Gå til innhold

Avskjedigelse


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på hvordan det fungerer med oppsigelse når man er ansatt midlertidlig i et bemanningsbyrå. Fikk i dag plutselig beskjed om at det ikke var behov lengere for meg, og de hadde ikke mere jobb. Så i morgen har jeg ingenting å gå til. Er ikke spesifisert en spesiell dato i kontrakten, men står at antatt ansettelse er frem til september. Lurer på om arbeidsgiver kan si opp på dagen uten at noe galt er gjort?

 

Og som sluttattest fikk jeg avskjedigelse, og etter å ha prøvd å lest om det så er det kun noe arbeidsgiver kan bruke i grove situasjoner (noe som ikke har hendt her). Ser at dette har en del betydning for dagpenger da jeg må gå 12 mnd uten stønad.

 

Så hvordan er reglene når man jobber i et bemanningsbyrå? Og er det rett måte å gi avskjedigelse for dette når grunnen er lite arbeidsmengde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke mest vanlig å gi permisjon da? Dersom de ikke har arbeid til deg, så kan de vel gi deg oppsigelse. Men det normale er vel å gi det litt tid og mulighet sånn at arbeid kan dukke opp.
 
Det høres helt absurd ut å kalle det for avskjedigelse dersom bedriften har ment å nytte uttrykket oppsigelse i stedet.
 
Bedriften har vel også litt krav på seg å ha dialog med deg. Dersom dette faktisk dreier seg om en avskjedigelse så hadde jeg tatt kontakt med Arbeidstilsynet og det er også helt gratis. De kan bistå deg med om en bedrift har opptrått ordentlig. Dersom du er rimelig sikker på at det ikke foreligger noen gyldig avskjedigelsesgrunn, så bør du vel strengt tatt spandere på deg en advokat også.

 

F.eks. dersom en bedrift unnlater å gi deg en attest, så kan Arbeidstilsynet ilegge en bot på minst kr 5.000,- til den bedriften. Det der er en ganske mild greie da. Arbeidstilsynet kan være ganske mye tøffere enn det.
 
Denne advokaten kan du sikkert få bedriften til å dekke i ettertid så sant bedriften har handlet feilaktig.
 

Beviskrav ved avskjed
En avskjed vil som regel ramme arbeidstakeren svært hardt og vil i tillegg innebære en sterk kritikk av arbeidstakers handlemåte. På denne bakgrunn vil det kreves mer enn vanlig sannsynlighetsovervekt for at en avskjed skal være rettmessig. I avskjedssaker kreves det derfor kvalifisert sannsynlighetsovervekt for at arbeidstakeren faktisk har gjort eller unnlatt det som er grunnlaget for avskjeden.

Tyveri, vold, "utroskap" f.eks. dersom bedriften har klausuler mot ett og annet i arbeidskontrakten din og sikkert en del andre forhold..

Endret av G
Lenke til kommentar

 

  1. De formelle krav til avskjeden (aml. § 15-14 (2), jfr. § 15-4)

En avskjed skal alltid være skriftlig og leveres arbeidstakeren personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakerens oppgitte adresse. Avskjeden anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstakeren.

Avskjeden skal inneholde opplysninger om at arbeidstakeren har rett til å kreve forhandlinger innen 14 dager og reise søksmål innen 8 uker etter at forhandlingene er avsluttet. Krever ikke arbeidstaker forhandlinger, løper søksmålsfristen på 8 uker fra avskjedstidspunktet.

Under forhandlingene har arbeidstaker rett til å ha med en tillitsvalgt eller annen rådgiver.

Hvis avskjeden ikke er gitt skriftlig eller ikke inneholder de opplysninger som kreves, gjelder ingen søksmålsfrist for arbeidstaker.

Begrunnelsen kan utelates i selve avskjeden, men arbeidstaker kan kreve skriftlig begrunnelse slik som ved oppsigelse.

https://www.jusstorget.no/avskjed-av-arbeidstaker/

 

Fra samme lenke:

 

  1. Søk juridisk bistand!

Reglene rundt avskjed er kompliserte, tildels skjønnsmessige og kan fremstå som uklare. Det stilles strenge krav til arbeidsgivers begrunnelse og saksbehandling. En bedrift som vurderer å gå til avskjed bør konsultere en arbeidsrettsadvokat før avskjeden foretas. Arbeidsrettsadvokater finner du her på Jusstorget – kontakt oss på [email protected]

 

Mottar du varsel om avskjed eller har fått avskjed, bør du oppsøke juridisk hjelp i form av advokat eller fagforeningsrepresentant.

Endret av G
Lenke til kommentar

Arbeidstilsynet om oppsigelse og avskjed:

 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/

 

Nyttig lesning uansett. Arbeidstilsynet tar seg forbehold om at du i de fleste tilfeller må oppsøke juridisk bistand selv. De kan likevel gi deg veiledning:

 

 

Arbeidstilsynet kan bare veilede generelt om lovens bestemmelser, men har ingen myndighet til å gripe inn i oppsigelsessaker. Oppstår det konflikt eller uenighet bør du søke juridisk bistand, eventuelt gjennom den organisasjonen du er tilsluttet. Arbeidstilsynet kan veilede generelt om regelverket, men har ikke myndighet til å avgjøre om oppsigelsen er saklig begrunnet.

Hvis arbeidsgiver og arbeidstaker er uenige om oppsigelsen er saklig begrunnet, er det bare en domstol som kan ta den endelige avgjørelsen.

Arbeidstilsynet kan ikke ta stilling til om en person i et konkret tilfelle har krav på attest. Arbeidstilsynets kompetanse vil være begrenset til kontroll av om attester inneholder de påkrevde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i, og om arbeidsforholdets varighet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kommer sikkert mer jusskyndige etter hvert, men her tror jeg de har gjort en solid blemme når det gjelder begreper. Slik jeg forstår det (jeg kan gjerne ta feil, men tror jeg har rett) er avskjedigelse det samme som sparken, mens det du skulle hatt var en oppsigelse. Med en oppsigelse, så skal du ha rett på dagpenger, slik jeg forstår det..

Lenke til kommentar

Ta kontakt med de som utstedte papiret.

Det jeg hadde bekymret meg mest for her er hva dette vil bety for en fremtidig jobbsøknad. Ordbruken avskjediget ville jeg ikke kunne legge ved i en søknad og attester er alfa omega i en søknadsprosess.

 

Jeg hadde aldri tolerert en slik ordbruk og hadde konfrontert bedriften det kom fra.

Lenke til kommentar

Hvis man har brukt "avskjedigelse" i stedet for "oppsigelse" ved en feil, så er det en kjempeblemme fra en arbeidsgiver og det virker utrolig useriøst hvis et bemanningsselskap ikke kan forskjellen på de to. En avskjedigelse er den strengest mulige reaksjonen en arbeidsgiver kan bruke overfor en ansatt og brukes kun i ekstreme tilfeller der den ansatte f.eks. har gjort noe kriminelt, som voldelig oppførsel eller å stjele fra arbeidsgiver. Å ha en avskjedigelse på CVen vil ødelegge karrieren din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn rent spekulasjonsmessig kan jeg tenke meg til at arbeidsgiver innbiller seg at han unnslipper å måtte betale lønn i oppsigelsestiden til en ansatt som ikke har inntjening til firmaet, og at han derfor har formulert det som avskjedigelse.

 

Da hadde jeg spurt arbeidstakeren om å si opp jobben som et alternativt til å bli sagt opp. Denne løsningen mye bedre for begge parter.

Lenke til kommentar

Da hadde jeg spurt arbeidstakeren om å si opp jobben som et alternativt til å bli sagt opp. Denne løsningen mye bedre for begge parter.

Da risikerer du å få 12 uker ventetid på dagpenger, istedet for 3 dager. Jeg syns ikke det er noen god løsning for alle parter.

 

Dette er en mulig løsning når det er sluttpakker i bildet. Men da betaler gjerne arbeidsgiver minimum det arbeidstaker taper. Gjerne noe mer siden det sjeldnere blir juridiske etterspill med en arbeidstaker som selv sier opp, enn å risikere å måtte forsvare en potensielt tvilsom oppsigelse i retten.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa opp selv etter en lengre tid hos et bemanningsbyrå da jeg visste det ville skje kutt ila. noen månender.

 

Til meg skrev de;

 

"Vi har ikke noe nytt oppdrag å tilby xxxxx etter xxxxx, på grunn av endringer i produksjon til vår kunde har gjort det slik at det ikke lengre trengs vikarer.

 

Han var dyktig og - bla.bla.bla" 

 

Da har du rett og slett jobbet for et udugelig bemanningsbyrå, og jeg hadde krevd å fått en nøytral attest.

Endret av BertNaked
Lenke til kommentar

Hei, lurer på hvordan det fungerer med oppsigelse når man er ansatt midlertidlig i et bemanningsbyrå. Fikk i dag plutselig beskjed om at det ikke var behov lengere for meg, og de hadde ikke mere jobb. Så i morgen har jeg ingenting å gå til. Er ikke spesifisert en spesiell dato i kontrakten, men står at antatt ansettelse er frem til september. Lurer på om arbeidsgiver kan si opp på dagen uten at noe galt er gjort?

 

Og som sluttattest fikk jeg avskjedigelse, og etter å ha prøvd å lest om det så er det kun noe arbeidsgiver kan bruke i grove situasjoner (noe som ikke har hendt her). Ser at dette har en del betydning for dagpenger da jeg må gå 12 mnd uten stønad.

 

Så hvordan er reglene når man jobber i et bemanningsbyrå? Og er det rett måte å gi avskjedigelse for dette når grunnen er lite arbeidsmengde?

Hadde du vært ansatt hos firmaet istedenfor via et bemanningsbyrå så kunne de ikke gjort det slik, du måtte også da hatt en oppsigelsestid. Som råd ville jeg ha hold meg unna bemanningsbyrå i fremtiden, siden bedriften kan mye lettere si deg opp og vil gi deg en lav lønn. Så om du kan, unngå bemanningsbyrå :)

Lenke til kommentar

Nå kjenner vi jo ikke hva som ligger bak. Dersom dette dreier seg om en reell avskjedigelse så forstår jeg hvor flaut det må være for Furyon.

 

Dersom det ikke dreier seg om en avskjedigelse, men en oppsigelse. Så hadde jeg tatt med meg noen og krevd møte med vikarbyråledelsen. Dersom de da ikke rydder opp så hadde jeg saksøkt dem for den vanære de har påført deg og også gått til Arbeidstilsynet med det som en rapport. For slike ting kan gå ut over det mentale hos folk, og det er langt i fra greit at et bemanningsbyrå kan holde på slik uten en smekk på lanken. Nå kan det jo hende Arbeidstilsynet fortsatt tyr til at de ikke vil ha noe med slike saker å gjøre, men du har ihvertfall gjort dem oppmerksomme på en useriøs bedrift, som de kanskje bør peile radaren sin på.

 

Det kan være andre graverende ting med dette vikarbyrået utenom denne psykiske belastningen som vedkommende kanskje påfører sine vikaransatte, som Arbeidstilsynet kan være interessert i å få bukt med.

 

Det er alfa og omega om det dreier seg om en oppsigelse dette her da.

 

For ellers så får Furyon ta det for seg selv og lete om det er en useriøs avskjedigelse. Eller om han kan komme en reell forklaring som faktisk fortjener avskjedigelse.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...