Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
samco skrev (13 minutter siden):

Tror du ikke helt forstår et bedre signal gir et bedre bilde uansett hva et panel kan gi. Er litt framtid sikring og som Rasmus Larsen fra Flatpanels skriver... ekte 2.1 klarer 8k signal ... det klarer ikke 2020 Lg oledene 2019 kan fort bli unike ... 

Jeg tror ikke du forstår. Du kan ikke skru på 12bit i Windows dersom skjermen/TVen ikke støtter det. 

Og hva har 8K med LG OLED TVer som har 4K oppløsning i gjøre?

Snakker du om 8K modellene til LG nå? For jeg snakker om OLEDene med 4K...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke du forstår. Du kan ikke skru på 12bit i Windows dersom skjermen/TVen ikke støtter det. 

Og hva har 8K med LG OLED TVer som har 4K oppløsning i gjøre?

Snakker du om 8K modellene til LG nå? For jeg snakker om OLEDene med 4K...

Snakker fortsatt om hdmi full fat på Lg 2019.. 
8k format kan muligens se muligens.. spilles av i 8k nedskalert til 4K av en 2019 oled Lg.. tv

Mot å bli nedskalert av kilden før tvn får signalet .... enkelt og greit ? 

Noe som light weight 2.1 ikke klarer i teorien .... 

Lenke til kommentar
samco skrev (1 minutt siden):

Snakker fortsatt om hdmi full fat på Lg 2019.. 
8k format kan muligens se muligens.. spilles av i 8k nedskalert til 4K av en 2019 oled Lg.. tv

Mot å bli nedskalert av kilden før tvn får signalet .... enkelt og greit ? 

Noe som light weight 2.1 ikke klarer i teorien .... 

Men da må TVen støtte 8K oppløsning inn. Dersom den ikke gjør det, så endrer det ingenting. Jeg husker jeg også kunne skru på 1080p på min gamle Panasonic Plasma TV fra 2007. Men bildet ble ikke noe bedre enn 720p. Altså hadde det ingenting for seg. Kan C9 ta i mot et 8K signal?

Men det er greit samco, om dette er deal breakers for deg, så bare kjør på. Jeg bare ser ingen scenarioer der dette faktisk vil være et synlig problem. Nettopp pga. panelet i seg selv. 

Spiller man spill så kan man f.eks. bruke DSR. Da blir spillet rendret i f.eks. 5K, 6K og til og med 8K og så nedskalert til oppløsningen som du har på monitor/TV. Men, hvor mange GPUer klarer noe særlig over 4K uansett?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Altid best mulig signal til en tv... som mulig.

Avforum har en grei enkel quote... shit in shit out som en gyllen regel.

Eneste ikke en regel uten unntak er HDR 10. Klarer tvn ikke å tone mappe HDR 10 riktig og klipper lyse detaljer er det bedre å 

tone mappe før en tv med en Panasonic UB-9000 slik at tvn slipper prosessering. Og HDR bildet klipper ikke lyse detaljer.

Lenke til kommentar
samco skrev (1 minutt siden):

Altid best mulig signal til en tv... som mulig.

Avforum har en grei enkel quote... shit in shit out som en gyllen regel.

Eneste ikke en regel uten unntak er HDR 10. Klarer tvn ikke å tone mappe HDR 10 riktig og klipper lyse detaljer er det bedre å 

tone mappe før en tv med en Panasonic UB-9000 slik at tvn slipper prosessering. Og HDR bildet klipper ikke lyse detaljer.

Du svarer jo ikke det jeg skriver en gang. Har du så lite peiling at du ikke vet? Bare leser du andre steder og prøver å gjenfortelle det du har lest uten å forstå hva det er du leser?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 minutt siden):

Men da må TVen støtte 8K oppløsning inn. Dersom den ikke gjør det, så endrer det ingenting. Jeg husker jeg også kunne skru på 1080p på min gamle Panasonic Plasma TV fra 2007. Men bildet ble ikke noe bedre enn 720p. Altså hadde det ingenting for seg. Kan C9 ta i mot et 8K signal?

Men det er greit samco, om dette er deal breakers for deg, så bare kjør på. Jeg bare ser ingen scenarioer der dette faktisk vil være et synlig problem. Nettopp pga. panelet i seg selv. 

Spiller man spill så kan man f.eks. bruke DSR. Da blir spillet rendret i f.eks. 5K, 6K og til og med 8K og så nedskalert til oppløsningen som du har på monitor/TV. Men, hvor mange GPUer klarer noe særlig over 4K uansett?

Er mest future proofing tanker og synsing. Ingen som vet enda hva neste gen konsoller klarer å levere i 4K RGB bredde noen synser på de må bli 48gbs eller blir 8k kun mulig i 30hz med 40gbs fra en PS5.
Kommer et 8k format ? Så langt svært usansynelig men om det kommer så kan 48gbs være gull verd med native 8k in til en 4K oled tv

Lenke til kommentar
samco skrev (Akkurat nå):

Er mest future proofing tanker og synsing. Ingen som vet enda hva neste gen konsoller klarer å levere i 4K RGB bredde noen synser på de må bli 48gbs eller blir 8k kun mulig i 30hz med 40gbs fra en PS5.
Kommer et 8k format ? Så langt svært usansynelig men om det kommer så kan 48gbs være gull verd med native 8k in til en 4K oled tv

Men kan en C9 ta i mot et 8K signal i dag?

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 minutt siden):

Du svarer jo ikke det jeg skriver en gang. Har du så lite peiling at du ikke vet? Bare leser du andre steder og prøver å gjenfortelle det du har lest uten å forstå hva det er du leser?

Ser du leker med svarene dine med å vir mine 1-2-3 facts til noe du selv ikke andre håper vil være godt nok til 120hz 4K 

Lenke til kommentar
samco skrev (Akkurat nå):

Ser du leker med svarene dine med å vir mine 1-2-3 facts til noe du selv ikke andre håper vil være godt nok til 120hz 4K 

Du snakker om 8K på 4K TVer. Men så lenge TVene ikke støtter et 8K signal, så har det ingenting å si. Meg bekjent så støtter verken C9 eller CX et 8K signal, siden de er 4K TVer. Selvfølgelig kan du kjøre 8K til TVene via f.eks. en PC, men da vil signalet ble nedskalert av PCen til 4K først. 

Det er mulig Oppo spilleren din lar deg sende 12bit til din C9/E6 eller hva du har. Men da er det TVen som reduserer kvaliteten til 10bit.

Har du en PC koblet mot samme TV, så vil du ikke få skrudd på 12bit, fordi panelet ikke er 12bit. Derfor lurer jeg veldig på hva du skal med disse ekstra 2bitene som TVen ikke klarer å gjenskape? 

Jeg forstår at du sitter og håper på at Xbox series X og PS5 kommer til å kjøre full RGB, HDR, 120fps og til og med 8K. Men i spill så vil det være 4K 60fps på series X som vil bli den nye standarden de strekker seg etter. På PS5 så vet vi ikke ennå, men vil tippe det blir mellom 30fps og 60fps 4K. Mao. langt unna begrensningen på 40Gbps.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei 4K 120hz da er jeg fornøyd mindre spill kan sikkert klare 8k. 
Er som å spare penger ser ikke hva som er viktig nå men en framtidig goal.

PC er helt uintresangt for min del nei takk.

Bedre graderinger ser enkelt forskjellene på test bilder med en isf kalibrert Oled.

ikke bare farver men grå skalaen noe jeg setter mest pris på med en isf kalibrert oled.

Et 10 bit signal blir for små steps mot 12 bit finer graderinger.

Så en 2020 10 bit hdmi oled nei takk står over den litt synd planen var egentlig en 48cx

 

 

28F803D5-AC18-4731-B554-3888D23DD8F8.png

Endret av samco
Lenke til kommentar

C9 (folke Oleden) har ikke ? isf dark mode på You tube mot 2018s 

Første jeg la merke til ? samme med Apple tv Appen.... virkelig irriterende 

Så en isf kalibrering må bruke både isf modes og Cinema eller technics mode på greia.

Ja Ja ingen hær som har merka dette på 1 år .... helt utrolig ? 

Endret av samco
Lenke til kommentar
samco skrev (9 minutter siden):

C9 (folke Oleden) har ikke ? isf dark mode på You tube mot 2018s 

Første jeg la merke til ? samme med Apple tv Appen.... virkelig irriterende 

Så en isf kalibrering må bruke både isf modes og Cinema eller technics mode på greia.

Ja Ja ingen hær som har merka dette på 1 år .... helt utrolig ? 

For det er ingen som bryr seg. Du kommer med så mye rart... Helt utrolig. Du kan bare drømme om 8K på neste Xbox. Kommer aldri til å hende. 4K 60FPS er mer en tungt nok. Et 2080TI duger nok der, men på en konsoll, nei... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (1 minutt siden):

For det er ingen som bryr seg. Du kommer med så mye rart... Helt utrolig. Du kan bare drømme om 8K på neste Xbox. Kommer aldri til å hende. 4K 60FPS er mer en tungt nok. Et 2080TI duger nok der, men på en konsoll, nei... 

Akkurat bra noen bryr seg å finner feil .... ? 
samme som folk lo av 4K på X ...... ? ble fort stille på dem gitt som sagt 8k på mindre spill 

Lenke til kommentar
samco skrev (Akkurat nå):

Akkurat bra noen bryr seg å finner feil .... ? 
samme som folk lo av 4K på X ...... ? ble fort stille på dem gitt som sagt 8k på mindre spill 

For ingen bryr seg om at det ikke er en dark mode på youtube. Sitter da ikke å ser kvalitetsmateriale på youtube... 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (1 minutt siden):

For ingen bryr seg om at det ikke er en dark mode på youtube. Sitter da ikke å ser kvalitetsmateriale på youtube... 

8k videoer, HDR channel mye kvalitet innhold å finne der. Siste er vel native 8k inhold for 2020 8k tvr.

Lenke til kommentar
samco skrev (20 minutter siden):

Nei 4K 120hz da er jeg fornøyd mindre spill kan sikkert klare 8k. 
Er som å spare penger ser ikke hva som er viktig nå men en framtidig goal.

PC er helt uintresangt for min del nei takk.

Bedre graderinger ser enkelt forskjellene på test bilder med en isf kalibrert Oled.

ikke bare farver men grå skalaen noe jeg setter mest pris på med en isf kalibrert oled.

Et 10 bit signal blir for små steps mot 12 bit finer graderinger.

Så en 2020 10 bit hdmi oled nei takk står over den litt synd planen var egentlig en 48cx

 

 

28F803D5-AC18-4731-B554-3888D23DD8F8.png

Men igjen, uansett hva for OLED du har, så klarer den ikke å vise mer enn 10bit (begrensning i selve panelet). Det er ingen TVer meg bekjent, som støtter 12bit, med mindre du bruker en av disse som TV da: https://pro.sony/en_GB/products/broadcastpromonitors

Så var det det med å ha materiale som er 12bit. Meg bekjent ingenting så langt? Eller tenker du spill vil støtte 12bit? Da må de vel støtte Dolby Vision først og fremst? Og igjen, så må utvikleren implementere 12bit støtte...
 

Lenke til kommentar

Vi får se er folk som returnerer CX og Gx pga nyheten med bare 10 bit. Er virkelig liv å røre om temaet.

lg 2020 88tommer 8k har 2 stk full fat 2.1 12bit og 2 stk 10bit hdmi. Er nok en grunn for 48gbs hdmi fortsatt på den.

Er ivertfall så fremtid sikker med 4K Oled som det går i 2020 med en C9 en null stress situasjon mot neste konsoll gen.

 

Endret av samco
Lenke til kommentar
samco skrev (1 time siden):

Nei 4K 120hz da er jeg fornøyd mindre spill kan sikkert klare 8k. 
Er som å spare penger ser ikke hva som er viktig nå men en framtidig goal.

PC er helt uintresangt for min del nei takk.

Bedre graderinger ser enkelt forskjellene på test bilder med en isf kalibrert Oled.

ikke bare farver men grå skalaen noe jeg setter mest pris på med en isf kalibrert oled.

Et 10 bit signal blir for små steps mot 12 bit finer graderinger.

Så en 2020 10 bit hdmi oled nei takk står over den litt synd planen var egentlig en 48cx

 

 

28F803D5-AC18-4731-B554-3888D23DD8F8.png

 

Du skriver så mange poster, men det hadde vært fint om du tenkte litt over det du leste før du repeterte markedsføringen av slangeolje som en slags form for religion. Det er en grense der høyere oppløsning og fargepresisjon ikke lengre gir mening, og 4K er nok et fornuftig sted å stoppe i de aller fleste tilfeller, potensielt 5760x3240 @10-bit for enorme skjermer. På samme måte som høyoppløst lyd (24/32-bit) er ren slangeolje.

 

Litt matte:

8 bit presisjon gir mulighet for 256 forskjellige nivåer av grått. Det betyr 16 piksler per nivå om du stiller dem opp side om side på en 4K-skjerm, eller 6.5 mm per lysstyrkenivå på en 75" TV. Dette vil du nok klare å så vidt se om du sitter under 3 meter fra TV-en. Hvis lysstyrken øker med 5% for hvert nivå fra 0.0005 nits får vi maksimal lysstyrke på 132,9 nits

10 bit presisjon gir mulighet for 1024 forskjellige nivåer av grått. Det betyr 4 piksler per nivå, eller 1.6 mm per lysstyrkenivå på en 75". Dette vil du ikke kunne se før du nærmer deg 1 m avstand (fra en 75" TV). Hvis lysstyrken øker med 5% for hvert nivå fra 0.0005 nits får vi maksimal lysstyrke på 2493E15 nits (2493 med 15 nuller bak), nok til å senke minimal lysstyrke ned til nivåer tilsvarende et øde område i Finnmark i mørketida.

12 bit presisjon vil ha 4096 forskjellige nivåer av grått her blir det 1 piksel per nivå, da må du se hver enkelt piksel før du legger merke til dette. Dette vil være umulig å se i normale omstendigheter. Hvis lysstyrken øker med 5% for hvert nivå fra 0.0005 nits får vi maksimal lysstyrke på 3E83 nits (tallet 3 med 83 nuller bak), jeg er rimelig sikker på at det ikke vil være mulig å lage et så kraftig lys de neste 30 årene, det finnes ikke noe materiale med høy nok albedo til at et oppsett ikke ville smeltet. Det er forøvrig ca 10^60 ganger så lyst som sola.

Kort oppsummert er det vanskelig å forestille seg hvilken nytte 12-bit farger ville hatt på produkt designet for mediekonsum, jeg kan absolutt se nytten ved redigering, men ellers gir det ingen mening.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...