Gå til innhold

Historisk høye strømpriser


Anbefalte innlegg

 

 I motsetning til deg så tilhører jeg allerede en nettleverandør som har innført effektpris/høyeste time (Norgesnett) og kan se på fakturaen fremfor skrivebordteorier som du baserer deg på.

 

At du skal spare tusenvis av kroner (når din tid kommer) uten å forta deg noe er bare latterlig. Noe av hensikten med AMS er tvertimot å gjøre kundene mer bevisst på hvordan de bruker strøm, hvis ikke "får de svi på pungen". For egen del tok jeg hintet på alvor og har bestrebet meg på å redusere toppene.

 

Nei, for du har en avtale som ikke er regulert. Og for all del, da kan effektleddet slå ut dramatisk. Men fra 2019 får de ikke drive med slikt tull, det settes retningslinjer. Og det er såklart disse prisene jeg har sett på. 

 

Nei det er ikke latterlig, det er sannheten. Jeg kan godt vise deg regnestykket, det må dog vente noen dager da jeg er på jobb i østeriket. Jeg har logget forbruket mitt fra AMS i flere måneder nå. Jeg er aldri over 4kW over en time. 

Da har du en husstand for smufer. 4kW bruker akkumulaturen min på halv kraft. 4,5kW faktisk. Ikke rart du er begeistret for effekttariff. La alle andre betale så jeg slipper liksom?

Alle vi andre ønsker å få slutt på vannskjøtselen av den norske El kraft og infrastrukturen. Å lulle seg inn i innbilte besparelser ved å la udugelige brushodene fortsette vannstyret sitt. De som dro igang Korstø, mobile gasskraft Hardangermaster? De har allerede vimset bort 140mrd på ansvarsløshet og stormannsgalskap. Å forvente besparelser fra den gjengen er veldig veldig veldig _veldig_ naivt Salvesen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

...Alt handler om å gjøre knefall for EU, rasere nasjonalstaten og å drite på egen befolkning for at politikerne skal kunne menge seg med de rette folka på kontinentet.

Som sagt: noen tjener grovt på dagens system, hadde vært gøy å vite hvem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Svaret på hvem som eventuellt skulle tjene på store inntekter fra kraftbransjen er da altså stat, kommuner og fylkeskommuner.

... og de som leverer tjenstere til nevnte stat, kommuner og fylkeskommuner. Samt toppene i disse offentlige foretakene selvsagt. :)

Lenke til kommentar

Dette er helt uavhengige ting. AMS gjør det mulig å pålegge de som skaper de største kostnadene i nettet til å betale mer. Dette fører i sin tur til at kostnadsveksten for nettutbygging kan dempes.

 

Nettutbygging skal uansett dekkes over strømregningen, men med AMS kan totalsummen som trengs bli mindre.

 

At eierne (i stor grad staten) har tatt ut store utbytter er helt uavhengig. Det er ikke gitt at mindre utbytter ville gitt mer infrastrukturutbygging. Hadde man regulert muligheten til å ta utbytte strengt, da hadde det blitt mindre attraktivt å bygge og vedlikeholde kraftproduksjon, noe som neppe hadde hjulpet hverken kraftpris eller forsyningssikkerhet.

 

 

Nei, det er et instrument for å sørge for at den som bruker mest betaler mest, ikke bare i energi men også effekt. Dette er et greit markedsøkonomisk prinsipp som historisk sett har fungert meget bra for å gjøre markeder mer effektive. Istedet for å klage over at det nå foreligger mer informasjon over ditt forbruk kan du utnytte situasjonen og innrette deg slik at du minimerer ditt eget effektforbruk med den samme informasjonen.

Så lenge produksjonsprisen er tilnærmet konstant så blir det feil å si at noen skaper større kostnader. Det er totalforbruket som er interessant. De største forbrukerne er kraftkrevende industri som har en pris vanlige forbrukere bare kan drømme om.

 

Dette viser svakheten ved "markedsøkonomi".  Både snittprisingen pr døgn og foreslåtte nye modeller genererer nok inntekt til det operasjonelle (dekke kostnader), men selskap vil på vegne av eierne alltid velge høyest mulige gevinst (utbytte til eiere utover det faktiske kostnader er).   AMS blir dermed et instrument som gir "alibi" for å kreve høyere pris på timesbasis.

Ved at AMS påstås å skulle få ned behovet for utbygging, så antyder dette tvert imot at et delmål blir å gjøre prisingen direkte avskrekkende - dvs mye høyere enn idag.

 

Hvis vi f.eks. antar at prisingen via AMS blir slik at helt vanlige "effekttopper" (lage middag f.eks.) straffes via nettleie/kraftpris - så er det ikke en rendyrket "markedsøkonomi"  (Fakta: Nettselskap har fortsatt monopol og ingen konkurransemekanismer.)

 

Videre er det slik at de fleste ikke kan forskyve "effekttoppene" til lavpris tider på døgnet.  F.eks. husordensregler kan sette begrensninger på at vaskemaskin ikke kan gå mellom kl 23-06.  Arbeidstid setter begrensninger på om du kan forskyve matlaging og dusj.  De aller fleste er heller ikke i posisjon til å kjøpe "hus-batteri" som muliggjør innkjøp av strøm på lavkost tidspunkt (Tesla Powerwall 14 Kwh koster kr 66 200) - og rent miljømessig er batteriproduksjon ikke bra for miljøet.   Batteri har også en viss selvutladning og effektivitetstap som igjen vil føre til et noe høyere forbruk totalt sett.

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da har du en husstand for smufer. 4kW bruker akkumulaturen min på halv kraft. 4,5kW faktisk. Ikke rart du er begeistret for effekttariff. La alle andre betale så jeg slipper liksom?

Hvorfor skal andre betale for at du skal holde deg med et stort effektforbruk?

Det ligger noe implisitt i din uttalelse, at du støtter effekttariff. Støtte rushtidsavgift selv om det ikke er rushtid og støtter, som du gjør nå, at man sette forbruker opp kunstig opp mot hverandre. At man tillater å henge ut barnefamilier i eneboliger som «effekttyver» som fortjener å måtte betale ut av øynene fordi man har en travel hverdag med tenåringer, mye treningstøy tørketrommel som man ikke bør bruke om natten etc.

Man bevares, slå deg sammen med meningsfeller som er alenehustander i nyere blokkleilighet med fjernvarme, hvor kaffetraktern er storforbrukeren å innbile deg at du gjør Norge bedre med å stå i bresjen for supperådet som har slåst vekk beløper tilsvarende pensjonsreformen og rotet bort arvesølvet fra våre forfedre. De som bygget de første vannkraftverkene med live og helse som innsats for å sikre det norske folk skulle få billig strøm i evigheter. Sviket fra ledelsen i ledelsen i elkraft og nettet vil stå i historiebøkene. Det er fler og flere som ser hva slags enorme feilvurderinger og katastrofalt fravær av forvaltningsansvar som har ført til ett vanvittig etterslep på 140 mrd. Beløpet er for stort til å «fixe». Men man må for pokker få nye folk inn i ledelsen her som kan faget sitt og ser de gode, rasjonelle og ikke minst kosteffektive løsningene. Å fortsette me då feie problemet under teppet og provosere befolkningen med rushtidsavgifter når det ikke er rushtid, samt sette opp kunstige motsetninger er forkastelig.

 

Men jeg er redd det ikke er politisk evne i Norge til å rydde opp etter store feil og fraværende månelandinger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Dette viser svakheten ved "markedsøkonomi".  .

Strømmarkedet må vel være noe av det mest gjennomregulerte markedet i Norge, så da blir det vel litt feil å skylde på svakhetene i markedsøkonomien?

 

Men klart: kommer jo an på hva du mener med markedsøkonomi her.

Lenke til kommentar

Så lenge produksjonsprisen er tilnærmet konstant så blir det feil å si at noen skaper større kostnader. Det er totalforbruket som er interessant. De største forbrukerne er kraftkrevende industri som har en pris vanlige forbrukere bare kan drømme om.

Dette handler ikke om kraftproduksjon, men om kraftdistribusjon. Kraftkrevende industri har helt separat distribusjon fra private brukere.

 

Det er utbyggingskostnader knyttet til høye effekttopper i distribusjonsnettet til private husstander man søker å begrense med å incentivere et jevnere effektuttak.

 

 

Dette viser svakheten ved "markedsøkonomi".  Både snittprisingen pr døgn og foreslåtte nye modeller genererer nok inntekt til det operasjonelle (dekke kostnader)

Det man ønsker å begrense er fremtidig investeringsbehov. Det er ikke tilstrekkelig å bare dekke løpende kostnader, man må også hele tiden investere i å utvide kapasitet. Hvis man kan begrense dette begrenser man både store engangskostnader og fremtidige løpende kostnader. Det er forholdsvis pussig å skylde på 'markedsøkonomi' når kraftsektoren er en av de mest nasjonaliserte og gjennomregulerte sektorene i landet.

 

 

Hvis vi f.eks. antar at prisingen via AMS blir slik at helt vanlige "effekttopper" (lage middag f.eks.) straffes via nettleie/kraftpris - så er det ikke en rendyrket "markedsøkonomi"  (Fakta: Nettselskap har fortsatt monopol og ingen konkurransemekanismer.)

Kraftdistribusjon er et naturlig monopol (slå det opp) og er derfor regulert. Det er ikke opp til kraftdistributørene å sette prising dette blir istedet gjort politisk via regulering.

 

Videre er det slik at de fleste ikke kan forskyve "effekttoppene" til lavpris tider på døgnet.  F.eks. husordensregler kan sette begrensninger på at vaskemaskin ikke kan gå mellom kl 23-06.  Arbeidstid setter begrensninger på om du kan forskyve matlaging og dusj.  De aller fleste er heller ikke i posisjon til å kjøpe "hus-batteri" som muliggjør innkjøp av strøm på lavkost tidspunkt (Tesla Powerwall 14 Kwh koster kr 66 200) - og rent miljømessig er batteriproduksjon ikke bra for miljøet.   Batteri har også en viss selvutladning og effektivitetstap som igjen vil føre til et noe høyere forbruk totalt sett.

Du overdriver sterkt hvor vanskelig det er å begrense effekttopper. Mange av effektforbrukerne man har har betydelig magasinering helt uten å trenge batterier (Varme i hovedsak). Så alt som trengs er å ha mekanismer som flytter på forbruk slik at du unngår at store forbrukere går samtidig. I.e. varmtvannsberedere og varmeovner som skrus av når induksjonstoppen går på. Det har ingenting å si for komforten siden det bare flytter forbruket noen minutter.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømmarkedet må vel være noe av det mest gjennomregulerte markedet i Norge, så da blir det vel litt feil å skylde på svakhetene i markedsøkonomien?

 

Men klart: kommer jo an på hva du mener med markedsøkonomi her.

Jeg tenkte mest på sverreb sin henvisning til markedsøkonomiens fortreffelighet ift timeprising, mens jeg påpekte at markedsøkonomi i et marked der selgerne ikke er konkurranseutsatt og som du sier gjennomregulert, ikke vil fungere særlig godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg tenkte mest på sverreb sin henvisning til markedsøkonomiens fortreffelighet ift timeprising, mens jeg påpekte at markedsøkonomi i et marked der selgerne ikke er konkurranseutsatt og som du sier gjennomregulert, ikke vil fungere særlig godt.

En markedsøkonomi fungerer sjelden bra i møte med politikernes behov for å kontrollere og regulere. :)

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om kraftproduksjon, men om kraftdistribusjon. Kraftkrevende industri har helt separat distribusjon fra private brukere.

 

Det er utbyggingskostnader knyttet til høye effekttopper i distribusjonsnettet til private husstander man søker å begrense med å incentivere et jevnere effektuttak.

 

 

 

Det man ønsker å begrense er fremtidfig investeringsbehov. Det er ikke tilstrekkelig å bare dekke løpende kostnader, man må også hele tiden investere i å utvide kapasitet. Hvis man kan begrense dette begrenser man både store engangskostnader og fremtidige løpende kostnader. Det er forholdsvis pussig å skylde på 'markedsøkonomi' når kraftsektoren er en av de mest nasjonaliserte og gjennomregulerte sektorene i landet.

 

 

 

Kraftdistribusjon er et naturlig monopol (slå det opp) og er derfor regulert. Det er ikke opp til kraftdistributørene å sette prising dette blir istedet gjort politisk via regulering.

 

 

Du overdriver sterkt hvor vanskelig det er å begrense effekttopper. Mange av effektforbrukerne man har har betydelig magasinering helt uten å trenge batterier (Varme i hovedsak). Så alt som trengs er å ha mekanismer som flytter på forbruk slik at du unngår at store forbrukere går samtidig. I.e. varmtvannsberedere og varmeovner som skrus av når induksjonstoppen går på. Det har ingenting å si for komforten siden det bare flytter forbruket noen minutter.

Det var du som dro markedsøkonomi inn i din argumentasjon - jeg påpekte bare at det ikke er en god mekanisme når selgerne ikke er konkurranseutsatt.

 

Avsetning til fremtidig investeringsbehov for utbygging kan fint ligge som en konstant sum i distribusjonsselskapenes regnskap.

Det burde ligget der allered om det var en ansvarlig forretningsdrift  (og ikke en politisk kortsiktig forretningsdrift).

 

Er det snakk om å kun flytte forbruket minutter ?  Nytt for meg. 

Uansett - her kommer bl.a. tema som manglende automatisering og funksjonalietet i AMS.  AMS er klargjort for å kunne vise sanntids strømforbruk til forbruker via app, men kun via kablet nettverk (!) (HAN pluggen) og appen/standarden for dette er ennå ikke ferdig utviklet (!) - år etter at AMS utrullingen begynte.   Det er heller ikke slik at AMS / apper kan kommunisere mot termostatene til min vannbårne varme fra 2012.  Jeg kan evt gå til sikringsskapet og slå av all strøm til varmesentralen, men det er nå ganske ubeleilig hvis jeg skal måtte gjøre slike øvelser for hver gang f.eks. stekeovnen skal brukes?

Lenke til kommentar

Det var du som dro markedsøkonomi inn i din argumentasjon - jeg påpekte bare at det ikke er en god mekanisme når selgerne ikke er konkurranseutsatt.

Man kan fortsatt søke å etterligne markedsprinsipper i regulerte markeder. Det fungerer. Man har samme effekten på rushtidasavgifter på vei. Det fungerer også og reduserer presset på veien. Selv om avgiften er satt regulatorisk, settes den for å etterligne en mekanisme der en økt etterspørsel gir økt pris. Her blir det da altså at økt effektetterspørsel gir en prisøkning (Riktig nok kun for den som bruker effekten, men incentiveringen er fortsatt der).

 

Vi kommer ikke bort i fra at en som bruker 15000kwh i året med et jevnt forbruk, medfører lavere kostnader for netteier enn en som bruker samme energimengde men med høye topper i forbruket. Denne kostnadsforskjellen bør reflekteres i hvilken pris de betaler.

 

Avsetning til fremtidig investeringsbehov for utbygging kan fint ligge som en konstant sum i distribusjonsselskapenes regnskap.

Det endrer svært lite. Denne avsetningen er da en kapitalbinding (=kostnad) som kan reduseres om fremtidig utbyggingsbehov reduseres.

 

 

 

Uansett - her kommer bl.a. tema som manglende automatisering og funksjonalietet i AMS.  AMS er klargjort for å kunne vise sanntids strømforbruk til forbruker via app, men kun via kablet nettverk (!) (HAN pluggen) og appen/standarden for dette er ennå ikke ferdig utviklet (!) - år etter at AMS utrullingen begynte.   Det er heller ikke slik at AMS / apper kan kommunisere mot termostatene til min vannbårne varme fra 2012.  Jeg kan evt gå til sikringsskapet og slå av all strøm til varmesentralen, men det er nå ganske ubeleilig hvis jeg skal måtte gjøre slike øvelser for hver gang f.eks. stekeovnen skal brukes?

Det må naturligvis komme en praktisk mulighet til å regulere forbruk automatisk. Nå kan ikke nettselskapene ta ansvar for hva du har installert og ikke installert allerede. Man må nok regne med å gjøre noe selv enten manuellt eller selv installere utstyr hvis man skal optimere effektforbruket sitt. Hvis ikke får man bare leve med å ha en høyere makseffekterskel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det pekes på dårlig snøsmelting, lite snø i fjellet, vannmagasinene, tørke

 

Allikevel lekker vi som en sil

XXyoASt.png

http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Nordisk-kraftflyt/

 

i det ene øyeblikket blir tørke brukt som unnskyldning for at strømmen blir 3000 kr. dyrere, i neste er det likevel bra for da kan vi importere billig strøm til vinteren.

 

Uansett har de liksom alltid en forklaring selv når det virker motstridene.  :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Uansett har de liksom alltid en forklaring selv når det virker motstridene.  :p

Jeg tenkte det samme her forleden, da var det en eller annen kar på TV som sa at vi må belage oss på høye strømpriser pga lite snøfall i vinter. Da tenkte jeg: "Bor vi i samme land"? Det er vel mange år siden den har falt like mye snø som i år.

 

Virker nesten som de har en liste med unnskyldinger de kan ty til når de får vanskelige spørsmål.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...