Gå til innhold

Audi bekrefter lanseringsdatoen for e-tron quattro


Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært på en fantastisk og problemfri Tesla X tur/retur biltur fra Rogaland til Lofoten (4450km), Etter å ha erfart Tesla sitt enorme ladenettverk og observert ladenettverket for alle andre elbiler, så fatter jeg ikke hvordan noen kan finne på å kjøpe en annen langdistanse elbil enn Tesla (hvis hensikten er å ha den som hovedbil eller "kjøre-langt-bil"). Jeg har hittil aldri erfart å måtte stå i kø og altid fått minimum 97-98W på hurtiglading. Å kjørt den samme turen med en sammenliknbar Jaguar I-Pace, eller Audi e-tron og vært avhengig av "ikke-Tesla-ladere" på max 50kw, måtte vært en vannvittig øvelse. Mitt klare råd er: Ladenettverket bør telle stort når man velger bil. At Audi her sies å kunne lades med 150kw, er jo ikke særlig relevant hvis det nesten ikke finnes ladestasjoner som tilbyr dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på størrelsen av batteriet, men trolig er det snakk om ca 10-15 superladinger på ca 30 minutter hver.

 

Selv kom jeg tilbake fra Kroatia for en uke siden. 6000 km kjøring, der det meste var i 130-160 km/t. På autobahn var det ikke mulig å kjøre veldig fort, pga mye veiarbeid og trafikk, men kjørte en del i 150-190 km/t.

 

Totalt sett var det nok snakk om rundt 25 superladinger på 30 minutter hver. Fordelt på 7 dager med kjøring.

Lenke til kommentar

Kan nevnes at den ideelle hastigheten for å komme seg raskest mulig frem med en Model X er omkring 150 km/t. Kjører man raskere går vinningen opp i spinningen, ved at man bruker mer tid på å lade mer. Kjører man saktere bruker man mer tid på kjøringen og besparelsen på redusert lading veier ikke opp for det.

150 km/t er så klart et ca-tall, som påvirkes av temperatur, vindforhold, avstand mellom ladere, snø/regn, osv. Det kan altså være noe høyere eller lavere.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Hvor ofte måtte du lade fra Rogaland til Lofoten??.

 

Jeg brukte https://abetterrouteplanner.com til å grovplanlegge turen før avreise. Det var egentlig behovet for toalettbesøk, lufting og spising som styrte stoppene våre, og da opplevde vi aldri ladingen som noe som sinket oss i det hele tatt. Noen ganger ladet vi mye, andre lite.....husker egentlig ikke alle stedene. Men turen varte bare i 16 dager tur/retur, inkl. 4 overnattinger i Lofoten. I selve Lofoten er det ikke Tesla ladere, men jeg hadde avtalt med de vi leide hos at jeg kunne lade fra hytteveggen deres, og da var heller ikke kjøring i selve Lofoten noe problem.
Lenke til kommentar

Holdt du lovlig fartsgrense eller litt under for og spare strøm.

 

Tenkte aldri over at jeg kjørte elbil og at jeg skulle spare strøm. Vi hadde jo også varmen med oss opp der og erfarte bl.a 32C i Lofoten.....det betydde at klimaanlegget var fullt i bruk hele tiden. Kan også nevne at vi var 4 voksne personer i bilen med fullt bagasjerom. Gjennomsnittforbruket var 188watt/km,

og det er godt under de 210 jeg hadde kalkulert turen ut fra.

Lenke til kommentar

Jeg har nå vært på en fantastisk og problemfri Tesla X tur/retur biltur fra Rogaland til Lofoten (4450km), Etter å ha erfart Tesla sitt enorme ladenettverk og observert ladenettverket for alle andre elbiler, så fatter jeg ikke hvordan noen kan finne på å kjøpe en annen langdistanse elbil enn Tesla (hvis hensikten er å ha den som hovedbil eller "kjøre-langt-bil"). Jeg har hittil aldri erfart å måtte stå i kø og altid fått minimum 97-98W på hurtiglading. Å kjørt den samme turen med en sammenliknbar Jaguar I-Pace, eller Audi e-tron og vært avhengig av "ikke-Tesla-ladere" på max 50kw, måtte vært en vannvittig øvelse. Mitt klare råd er: Ladenettverket bør telle stort når man velger bil. At Audi her sies å kunne lades med 150kw, er jo ikke særlig relevant hvis det nesten ikke finnes ladestasjoner som tilbyr dette.

 

Du har selvsagt et godt poeng der, foreløpig er de andre langt unna fra å levere tilfredsstillende. Har kjørt 300 mil i sommer i e golf og erfart flere ganger at jeg må dele en lader med andre Elbiler (kø) og rett over gata har Tesla 20 ladere uten kø. De andre merkene må skjerpe seg og lære av tesla på dette området - dette er et varslet behov! Om 2 år tror jeg bildet ser bedre ut for de andre merkene.

Endret av Egolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal de bygge ladere for biler som ikke eksisterer? Hvor mange Tesla ladere var det i Norge da Model S ble lansert?

 

Om Tesla kan bygge så mange ladere med enorm gjeld og kun 25K biler i landet hva kan ikke VAG klare?

 

Med standard ladere kan du og åpne for 3. part selskap som tjener penger på ladenett. Jeg mener hvor mange bilselskaper operer bensinstasjoner?

 

Det er og helt annen fortjeneste og ladebehov for småbiler kontra biler som Model S. Og det er hovedsaklig småbiler de andre har. Til vesentlig lavere pris. 

 

Likevel så ville jeg nok ikke vært en av de første til å kjøpe en slik bil fordi ladenettverket  nok ikke vil være så bra i starten. Men om de begynner å selge slike biler for fullt så vil det jo garantert komme.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de bygge ladere for biler som ikke eksisterer? Hvor mange Tesla ladere var det i Norge da Model S ble lansert?

Syns å huske det var 6 lokasjoner og ca 48 ladere totalt, slik at det var mulig å kjøre Oslo - Bergen, Oslo - Trondheim og Oslo - Kristiansand.

 

Om Tesla kan bygge så mange ladere med enorm gjeld og kun 25K biler i landet hva kan ikke VAG klare?

VAG har økonomi til å sette opp ladere, spørsmålet er om de har viljen. (Og tid har de i hvert fall ikke - Tesla har flere års forsprang.)

Med standard ladere kan du og åpne for 3. part selskap som tjener penger på ladenett. Jeg mener hvor mange bilselskaper operer bensinstasjoner?

Det er fortsatt utfordrende å tjene penger på lading. Det er en av de tingene som er bra med Teslas modell - bilsalget subsidierer ladeinfrastrukturen. Ser man f.eks på Fortum så økte de nettopp prisen på lading i noen mer usentrale strøk til 4 kr/minutt. Med maks 50 kW levert er det altså minimum 4,8 kr/kWh.

 

Hos Tesla derimot koster det 1,4 kr/kWh, om man ikke har inkludert superlading, og da er også effekten betydelig høyere. 

Likevel så ville jeg nok ikke vært en av de første til å kjøpe en slik bil fordi ladenettverket  nok ikke vil være så bra i starten. Men om de begynner å selge slike biler for fullt så vil det jo garantert komme.

Enig at det vil komme etterhvert. Spørsmålet blir om man er villig til å vente.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns å huske det var 6 lokasjoner og ca 48 ladere totalt, slik at det var mulig å kjøre Oslo - Bergen, Oslo - Trondheim og Oslo - Kristiansand.

 

VAG har økonomi til å sette opp ladere, spørsmålet er om de har viljen. (Og tid har de i hvert fall ikke - Tesla har flere års forsprang.)

Det er fortsatt utfordrende å tjene penger på lading. Det er en av de tingene som er bra med Teslas modell - bilsalget subsidierer ladeinfrastrukturen. Ser man f.eks på Fortum så økte de nettopp prisen på lading i noen mer usentrale strøk til 4 kr/minutt. Med maks 50 kW levert er det altså minimum 4,8 kr/kWh.

 

Hos Tesla derimot koster det 1,4 kr/kWh, om man ikke har inkludert superlading, og da er også effekten betydelig høyere. 

Enig at det vil komme etterhvert. Spørsmålet blir om man er villig til å vente.

 

Den største fordelen med Tesla superladere, for de som ikke har mere igjen av de inkluderte gratisminuttene, er at man lader til en fast lav pris per kWh, fremfor betaling per minutt. Dermed er det ikke du som kunde som lider økonomisk om hastigheten tidvis blir lav. Det synes jeg er langt mere fair enn pris per minutt.

 

Liker heller ikke at Fortum og de andre har lagt opp til at hver enkelt lader er eget selskap, og i seg selv må tjene penger. Er man kunde hos f.eks. Fortum, så betaler du delvis for nettverket, og dermed for en lik pris uansett hvor i landet den står. Det er i alle kunders interesse at det blir bygget flere ladestasjoner, også der det foreløpig er tynt kundegrunnlag.

 

Finnmark er stjerne-eksempelet. Også vi som bor langt sør, er en del av kundegrunnlaget. Vi vil forvente at vi skal kunne reise hvor vi vil i Norge, og ett helt fylke så godt som uten ladestasjoner, det holder ikke.

 

Fortum og de andre selskapene bør føle at visst ansvar, men her bør dessuten både Staten, som vil at vi skal bytte over til EL-biler, fylkeskommunene og nøkkelkommuner kjenne sin besøkelsestid, ved å pushe på for flere utbygginger. Det inkluderer å gi lavere effekt-tariffer for å øke lønnsomheten ihvertfall i en periode.

 

Også for turismen sin del bør man legge bedre til rette ved at det settes opp ladere slik at man kan reise friere. I første omgang ved å sørge for at det finnes nok ladere til at man relativt problemfritt kan reise på kryss og tvers i fylket. Til det trengs det faktisk ikke så mange plasser, og man trenger ikke fylle opp med mange ladere hvert sted. Men det kan legges opp til plass for utvidelser etterhvert som behov og lønnsomhet går opp.

 

Kanskje også ved å gi et driftstillegg til stasjonene. Dette kan man gjøre søkepliktig, slik at etterhvert som lønnsomheten går opp, kan tilskuddet reduseres. Årlig fornyelse med fremlegg av nøkkeltall for å vise utviklingen, og derved grunnlaget for tillegget.

 

De viktigste "turistene" er de som bor i relativ nærhet. For mange i Nordland, Troms og selvsagt Finnmark selv, vil bare det å ha et ladenettverk her oppe, være det som skal til for at man skal tar overgangen til EL-bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal de bygge ladere for biler som ikke eksisterer?

I løpet av en 1-2 års periode vil det rulle ut nye Elbiler som er forhåndsbestilt i mange tusen eks fra merker som vw, audi, mercedes, kia, jaguar, huinday, Volvo, bmw. Hvorfor vente helt til disse er på veien, det er lett å forutse at 10.000-20.000 nye Elbiler med god rekkevidde vil føre til at mange legger ut på bilferie og helgeturer, da er det lurt å ha dette klart og ikke vente på noe man vet kommer.

 

 

 

Lenke til kommentar

Det blir ikke noe ELBIL med det første skjønner jeg. Vente 5 til 10år så er det mulig og slippe og lade så mye og og kortere pauser. Alle elbiler i dag klarer ikke høye hastigheter som jeg forstår i lange perioder. Mulig hydrogen kommer sterkere etter VÆRT.

Kjører mye langtur altså? Uten stopp? For ett liv!

 

Tenker aldri over hvor fort jeg kjører med min, absolutt ikke ett spørsmål engang. De segne dieseldyrene jeg får av sixt i Tyskland derimot, de er noen sinker de!

Lenke til kommentar

I løpet av en 1-2 års periode vil det rulle ut nye Elbiler som er forhåndsbestilt i mange tusen eks fra merker som vw, audi, mercedes, kia, jaguar, huinday, Volvo, bmw. Hvorfor vente helt til disse er på veien, det er lett å forutse at 10.000-20.000 nye Elbiler med god rekkevidde vil føre til at mange legger ut på bilferie og helgeturer, da er det lurt å ha dette klart og ikke vente på noe man vet kommer.

Tingen er disse produsentene har ikke vilje til å lage mye elbiler. De lager elbiler, fordi alle må få ut elbiler. Har de lyst å lage mange derimot? Nei, det vil de ikke. Dermed har de heller ikke store planer for ladenett. Du kan si ja men i Norge så er det jo mange elbiler, så hvorfor ikke ladenett utbygging her? Det er jo sant, men dette er store selskaper, de lager ikke strategi basert på situasjonen i Norge. Andelen elbil per innbygger i Norge er jo 100.000 ganger høyere enn Europa-gjennomsnitt sånn ca basert på min fantasi som kilde. Om VAG skal begynne å bygge ladenett i Europa, så bygger de i store deler/hele Europa ikke bare Norge.

 

Altså bare se på KIA/Hyundai. LG Cehm + Samsung SDI har sånn 40-50% av verdens batteriproduksjon, meste av det i Korea. De tre gruppene er 40-50% av Sør-Korea sin BNP. De har alle forutsetninger for å kunne pumpe ut elbiler uten like. Men de lager liksom et par tusen i året. Som vil si de vil ikke lage. Og grunnen er jo enkel, de tjener ikke noe videre på det. Tjener mer på fossil. Og i motsetning til Tesla har disse konsernene gode inntekter. Hvorfor skal Hyundai måtte masseprodusere elbiler? De kan lage et par til utvikling og tjene på fossilbiler. Og så når elbilene blir skikkelig bra så kan de gjøre fullskala utrulling. Ser du på Samsung spesifikt så begynte jo de å selge sine AMOLED skjermer til Apple. Og Apple selger 200 millioner enheter per år, jeg så estimater basert på allerede solgte enheter sier rundt 60 millioner iPhone X i løpet av et år. Samsungs toppmodeller selger mindre enn Apples, men vanskelig å si hvor mange AMOLED utstyrte modeller de har, men vi snakker om en produksjonsøkning på 50-100% YoY for Samsungs AMOLED paneler. Opp fra da 60-120 millioner de produserte per år før. Så om du har mye kapital (som Apple har) så kan du øke produksjon raskt. Dette er jo helt klart beste strategi for etablerte selskaper. Og forstår ikke folk som kritiserer etablerte storkonsern for at de ikke kjører aggressiv strategi som et oppkommene selskap ville kjørt. Selvfølgelig derimot greit å kritisere dem om de drøyer denne større utrullingen som vil komme. Der har både Tesla og diesel-skandale hjulpet med å få folk til å se at elbil kan overta for fossil og fossil er ikke så bra, som igjen presse politikere som gjør det vanskeligere og vanskeligere for fossil som tvinger produsentene til å lage el for Europa i det minste.

 

 

Ellers tjener ikke bensingstasjoner noe videre på bensin/diesel-salg heller. Derfor de selger mat til høye priser. Det er som restaurant og alkohol. Og det blir nok en overgang der bensinstasjoner vil ha ladere og sted å stoppe, kunne kjøpe mat ol. Du bør uansett ta korte pauser når du kjører. Det er hverken trafikksikkert eller sunt å kjøre 8 timer i strekk. Men blir nok mye ladestasjoner uten mat/sitteplasser og. Der kunne det nok med fordel kommet et statlig selskap som bygget infrastruktur eller subsidier til å bygge ut stasjoner. Muligens konsesjoner slik som mobilnett der de har kontrakt og setter krav til x mengde ladestasjoner i et valgt området og så får de penger til å bygge dette. Men først bør vi nok få bedre ladestandarder enn i dag. Standardene i dag støtter ikke høy nok effekt, slik som Teslas superladere.

Lenke til kommentar

Kjører mye langtur altså? Uten stopp? For ett liv!

 

Tenker aldri over hvor fort jeg kjører med min, absolutt ikke ett spørsmål engang. De segne dieseldyrene jeg får av sixt i Tyskland derimot, de er noen sinker de!

Ikke noe å skryte over engang. Alle bør ta en 10-15 minutter pauser etter et par timer kjøring. Noen småpauser utgjør ingen forskjell på hvor lang turen tar, men er mye bedre for både deg og alle andre på veien.

Lenke til kommentar

Jeg synes mange som utaler seg om elbilen har rett og slett en fanatisk holdning til elbil. Vi bor faktisk i Norge der været er hardt og brutalt. Mange minus grader og mye snø på normale vintere og da er det kun fossilt som duger, har prøvd En tesla i 20- og på snøføre og varmeapparat på beklager null rekkevidde måtte stoppe og lade etter 40 minutter og det tok lang tid og lade på grunn av kulden. Så blir det for kaldt er det neste umulig med batterikasse. God norsk vinter er det fossilt som gjelder. Mulig hydrogen blir bedre når det kommer for fult.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes mange som utaler seg om elbilen har rett og slett en fanatisk holdning til elbil. Vi bor faktisk i Norge der været er hardt og brutalt. Mange minus grader og mye snø på normale vintere og da er det kun fossilt som duger, har prøvd En tesla i 20- og på snøføre og varmeapparat på beklager null rekkevidde måtte stoppe og lade etter 40 minutter og det tok lang tid og lade på grunn av kulden. Så blir det for kaldt er det neste umulig med batterikasse. God norsk vinter er det fossilt som gjelder. Mulig hydrogen blir bedre når det kommer for fult.

 

Enten troller du eller så juger du så det renner å deg.

Min 1. generasjon Nissan Leaf holder ut lengre i lik temperatur (-15 personlig testet), og med tanke på at Tesla har mye mer kapasitet så gir ikke historien din mening.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

 

 

Jeg synes mange som utaler seg om elbilen har rett og slett en fanatisk holdning til elbil. Vi bor faktisk i Norge der været er hardt og brutalt. Mange minus grader og mye snø på normale vintere og da er det kun fossilt som duger, har prøvd En tesla i 20- og på snøføre og varmeapparat på beklager null rekkevidde måtte stoppe og lade etter 40 minutter og det tok lang tid og lade på grunn av kulden. Så blir det for kaldt er det neste umulig med batterikasse. God norsk vinter er det fossilt som gjelder. Mulig hydrogen blir bedre når det kommer for fult.
Kjørte Kongsberg - Bergen - Kongsberg i januar, og bilen fungerte supert.

 

Forbruket var oppunder 250 Wh/km, som betyr en rekkevidde på ca 400 km. Og venter man minst en time etter å ha satt i gang med kjøringen før man superlader, så får man 118 kW som vanlig. (Viktig å ikke ha på range mode, slik at batterivarmeren får gjort jobben sin.) Jeg satt så klart i t-skjorte hele veien, men tok på meg jakke for å ta bildet under. :)

 

6yjdb6.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...