Redaksjonen. Skrevet 2. juli 2018 Skrevet 2. juli 2018 Vil bedre livskvaliteten nær flyplasser.NASA-teknikk minsker flystøyen med 70 prosent
Norskipper Skrevet 2. juli 2018 Skrevet 2. juli 2018 Hvor mye utgjør den "ikke-motorrelaterte støyen" av det totale støybildet? Siden det er denne som reduseres med opptil 70%, er overskriften villedende. i de fleste situasjoner er brølet fra jet, motor og propeller dominerende 9
OlaML Skrevet 2. juli 2018 Skrevet 2. juli 2018 Bare å takke NASA for innsatsen, men fly som lander er ikke noe særlig problem. Fly som tar av derimot, der har du et støyproblem. Og det er som kjent like mange av hver. 5
dj_j0tul Skrevet 2. juli 2018 Skrevet 2. juli 2018 Litt vindsus under landing er jo ikke ett problem, problemet er takeoff med fly i 737størrelse og mindre. Bor nær Gardermoen, og det er utrolig forskjell på en 737-800 og en Dreamliner...og 777 er mye mer stillegående enn Dreamliner igjen. Høyere bypass virker som reduserer støyen mest, særlig den høyfrekvente biten. 2
Ano__Nym Skrevet 2. juli 2018 Skrevet 2. juli 2018 Litt vindsus under landing er jo ikke ett problem, problemet er takeoff med fly i 737størrelse og mindre. Bor nær Gardermoen, og det er utrolig forskjell på en 737-800 og en Dreamliner...og 777 er mye mer stillegående enn Dreamliner igjen. Høyere bypass virker som reduserer støyen mest, særlig den høyfrekvente biten. Synd ørene våre trenger tregest mulig utjevning av høyde for komfortabel flyvning bare.
dj_j0tul Skrevet 2. juli 2018 Skrevet 2. juli 2018 Synd ørene våre trenger tregest mulig utjevning av høyde for komfortabel flyvning bare. Nå er det vel utvendig støy artikkelen og problemene egentlig er størst, innvendig holder man stort sett ut. Men ja, 737 på rad 10-15 er ganske slitsomt det og....to kråkemotorer i dårlig sync som først utjevner seg på marsjhøyde...
hekomo Skrevet 2. juli 2018 Skrevet 2. juli 2018 Men er ikke NASA bare juksemakere da? Det er det klimanekterne sier, i det minste. 1
XIFXEGLO Skrevet 2. juli 2018 Skrevet 2. juli 2018 Hvor mye utgjør den "ikke-motorrelaterte støyen" av det totale støybildet? Siden det er denne som reduseres med opptil 70%, er overskriften villedende. i de fleste situasjoner er brølet fra jet, motor og propeller dominerende Jeg trodde at aerodynamisk støy var fullstendig urelevant, men der tok jeg feil. En annen paper fra Nasa viser at aerodynamisk støy er en større bidragstyter enn motorstøy, når motorer er i "flight idle". https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19740026369.pdf Er jo en annen situasjon når flyet letter, men hjulene trekkes da uansett opp ganske raskt. 1
kajable Skrevet 3. juli 2018 Skrevet 3. juli 2018 Men er ikke NASA bare juksemakere da? Det er det klimanekterne sier, i det minste. NASA er ikke det det engang var. Hva er det de egentlig har gjort siden 60/70 tallet. Stillere og stillere med samme budsjetter. NASA kan jo ikke fordra de som har vært pionerer etter dem Feks Burt Rutan og Musk. Amerikansk flyindustri har den samme sykdommen som er en trend i "vesten". Gigantifisering. Kun noen trege dinosaurer igjen, og da er vel rekrutteringsgrunnlaget til NASA i ubalanse mellom teoretisk og praktisk kunnskap slik at større prosjekter ikke løfter seg ut av Pc`n. P-51 bruke NA 180 dager fra første strek til prototypen fløy. F-35 har de brukt 20 år eller noe slikt på det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå