Geekeern Skrevet 6. juli 2018 Skrevet 6. juli 2018 Hei, Ny oppført leilighet i en blogblokk. 2-roms på 39 kvm. Saken gjelder: Bod på 2,9 kvm. Sikringskap er plassert på ene siden av veggen. Jeg mener at sikringsskapet burde vært plassert i entree, da det i dette tilfellet ikke tilfredstiller kravet i TEK10 § 12-10. Bod og oppbevaringsplass. Vedlagte bilder er dokumenter fra et tilbud jeg fikk av garderobeleverandør gjennom utbygger, som jeg naturligvis takket nei til pga. prisen. Jeg planla lignende løsning til etter overtagelse, men oppdager etter overtagelsen at det er plassert en sikringsskap som hindrer at jeg kan bruke boden iht. forventet bruk. Jeg kan med andre ord ikke utnytte plassen slik som planlagt, da døra på sikringskapet og lampa i veggen står i veien. Jeg mener dette berører følgende krav for Bod, og at det er et avvik. Men jeg trenger deres vurdering, så jeg ikke tar fullstendig feil. § 12-10. Bod og oppbevaringsplass (1) Boenhet skal ha tilstrekkelig plass for oppbevaring av klær, mat, sykler, barnevogner, sportsutstyr, hagemøbler mv. Følgende skal minst være oppfylt: (se veiledningstekst i lenken nedenfor) a) Boenhet skal, i tillegg til oppbevaringsplass for mat og klær, ha innvendig oppbevaringsplass eller bod på minimum 3 m2 BRA. For 1-roms leiligheter kan innvendig oppbevaringsplass eller bod være 1,5 m2 BRA eller minimum 2 løpemeter skap. Innvendig oppbevaringsplass eller bod som er i tillegg til oppbevaringsplass for mat og klær, skal plasseres internt i boenhet eller internt i bygningen. (se veiledningstekst i lenken nedenfor) Kilde: https://dibk.no/byggeregler/tek/3/12/ii/12-10/ Legger ved ulike bilder og dokumenter.
tigerdyr Skrevet 6. juli 2018 Skrevet 6. juli 2018 Hei, Ny oppført leilighet i en blogblokk. 2-roms på 39 kvm. Saken gjelder: Bod på 2,9 kvm. Sikringskap er plassert på ene siden av veggen. Jeg mener at sikringsskapet burde vært plassert i entree, da det i dette tilfellet ikke tilfredstiller kravet i TEK10 § 12-10. Bod og oppbevaringsplass. Vedlagte bilder er dokumenter fra et tilbud jeg fikk av garderobeleverandør gjennom utbygger, som jeg naturligvis takket nei til pga. prisen. Jeg planla lignende løsning til etter overtagelse, men oppdager etter overtagelsen at det er plassert en sikringsskap som hindrer at jeg kan bruke boden iht. forventet bruk. Jeg kan med andre ord ikke utnytte plassen slik som planlagt, da døra på sikringskapet og lampa i veggen står i veien. Jeg mener dette berører følgende krav for Bod, og at det er et avvik. Men jeg trenger deres vurdering, så jeg ikke tar fullstendig feil. § 12-10. Bod og oppbevaringsplass (1) Boenhet skal ha tilstrekkelig plass for oppbevaring av klær, mat, sykler, barnevogner, sportsutstyr, hagemøbler mv. Følgende skal minst være oppfylt: (se veiledningstekst i lenken nedenfor) a) Boenhet skal, i tillegg til oppbevaringsplass for mat og klær, ha innvendig oppbevaringsplass eller bod på minimum 3 m2 BRA. For 1-roms leiligheter kan innvendig oppbevaringsplass eller bod være 1,5 m2 BRA eller minimum 2 løpemeter skap. Innvendig oppbevaringsplass eller bod som er i tillegg til oppbevaringsplass for mat og klær, skal plasseres internt i boenhet eller internt i bygningen. (se veiledningstekst i lenken nedenfor) Det er jo helt normalt at sikringsskapet står i boden, men i ditt tilfelle hadde det vært bedre bruk av plassen at den var på andre siden av veggen. Hvordan er det med de andre leiligheter i samme bygg? 2
Geekeern Skrevet 6. juli 2018 Forfatter Skrevet 6. juli 2018 (endret) Det er jo helt normalt at sikringsskapet står i boden, men i ditt tilfelle hadde det vært bedre bruk av plassen at den var på andre siden av veggen. Hvordan er det med de andre leiligheter i samme bygg? i Prospektet står det "Sikringsskap med automatsikringer blir plassert i bod eller gang." På prospekttegningen er sikringskap plassert i veggen mellom bod og entree, men viser ikke hvilken rom den vil være tilgjengelig fra. Samme problemstilling også på EL-tegningen, man skulle tro at EL-tegning dokumenterer alle elektriske installasjoner, eksempel hvilken rom sikrinsskap vil være tilgjengelig fra. I tillegg ser jo man også at garderobeleverandøren som lagde tilbudet hadde ikke tatt i betraktning at sikringskap og lampe plasseres i boden... Endret 6. juli 2018 av Geekeern
tigerdyr Skrevet 6. juli 2018 Skrevet 6. juli 2018 i Prospektet står det "Sikringsskap med automatsikringer blir plassert i bod eller gang." På prospekttegningen er sikringskap plassert i veggen mellom bod og entree, men viser ikke hvilken rom den vil være tilgjengelig fra. Samme problemstilling også på EL-tegningen, man skulle tro at EL-tegning dokumenterer alle elektriske installasjoner, eksempel hvilken rom sikrinsskap vil være tilgjengelig fra. I tillegg ser jo man også at garderobeleverandøren som lagde tilbudet hadde ikke tatt i betraktning at sikringskap og lampe plasseres i boden... Kanskje de forsto det slik på deg at du ikke skulle ha garderobe der og derfor plasserte sikringsskapet der den er minst synlig for det er jo ikke akkurat noen pyntegjenstand. Det er bare gjetting, men min erfaring fra å ha vært igjennom en byggeprocess av en enebolig er at man må være veldig "på" og tenke og spørre om alt selv om man tror at dette kan de ta av seg selv. 2
Dragen Skrevet 6. juli 2018 Skrevet 6. juli 2018 Kanskje du skal bare kvitte deg med boligen, da det ser ut som om ingenting er bra nok for deg. 2
SuBWoofeR Skrevet 7. juli 2018 Skrevet 7. juli 2018 Nå er du vanskelig. Flere kunder hadde klaget om sikringsskapet var vendt ut i gangen. De fleste vil ikke se dørene, da det ikke er fint å se på de hver dag. Om du speilvender garderobeløsningen din burde det ikke være noe problem å montere denne likevel. Lampa flytter elektrikeren din lett. 2
Mr.M Skrevet 7. juli 2018 Skrevet 7. juli 2018 Døren til boden burde vel ideelt sett slått utover. Kan lagre mye mer da. Det er raskt og enkelt å gjøre om på iallefall. 2
KVTL Skrevet 7. juli 2018 Skrevet 7. juli 2018 Den nederste rom- tegningen, er den fra plantegningen for leiligheten din? Hvis den er det, er døren montert feil. Be dem rette opp i dette eventuelt. Når det gjelder sikringsskap er dette levert i.h.h.t prosjektbeskrivelse. For din del var det den minst gunstige veggen, men du får ikke protestert på dette. Med mindre du får bekreftet at boden ikke fyller vilkårene for bod. Men da skulle heller ikke kommunen ha sendt ut brukstillatelse. Men ikke fortvil over noe du ikke får gjort noe med. IKEA sin PAX mener jeg har skap i 44cm dybde, de vil passe fint på motsatt vegg. 3
Åsgårdsreia Skrevet 7. juli 2018 Skrevet 7. juli 2018 (endret) I følge https://lovdata.no/SF/forskrift/1998-11-06-1060/§17skal sikringsskapet være lett tilgjengelig, men siden du ikke har bestilt et skap der blir det nok vanskelig å kreve det flyttet. Burde ikke være et stort inngrep å montere sikringsskapet på andre siden av veggen, men kanskje enklere og billigere å innrede boden din annerledes. Kan være ukurant å ha det inne i et skap og man må flytte på mye saker om sikringen går. Dører bør helst ikke slå innover i trange ganger da det er lett for at de blir i veien når man skal forbi. En skyvedør er kanskje mest kurant, men det blir jo fort dyrt å ettermontere avhengig av hva du har inni veggen. Endret 7. juli 2018 av forumtrollet 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå