Mestepaten av det elektriske er utenpåliggende så det blir å legge opp en ny nettverkskabel til ny posisjon. Dette har jeg ikke så  veldig lyst til å ha.

Lenke til kommentar

En litt billigere løsning kan være å bruke Powerline i kombinasjon med et aksesspunkt. Mesh er også et godt alternativ.

Da tenker du på to seperate routere? Det tror jeg blir tungvindt ettersom det vil være et ganske stort overlappingsområde, da tror jeg det kan bli probeemer med at enhetene bytter mellom dem, noe som kan gjøre nettopplevelsen ustabil.

 

Tror jeg :hm:

 

Tror jeg prøver med en litt bedre router først og om det ikke fungerer får jeg bytte den til en mesh løsning. Det er ikke snakk om veldig store dødsoner.

Lenke til kommentar

Du vil nok komme billigere ut med Ubiquiti Unifi AP AC LR enn å kjøpe en mesh-løsning. 

 

Hvis du deaktiverer den trådløse funksjonaliteten og bruker 1 AC LR Lite, så havner du i overkant av 1000 kr. Hvis du også kjøper den på nett, så kan du levere den tilbake om den ikke fungerer godt nok. 

Lenke til kommentar

Ble Google Wifi, fikk bra tilbud på den, og har åpent kjøp. Fungerer utmerket. Her er min erfaring så langt. 

 

+ Små og ser fine ut.

+ Bra dekning, men her er nok ikke min leilighet den ultimate styrkeprøven. 

+ Enkel å sette opp

 

- Det er kun en ethernet port på hver. Tv, ps4, må jeg derfor koble i modem/router til get. Dette fungere greit, men skaper problemer for enheter du er avhengig er koblet på samme router som mobil osv. eksempler på dette er ikea trådfri, chromecast Ultra. Løste dette ved å koble de til hver sin google wifi, men regner med dette kan by på problemer for noen.

- Litt "for" brukervennlig, har ikke lekt alt for mye med den enda, men kan allerede se at det mangler litt mulighet for avanserte innstillinger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...