Gå til innhold

Audi bekrefter lanseringsdatoen for e-tron quattro


Anbefalte innlegg

Når du spør en som har en elbil så blir dem uærlig ang rekkevidden på bilen sin et Merklig fenomen det der. Som sakt min tesla hadde ingen mulighet det du refererer til, mulig du kjører rundt med et aggregat i bagasjen

Tror alle vet akkurat hvem det er som er uærlig her, og det er ikke meg. Snittforbruket mitt det siste året er 232 Wh/km. Nærmere 200 Wh/km på sommeren, og omkring 265 Wh/km på vinteren. (Småturene på vinteren trekker opp snittet betydelig, ettersom batterivarmeren trekker ~6 kW de første ~50 km. På en småtur kan man være nært 300 Wh/km, mens på langturene på vinteren faller det som regel ned til omkring 250 Wh/km.)

 

erd374.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes mange som utaler seg om elbilen har rett og slett en fanatisk holdning til elbil. Vi bor faktisk i Norge der været er hardt og brutalt. Mange minus grader og mye snø på normale vintere og da er det kun fossilt som duger, har prøvd En tesla i 20- og på snøføre og varmeapparat på beklager null rekkevidde måtte stoppe og lade etter 40 minutter og det tok lang tid og lade på grunn av kulden. Så blir det for kaldt er det neste umulig med batterikasse. God norsk vinter er det fossilt som gjelder. Mulig hydrogen blir bedre når det kommer for fult.

Det er det dummeste jeg har lest, kjørt tesla i 3 år og sånt skjer ikke så lenge den er i orden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når du spør en som har en elbil så blir dem uærlig ang rekkevidden på bilen sin et Merklig fenomen det der. Som sakt min tesla hadde ingen mulighet det du refererer til, mulig du kjører rundt med et aggregat i bagasjen??

Ja rart det der hvordan de som aldri har prøvd en elbil engang er inne her å fantaserer om sitasjoner som ikke henger på greip engang, prøver å dekke det med "da jeg prøvde tesla".

 

Du kan dog få prøve min, så skal jeg vsie deg akkurat hvordan det fungerer:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker vår firma bil teslan 3 ganger i uken hele året, så jeg vet hva jeg snakker om. Skal jeg på langturer hit og ditt bruker jeg fossilt ferdig snakket.

Det er jo opp til deg, men å si at når du skrur på varmeapparatet så er den tom så viser du at du ikke vet hva du snakker om. For slik er det altså ikke.

 

Begge heatere drar til dammen 12kW da tar det fra 6-8 timer før den er tom avhengig av type om den går for full pupp. Det er dog svært uvanlig, spessielt de 6 til batteriet.

Lenke til kommentar

Thor Simonsen er nok et nettroll som elsker å trolle med oss andre, som andre også har nevnt, en som ikke har kjørt særlig mye elbil, om noe i det hele tatt. BEst å ignorere slikt, har lite for seg å diskutere med folk som bare er ute etter en tullete debatt. Synd å ødelegge diskusjoner med slikt usaklig tull. At du klarer å fyre opp diskusjon, det skal du ha. Bruk heller tiden din på noe konstruktivt, du har tydeligvis mye tiltakslyst!

Endret av Egolf
Lenke til kommentar

Jeg har foreløpig til gode å høre noen av de jeg kjenner som enten eier en Tesla eller leaser en som er missførnøyd med bilen eller klager på kjørelengde og komfor selv om vinteren.

Det nærmeste jeg har kommet klaging på Tesla er småfeil som har dukket opp som i følge eier/bruker skal taes på neste service, men det er også alt.

Så at noen kommer her og sier at en Tesla med fult batteri ikke klarer mere en 30 minutter kjøring på fulladet batteri i 20- er enten trolling eller en bil med feil på.

Lenke til kommentar

Hvis leveringstidene ikke blir hinsides og anmeldelsene gode, så tror jeg denne kommer til å bli en kjempesuksess her i landet. Norsk befolkning er både veldig familiære og glade i Audi, og spesielt de som allerede er vi VAG-miljøet. Er nok mange som tenker "med Audi vet jeg hva jeg får", og tror Tesla vil få beinhard konkurranse her i landet de neste årene.

Tenker folk egentlig det, lenger?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal de bygge ladere for biler som ikke eksisterer? Hvor mange Tesla ladere var det i Norge da Model S ble lansert?

Syns å huske det var 6 lokasjoner og ca 48 ladere totalt, slik at det var mulig å kjøre Oslo - Bergen, Oslo - Trondheim og Oslo - Kristiansand.

 

Om Tesla kan bygge så mange ladere med enorm gjeld og kun 25K biler i landet hva kan ikke VAG klare?

VAG har økonomi til å sette opp ladere, spørsmålet er om de har viljen. (Og tid har de i hvert fall ikke - Tesla har flere års forsprang.)

Med standard ladere kan du og åpne for 3. part selskap som tjener penger på ladenett. Jeg mener hvor mange bilselskaper operer bensinstasjoner?

Det er fortsatt utfordrende å tjene penger på lading. Det er en av de tingene som er bra med Teslas modell - bilsalget subsidierer ladeinfrastrukturen. Ser man f.eks på Fortum så økte de nettopp prisen på lading i noen mer usentrale strøk til 4 kr/minutt. Med maks 50 kW levert er det altså minimum 4,8 kr/kWh.

 

Hos Tesla derimot koster det 1,4 kr/kWh, om man ikke har inkludert superlading, og da er også effekten betydelig høyere. 

Likevel så ville jeg nok ikke vært en av de første til å kjøpe en slik bil fordi ladenettverket  nok ikke vil være så bra i starten. Men om de begynner å selge slike biler for fullt så vil det jo garantert komme.

Enig at det vil komme etterhvert. Spørsmålet blir om man er villig til å vente.

Volkswagen, BMW, Ford og Mercedes har gått sammen om å bygge ladestasjoner gjennom selskapet Ionity. De sier de skal ha 400 stasjoner klare i Europa innen (eller i løpet av?) 2020. Dette er da såkalte lynladere, altså minst 150KW. Finnes en del artikler om dette hvis man googler. Så de tradisjonelle bilmerkene gjør noe de også. Men om det er nok er jo enn annen sak. Hvor mange av disse vi får i Norge vet ikke jeg men virker ganske sikkert at det vil være langt færre enn det Tesla har. Mener det var snakk om ca 20 stk i 2020, da plassert langs med hovedveiene mellom de større norske byene, altså Oslo - Bergen/Trheim/Stavanger/mot Sverige antar jeg.

 

De har et kart med stasjoner på http://www.ionity.eu/locations/ som viser 6 stasjoner i drift og 3 "coming soon" hvorav den nærmeste er i Danmark. Så ikke veldig imponerende per i dag hvis man sammenligner med Tesla.

 

Jeg skal ha ny bil i Q2 2020 (lease går ut) og ladenettverket vil være helt avgjørende for hvilken bil det blir. Per i dag vil jeg si Tesla leder med mer enn et hestehode, mer som en hel runde.

 

Edit: Det skal visst være 400 stasjoner innen utgangen av 2019 hvorav 19 i Norge: denne artikkelen har et kart: https://www.side3.no/motor/forste-glimt-av-ionitys-ladenettverk-i-norge-4446159

 

 

Edit: korrigert link til ionity ladekart

Edit: link til norsk sak med ladekart for ultimo 2019

Endret av panzerBert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...