Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
samco skrev (På 11.4.2020 den 19.03):

Kun 60hz med hdmi på c9 kun årets Lg oled tvr som klarer 120hz. Relevant er det er det som er neste gen standard på Sony og Ms nye konsoller skal ha meg en 48cx for gamimg. Mye god info om dette på AVS forum.

Feil. Men CX støtter 120Hz via HDMI 2.0b ved å bruke chroma subsampling. Dette var ikke mulig på C9. Grunnen til at det derfor i dag ikke går an å spille med 120Hz på C9, er fordi det ikke finnes GPUer (grafikkort) som støtter HDMI 2.1 ennå. Men både kommende 3000-serien til nvidia og RDN2-kortene til AMD vil støtte dette.

C9 og B9 støtter altså 120Hz via HDMI2.1. Men pr i dag så eksisterer det ikke HDMI 2.1 kilder. Men dette vil både Xbox Series X og PS5 støtte.

Lenke til kommentar
samco skrev (46 minutter siden):

Plukka nettop opp en billig LG C9 ? 55 tommer tv. 
Pga nyheten om at 2020 Lg oled tvr har fått negraderte hdmi 2.1 fra 48gbs til 40gbs .... Kunngjort i uka hær ?‍♂️
aka 12bit 4:4:4 RGB til kun 10bit 4:2:2 RGB.

? så ble tvunget til å kjøpe en C9 for next gen konsoll spilling pga tullet Lg har gjort. Før det ble tomt...

 

2E4CB0DF-A98A-4175-B983-28E283F0C4FE.png

Feil. CX støtter 10bit 4:4:4 @120Hz på 4K. Men, det finnes jo ingen GPUer som støtter HDMI2.1 ennå...
Du får derimot ikke 12bit på 4:4:4 120Hz 4K. Men det er ikke så farlig, siden panelet i seg selv er 10bit.

Endret av MrMarbles
ekstra info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (8 minutter siden):

Feil. Men CX støtter 120Hz via HDMI 2.0b ved å bruke chroma subsampling. Dette var ikke mulig på C9. Grunnen til at det derfor i dag ikke går an å spille med 120Hz på C9, er fordi det ikke finnes GPUer (grafikkort) som støtter HDMI 2.1 ennå. Men både kommende 3000-serien til nvidia og RDN2-kortene til AMD vil støtte dette.

C9 og B9 støtter altså 120Hz via HDMI2.1. Men pr i dag så eksisterer det ikke HDMI 2.1 kilder. Men dette vil både Xbox Series X og PS5 støtte.

I kun 10 bit RGB ... på nye 2020 Lg oled tvr.kjøpte en 55 C9 selv i dag for full 12 bit RGB. 
Folk er ikke fornøyd med Lg og Samsung på forums med tullet det har gjort i år.

Er ikke så falig? Nei rart 8k oled tvr fortsatt har 48gbs hdmis ... går for full fat om det er bra nokk for 8k tvr kun 10bit paneler på dem oxo ... er farve graderinger som blir værre med kun 10bit Går ikke tilbake til 2016/2017 Colour band marerittet.

Endret av samco
Lenke til kommentar
samco skrev (4 minutter siden):

I kun 10 bit RGB ... på nye 2020 Lg oled tvr.kjøpte en 55 C9 selv i dag for full 12 bit RGB. 
Folk er ikke fornøyd med Lg og Samsung på forums med tullet det har gjort i år.

Er ikke så falig? Nei rart 8k oled tvr fortsatt har 48gbs hdmis ... går for full fat om det er bra nokk for 8k tvr 

10 bit har ingenting å si, siden OLED-panelene er 10bit. Se videoen så blir du opplyst. Du får fortsatt RGB, 4K, 120Hz, HDR med 10bit på CX.

Det finnes vel ikke 12bit paneler?

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Så innkjøring atm tror ikke jeg bryr meg så mye med det på C9 er ikke en high end tv. Får kjøre 2x 4timer som en start med full Screen.

Folke Oleden jøss trodde aldre jeg ? ble tvunget å kjøpe en ... skal virkelig få kjørt seg denne med gaming.

Lenke til kommentar
samco skrev (8 minutter siden):

Har sett den og Vincent prøver virkelig å unnskylde 10 bit nedgraderingen  ? nei takk har altid kjørt full 4:4:4 fra oppo 203 og Panasonic ub9000 med UHD bluray med synelig resultat mot 10bit RGB 

Men du kan fortsatt kjøre full 4:4:4 fra oppo og Panasonic. De eneste stedene du ikke får kjørt 12bit (som igjen, panelet ikke støtter), er når du skal kjøre 120Hz (noe ingen kilde i dag støtter) med HDMI 2.1.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (4 minutter siden):

Men du kan fortsatt kjøre full 4:4:4 fra oppo og Panasonic. De eneste stedene du ikke får kjørt 12bit (som igjen, panelet ikke støtter), er når du skal kjøre 120Hz (noe ingen kilde i dag støtter) med HDMI 2.1.

I dag men det kommer. Så for gamere gå for C9 oled før dem går tomme. Var ute etter en 48cx men med nyheten om negradering så ble en Late build C9 et enkelt valg.

Ingen som hvet hva neste X eller Ps5 klarer å levere men har 12bit muligheten ivertfall mot kun 10bit som har vært irriterende om de klarer 12bit over 2.1 ? 

Endret av samco
Lenke til kommentar
samco skrev (5 minutter siden):

I dag men det kommer. Så for gamere gå for C9 oled før dem går tomme. Var ute etter en 48cx men med nyheten om negradering så ble en Late build C9 et enkelt valg.

Ingen som hvet hva neste X eller Ps5 klarer å levere men har 12bit muligheten ivertfall mot kun 10bit som har vært irriterende om de klarer 12bit over 2.1 ? 

Joa, men hvor mange spill du tror du vil bli kjørt i 120fps på f.eks. Series X og PS5? Jeg tror ingen spill vil være 120fps på PS5. Gjerne vis meg forskjellen på 10bit og 12bit. Selv monitoren min til PCen min støtter ikke 12bit. Film vil forbli 24p (selv om jeg gjerne skulle hatt 60p).

Mao. så mener jeg folk opprauser dette mye mer enn nødvendig. Hadde vært fint om konkurrentene hadde klart å levere 40Gbps.

Lenke til kommentar

Som vanlig overdriver samco uten grunnlag. 4:2:2 vs 4:4:4 i 10 bit i spill er ikke noe du hadde sett forskjell på engang. 
120hz har vel ikke konsoll noen nytte av uansett når stort sett det beste de klarer er 60FPS. LG CX er mer enn bra nok. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Bra nokk er et fint ord ? nesten samme som du er nesten pen eller du er nesten slank .... En mager trøst ?

For andre som vil ha muligheten for å få ut litt av sine neste konsoller eller framtidige 2.1 PC kort er nesten godt nok ?
 

Nope ?

Lenke til kommentar
samco skrev (55 minutter siden):

Bra nokk er et fint ord ? nesten samme som du er nesten pen eller du er nesten slank .... En mager trøst ?

For andre som vil ha muligheten for å få ut litt av sine neste konsoller eller framtidige 2.1 PC kort er nesten godt nok ?
 

Nope ?

Men om du ikke kan se det, pga. begrensninger i panelet, hva er da problemet? Kan du vise at 12bit vs 10bit er et problem på 60Hz 4K i dag?

Edit: Ser at tom. UHD-BDer med Dolby Vision "kun" er 10bit. Ikke at det hadde hatt noe å si om de var 12bit og panelet i LG CX var 12bit, det ville uansett være mer enn nok båndbredde for å spille opptil 60p med 12bit. 

Mao. finnes det ikke materiale som bruker mer enn 10bit der ute. 

Endret av MrMarbles
tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (52 minutter siden):

Men om du ikke kan se det, pga. begrensninger i panelet, hva er da problemet? Kan du vise at 12bit vs 10bit er et problem på 60Hz 4K i dag?

Edit: Ser at tom. UHD-BDer med Dolby Vision "kun" er 10bit. Ikke at det hadde hatt noe å si om de var 12bit og panelet i LG CX var 12bit, det ville uansett være mer enn nok båndbredde for å spille opptil 60p med 12bit. 

Mao. finnes det ikke materiale som bruker mer enn 10bit der ute. 

Bedre farve graderinger. Bedre signal in Blir til bedre ut selv om det blir ned skalert til 10bits. 
Prøv 4K UHD på en 1080p tv Ser faktisk sylskarpt ut selv om panelert ikke klarer 4K.
 

Lg c9 kan klare 8k signal in til tvn med sine 48gbs hdmi porter.

Rasmus_Larsen View Post
By the same definition a 4K TV with HDMI 2.1 would not be "full HDMI 2.1" if it didn't accept 8K signals.
Endret av samco
Lenke til kommentar

Her er en som har mere PC peiling en meg om hdmi 2.1 skandalen.

LG is not supporting 12bit 4:4:4/full rgb 4k120 with the CX so you need to go 10bit for 4k120. the problem now comes from the GPU side of things. Nvidia doesnt support 10 bit over 4:4:4/full rgb with their gaming GPUs, only on their professional Quadro GPUs. so you are limited to basically 8 bit 4k120hz. which is fine for SDR gaming but not for HDR gaming.

what a mess

Lenke til kommentar

Hva vil billig si? Jeg synes fortsatt at 16 000 kr for 65 tommer C9 var et kupp for min del på Blacl Friday. ?

Her er 55" Q8DN satt opp i nye leiligheten. Spekulerer litt i nye Sonos Arc i hvit, siden den har såpass WAF-verdi. Alternativt blir det fort KEF LSX. 

Kunne fort tatt 65 tommer her og, men greit nok i liten stue og med plass til høyttalerne. ?

20200509_165152.jpg

20200509_164505.jpg

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
samco skrev (1 time siden):

Her er en som har mere PC peiling en meg om hdmi 2.1 skandalen.

LG is not supporting 12bit 4:4:4/full rgb 4k120 with the CX so you need to go 10bit for 4k120. the problem now comes from the GPU side of things. Nvidia doesnt support 10 bit over 4:4:4/full rgb with their gaming GPUs, only on their professional Quadro GPUs. so you are limited to basically 8 bit 4k120hz. which is fine for SDR gaming but not for HDR gaming.

what a mess

nvidia sine GPUer støtter ikke HDMI 2.1, punktum finale. Skal du få full utnyttelse av C9 eller CX på PC, så må du vente til det kommer GPUer med HDMI 2.1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (30 minutter siden):

I tillegg, så vil du ikke kunne skru på 12bit på PC, når panelet i seg selv ikke støtter det. Du kan ikke skru på en feature som ikke er der.

Tror du ikke helt forstår et bedre signal gir et bedre bilde uansett hva et panel kan gi. Er litt framtid sikring og som Rasmus Larsen fra Flatpanels skriver... ekte 2.1 klarer 8k signal ... det klarer ikke 2020 Lg oledene 2019 kan fort bli unike ... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...