Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tanker, tips og inspirasjon til kjøp av første bil?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en gutt på 20 som vurderer å kjøpe min første fornuftige men litt spennende bil. Kommer ikke til å kjøpe noe med det første, men ønsker å gjøre litt research.

 

Bilen vil typisk bli brukt til småkjøring, men også til/fra hytten og skianlegg på vinterstid.

 

Utgangspunktet er en liten bil som også funker hvis jeg har med noen kompiser på tur.

 

Har sett en del på følgende biler

Audi A3/A1

Alfa Romeo Giulietta

Volvo V40/V30

 

Litt skeptisk til Audi da eg har hørt de kan være litt dyr å vedlikeholde.

Alfa Romeo syntes de e "kulest", men eg kan veldig lite om de med tanke på vedlikehold og driftskostnader.

Volvo V40 med R-design er den eg vurderer atm. Virker som et fornuftig valg uten at den blir kjedelig.

 

Eller kan jeg nevne at jeg ser mye på 2010-2012 modeller, typisk under 100k km på klokken.

Litt futt i motoren e ikke en prioritet men et lite pluss.

Skal ha manuell girkasse fordi det e gøyere men også billigere å kjøpe og vedlikeholde?

Tenker å bruke 100k-130k eventuelt strekke meg til 150k hvis det e noe spesielt.

 

Noen som har noen tanker eller innspill? Ting å være obs på når man kjøper bruktbiler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De 3 bilene du nevner, og spesielt Alfaen kan fort koste noen kroner mer enn en Corolla å vedlikeholde/reparere.

 

Siden du har mye småkjøring, ville jeg definitivt gått for en bensinbil. En dieselbil har ikke godt av å kjøre korte turer dag etter dag.

 

Pass på at serviceintervallene er fulgt, helst ganske nøyaktig.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Bare to ting jeg tenker på. Det ene er at Alfa Romeo er dels beryktet for dyrt vedlikehold.

Det andre er å ikke se seg alt for blind på om det er manuell eller automat. Det finnes andre løsninger I dag I tillegg til de gamle converterautomatene. Du kan gå glipp av et bedre tilbud om du sier absolutt nei til automat. Med moderne løsninger kan enkelte automatkasser være I grenseland billigere på drivstoffet en manuell. Om den har gått noen km bør du være interessert I at det er skiftet girolje på automatkassen.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Audi a3 2006 modell som første bil for 3 år siden. Aldri hatt noen problemer med den, og har vært kjempefornøyd. Eneste jeg ville ha endret på er å ha en litt større motor. Jeg har en 1.9 tdi med 105 hk.

 

Service på den har vært helt greit i pris. Har vel betalt alt fra 4 000 - 10 000. Dyreste var vel regreima som ville ha kommet på 12 000. Den byttet jeg selv på bilen min og det kostet meg 2 500 i deler.

 

Vil veldig anbefale hvis du har interesse for det, å lære deg å skru selv. Audi a3 er en enkel bil å skru på og så dyre deler. Det kan du spare mye på!

 

Skulle jeg ha kjøpt førstegangsbil igjen så hadde nok valget blitt enda en a3 :)

Lenke til kommentar

Var litt redd alfa romeo var mye vedlikehold på.

Har ingenting imot å skru på bilen selv, utover at eg e nokså blank på biler atm.

 

Noe slikt som dette har sett for meg.

VOLVO V40 - https://www.finn.no/98252071

Litt dyr, men like det meste på Volvoen.

AUDI A3 - https://www.finn.no/123929786

 

Tanken med manuell e at det e litt av gleden med å kjøre bil :)

 

Toyota Auris blir nok litt kjedelig i mine øyne.

Ser for meg noe litt mer spennende uten at det helt blir Volvo 240 fra 1972 ;)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

A3 og V40 er ikke spennende på noen måte hvis det var det du lurte på.

 

Auris hybrid er jo mye mer spennende. Litt kamferdrops i hanskerommet så er den 100% spennende.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Mitt forslag er fornuftig og vil gi TS et minimum av problemer og kostnader utover det normale. De andre bilene som kikkes på er like kjedelige men mindre driftssikre, som sagt er ikke halvgammel diesel noe suksessoppskrift i kalde norge med mye småturer og vinterkjøring.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Mitt forslag er fornuftig og vil gi TS et minimum av problemer og kostnader utover det normale. De andre bilene som kikkes på er like kjedelige men mindre driftssikre, som sagt er ikke halvgammel diesel noe suksessoppskrift i kalde norge med mye småturer og vinterkjøring.

 

Jepp, Auris gjør nok stor suksess når poden på 20 år viser den frem til bestemor. Helt greit at diesel ikke nødvendigvis er tingen, men du møter deg selv i døra når du avviser A3 og V40 (som du får med bensinmotorer) som kjedelige når du samtidig trekker frem Auris. Auris er jo selve definisjonen på en kjedelig bil.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Bilene nevnt i denne tråden er alle like kjedelige, og den Toyotaen som blir nevnt er klart det aler beste valget for de kriteriene ts har. bortsett fra spennende. men det var ingen av valgene hans i første omgang heller. 

 

En A3 er minst 10 ganger mer spennende for en 20-åring enn en Auris. Det ser du jo selv at trådstarter skriver.

Lenke til kommentar

Kjøp en Volvo 240! Alle, absolutt alle verksted i Skandinavia kan skru på den, og synes det er kult*. Reservedeler kjøper (plukker) du på nærmeste Bilopphøggers.

 

Også så er det innmari god  behagelig plass når front sete ryggene legges ned!

 

Spennende? Ikke å kjøre, men parkert med ei rype!!!

 

Om 10 år, kanskje du selger den for mer enn du betalte for den.

 

*spesielt i Indre Enfold.

Endret av ChiaroScuro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...