Gå til innhold

RYKTE: Flere detaljer lekket rundt kommende Intel-toppmodeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

- Bare noen generasjoner til nå så kommer CPU'er med Base-Clock på 4GHz på 8 cores.

 

Men kjenner jeg Intel rett så vil ikke det skje med det første.

 

Tror heller at det er mye mer sannsynlig at vi får i9 med 2,8GHz på 32 cores først.

Slik at den kan tilpasses bærbare datamaskiner.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Silisiumfeilene vil jo "ingen ende ta":

 

https://www.digi.no/artikler/intel-varsler-om-tre-nye-sarbarheter-i-sine-prosessorer/443677

 

Montro om "folk er så dumme" at de kjøper ny Intel-hardware før disse feilene er luket ut fra silisiumet?

 

 

 

 

- Det er definitivt i Intels beste å få bukt på denne problematikken.

 

Det at Intel fortsetter å levere elektronikk uten å bøte på problemene blir som å villede kundene.

Og i så måte vil sette seg selv i et dårlig lys.

 

Det vil ikke bare gå utover Intels rykte, men også vil ha økonomiske konsekvenser.

 

Særlig når det kommer frem i media at folk fortsetter å støte på de samme feilene/svakhetene i nyere HW.

 

Med det sagt...

Etter det jeg har lest så vil Intel komme med microarchitecture som vil ta for seg "Specter v.2" og "Meltdown".

 

Det vil etter det jeg har lest bli "Ice Lake" som kommer med denne rettelsen.

Men om det blir bedriftsmarkedet eller forbrukermarkedet som først får gleden av dette er ikke godt å si.

 

Har dog lest at det er bedriftsmarkedet som er mest utsatt med tanke på mengden sensitiv informasjon disse systemene behandler/inneholder.

 

Men med tanke på mengden med tjeneser som allerede har blitt digitalisert, og at omfanget bare vil øke.

I så måte så er det bare rett og rimelig at vanlige forbrukere også får gleden av denne rettelsen snarest mulig.

 

Mulig jeg tar feil, og at Intel har valgt å fremskynde produksjonen og lanseringen av produkter med denne rettelsen allerede nå.

Det er jo høyst positivt om det er det som er tilfellet her, men samtidig så tar jo slikt ganske lang tid å rette på.

 

Om det da ikke bare er snakk om en "quick fix", og at den "fullstendige" rettelsen kommer ved produksjonen og lanseringen av "Ice Lake" som tidligere antatt.

 

Time will show...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og de gamle produktene med feilene i, skal man bare leve med å bli hacket da på det jevne?

 

 

 

 

- Jeg skjønner frustrasjonen din veldig godt, men disse svakhetene har eksistert i flere tiår.

 

Det kom tydelig frem at en "Quick fix" i form av enten Firmware- eller OS- update ikke var godt nok.

Og i værste tilfelle så skapte faktisk et slikt plaster på såret mer problemer en det i utgangspunktet skulle fikse.

 

Derfor ble det klart at kun en redesign av microarchitecture var veien å gå.

 

-----

 

Det du sier om gammel HW er triste greier, men fullstendig ubrukelig blir det da ikke.

En kan bruke slik HW til offline-bruk.

F.eks et lukket lokalt nettverk.

 

Aldrende HW blir ikke oppdatert i det uendelige heller.

Så det er ikke nødvendig å ha dem online (24-7).

Alternativt så kan en oppdatere via "USB"/"DVD"/"CD"/"FLOPPY" om man er redd for at ting skal spre seg over nettverket.

Lenke til kommentar

Men det er flere graderinger av gammel hardware enn hva du på en lettvint måte skisserer mer som et "enten eller" scenario.

 

Man har ganske moderne gammel hardware som bærer på Windows 10 sertifisert støtte. Så Microsoft har ikke noen umiddelbare planer om å stoppe å lage oppdateringer for denne. Men også den hardware som fortsatt gis ut, pluss det som ble gitt ut i fjor, forfjor og noen år til bakover er Windows 10 sertifisert. For denne hardware så vil den ikke møte hardware-kirkegården enda.

 

Samt man vil ha millioner av brukere som ikke vil være klar over at de fortsetter å bruke utrygg hardware som før, tilkoblet internettet.

 

Det er kun noen få av oss som leser hardware-nyheter som får med oss alvorlighetsgraden. Og det er da også naturlig at man venter på litt tydeligere svar i fra Intel, AMD, mobiltelefonprodusentene med flere typer "dingse"-produsenter om når man kan forvente at et nyinnkjøp er sikret til å være tryggt nok å kjøpe igjen.

 

Det er første gang jeg får med meg enten det er på Digi.no, Tek.no eller diskusjon.no at det blir med Icelake at Intel skal fikse det. For det er jeg deg takknemlig!!!!

Det ble antydet i en Tek.no-artikkel at kanskje Coffee Lake Refresh skulle få fikser i silisiumet, men de kunne ikke skrive under på det.

 

Og en forventer jo at en PC som ble kjøpt til bruk på internettet skal være trygg nok i CPU-silisiumet til å kunne kobles opp i mot dette internettet.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Men det er flere graderinger av gammel hardware enn hva du på en lettvint måte skisserer mer som et "enten eller" scenario.

 

Man har ganske moderne gammel hardware som bærer på Windows 10 sertifisert støtte.

Så Microsoft har ikke noen umiddelbare planer om å stoppe å lage oppdateringer for denne.

Men også den hardware som fortsatt gis ut, pluss det som ble gitt ut i fjor, forfjor og noen år til bakover er Windows 10 sertifisert.

For denne hardware så vil den ikke møte hardware-kirkegården enda.

 

Samt man vil ha millioner av brukere som ikke vil være klar over at de fortsetter å bruke utrygg hardware som før, tilkoblet internettet.

 

Det er kun noen få av oss som leser hardware-nyheter som får med oss alvorlighetsgraden.

Og det er da også naturlig at man venter på litt tydeligere svar i fra Intel, AMD, mobiltelefonprodusentene med flere typer "dingse"-produsenter om når man kan forvente at et nyinnkjøp er sikret til å være tryggt nok å kjøpe igjen.

 

Det er første gang jeg får med meg enten det er på Digi.no, Tek.no eller diskusjon.no at det blir med Icelake at Intel skal fikse det.

For det er jeg deg takknemlig!!!!

Det ble antydet i en Tek.no-artikkel at kanskje Coffee Lake Refresh skulle få fikser i silisiumet, men de kunne ikke skrive under på det.

 

Og en forventer jo at en PC som ble kjøpt til bruk på internettet skal være trygg nok i CPU-silisiumet til å kunne kobles opp i mot dette internettet.

 

 

 

 

- Som jeg sa så strekker disse svakhetene seg flere tiår.

Men så klart er det mest irriterende at relativt ny HW lider av samme svakheter.

 

Det er lett å bli paranoid av slike kungjøringer som dette om "Specter" og "Meltdown", særlig når man ganske nylig har gått til innkjøp av ny datamaskin eller HW.

Man kan til og med føle seg (litt) snytt.

 

Om det kommer frem at "Coffee Lake Refresh" ikke fikser svakhetene fullt ut så vil bare enda flere føle seg lurt.

 

De kan ikke akkurat begynne med å reklamere med at denne datamaskinen/HW'en kjøpes på egen risiko.

 

Det hadde ikke akkurat vært særlig lønnsomt hverken for butikkene eller produsentene for den sakens skyld.

 

Men for dem som er mer enn bare litt interesert i data bør gjøre seg informert før eventuelle kjøp av datamaskin(er)/HW i nærmeste fremtid.

Eller smøre seg med en god dose tollmodighet til ting blir mer konkret bekreftet om eventuelle fikser.

 

Den sørgelige sannhet er at selv om "Specter" og "Meltdown" gjør det lettere for folk med onde hensikter.

Så vil der alltid finnes hackere der ute som vil finne andre svakheter som de kan utnytte til sine onde hensikter.

Selv etter at "Specter" og "Meltdown" ikke lengre er en like stor trussel.

Lenke til kommentar

- Som jeg sa så strekker disse svakhetene seg flere tiår.

Men så klart er det mest irriterende at relativt ny HW lider av samme svakheter.

 

Det er lett å bli paranoid av slike kungjøringer som dette om "Specter" og "Meltdown", særlig når man ganske nylig har gått til innkjøp av ny datamaskin eller HW.

Man kan til og med føle seg (litt) snytt.

 

<snip>

 

Men for dem som er mer enn bare litt interesert i data bør gjøre seg informert før eventuelle kjøp av datamaskin(er)/HW i nærmeste fremtid.

Eller smøre seg med en god dose tollmodighet til ting blir mer konkret bekreftet om eventuelle fikser.

 

Den sørgelige sannhet er at selv om "Specter" og "Meltdown" gjør det lettere for folk med onde hensikter.

Så vil der alltid finnes hackere der ute som vil finne andre svakheter som de kan utnytte til sine onde hensikter.

Selv etter at "Specter" og "Meltdown" ikke lengre er en like stor trussel.

 

Jeg sitter med gammel hardware i bøtter og spann selv. Men de mest aktuelle maskinene til bruk er en i fra HP og en i fra Lenovo. De er relativt nær hverandre i alder. Den nyeste har til og med måtte ta til takke med Intel sin gjerrighet den gang de gikk ned fra 4 kjerner til 2 kjerner for å melke markedet i AMD-vakuumet. Ca. år 2015.

 

Lenovo har ikke giddet å lappe BIOS på en maskin de allerede har erklært "Out of Warranty". HP gadd å lappe BIOS for noen slike "bugs i versjon 1.0". Det forteller meg litt om hvilken av disse leverandørene som tar ting ihvertfall litt mer seriøst. Men jeg tviler sterkt på at det kommer noen fiks for "bugs i versjon 2.0" i fra HP. Sånn businuess-messig så kan en tenke at: "jo vi leverte i hvertfall noe, håper kundene glemmer dette nå".

 

Til slutt vil jeg jo si at jeg har full forståelse for at det kan bli forsinkelse i leveranse av silisium-fiksede CPU-er. Det er forståelig at Intel også har både en del produserte CPU-er med feilene på lager som de håper å få solgt. Samt at det tar tid å tegne en ny CPU. At Coffee Lake Refresh kanskje ikke får feilfiksene i silisium, det overrasker meg ikke noe voldsomt egentlig. Men man skal jo aldri si aldri heller. Det er ihvertfall ikke sikkert at Coffee Lake Refresh får de nyeste silisiumendringene for disse bugsene implementert dersom det først kommer silisium-bug-fikser.

Endret av G
Lenke til kommentar

Må vel kanskje ha Z390 hvis man skal gjøre seg noen forhåpninger om 4.8 ghz eller mer på i9.

Regner med de passerer 200 watt ca. der ? (8c)

 

Angående disse vulnerabilities som det fikses på, og at folk er dumme, så er det vel ikke mulig å få det "bombesikkert", all den tid de som ønsker å knekke sikkerheten, også utvikler seg.

Mannen i gata kjøper nok prosessorer uansett, men jeg vet ikke helt hva datasentre gjør, jeg antar de prioriterer annerledes ?

Lenke til kommentar

Må vel kanskje ha Z390 hvis man skal gjøre seg noen forhåpninger om 4.8 ghz eller mer på i9.

Regner med de passerer 200 watt ca. der ? (8c)

 

Angående disse vulnerabilities som det fikses på, og at folk er dumme, så er det vel ikke mulig å få det "bombesikkert", all den tid de som ønsker å knekke sikkerheten, også utvikler seg.

Mannen i gata kjøper nok prosessorer uansett, men jeg vet ikke helt hva datasentre gjør, jeg antar de prioriterer annerledes ?

Toppkorta er mere enn gode nok for overklokka 8 core :)

 

F.eks asus z370 apex :)

Vrm oversikt på "1150/1151" hovedkort

 

https://www.hardwareluxx.de/community/f12/lga-1151-mainboard-vrm-liste-1175784.html#z370

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hvor mye har dette å si for en privatperson? Jeg tipper ikkje en dritt ;)

 

Så som en privatperson så mener du at det ikke er så dumt eller kjipt å få PC-en sin kompromittert? Nå skal den jo kompromitteres først, men tanken om at den kan bli det er jo ikke så hyggelig.

Lenke til kommentar

Bra sluttpoeng Nizzen. Jeg er den som liker litt kilder likevel :wee:

 

Det er vel gjerne store mørketall for hvor mange som blir utsatt både blant de som oppdager at de er kompromittert og de som er uvitende eller likeglade (sånn generellt på sikkerhetsbristene). Når det kommer til Meltdown/Spectre så er det vel såpass nytt enda, at det nok gjenstår litt fartstid for å se hvordan det skal utvikle seg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...