Gå til innhold

Hva spiser man på telttur?


Anbefalte innlegg

Tørrmat ala drytech er greit, men kanskje ikke så mye mer enn det. Jeg ville holdt meg til litt ferskere vare. F.eks kjøtt av noe slag til første, kanskje andre dag (avhengig av temp) og foredlet eller tørrmat resten. Så lenge det er greit å bære ekstra for å få litt bedre mat ville jeg satset på egenkomponert / ferskmat.

 

Brød, evt. pinnebrød/pannebrød kan lages på stedet, bare ta med ingredienser. Eventuelt ta med et brød eller to fra butikken. Til pålegg fungerer det meste som er hjemme i kjøleskapet, kanskje med unntak av kokt skinke. Husk at det ofte går med litt mer kalorier på tur så kaloriholdige varer kan være greit.

 

Ting på tube varer lenge nok. Tubeost ville jeg brukt etter en dag eller tre i romtemperatur. Stol på nesa og smaksløkene. Lukter/smaker det feil er det som regel feil. Nugatti og honning synes jeg er greit på tur.

 

Ristet brød egg og bacon er god frokost/lunsj/middag. Ikke er det vanskelig å lage og av en eller annen grunn smaker det litt ekstra godt.

 

PS: hvis det ikke er mulig å ha med kjølebag o.l. frys en eller to 0.5 L med vann og legg de rundt kjøttvare, pakk så i egen plastpose (fremtidig søppelpose), og pakk det inn i de varme klærene som blir med på tur (f.eks ullgenser). Burde holde seg fra morgen til utpå ettermiddagen.

 

edit: glemte en ting

 

God Tur!

Tusen takk for gode tips.

Kjølebagen holder seg ok kald ca 12 timer.

Så grillmat første kveld går bra.

 

Vurderer å legge kjølevarer i en pose å henge fra båten. Men begrenset hvor kaldt vannet er når det er finvær også. I tillegg så er det inne i ei bukt hvor det er ganske grunt. Så vet ikke om det er noe vits i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk forresten at det er mulig å pakke inn noe av maten, f.eks det til dag to noe vanntett og senke det ned i vannet, slik at det holder seg i det minste kjølig. Alt etter vanntemperatur, men er gjerne betydelig kaldere enn i luften uansett.

Har tenkt på det, men vet ikke om det er så mye vits, vi ankrer opp inne i ei bukt hvor det er ganske grunt. Vil tro vannet er ganske varmt?

Lenke til kommentar

Når det gjelder mat andre dag, kan man forberede litt. Grønnsaker holder greit en dag eller tre i romtemperatur. I værste fall blir de litt daffe.
 

Et alternativ kan være å ihjelsteke kjøttdeig, frys den og ta den med på tur til en eller annen rett. Da ville jeg trodd det gikk greit på dag to (3, 4?) hvis den ble oppbevart noe kjølig.

Lenke til kommentar

Da tror jeg vi har ei plan på det.

Går det skeis og maten blir fordervet så er det en kort båttur over til andre siden, så vi sulter nok ikke i løpet av helga. Men håper selvfølgelig kjøling i vannet og kjølebag og smarte matvalg er nok.

 

Tusen takk for alle gode tips og forslag.

Lenke til kommentar

Korleis er muligheitene for å fiske?

Litt av kosen med camping er blant anna å skaffe eigen mat.

Og slår ikkje fiskelykken til, så får det bli ein vegetarmiddag på dag 2.

 

 

Det er også veldig mange kjøttprodukt som har lang holdbarheit i romtemperatur. Dette gjeld særleg kjøttprodukt som er salta, røykt eller varmebehandla. Er produktet i tillegg vakuumpakka så er holdbarheita lang.

Ein uopna pakke med grillpølser kan ligge i lenge utanfor kjøleskap,det same gjeld egg.

 

I tillegg har du alt av hermetiske kjøttprodukt frå skinke til joikakaker.

Lenke til kommentar

Når jeg er i utlandet kjøper jeg av og til med meg noe som kan brukes som nødproviant når jeg er litt utenom allfarvei:

-Hermetikkbokser med salat. Fx blaning av tunfisk, mais og pasta.

-Tørkede snackspølser eller cabanos som tåler romtemperatur

-tørket kjøtt, med smak man liker.

-protein/cereal bar, finnes utrolig mange varianter

 

Ellers er coops knekkebrød med gresskarkjærner rene snackset.

768x512-knekkebrd.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...