Gå til innhold

Brannfakkel i svensk valgkamp: dokumentar om arbeiderbevegelsens rasistiske historie


Anbefalte innlegg

Arbeiderbevegelsen har kommet seg forbi rasisme.

 

Så flott for dem at de har vokst forbi hat og fremmedfrykt.

 

"Dere pleide å være her nede på vårt nivå!" roper nassene.

 

Håper svenskene flest forstår at det er bedre å heve seg over rasisme, nasjonalisme og fremmedfrykt, enn å gjenta bestefedrene våre sine feil.

 

Det har du helt rett i, men det går an å være FOR tolerant også og det har de vært i Sverige med en alt for liberal innvandringspolitikk; den mest liberale i verden. Det finnes gyldne middelveier mellom hat og dumsnillhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Menneskesynet, meta politkken og folkeopinionen på 20-70 tallet var ikke bra hos noen partier, men på den andre siden så preket senest Sverige Demokratene om ting som dette nå forrige vinter på direkte TV, noen henger igjen i i denne tidsalderen og peker finger på andre parter, at de også har vært der en gang i tiden med resten av landet så dem er ikke noe bedre. En helt sykt desperat og uærlig fremgangsmåte.

 

"I et resonnement som ble sendt direkte i SVT Forum lørdag, snakker Strid om en skala fra 0 til 100 der man i den ene enden er 100 prosent «menneske» og i den andre enden 100 prosent «muhammedaner».

Hvis man er eks-muslim, da har man kommet ganske langt mot å bli fullt ut menneske."

 

Hva var det som var feil med menneskesynet på 1970-tallet; Olof Palmes tiår? Det lurer virkelig jeg på.

Lenke til kommentar

Har hørt at Sosialdemokratene fikk gjennom en valglov hvor det ikke er fullt ut anonymt hva man stemmer, dvs. at valglokalene er innrettet på en slik måte at det er mulig å se hva folk stemmer. Noen steder i Svergie følger det nok med et stigma eller en stigmatisering ved å stemme på Svergiedemokratene, så dette kan nok være et uhederlig forsøk fra Sosialdemokratene å stoppe dem på. Det kan tenkes å slå ut på valgresultatet. Hvis det er sant, vel å merke. Tror jeg leste det på Facebook.

Lenke til kommentar

 

Og du er klar over at hatet mot jødene og flere tiltak mot dem var noe nazistene kopierte fra Islam? 

 

Har du noen kilde til denne påstanden? Dette er en utbredt påstand man finner på nettet, spesielt på høyreradikale nettsteder, Men hva er kilden til dette? Nå baserte nazistene sitt syn på jøder på en eldgammel antisemmittisk tradisjon i europeisk historie og som var i sterk vekst allerede før nazibevegelsen ble etablert etter første verdenskrig. Jeg tror Hitler hentet mer innspirasjon fra Wagner(en glødende antisemmitt for øvrig)enn fra islam for å si det slik. Har du i det hele tatt lest bøker om nazismens idegrunnlag eller er dette noe du har hentet fra useriøse nettsider?

Lenke til kommentar

Nazisme ikke en religion.

Det går ikke an å være ikke-praktiserende nazist;

Å mene at alle ikke-hvite er undermennesker, men å ikke praktisere diskriminering, er i sterkt kontrast til å tro på guden Gud, og drite i hva mennesker har skrevet om guden din.

Koranen sier klart at annerledes troende er undermennesker som skal terroriseres. Men man kan ikke påstå at alle muslimer tror dette og praktiserer dette.

 

Selvsagt kan en politisk bvegelse med sine teser og verdenssyn fungere akkurat som en religion. Og det kan selvsagt være mange andre grunner til å være med i en bevegelse enn noen punkter med den bevegelsen som du misliker. Om du ikke skjønner dette står du selv i fare for å bli med i like totalitære og skadelige bevegelser. Kanskje likte de samholdet, følte at de at de var med på noe viktig og positivt, kanskje likte de uniformer. Kanskje var alle vennene deres med slik at de ikke ville være utenfor.

 

Her kan du lære mere om hvordan dette kan fungere:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Third_Wave_(experiment)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på tvangskastreringen av sigøynere og annet vandrerfolk som forekom frem til 1977 i Norge, og frem til 1975 i Sverige når jeg tok med 70 -tallet. En grusom historie.

 

OK, men det var jo da det tok slutt og det fordi den yngre generasjonen født etter krigen med et mer humant menneskesyn tok over styre og stell og den eldre generasjon som hadde stått for dette falt fra.

Lenke til kommentar

Så nazistene kopierte rasehatet fra Sosial Demokratene i Sverige og nå også fra Islam. Stilig.

Det er ingen motsetning her om det er det du prøver uttrykke.

 

-jødehat har nazistene ikke bare fått rett fra Islam. Det har vært spredt via mange samfunn og bevegelser, men Islam var første til å formulere og gjøre jødehatet formelt.

-jødestjerner som jødene måtte bære synlig på klær var en Islamsk praksis fra midtøsten over 1000 år før nazistene kopierte dette.

-industrielt massemord kopierte tyskerne fra en armenske holocausten i Tyrkia.

-måling og klassifisering av befolkningen og systematisk raseteori fikk naziene fra sosialdemokratiske Sverige.

 

Så ble alt dette blandet sammen og industrialisert med tysk effektivitet.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på tvangskastreringen av sigøynere og annet vandrerfolk som forekom frem til 1977 i Norge, og frem til 1975 i Sverige når jeg tok med 70 -tallet. En grusom historie.

I Sverige aksepterer Sosialdemokratene fortsatt tvangsekteskap, barneekteskap, flerkoneri og "æresrelatert vold"... bare det er muslimer som begår det. Og de som klager på dette driver med "grymhetspropaganda", akkurat som de som under krigen klaget på sosialdemokratenes venner i Tyskland.

Lenke til kommentar

Det er ingen motsetning her om det er det du prøver uttrykke.

 

-jødehat har nazistene ikke bare fått rett fra Islam. Det har vært spredt via mange samfunn og bevegelser, men Islam var første til å formulere og gjøre jødehatet formelt.

-jødestjerner som jødene måtte bære synlig på klær var en Islamsk praksis fra midtøsten over 1000 år før nazistene kopierte dette.

-industrielt massemord kopierte tyskerne fra en armenske holocausten i Tyrkia.

-måling og klassifisering av befolkningen og systematisk raseteori fikk naziene fra sosialdemokratiske Sverige.

 

Så ble alt dette blandet sammen og industrialisert med tysk effektivitet.

Antisemittismen er gammel i Europa. Kristne forfulgte og undertrykket jøder gjennom store deler av middelalderen. Synes det er en underlig påstand at nazistene fikk sitt jødehat fra Islam. Det er da mer nærliggende å tro at Hitler og andre av nazismens grunnleggere ble påvirket av den antisemittisme som sålenge hadde eksistert i Tyskland og Europa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Antisemittismen er gammel i Europa. Kristne forfulgte og undertrykket jøder gjennom store deler av middelalderen. Synes det er en underlig påstand at nazistene fikk sitt jødehat fra Islam. Det er da mer nærliggende å tro at Hitler og andre av nazismens grunnleggere ble påvirket av den antisemittisme som sålenge hadde eksistert i Tyskland og Europa.

 

Å påpeke slike enkle historiske fakta er veldig vanskelig når det gjelder folk som har hentet sin "historiekunnskap" fra høyreradikale nettsteder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Antisemittismen er gammel i Europa. Kristne forfulgte og undertrykket jøder gjennom store deler av middelalderen. Synes det er en underlig påstand at nazistene fikk sitt jødehat fra Islam. Det er da mer nærliggende å tro at Hitler og andre av nazismens grunnleggere ble påvirket av den antisemittisme som sålenge hadde eksistert i Tyskland og Europa.

Klarer du lese hva jeg faktisk skriver?

 

-jødehat har nazistene ikke bare fått rett fra Islam. Det har vært spredt via mange samfunn og bevegelser, men Islam var første til å formulere og gjøre jødehatet formelt.

-jødestjerner som jødene måtte bære synlig på klær var en Islamsk praksis fra midtøsten over 1000 år før nazistene kopierte dette.

-industrielt massemord kopierte tyskerne fra en armenske holocausten i Tyrkia.

 

Å påpeke slike enkle historiske fakta er veldig vanskelig når det gjelder folk som har hentet sin "historiekunnskap" fra høyreradikale nettsteder.

Det eneste han gjorde var å demonstrere at han ikke kunne lese. Jeg har god kjennskap til historie, inkludert den norske "jødeparagrafen" og jeg vil ikke kalle Wikipedia et "høyreradikale nettsted".

 

 

Lenke til kommentar

Klarer du lese hva jeg faktisk skriver?

 

 

Det eneste han gjorde var å demonstrere at han ikke kunne lese. Jeg har god kjennskap til historie, inkludert den norske "jødeparagrafen" og jeg vil ikke kalle Wikipedia et "høyreradikale nettsted".

 

Står det på Wikipedia at nazistene hentet sitt jødehat fra islam? Isåfall; vis meg HVOR!

Lenke til kommentar

Står det på Wikipedia at nazistene hentet sitt jødehat fra islam? Isåfall; vis meg HVOR!

Enda en som ønsker demonstrere at han ikke klarer lese det jeg faktisk skriver? La meg gjenta enda en gang for de aller tregeste:

 

-jødehat har nazistene ikke bare fått rett fra Islam. Det har vært spredt via mange samfunn og bevegelser, men Islam var første til å formulere og gjøre jødehatet formelt.

-jødestjerner som jødene måtte bære synlig på klær var en Islamsk praksis fra midtøsten over 1000 år før nazistene kopierte dette.

-industrielt massemord kopierte tyskerne fra en armenske holocausten i Tyrkia.

Lenke til kommentar

Eh.

 

Jødene var faktisk ganske respektert i midtøsten frem til Palestinakonflikten, og manglende aksept for jøder begynte i praksis ved stor "fremmedkulturell" jødisk innvandring til midtøsten, fra Russland -- hvor jødene ble regnet som undermennesker, og stort sett levde i fattigdom, frem til borgerkrigen og revolusjonen, da anti-kommunistene begikk folkemord mot jøder, før kommunistene vant.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Klarer du lese hva jeg faktisk skriver?

 

 

 

 

Det eneste han gjorde var å demonstrere at han ikke kunne lese. Jeg har god kjennskap til historie, inkludert den norske "jødeparagrafen" og jeg vil ikke kalle Wikipedia et "høyreradikale nettsted".

Tar du med menneskets psykologi i denne påstanden? Jødehat kan ikke forklares alene ved politikk og religion.

 

Dessuten oppstod ikke Islam før på 600-tallet e.kr. Kanskje det fantes antisemittisme før den tid blant de kristne?

Lenke til kommentar

Dessuten oppstod ikke Islam før på 600-tallet e.kr. Kanskje det fantes antisemittisme før den tid blant de kristne?

Og enda en gang til de som ikke kan lese:

 

-jødehat har nazistene ikke bare fått rett fra Islam. Det har vært spredt via mange samfunn og bevegelser, men Islam var første til å formulere og gjøre jødehatet formelt.

Lenke til kommentar

Og enda en gang til de som ikke kan lese:

Sånn...

 

Bortsett fra romerene, da de nesten knuste jødene i krig flere ganger -- og til slutt forviste dem fra Jerusalem -- og opprettet Syria Palestina av romersk Syria og romersk Judea?

 

Grunnen til at judea opphørte, og gunnen til at de fleste jødene flyttet til Europa og til slutt ble 50-70% europeiske, av opphav?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og enda en gang til de som ikke kan lese:

Mener du med det at det fantes jødehat før Islam, men at dette jødehatet ikke var "formulert"? Hvorfor det? Fordi du tror at det ikke fantes språk på den tiden? Og hva mener du med at det ikke var formelt? Mener du med det at det fantes jødehat, men at det aldri ble uttrykt offentlig eller ble skrevet ned?

Lenke til kommentar

Mener du med det at det fantes jødehat før Islam, men at dette jødehatet ikke var "formulert"? Hvorfor det? Fordi du tror at det ikke fantes språk på den tiden? Og hva mener du med at det ikke var formelt? Mener du med det at det fantes jødehat, men at det aldri ble uttrykt offentlig eller ble skrevet ned?

Igjen så har jeg aldri sagt noe slikt. Hvofor klarer ikke folk lese det som jeg gjentar gang på gang? De som Islam har skapt er skriftlige spor som dette som det fortsatt er mange som lever etter idag og som er gjentatt for eksempel i charteret til Hamas:

 

"The Day of Judgement will not come about until Moslems fight the Jews (killing the Jews), when the Jew will hide behind stones and trees. The stones and trees will say O Moslems, O Abdulla, there is a Jew behind me, come and kill him. Only the Gharkad tree, (evidently a certain kind of tree) would not do that because it is one of the trees of the Jews."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...