Gå til innhold

Anmeldt av gammel man


PinkGuy

Anbefalte innlegg

Så jeg kjørte ned til butikken med min lett-mc, hvor jeg sto å snakka med en fyr. Etter en liten stund (5 min) kom en gammel mann bort til sykkelen min og skrev ned skiltet mitt og sa at jeg ruste og "ikke kjørte som folk". Jeg kan være enig at sykkelen min kan lage noe til lyd til tider, men er helt uenig i delen hvor jeg "ikke kjørte som folk". Turen var 40 sekunder hjemmefra til butikken. Han sa til meg at han skulle politianmelde meg. Hva kan jeg forvente i framtiden nå? Hva skjer? Aldri vært involvert i noe sånt før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting kommer til å skje. Han var nok bare litt irritert.

Kan være du får et brev i posten eller ikke, men de aller fleste gangene blir det ingen sak av denne typen ting.

 

Har selv blitt "anmeldt" for det samme sikkert 4-5 ganger av sinte folk men har ikke hørt noe fra politiet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først må han jo faktisk anmelde hvilket krever en viss innsats, dernest må politiet ha ressurser til å følge opp (ellers henlegges saken).

 

Videre vil det jo her bli ord mot ord og hans bevisbyrde.  Tok han film av hendelsen?

 

Om det skulle prioriteres, så blir det vel anledning for deg å gi din side av saken til politijurist og sannsynligvis henleggelse dersom du ikke har noe å tilstå.

 

Rent fornuftsmessig vil nok politiet se an involverte og historikk - om det f.eks. er samme person som har levert inn mange anmeldelser mot mange forskjellige, så blir saken hans tynnere.   Mens hvis du har fått samme type anmeldelser fra flere forskjellige personer, så kan det hende politiet prioriterer det av almennpreventive hensyn.

 

Tid på døgnet?   Leiligheter i samme bygg eller i nærheten av butikken som kan ha blitt forstyrret?  (Aldri lurt å kjøre på tomgang/ruse med høy eksos sent på kvelden f.eks. - da må du regne med at flere blir irritert på deg, spesielt hvis det er varmt så man må ha åpne soveromsvindu for lufting pga varmt vær.)

Endret av Rune_says
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Først må han jo faktisk anmelde hvilket krever en viss innsats, dernest må politiet ha ressurser til å følge opp (ellers henlegges saken).

 

Videre vil det jo her bli ord mot ord og hans bevisbyrde.  Tok han film av hendelsen?

 

Om det skulle prioriteres, så blir det vel anledning for deg å gi din side av saken til politijurist og sannsynligvis henleggelse dersom du ikke har noe å tilstå.

 

Rent fornuftsmessig vil nok politiet se an involverte og historikk - om det f.eks. er samme person som har levert inn mange anmeldelser mot mange forskjellige, så blir saken hans tynnere.   Mens hvis du har fått samme type anmeldelser fra flere forskjellige personer, så kan det hende politiet prioriterer det av almennpreventive hensyn.

 

Tid på døgnet?   Leiligheter i samme bygg eller i nærheten av butikken som kan ha blitt forstyrret?  (Aldri lurt å kjøre på tomgang/ruse med høy eksos sent på kvelden f.eks. - da må du regne med at flere blir irritert på deg, spesielt hvis det er varmt så man må ha åpne soveromsvindu for lufting pga varmt vær.)

Midt på dagen, klokken 14:00, noen leiligheter i nærheten, men ikke stort. Det eneste jeg vil tro politiet har på meg er da jeg var involvert i en singelulykke, den ble henlagt fordi grunnen til ulykken var grus i veibanen. Ingenting ble filmet av det jeg vet, han skrev tross alt ned nummeret mitt på en papirlapp, tviler på at han rakk å filme de 10 sekundene jeg var i nærheten av han. Første gangen jeg har sett han.

Lenke til kommentar

Ja det er det. Veien og p-plassen ved butikken er å regne som offentlig rom. Publisere det uten samtykke er derimot ikke tillatt.

Ja og nei. Hvis hovedmotivet i bildet/filmen er én person eller en liten gruppe gjenkjennbare personer, så kreves det samtykke før publisering. Hvis bildet f.eks viser en trafikkal situasjon, hvor personene i bildet ikke er hovedmotivet, så kreves ikke samtykke. En trafikkal situasjon tilhører det offentlige rom, man behøver derfor ikke å sladde bilnummer hvis det tas et bilde av en feilparkert bil (eller filmer et kjøretøy på tomgang). De fleste gjør det likevel. Og hvis det er en større folkemengde (opptog, konsertpublikum, folkemøte og alminnelig ferdsel), så kreves det heller ikke samtykke før publisering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...