Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hovedskjerm kobles ut, defekt skjermkort?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hardware:

- 6700k

- 1080 TI

- Asus Z170 Pro

- Crucial DDR4 2133MHz 16GB

- Flere ulike Samsung SSD

 

Har opplevd den siste tiden at hovedskjermen, den som er går gjennom grafikkkortet, kobles ut og ikke fungerer. Det virker rett og slett som at skjermkortet skrur seg av. Skjermen som går gjennom hovedkortet fungerer fremdeles slik den skal, og det virker som at den kjører knirkefritt uten skjermkortet. 

 

Er dette skjermkortet som har fått seg et alvorlig problem, eller kan det være noe annet? Jeg trodde en stund at det kunne være strømforsyningen siden det er det eneste som ikke har blitt oppgradert på 5-6 år. Lånte meg en ny PSU i dag og monterte opp, men problemet oppsto etter bare få minutter igjen. Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det er helt relevant, men jeg kom ut for en bug i Display Port som gjør at skjermen som er tilkoblet (hovedskjerm for meg) ikke får signal når maskinen skrur seg på. Andre skjerm, også på DP, fungerte fint.

 

Jeg gikk gjennom hele regla med å installere nye drivere, fikse win10, reinstallere win10 etc. uten at det ble løst.

 

Fixen var noe sånt som å ta ut kabelen fra pcboks og skru av pc (på psu) vente 1 min koble inn skjermen for så å skru på psu igjen.

 

Etter dette har det fungert fint.

 

edit:

samme gpu, men amd resten.

Endret av ikek
Lenke til kommentar

Får denne muligheten på mandag fra en i familien, så da får jeg bekreftet om det er det eller ikke. Testet med ny kabel i alle mulige konfigurasjoner. Alt som er koblet til skjermkortet er helt svart, regner med at feilen ligger her - men får vite 100% sikkert på mandags kveld. Hadde vært gøy hvis det var noe man ikke hadde tenkt på, men det ser mer og mer ut som GPU sliter. Jaja, ikke alle produkter kan vare evig. Er under ett år gammelt.

Lenke til kommentar

Hvilken kabeltype benytter du?

 

På mitt problem var det null problemer med dvi og hdmi, men dp var no go. Hvis du har DP prøv den fiksen jeg foreslo. Det tar ikke allverdens tid. Det høres dumt ut, men av en eller annen grunn "fikset" det problemet (etter tips fra www).

Lenke til kommentar

Får denne muligheten på mandag fra en i familien, så da får jeg bekreftet om det er det eller ikke. Testet med ny kabel i alle mulige konfigurasjoner. Alt som er koblet til skjermkortet er helt svart, regner med at feilen ligger her - men får vite 100% sikkert på mandags kveld. Hadde vært gøy hvis det var noe man ikke hadde tenkt på, men det ser mer og mer ut som GPU sliter. Jaja, ikke alle produkter kan vare evig. Er under ett år gammelt.

Okay, om ikke har jeg 1080 kort liggende som du kan teste med.

Lenke til kommentar

Hvilken kabeltype benytter du?

DP opprinnelig, men har testet med HDMI også uten noen endring.

 

Testet nå. Skjermen som går gjennom GPU kommer opp, men den skjermen skrur seg av igjen med "no signal" etter 30-300 sek.

 

Testet å bytte om på skjermene siden jeg tenkte at det i verste fall kunne være Acern som var klikk, men min andreskjerm mistet signalet etter kun kort tid den også. Får som sagt testet ut med ny GPU på mandags kveld, så da får vi se. Forhåpentligvis så er det ikke verre enn det, og helgen skal brukes til fisketur uansett.

 

Takk for svar så langt :)

Lenke til kommentar

Kan komme med oppdatering her. Fikk lånekort nå i helgen og i går fikk jeg tid til å koble det opp. Maskinen fungerer utmerket igjen, så noe et helt tydelig galt med min GPU. Kortet er allerede sendt inn til Komplett for reprasjon eller bytte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...