Gå til innhold

43 timers arbeidsuke


Clarus

Anbefalte innlegg

Kan være en god midlertidig løsning det. Men jeg tenker på et litt lengre tidsperspektiv, hva når automatiseringen tar over?

Det er ingen midlertidig løsning, det er nøyaktig en langsiktig en. Problemet med å bringe de inn er allerede dypt gravert inn i samfunnet, og forhindre mer-skader er en langsiktig plan. Altså og slutte å ta de inn.

 

Hva i alle dager har automatisering med dette å gjøre? Det er nøyaktig det som tillater negativ befolkningsvekst og at de som kommer til å leve her i fremtiden med færre borgere kan alle leve komfortabelt her om vi gjør endringene nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen midlertidig løsning, det er nøyaktig en langsiktig en. Problemet med å bringe de inn er allerede dypt gravert inn i samfunnet, og forhindre mer-skader er en langsiktig plan. Altså og slutte å ta de inn.

 

Hva i alle dager har automatisering med dette å gjøre? Det er nøyaktig det som tillater negativ befolkningsvekst og at de som kommer til å leve her i fremtiden med færre borgere kan alle leve komfortabelt her om vi gjør endringene nå.

Så planen er at vi skal være noen hundretusen igjen i Norge som nyter godt av automatiseringen?

Lenke til kommentar

De kunne spart seg å kjøpe så dyre fly: https://www.regjeringen.no/no/tema/forsvar/innsikt/kampfly/hva-koster-egentlig-nye-kampfly/id710435/
 
Veiprosjekter kan man fint kutte i. Det er altfor mye unødvendige veier og broer som bygges. Men dette er såklart upopulært.

 

Administrasjon kan helt sikkert kuttes i, både rapportskriving (som demper produktivitet) og de som leser rapportene og skalter og valter. IT-systemer bør i stor grad lage rapporter automatisk.

 

Mengden anbud kan kuttes i. Administrasjon av anbud, oppfølging av anbud, osv... Kartellvirksomhet (asfaltsaken) osv... Tar like mye penger som man sparer ved et anbud. Bedre med effektivisering av staten, når det gjelder kjernevirksomhet som veier, brøyting, ambulanser, ferger, etc...

Det er sikkert mange ting man kan kutte i.

 

 

 


Kan begynne med å fjerne statstøtte til religion. La medlemmene betale for galskapen selv.
Vanskelig å finne tall på det men ser ut som DNK får 2 milliarder i året.
God idé.
Lenke til kommentar

Det blir vel en zero-sum game uansett ved at økt automasjon=økt profitt, økt profitt=økt skatteinntekt, økt skatteinntekt=økt velferd.

 

Så med man står igjen med er vel de samme summene i sirkulasjon, men med en mindre arbeidsmengde spredt utover en større arbeidsstyrke (gitt at det blir gjort justeringer i skattelegging av bedriftene som får økt fortjeneste som følge av automasjon).

 

Det er jo ikke slik at man ser for seg at alle oppgaver i samfunnet vil bli overlatt til skynet.

Lenke til kommentar

Så planen er at vi skal være noen hundretusen igjen i Norge som nyter godt av automatiseringen?

Det er ikke den nøyaktige planen jeg har sett for meg, men ja, og bedre situasjonen. Men la oss si det er noen hundretusen igjen som nyter godt av automatisering.

 

Hva er galt med det? Har du noe problem knyttet til en slik situasjon?  

 

Post-scarcity og automatisering vil jo gjøre at vi kan ta inn masse innvandrere slik at befolkningsveksten ikke synker.

Du er klar over at resursene fremdeles er begrenset uavhengig av hvor mye automatisering vi oppnår?

 

Og hva er poenget med å på død og liv forhindre at befolkningsveksten stagnerer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke den nøyaktige planen jeg har sett for meg, men ja, og bedre situasjonen. Men la oss si det er noen hundretusen igjen som nyter godt av automatisering.Hva er galt med det? Har du noe problem knyttet til en slik situasjon?   Du er klar over at resursene fremdeles er begrenset uavhengig av hvor mye automatisering vi oppnår?Og hva er poenget med å på død og liv forhindre at befolkningsveksten stagnerer?

Taxfarming.

Lenke til kommentar

Det blir vel en zero-sum game uansett ved at økt automasjon=økt profitt, økt profitt=økt skatteinntekt, økt skatteinntekt=økt velferd.

 

Så med man står igjen med er vel de samme summene i sirkulasjon, men med en mindre arbeidsmengde spredt utover en større arbeidsstyrke (gitt at det blir gjort justeringer i skattelegging av bedriftene som får økt fortjeneste som følge av automasjon).

 

Det er jo ikke slik at man ser for seg at alle oppgaver i samfunnet vil bli overlatt til skynet.

Da må man skatte veldig den økte profitten og radikalt fordele den til de som ikke får jobb.

Lenke til kommentar

Da må man skatte veldig den økte profitten og radikalt fordele den til de som ikke får jobb.

 

Ja det måtte man nok, men igjen, jeg ser ikke for meg at det burde bli nødvendig. Det offentlige spyr ut midler på unødvendigheter i den grad at det ville være ekstremt enkelt å spare inn alt vi trenger. Folk må bare infinne seg i at det offentlige ikke lenger betaler for deres private hobbyer og interesser og man må da etablere private organisasjoner samt øke kostnadene for de private tilbudene slik at de som bruker tjenestene er de som betaler for det.

Lenke til kommentar

Ja det måtte man nok, men igjen, jeg ser ikke for meg at det burde bli nødvendig. Det offentlige spyr ut midler på unødvendigheter i den grad at det ville være ekstremt enkelt å spare inn alt vi trenger. Folk må bare infinne seg i at det offentlige ikke lenger betaler for deres private hobbyer og interesser og man må da etablere private organisasjoner samt øke kostnadene for de private tilbudene slik at de som bruker tjenestene er de som betaler for det.

Bare lurer litt på hvorfor Norge er blant de desidert beste landene å bo i og vi har en stor velferdsstat fremfor land som ikke har det og er langt ifra like bra. Også det faktum at det er lettere å bli rik i Norge enn USA. Ser ingen god grunn til å fjerne velferdsgoder ettersom automatisering gjør at folk ikke trenger å jobbe like mye for å produsere mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare lurer litt på hvorfor Norge er blant de desidert beste landene å bo i og vi har en stor velferdsstat fremfor land som ikke har det og er langt ifra like bra. Også det faktum at det er lettere å bli rik i Norge enn USA. Ser ingen god grunn til å fjerne velferdsgoder ettersom automatisering gjør at folk ikke trenger å jobbe like mye for å produsere mer.

Du ser ingen grunn til å fjerne velferdsgoder? Tråden handler om å fjerne velferdsgoder fordi vi ikke vil jobbe 43 timers uker. Vi ønsker ikke å øke lengden på arbeidsdagen vår, det er grunnen til å fjerne velferdsgoder, for å unngå det.

 

Hvordan klarer du ikke å forstå dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du ser ingen grunn til å fjerne velferdsgoder? Tråden handler om å fjerne velferdsgoder fordi vi ikke vil jobbe 43 timers uker. Vi ønsker ikke å øke lengden på arbeidsdagen vår, det er grunnen til å fjerne velferdsgoder, for å unngå det.

 

Hvordan klarer du ikke å forstå dette?

Hvorfor klarer du ikke å forstå konteksten? Jeg svarte ikke til deg mann.

Lenke til kommentar

NRK: Flyktninger kan koste Norge 750 milliarder kroner

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/49jJE/nrk-flyktninger-kan-koste-norge-750-milliarder-kroner

 

Nordmenn har valgt å følge hjertet i innvandringsspørsmålet. Nå kommer regningen snart på bordet. Oljealderen er på hell.

 

Prisen vi betaler for mangelen på konsekvensanalyser og en edruelig faktaorientert debatt rundt innvandringspolitikken er høyere pensjonsalder, lengre arbeidsuke og på sikt dårligere velferdstjenester.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At du ikke forstår at automatisering vil gjøre at folk ikke trenger å kutte velferdsgodene.

Vel, nå er det ikke snakk om "en gang i fremtiden hvor automatisering er god nok for å dekke dagsens behov" men snakk om nå. Om vi vil ha de velferdsgodene vi har idag kan 43 timers arbeidsuke vurderes, eller så må vi kutte i velferden vi har idag. Endringer er ikke statiske, men dynamiske, om situasjonen endrer seg i fremtiden på grunn av automatisering er situasjonen annerledes og alt kan revurderes for deres variabler. Men vi kan ikke debattere etter annet enn våre variabler, ikke noen potensielle fremtids-nordmenn sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kaller meg kommunist fordi jeg følger loven, og du mener jeg ikke vet hva spørsmålet er?

 

 

Heldigvis har vi ikke et kommunistisk lovverk, så hvis du bare følger loven er du ikke kommunist. Når du derimot påstår at folks penger egentlig er statens penger så er du kommunist. 

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker på pengene de har tjent basert på andres arbeid. For de står jo ikke selv og produserer varene, for eksempel.

 

Velferd er "kostbart", men mengden penger som forsvinner på at noen snylter på trygda er forsvinnende liten sammenlignet med de ressurssterke som unndrar seg skatt ved bruk av skatteparadiser m.m.

 

Vi trenger ikke å kutte vekk smådeler av daukjøttet hvis de rike faktisk betalte det de skulle.

 

Så du vil at de "rike " skal betale "det de skulle". Hva mener du at dette skal være? Hvem gidder å investere i noe uten at de får en god avkastning?  Vi har sett hvordan slike systemer fungerer. Det har ikke vært veldig heldig. Hva slags system tror du kan fungere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...