Gå til innhold

Tesla åpner dørene for Model 3-bestillinger i Nord-Amerika


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leveringstiden er på 3-5 måneder nå, dvs at Europa/Norge bør få åpnet configurator de neste 3 månedene ish om de skal nå lovnadene sine om levering. Håper de får på plass luftfjæring innen den tid, så er jeg klar til å bestille full pakke :) 

 

Håper heller de får på plass deletilgang. Men sannsynligvis ikke. For nå er de så langt unna som det er mulig å komme. Teslas policy om at ansatte ikke har lov å gå ut offentlig med tesla-informasjon gjelder nemlig også deler. Det er ingen hos Tesla som kan fortelle kunder som venter på deler om delene finnes på lager, om delen i det hele tatt er produsert eller hvor lang tid det tar før delen kommer.

 

Det er dette som kan bli Teslas bane. For er det noe som er sikkert så er det at de kan rett og slett ikke masseprodusere modell 3 og sende den ut på markedet. I alle fall ikke det norske markedet. I Norge har vi noe som heter Forbrukerkjøpsloven. Om det er uforholdsmessig lang tid å vente på deler, som det er i dag og som det har vært siden 2013, kan man begjære kjøpet hevet. Modell S og modell X-kjøpere er ikke typen som begjærer kjøp hevet. De er ofte velbemidlet, har flere biler i garasjen, og orker ikke å sette seg ned og bruke 5 minutter på å skrive til Forbrukerrådet. Dessuten har de ofte aksjer i Tesla og er ikke tjent med en konkurs eller kursfall. Og dermed sendes ikke modell 3 i billigvariant ut på markedet av frykt for massenes hevn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper heller de får på plass deletilgang. Men sannsynligvis ikke. For nå er de så langt unna som det er mulig å komme. Teslas policy om at ansatte ikke har lov å gå ut offentlig med tesla-informasjon gjelder nemlig også deler. Det er ingen hos Tesla som kan fortelle kunder som venter på deler om delene finnes på lager, om delen i det hele tatt er produsert eller hvor lang tid det tar før delen kommer.

 

Det er dette som kan bli Teslas bane. For er det noe som er sikkert så er det at de kan rett og slett ikke masseprodusere modell 3 og sende den ut på markedet. I alle fall ikke det norske markedet. I Norge har vi noe som heter Forbrukerkjøpsloven. Om det er uforholdsmessig lang tid å vente på deler, som det er i dag og som det har vært siden 2013, kan man begjære kjøpet hevet. Modell S og modell X-kjøpere er ikke typen som begjærer kjøp hevet. De er ofte velbemidlet, har flere biler i garasjen, og orker ikke å sette seg ned og bruke 5 minutter på å skrive til Forbrukerrådet. Dessuten har de ofte aksjer i Tesla og er ikke tjent med en konkurs eller kursfall. Og dermed sendes ikke modell 3 i billigvariant ut på markedet av frykt for massenes hevn.

 

Jeg vet dette er en bekymring for noen, for meg er det ikke det. Jeg har kjørt tesla i snart 3 år uten å ha problemer vedrørende dette og har alltid blitt oppdatert på tid om jeg må vente på noe. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Håper heller de får på plass deletilgang. Men sannsynligvis ikke. For nå er de så langt unna som det er mulig å komme. Teslas policy om at ansatte ikke har lov å gå ut offentlig med tesla-informasjon gjelder nemlig også deler. Det er ingen hos Tesla som kan fortelle kunder som venter på deler om delene finnes på lager, om delen i det hele tatt er produsert eller hvor lang tid det tar før delen kommer.

 

Det er dette som kan bli Teslas bane. For er det noe som er sikkert så er det at de kan rett og slett ikke masseprodusere modell 3 og sende den ut på markedet. I alle fall ikke det norske markedet. I Norge har vi noe som heter Forbrukerkjøpsloven. Om det er uforholdsmessig lang tid å vente på deler, som det er i dag og som det har vært siden 2013, kan man begjære kjøpet hevet. Modell S og modell X-kjøpere er ikke typen som begjærer kjøp hevet. De er ofte velbemidlet, har flere biler i garasjen, og orker ikke å sette seg ned og bruke 5 minutter på å skrive til Forbrukerrådet. Dessuten har de ofte aksjer i Tesla og er ikke tjent med en konkurs eller kursfall. Og dermed sendes ikke modell 3 i billigvariant ut på markedet av frykt for massenes hevn.

 

Jeg vet dette er en bekymring for noen, for meg er det ikke det. Jeg har kjørt tesla i snart 3 år uten å ha problemer vedrørende dette og har alltid blitt oppdatert på tid om jeg må vente på noe. 

Hei, om du har et tlf nummer til Tesla der de i andre enden tar telefonen og kan svare på ting må du gjerne dele. Jeg fikk nesten min model S avskiltet pga mangel på deler når den nå var på første eu kontroll samtidig som håndbrekket havarerte, og måneder å vente på deler. Det ordnet delene kom merkelig nok inn og bilen fikset samme dag som den hadde blitt ulovlig å kjøre. Det tar nå ca 2timer i kø på Tesla i Bergen for i heletatt få snakke med noen. Jeg er fornøyd med Tesla sitt produkt, men ikke fornøyd i hele tatt med måten service apparatet er organisert på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Håper heller de får på plass deletilgang. Men sannsynligvis ikke. For nå er de så langt unna som det er mulig å komme. Teslas policy om at ansatte ikke har lov å gå ut offentlig med tesla-informasjon gjelder nemlig også deler. Det er ingen hos Tesla som kan fortelle kunder som venter på deler om delene finnes på lager, om delen i det hele tatt er produsert eller hvor lang tid det tar før delen kommer.

Det er dette som kan bli Teslas bane. For er det noe som er sikkert så er det at de kan rett og slett ikke masseprodusere modell 3 og sende den ut på markedet. I alle fall ikke det norske markedet. I Norge har vi noe som heter Forbrukerkjøpsloven. Om det er uforholdsmessig lang tid å vente på deler, som det er i dag og som det har vært siden 2013, kan man begjære kjøpet hevet. Modell S og modell X-kjøpere er ikke typen som begjærer kjøp hevet. De er ofte velbemidlet, har flere biler i garasjen, og orker ikke å sette seg ned og bruke 5 minutter på å skrive til Forbrukerrådet. Dessuten har de ofte aksjer i Tesla og er ikke tjent med en konkurs eller kursfall. Og dermed sendes ikke modell 3 i billigvariant ut på markedet av frykt for massenes hevn.

Vel. Tesla hadde for ikke lenge siden en stor sak mot seg via forbrukerrådet. Og at en nordmann venter på en del, vil selvsagt ikke påvirke aksjekursen til et konsern som i en periode passerte BMW i markedsverdi.

 

Tesla har også høyeste score på kundetilfredshet av samtlige merker i flere internasjonale undersøkelser.

 

Din evaluering av "typen" mennesker som kjøper Tesla, hvor mange biler de har i garasjen ift. andre bilmerker og deres investeringer i aksjemarkedet - er det basert på statistikk eller synsing? Du fremstiller det som det førstnevnte, men min erfaring med ganske mange på jobb, div. Tesla-forum siste 5 år og det jeg har lest hos SSB signaliserer et annet bilde.

 

Men Tesla har vekstutfordringer pga. den enorme etterspørselen - ingen tvil om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Håper heller de får på plass deletilgang. Men sannsynligvis ikke. For nå er de så langt unna som det er mulig å komme. Teslas policy om at ansatte ikke har lov å gå ut offentlig med tesla-informasjon gjelder nemlig også deler. Det er ingen hos Tesla som kan fortelle kunder som venter på deler om delene finnes på lager, om delen i det hele tatt er produsert eller hvor lang tid det tar før delen kommer.

Det er dette som kan bli Teslas bane. For er det noe som er sikkert så er det at de kan rett og slett ikke masseprodusere modell 3 og sende den ut på markedet. I alle fall ikke det norske markedet. I Norge har vi noe som heter Forbrukerkjøpsloven. Om det er uforholdsmessig lang tid å vente på deler, som det er i dag og som det har vært siden 2013, kan man begjære kjøpet hevet. Modell S og modell X-kjøpere er ikke typen som begjærer kjøp hevet. De er ofte velbemidlet, har flere biler i garasjen, og orker ikke å sette seg ned og bruke 5 minutter på å skrive til Forbrukerrådet. Dessuten har de ofte aksjer i Tesla og er ikke tjent med en konkurs eller kursfall. Og dermed sendes ikke modell 3 i billigvariant ut på markedet av frykt for massenes hevn.

Vel. Tesla hadde for ikke lenge siden en stor sak mot seg via forbrukerrådet. Og at en nordmann venter på en del, vil selvsagt ikke påvirke aksjekursen til et konsern som i en periode passerte BMW i markedsverdi.

 

Tesla har også høyeste score på kundetilfredshet av samtlige merker i flere internasjonale undersøkelser.

 

Din evaluering av "typen" mennesker som kjøper Tesla, hvor mange biler de har i garasjen ift. andre bilmerker og deres investeringer i aksjemarkedet - er det basert på statistikk eller synsing? Du fremstiller det som det førstnevnte, men min erfaring med ganske mange på jobb, div. Tesla-forum siste 5 år og det jeg har lest hos SSB signaliserer et annet bilde.

 

Men Tesla har vekstutfordringer pga. den enorme etterspørselen - ingen tvil om det.

Tesla har vekstutfordringer? Tesla har totalt laget ca 300 000 biler, mao like mange som Nissan har laget av modellen Leaf alene. Tesla lager biler (riktignok veldig få i forhold til andre produsenter, men de er ingen tradisjonell bilorganisasjon som du kan ringe til og be om å bli satt over til delelageret for å bestille deler og få prisen på deler og få vite når delene kommer. For det får du nemlig ikke vite - når delene kommer - om de overhodet er produsert.

 

Tesla har høyeste score av kundetilfredshet? Hvordan tror du slike undersøkelser blir designet? For det blir de nemlig. De blir designet. Om man spør en bileier hvor bilen aldri har blitt påkjørt eller gått i stykker, mao hvor bilen har fungert prikkfritt fra dag 1, ja da scorer selvsagt Tesla høyt. Fordi bilen er fantastisk å kjøre. Men om man designer en undersøkelse og spør folk so har vært i kontakt med ettermarkedet for service og deler, da blir selvsagt svaret noe helt annet.

 

Jeg blir stadig like overrasket over folk som sitter i sofakroken og iherdig forsvarer noe de heller burde stille spørsmål ved. Det gjelder ikke bare Tesla, det gjelder slike debattforum generelt. Folk som ikke har noen erfaring eller liknende erfaringer som andre kommer med anekdoter og egne erfaringer om hva som helt. Om man hadde ført debatt på nettet om tyskernes metode for avliving av jøder under 2. verdenskrig kan du være sikker på at det hadde kommet noen som sier "men de behandlet meg bra, tyskerne, jeg ble ikke brent jeg og jeg fikk mat og drikke og god behandling, og jeg forstår ikke alt dette oppstyret".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk har stått i kø i to år og nå kan plutselig hvem som helst gå inn og konfigurere seg en bil. Enten så er etterspørselen etter Model 3 til +$50k mye mindre enn man har håpet eller så satser man på at folk vil betale $3500 i urefunderbart depositum uten å vite når de får bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, om du har et tlf nummer til Tesla der de i andre enden tar telefonen og kan svare på ting må du gjerne dele. Jeg fikk nesten min model S avskiltet pga mangel på deler når den nå var på første eu kontroll samtidig som håndbrekket havarerte, og måneder å vente på deler. Det ordnet delene kom merkelig nok inn og bilen fikset samme dag som den hadde blitt ulovlig å kjøre. Det tar nå ca 2timer i kø på Tesla i Bergen for i heletatt få snakke med noen. Jeg er fornøyd med Tesla sitt produkt, men ikke fornøyd i hele tatt med måten service apparatet er organisert på.

Kjenner en som jobbet for Tesla i Norge inntil nylig. De hadde nærmest som policy at de ikke tok telefonen. Slik hadde det vært over flere år. Makan til kaosselskap skal man lete lenge etter. Ikke rart at de mest kompetente medarbeiderne slutter. Slike finner seg enkelt jobb som hos de etablerte aktørene. De overgår uansett Tesla på absolutt alle punkter (lønn, bonus, arbeidstid, frynsegoder, generell kompetanse, etc.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, om du har et tlf nummer til Tesla der de i andre enden tar telefonen og kan svare på ting må du gjerne dele. Jeg fikk nesten min model S avskiltet pga mangel på deler når den nå var på første eu kontroll samtidig som håndbrekket havarerte, og måneder å vente på deler. Det ordnet delene kom merkelig nok inn og bilen fikset samme dag som den hadde blitt ulovlig å kjøre. Det tar nå ca 2timer i kø på Tesla i Bergen for i heletatt få snakke med noen. Jeg er fornøyd med Tesla sitt produkt, men ikke fornøyd i hele tatt med måten service apparatet er organisert på.

 

Jeg har en kontakt jeg sender email til på forus(det er nærmere for meg), telefon + tesla = håpløst. 

Lenke til kommentar

Folk har stått i kø i to år og nå kan plutselig hvem som helst gå inn og konfigurere seg en bil. Enten så er etterspørselen etter Model 3 til +$50k mye mindre enn man har håpet eller så satser man på at folk vil betale $3500 i urefunderbart depositum uten å vite når de får bilen.

 

Nei, hvem som helst kan ikke det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk har stått i kø i to år og nå kan plutselig hvem som helst gå inn og konfigurere seg en bil. Enten så er etterspørselen etter Model 3 til +$50k mye mindre enn man har håpet eller så satser man på at folk vil betale $3500 i urefunderbart depositum uten å vite når de får bilen.

Ja, de er åpenbart desperate etter cash.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, om du har et tlf nummer til Tesla der de i andre enden tar telefonen og kan svare på ting må du gjerne dele. Jeg fikk nesten min model S avskiltet pga mangel på deler når den nå var på første eu kontroll samtidig som håndbrekket havarerte, og måneder å vente på deler. Det ordnet delene kom merkelig nok inn og bilen fikset samme dag som den hadde blitt ulovlig å kjøre. Det tar nå ca 2timer i kø på Tesla i Bergen for i heletatt få snakke med noen. Jeg er fornøyd med Tesla sitt produkt, men ikke fornøyd i hele tatt med måten service apparatet er organisert på.

 

Min bror har noen av de samme opplevelsene med Tesla og sin Model S. Vanskelig å komme gjennom på telefon, og laaang ventetid på verksted + stadige utsettelser på verkstedtime. 2014 model som har problemer med dørhåndtak, får ikke kontakt med bil via app, bil vil ikke "starte", må sitte å veive rundt med nøkkelen, ALL lyd inne i bilen blir sporadisk borte, løse lister og sikkert mer jeg ikke vet om.

 

Pga alt rotet med forhandler/verksted risikerer bilen nå å bli avskiltet neste måned om de ikke fikser dørhåndtaket da bilen skulle vært EU godkjent innen Juni.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Står haugevis med Teslaer hos høggern i Brumundal. Gjennomsnittalder 2 år. De er ikke kollisjonskadet men feil som Tesla har gitt opp. Noen som fikk rett i at dette ville bli ett miljøproblem. Litt tidlig å levere bilen til høggern etter 2 år vel? Står om det i HA i gårdsdagens utgave. Sikkert sånn på mange høggeri rundt omkring vil je tru.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla har vekstutfordringer? Tesla har totalt laget ca 300 000 biler, mao like mange som Nissan har laget av modellen Leaf alene. Tesla lager biler (riktignok veldig få i forhold til andre produsenter, men de er ingen tradisjonell bilorganisasjon som du kan ringe til og be om å bli satt over til delelageret for å bestille deler og få prisen på deler og få vite når delene kommer. For det får du nemlig ikke vite - når delene kommer - om de overhodet er produsert.

Tesla har høyeste score av kundetilfredshet? Hvordan tror du slike undersøkelser blir designet? For det blir de nemlig. De blir designet. Om man spør en bileier hvor bilen aldri har blitt påkjørt eller gått i stykker, mao hvor bilen har fungert prikkfritt fra dag 1, ja da scorer selvsagt Tesla høyt. Fordi bilen er fantastisk å kjøre. Men om man designer en undersøkelse og spør folk so har vært i kontakt med ettermarkedet for service og deler, da blir selvsagt svaret noe helt annet.

Jeg blir stadig like overrasket over folk som sitter i sofakroken og iherdig forsvarer noe de heller burde stille spørsmål ved. Det gjelder ikke bare Tesla, det gjelder slike debattforum generelt. Folk som ikke har noen erfaring eller liknende erfaringer som andre kommer med anekdoter og egne erfaringer om hva som helt. Om man hadde ført debatt på nettet om tyskernes metode for avliving av jøder under 2. verdenskrig kan du være sikker på at det hadde kommet noen som sier "men de behandlet meg bra, tyskerne, jeg ble ikke brent jeg og jeg fikk mat og drikke og god behandling, og jeg forstår ikke alt dette oppstyret".

Jeg ser ironien i at du kommer med et lass udokumenterte påstander om Tesla og Tesla-kunder, later som du vet innholdet av 2 ulike uavhengige undersøkelser du ikke engang kjenner navnet på, beskylder andre for å ikke ha erfaring.....og avslutter med å holde et fordrag om anekdoter og sofa-synsing.

 

Tesla produserer biler i en helt annen prisklasse enn Leaf, så salgstall må sammenlignes med tilsvarende prisede biler. Det er også gjort i EU og US ift. Model S. Det tok de 2 år å komme på topp, mot produsenter som har holdt på i 100 år. Så ja, vekstutfordringer.

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...