Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte hjullager Skoda Octavia 2004


Boumi

Anbefalte innlegg

Jeg har hos merkeverksted fått påvist et gåent hjullager bak høyre på min Skoda Octavia 2004. De skulle ha intet mindre enn 4500,- for å bytte dette. Bilen er ikke mange år unna skrapern, så ønsker ikke bruke mye penger. Har kalipperbrems på bilen. Et par spørsmål til dere:

 

- Har sett youtubevideo av bytte, er medium hendig, klarer jeg dette selv uten spesialverktøy?

- Hvor mange verkstedtimer vil et normalt verksted bruke på jobben?

- Hvilken av disse hjullagrene kan være riktig (ser forskjellig ut):

 

Skruvat:

1. https://www.skruvat.no/Hjullagersett-P506490.aspx

2. https://www.skruvat.no/Hjullagersett-P16571.aspx

 

Kan det være nr.1 er for 4x4 og nr 2. er for FWD (som min)?

 

Regnr: DL11367

 

Takk på forhånd.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

begge er riktig... det ene er med nav, noe som gjør det mye enklere å bytte...

 

du trenger kanskje en 14mm XZN (12 kant) nøkkel for å skrue av bremseklaven.

biltema: 71-023

 

Ok takk, da bestiller jeg nr.2 med nav og prøver selv. Får jeg det ikke til, skrur jeg bare sammen og leverer på verksted.

Lenke til kommentar

Byttet noe lignende ifjor men da med trommelbrems. Med skive er det litt vanskeligere, kalipper og skive må av, men ikke store tingen.

Dette klarer du sikkert på rundt 1 times tid, dersom skiven ikke er fastrustet til navet. Jeg sparte 2000 på en halvtimes arbeid, og ikke noe av det var vanskelig. Det syns jeg er helt greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Jeg har nå tatt av alt helt inn til lageret med nav, men det sitter fast. Identisk lager som på denne filmen:

 

Se fra 2:00 til 2:15, han skrur ut mutteren og tar lageret enkelt av. Jeg har skrudd av mutteren, men får ikke tatt av lageret. Har banket litt med hammer etc men har ikke hjulpet. Tips?

 

Se bilder

post-195497-0-47807400-1532446911_thumb.jpg

post-195497-0-81026100-1532446932_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da fikk jeg av det gamle lageret med en avdrager. Neste problem er å få det nye på. Lurer på om deler av det gamle lageret henger/er rustet fast og som hindrer meg i å sette på det nye. Hvordan får jeg av dette? Skummelt å slå her for å løsne tilfelle noe blir skadet? Se bilder

 

Bildet av det gamle lageret tyder på at noe henger igjen på metallstangen på bilen

post-195497-0-20296600-1532536100_thumb.jpg

post-195497-0-23447500-1532536115_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Denne ringen er både tykk og stor. Her tror jeg at jeg ville sveiset litt på den for å få varme sånn at den utvider seg. Sveis på en jernbit eller mutter på hver side kanskje, og så bruke avdrager.

Ellers ser det jo veldig rustet ut baki der både armer, skruer og bremseskjold. Er nok ikke beste oppfølgingen med vasking og rustbeskyttelse på denne bilen. Pass på slike ting så sparer du litt på EU kontroll i årene fremover. Er mye man kan gjøre selv med en bil bare man gidder, trenger ofte ikke rare kunnskapene heller, litt basis mekanisk erfaring kommer langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...