Gå til innhold

Var lei av høye boligpriser, flyttet til sjøs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan hende det bare er meg, men jeg syns dette høres så utrolig forlokkende ut! Bo på sjøen, våkne til bølgeskvulp og tråkke rett uti når det er varmt og fint. Har en eldre bror som pleide å bo i en seilbåt, og han syns det var helt ypperlig. 

Spørsmål, hvordan takler disse is når vannet/sjøen fryser? Er man avhengig av å ha den et sted der det er isfritt om vinteren, eller går det greit sålenge man forankret på en bra plass?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Husker når husbåten til MacGyver forsvant på havet i serien , knegg knegg

 

"går det greit sålenge man forankret på en bra plass?"

 

Skulle tro det.....

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Dyrere i innkjøp enn en vanlig bolig, dyrere i drift enn enn vanlig bolig og en vanlig bolig øker i verdi år for år og 100 år er ikke noe problem. Og i hvor mange år tror folk at 2000 kr året i vedlikehold vil holde? Jeg kan vanskelig se at en 30 år gammel husbåt er mulig å få noe særlig for så her vil antagelig bruktpris gå ned hvert eneste år. Dette kan aldri bli et rasjonelt kjøp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan hende det bare er meg, men jeg syns dette høres så utrolig forlokkende ut! Bo på sjøen, våkne til bølgeskvulp og tråkke rett uti når det er varmt og fint. Har en eldre bror som pleide å bo i en seilbåt, og han syns det var helt ypperlig. 

 

Spørsmål, hvordan takler disse is når vannet/sjøen fryser? Er man avhengig av å ha den et sted der det er isfritt om vinteren, eller går det greit sålenge man forankret på en bra plass?

Normalt er det ingen problemer og fryse fast, men blir det for mye og tykk is kan de oppstå problemer spesielt hvis skroget er konstruert på en måte som lar isen presse på det, har man en båtplass som gir mye is finnes det flere måter og holde det isfritt på, som nevnt kan man tilføre luftbobler for sirkulere vannmassene eller kjøpe en par is-propeller.

 

De største problemene med å bo i båt er tilgang på båtplass til en fornuftig pris, tilgang på vann/strøm, fjerning av svart/gråvann og en grei adkomst.

Fordelene er flyttbar, rimelige fyringskostnader "mindre bolig", ingen plen, slipper og tenke på ommøblering "alt er skrudd fast" og det er veldig avslappende å kunne sitte ute og høre på bølgeskvulp/måker med ei flaske øl/vin når man kommer hjem etter en stressende arbeidsdag.

 

Noe av det første som forsvinner når man flytter i en båt er de romantiske tankene man har forespeilet seg på forhånd og hverdagen slår inn, de som ikke takler det flytter gjerne på land igjen førstkommende høst.

De som trives aller best med og bo i båt er de som er veldig entusiastisk og har i mange år vært på sjøen i en fritidsbåt fra tidlig vår til sent utpå høsten.

 

Og kjøpe en husbåt i millionklassen er nok overkill for en nybegynner, enklere og skaffe en seilbåt på rundt 30" som startbolig, er man veldig handyman kan en eldre skøyte gi mange gøyale timer med snekring :)

 

Om sommeren er det livat og bo på sjøen, men om vinteren blir det så stille at du tror du bor i ødemarken.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg har også store problem med å sjå at det kan være fornuftige økonomiske grunnar for å velge ei slik løysning.

Den billegaste modellen kostar 2 275 000 kr, så noke meir enn 1000 til 3500 kr i månaden i lån og avdrag vil det bli om ein ikkje har eigenkapital til å cashe ut heile båtkjøpet.

I tillegg så er det i følge artikkelen anslått ei kaileige på 10 000 - 20 000 kr i året, samt 2000 kr i året for å vedlikehalde skroget.

Og sjølv om vi tek utgangspunkt i at resten av båten er heilt vedlikehaldsfri, så vil det likevell være litt utgifter knytta til oppgradering av møblane i løpet av 50 års levetid. Sidan det er snakk om ein husbåt så er det nok mykje som må spesialtilpassast for båt.

 

 

Men for all del.

Med ei slik løysning så er det mulig å skaffe seg ein liten bolig (som er heilt ny) med buutgifter ned mot 10 000 kr i månaden dersom vi tek utgangspunkt i lånefinansiering og kaileige. For dei som vil bu på ein litt anna måten enn dei fleste andre så er jo dette supert.

Det er også gode muligheiter for å bu veldig sentrumsnært til ein billig penge om ein finn rette kaiplassen.

Særleg om sommerane så vil eg tru at det vil være veldig flott å invitere folk over på middagsbesøk og liknande. Utsikta vil være dominert av sjø og byen sett frå sjøsida, så det er heller ikkje så dumt.

 

 

Men eg stillar meg sterkt tvilande til at dette er eit realistisk alternativ for dei som ikkje er fornøgd med boligprisane på land.

40 m2 på den billegaste versjonen er ikkje akkurat ei stor leiligheit, og ein må nok pårekne at verdien av boligen vil gå nedover med åra som på andre fritidsbåtar eller køyretøy, og ikkje stige slik som vi er vandt med frå boligmarkedet.

Ein anna ulempe med båt er at verdien kjem til å tape seg veldig fort dersom ein sluntrar unna med vedlikehaldet, då boligen bokstaveligtalt kan gå under. Ei leiligheit på land som ikkje blir vedlikehaldt vil likevell kunne være eit investeringsobjekt rett og slett på grunn av potensialet.

Lenke til kommentar

Det kan hende det bare er meg, men jeg syns dette høres så utrolig forlokkende ut! Bo på sjøen, våkne til bølgeskvulp og tråkke rett uti når det er varmt og fint. Har en eldre bror som pleide å bo i en seilbåt, og han syns det var helt ypperlig. 

 

Spørsmål, hvordan takler disse is når vannet/sjøen fryser? Er man avhengig av å ha den et sted der det er isfritt om vinteren, eller går det greit sålenge man forankret på en bra plass?

Det er vel best å gå for et bobleanlegg? Det holder området rundt båt eller flytende bolig isfritt. Relativt enkel og rimelig løsning som mange båteiere bruker idag.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Eg har også store problem med å sjå at det kan være fornuftige økonomiske grunnar for å velge ei slik løysning.

Den billegaste modellen kostar 2 275 000 kr, så noke meir enn 1000 til 3500 kr i månaden i lån og avdrag vil det bli om ein ikkje har eigenkapital til å cashe ut heile båtkjøpet.

I tillegg så er det i følge artikkelen anslått ei kaileige på 10 000 - 20 000 kr i året, samt 2000 kr i året for å vedlikehalde skroget.

Og sjølv om vi tek utgangspunkt i at resten av båten er heilt vedlikehaldsfri, så vil det likevell være litt utgifter knytta til oppgradering av møblane i løpet av 50 års levetid. Sidan det er snakk om ein husbåt så er det nok mykje som må spesialtilpassast for båt.

 

 

Men eg stillar meg sterkt tvilande til at dette er eit realistisk alternativ for dei som ikkje er fornøgd med boligprisane på land.

40 m2 på den billegaste versjonen er ikkje akkurat ei stor leiligheit, og ein må nok pårekne at verdien av boligen vil gå nedover med åra som på andre fritidsbåtar eller køyretøy, og ikkje stige slik som vi er vandt med frå boligmarkedet.

Ein anna ulempe med båt er at verdien kjem til å tape seg veldig fort dersom ein sluntrar unna med vedlikehaldet, då boligen bokstaveligtalt kan gå under. Ei leiligheit på land som ikkje blir vedlikehaldt vil likevell kunne være eit investeringsobjekt rett og slett på grunn av potensialet.

Kan ikke si noe om kvalitet eller vedlikehold. Men vi har jo stålskuter som nærmer seg 100 år nå som fortsatt flyter. Årlig vedlikehold vil nok nå langt. Skraping, spyling og nødvendig bunnsmøring ihht. spesifikasjoner fra produsent likeså. Gjør en det er det ingen grunn til at boligen skal forringes raskt. En fordel med en flytende bolig kontra fritidsbåter som blir brukt kun i helgene og ferier, er jo at om en bor i en slik flytende leilighet så vil det jo ikke bli fuktskader innvendig fordi temperatur er stabil og varmen alltid på.

 

Her vil jo 40m2 være 40m2 frihet. Frihet fra bråkete naboer i etasjen over deg. Frihet fra naboene som bråker vegg i vegg. Frihet til å sitte på takterrassen eller balkongen, og du kan grille med kull eller smoker om du så ønsker. Du er fri for hageplikter som luking, klipping, plukking av mose eller raking. Ikke er det et stadig mas om dugnad eller møter for eierseksjoner, sameier etc.

 

For 10 000 per måned blir du rett og slett din egen mann. Fri til å gjøre det du ønsker. Du kan kanskje endelig få på plass den subwooferen du aldri fikk bruke i din ordinære leilighet. Kanskje kan du bo så sentralt at du kan kutte bilen. Eller pendle med elektrisk scooter el el-sykkel? Du er kanskje så heldig å få kaiplass så sentrumsnært at du aldri trenger stå i drosjekø på vei hjem fra byen og sparer kanskje noen kroner på det. Og når ferien kommer så kaste loss og ta med deg boligen til en annen by om du planlegger litt, eller kanskje leie ankerplass i en stille bukt for optimal ferielykke i egen bolig helt kjemisk fri for stress? Tenk deg en ferie hvor du ikke engang trenger pakke bagen? Du bare kaster loss og ankrer opp når du er fremme? Hele bokhylla er med på tur.

 

Og la oss nå ikke glemme verdien av å kunne hoppe i havet rett fra egen balkong på varme dager, eller hvor digg det er å bare løfte kajakken på vannet og starte padleturen hjemmefra, uten å måtte bruke bil, bale med å surre kajakk på tak, stå i kø på vei ut av byen. Bære kajakk til og fra vannet. Enklere fritid kan en neppe ha. Og hvilken 40m2 leilighet i prisklassen "kjøpbar" har både takterrasse og balkonger?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Med årlig vedlikehold til 2000 kr?

Som sagt, prisen på vedlikeholdet aner jeg ikke. Den flytende boligen på jo enten på land eller i dokk også må den jo spyles og smøres. Ettersjekk av sinkanode etc. Selve jobben er jo godt innenfor hva som kan gjøres selv, og bunnsmøring ruinerer neppe noen mann. Usikker på hva det koster å få den på slipp eller løftet på and. Det er forresten ikke sikkert at dette må gjøres hvert år kan være at det holder å ta den opp hvert andre eller tredje år.

Lenke til kommentar

Det er mange båtar som kan klare seg i mange år, men det krever ein del vedlikehald.

Det vil ikkje være heilt utan kostnad å få husbåten slept frå kaiplassen og inn i ei tørrdokk der ein kan bunnsmøre den også.

For de uten motor må den jo enten slepes eller løftes på land. Men ærlig talt, om årlig vedlikehold er 2000 eller 9000 eller 20.000 kr, det er neppe utslagsgivende for om folk velger å kjøpe seg flytende bolig. For noen vil det passe perfekt med flytende bolig for andre ikke. Om det ikke passer deg og din livsstil så velg heller noe som passer bedre.

Lenke til kommentar

Dyrere i innkjøp enn en vanlig bolig, dyrere i drift enn enn vanlig bolig og en vanlig bolig øker i verdi år for år og 100 år er ikke noe problem. Og i hvor mange år tror folk at 2000 kr året i vedlikehold vil holde? Jeg kan vanskelig se at en 30 år gammel husbåt er mulig å få noe særlig for så her vil antagelig bruktpris gå ned hvert eneste år. Dette kan aldri bli et rasjonelt kjøp.

Du uttaler det nok nå på veldig sviktende grunnlag. I Sverige og Nederland feks som har mange som bor i båt/husbåt så har det alt vært generasjonsskifte og bare boligene blir ettersett og får nødvendig vedlikehold så er det ingenting som tilsier at de er utslitt etter 30 år. I Stockkholm er det mange flytende boliger/husbåter (De er koblet til kommunalt vann, avløp, strøm og fiber, suverent tilrettelagt) i den øvre prisklassen. Flere av disse skutene er 80-100 år gamle. De er bygget om til boligformål og må selvsagt vedlikeholdes men sålenge det gjøres så fortsetter nok boligene å flyte de.

 

Og om du har vært forutseende nok til å kjøpe din egen kaiplass så kan du nok forvente bra verdistigning på den i årene fremover.

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...