Gå til innhold

43 timers arbeidsuke


Clarus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes jo løsningen er enkel;

Kutt i velferden.

 

Det er jo alt for lukrativt å ikke bidra her i norge.

Ja mye bedre det enn å skatte Facebook og Google. De har så lite penger, må for guds skyld ikke hindre "innovasjon".

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes jo løsningen er enkel;

Kutt i velferden.

 

Det er jo alt for lukrativt å ikke bidra her i norge.

 

Da har du bare fått med deg halve påstanden fra Solberg: "Det borger derfor for kutt i velferden og offentlige tilbud, hvis vi ikke klarer å øke bidragene til økonomien fra arbeidslivet"

 

Mulig jeg tolker dette annerledes enn ment, men jeg oppfatter at det det ikke bare er snakk om offentlige velferdstilbud, men generell velferd. Altså hvis du ønsker å ha samme livsstil og velferd som idag må du jobbe mer. Altså litt som kommunistene her i landet ønsker seg, bare med motsatt fortegn. De ønsker at folk skal senke levestandarden slik at man kan innføre kortere arbeidsdag.

 

Hun sier også "offentlige tilbud". Det inkluderer veldig mye, deriblant veier, sykehus, vann&avløp, osv osv osv osv. 

Lenke til kommentar

Hvordan foreslår du at man skatter Facebook og Google? Gjør internet ulovlig for nordmenn?

Gjøre internett ulovlig? Hva snakker du om? Så lenge utenlandske selskaper tjener rått i Norge skal de jo skatte på det. Mener du at kun Norske bedrifter skal betale skatt?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Da har du bare fått med deg halve påstanden fra Solberg: "Det borger derfor for kutt i velferden og offentlige tilbud, hvis vi ikke klarer å øke bidragene til økonomien fra arbeidslivet"

 

Mulig jeg tolker dette annerledes enn ment, men jeg oppfatter at det det ikke bare er snakk om offentlige velferdstilbud, men generell velferd. Altså hvis du ønsker å ha samme livsstil og velferd som idag må du jobbe mer. Altså litt som kommunistene her i landet ønsker seg, bare med motsatt fortegn. De ønsker at folk skal senke levestandarden slik at man kan innføre kortere arbeidsdag.

 

Hun sier også "offentlige tilbud". Det inkluderer veldig mye, deriblant veier, sykehus, vann&avløp, osv osv osv osv.

Innrømmer at jeg ikke har lest inngående, men i min mening er sløseriet eksempelvis i nav ekstremt og det er nok å kutte her til å bygge halve landet på nytt uten å røre nødvendige funksjoner.

 

Det offentlige pøser ut penger på unødvendigheter. Det offentlige burde kun koste det vi trenger. Alt annet burde være støttet av private organisasjoner. Offentlige biblioteker (som diskutert tidligere), offentlige ressurser som pålegges brukt på kunst og utsmykning av offentlige bygg, monarkiet osv osv. Det er så mye ressurser det offentlige kaster bort at det er fullstendig vanvittig.

 

Nå er det selvfølgelig mange som gjerne vil at andre skal betale for deres moro så man vil påtvinge kostnadene på de som har null nytte av det fordi da gir det en illusjon av å være billig. Hadde det offentlige kun stått for nødvendig infrastruktur så hadde vi alle kunne følt oss trygge på å få en god og trygg alderdom etter endt arbeidsliv.

 

Men da må vi først få kvalifiserte mennesker i ledende stillinger og ikke populisme som vi lever av idag.

 

Det blir iallefall for dumt å påstå at de som allerede bidrar må bidra mer for at landet skal kunne gå rundt. Jeg tror de fleste heller vil gi avkall på den lokale parken, biblioteket, museet, fotballklubben enn å jobbe nær dobbelt av dagens normal.

 

In my humble oppinion :)

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Innrømmer at jeg ikke har lest inngående, men i min mening er sløseriet eksempelvis i nav ekstremt og det er nok å kutte her til å bygge halve landet på nytt uten å røre nødvendige funksjoner.

 

Det offentlige pøser ut penger på unødvendigheter. Det offentlige burde kun koste det vi trenger. Alt annet burde være støttet av private organisasjoner. Offentlige biblioteker (som diskutert tidligere), offentlige ressurser som pålegges brukt på kunst og utsmykning av offentlige bygg, monarkiet osv osv. Det er så mye ressurser det offentlige kaster bort at det er fullstendig vanvittig.

 

Nå er det selvfølgelig mange som gjerne vil at andre skal betale for deres moro så man vil påtvinge kostnadene på de som har null nytte av det fordi da gir det en illusjon av å være billig. Hadde det offentlige kun stått for nødvendig infrastruktur så hadde vi alle kunne følt oss trygge på å få en god og trygg alderdom etter endt arbeidsliv.

 

Men da må vi først få kvalifiserte mennesker i ledende stillinger og ikke populisme som vi lever av idag.

 

In my humble oppinion :)

Du tenker litt kortsiktig her. Hva skjer når automatiseringen fjerner de fleste jobbene? Hvordan skal det private arbeidsmarkedet takle dette? 

 

https://www.google.no/search?q=automatisering+jobber&oq=automatisering+jobber&aqs=chrome..69i57j0l5.2602j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Lenke til kommentar

Er vel ikke værre enn å skatte profitten de tjener i Norge.

 

Det krever sterke kort på hånden. Norge trenger Google sine tjenester mer enn Google trenger godviljen fra den norske stat. Hva hvis Skatteetaten sier "gi oss penger", og Google sier "nei"? Hva er neste sanksjon på listen? Stenge tilgang på Google sine tjenester? Det norske samfunnet hadde blitt lobotomert over natten. Det må koordineres mellom en hel rekke land for å presse Google.

Lenke til kommentar

Det er ingen som ønsker å oppnå noe i løpet livet som jobber så lite. De som vil noe jobber 70-100 timer per uke.

Gjør du det? Virker som du har endel tid til forum etc. 100 timer jobbing kan neppe være veldig effektivt, og du får jo veldig lite tid til å ha et liv utenfor.

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det krever sterke kort på hånden. Norge trenger Google sine tjenester mer enn Google trenger godviljen fra den norske stat. Hva hvis Skatteetaten sier "gi oss penger", og Google sier "nei"? Hva er neste sanksjon på listen? Stenge tilgang på Google sine tjenester? Det norske samfunnet hadde blitt lobotomert over natten. Det må koordineres mellom en hel rekke land for å presse Google.

Jeg er enig i at det blir vanskelig, og at det sikkert på samarbeides for å oppnå dette. Men man kan jo begynne med å bøtlegge dem. Evt. stenge kontorene de har i Norge. Er litt latterlig at staten skal bøye seg for noen som driver ulovlig bare fordi de har så mye makt. 

Lenke til kommentar

Du tenker litt kortsiktig her. Hva skjer når automatiseringen fjerner de fleste jobbene? Hvordan skal det private arbeidsmarkedet takle dette?

 

https://www.google.no/search?q=automatisering+jobber&oq=automatisering+jobber&aqs=chrome..69i57j0l5.2602j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Arbeidsområdet blir vel bare forflyttet. Når en kassedame blir erstattet av en automatisk enhet så dukker det andre jobber opp ifbm med det. Så den egentlige problemstillingen handler vel da bare om at offentlig utdannelse må bli bedre og mer tilrettelagt slik at flere mennesker får en utdannelse og spesialisering som kan anvendes i et moderne samfunn.

Iallefall hva jeg satt igjen med etter at jeg så et foredrag om emnet på et tidspunkt.

 

Det er noen år enda til skynet :)

Hehe.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Arbeidsområdet blir vel bare forflyttet. Når en kassedame blir erstattet av en automatisk enhet så dukker det andre jobber opp ifbm med det. Så den egentlige problemstillingen handler vel da bare om at offentlig utdannelse nå bli bedre og mer tilrettelagt slik at flere mennesker får en utdannelse og spesialisering som kan anvendes i et moderne samfunn.

Iallefall hva jeg satt igjen med etter at jeg så et foredrag om emnet på et tidspunkt.

 

Det er noen år enda til skynet :)

Hehe.

Absolutt, men en person som har jobbet i butikk i 30 år kan neppe omskoleres til en programmerer. Det er mange som ikke har evner , muligheter og motivasjon til å ta en 5 årig utdanning eller spesialisere seg. Det er jo trenden vi har hatt, vi mangler ekspertkompetanse men type butikkjobber er det 200 søkere på. Det er jo en trend som bare blir mer og mer aktuell. Jeg er enig i at det ligger noen år i fremtiden, men om 20 år? 50 år? Man kan bestille matvarer på internett som pakkes av automatiserte varehus som sender dem i selvkjørende biler eller droner. Det vil være jobber for å utvikle disse og drive vedlikehold osv. men de vil være høyst spesialiserte og det vil bare være 1/10 eller 1/100 av arbeiderne som tidligere kreves. 

 

Det er faktisk slik i offentlig sektor også. Skatteetaten digitaliseres og man trenger ikke i nærheten av like mange saksbehandlere. 

 

Så spørsmålet er hvordan vi løser disse kommende utfordringene. Få folk til å jobbe mer? Tvilsomt. 

Lenke til kommentar

Innrømmer at jeg ikke har lest inngående, men i min mening er sløseriet eksempelvis i nav ekstremt og det er nok å kutte her til å bygge halve landet på nytt uten å røre nødvendige funksjoner.

 

Det offentlige pøser ut penger på unødvendigheter. Det offentlige burde kun koste det vi trenger. Alt annet burde være støttet av private organisasjoner. Offentlige biblioteker (som diskutert tidligere), offentlige ressurser som pålegges brukt på kunst og utsmykning av offentlige bygg, monarkiet osv osv. Det er så mye ressurser det offentlige kaster bort at det er fullstendig vanvittig.

 

Nå er det selvfølgelig mange som gjerne vil at andre skal betale for deres moro så man vil påtvinge kostnadene på de som har null nytte av det fordi da gir det en illusjon av å være billig. Hadde det offentlige kun stått for nødvendig infrastruktur så hadde vi alle kunne følt oss trygge på å få en god og trygg alderdom etter endt arbeidsliv.

 

Men da må vi først få kvalifiserte mennesker i ledende stillinger og ikke populisme som vi lever av idag.

 

Det blir iallefall for dumt å påstå at de som allerede bidrar må bidra mer for at landet skal kunne gå rundt. Jeg tror de fleste heller vil gi avkall på den lokale parken, biblioteket, museet, fotballklubben enn å jobbe nær dobbelt av dagens normal.

 

In my humble oppinion :)

 

Jeg er ikke uenig i mye av dette, men da er man inne i en diskusjon om nivået på velferdsstaten. De tingene du nevner er musepiss. De store kostnadene er "sosiale". Personlig fremstår for meg som helt absurd at stat/kommune skal være ansvarlig for at folk får seg et sted å bo. Greit nok at staten skal ta ansvar for de som er syke eller har svært reduserte kognitive evner, men ikke for normalt oppegående folk. Gi dem 200 spenn i døgnet til kost og losji. Ikke betal for hoteller og dyre leiligheter som denne gjøken her: johncons-mirror.blogspot.com 

 

Han er riktignok rablene gal, men her er det ikke sosialen som skulle vært involvert, men psykiatrien. 

 

 

Det er mye daukjøtt. Det at det å pule på seg et barn er et gullkort for alle mulige tilskudd er absurd. Som kvinne kan man lene seg tilbake og leve 100% på staten i minst 18 år. Man blir ikke akkurat feit av det (eller det er jo bokstavelig talt det mange av dem blir), men man lever helt gratis uten å måtte bidra med noe. Og disse ungene blir i all hovedsak lite samfunnsnyttige borgere. Samme med flyktninger. Systemet er rigget for at de skal "mislykkes".  Det er bare de som har en egeninteresse av å bidra, eller ønsker å gjøre det skikkelig bra som klarer å komme seg ut av systemet. Resten blir levende i relativ fattigdom, men fullt og helt på statens regning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det blir vanskelig, og at det sikkert på samarbeides for å oppnå dette. Men man kan jo begynne med å bøtlegge dem. Evt. stenge kontorene de har i Norge. Er litt latterlig at staten skal bøye seg for noen som driver ulovlig bare fordi de har så mye makt. 

 

"Bare fordi har så mye makt" er den eneste grunnen til at noen institusjon noensinne har bøyet seg for noen annen institusjon. Litt latterlig at jeg skal bøye meg for staten bare fordi de har så mye makt.

 

Kontorene kan stenges, bøtene kan skrives ut, men det som den norske staten har å tilby Google er vesentlig mindre enn det som Google tilbyr det norske samfunnet. Hadde jeg vært Google, hadde jeg pakket sammen kontorene, ignorert bøtene og skrudd av Search, Maps, G Suite, AdWords, Display Network, Drive, Gmail, Android og alle de andre tingene som får samfunnet til å gå rundt. Så hadde jeg funnet noe koselig å gjøre resten av dagen.

Lenke til kommentar

"Bare fordi har så mye makt" er den eneste grunnen til at noen institusjon noensinne har bøyet seg for noen annen institusjon. Litt latterlig at jeg skal bøye meg for staten bare fordi de har så mye makt.

 

Kontorene kan stenges, bøtene kan skrives ut, men det som den norske staten har å tilby Google er vesentlig mindre enn det som Google tilbyr det norske samfunnet. Hadde jeg vært Google, hadde jeg pakket sammen kontorene, ignorert bøtene og skrudd av Search, Maps, G Suite, AdWords, Display Network, Drive, Gmail, Android og alle de andre tingene som får samfunnet til å gå rundt. Så hadde jeg funnet noe koselig å gjøre resten av dagen.

Så du tenker at Google vil gå glipp av masse profitt fordi de av prinsipp ikke ønsker å skatte? Jeg tenker bare på den enormt dårlige pr de hadde fått som følge av dette. Grunnen til at de ikke betaler skatt er pga. politikere som har vært late og sovnet i timen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...