Gå til innhold

Er sosialisme, og dens slektning sosialdemokrati, egentlig bra?


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Sosialisme i sin spede begynnelse var ment godt og selv jeg som er liberalistisk kan si at ikke alt er negativt med sosialisme, problemet som ofte oppstår med sosialisme er at det nesten er unngåelig at det blir en styrende overklasse ( in worst case diktatur).

Dette ser vi også tendenser av i Norge. Siden sosialdemokrati er i bunn og grunn høyrevridd sosialisme. Akuratt som at sosiallibralisme er en venstrevridd libralisme.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/10/15/195339562/frp-er-det-nye-arbeiderpartiet

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sosialdemokrati er altså i følge Wikipedia en gradvis overgang til sosialisme.

Nei, det er det ikke. Det er ikke det som står i Wikipedia heller.

 

Sosialdemokratiet er ingen overgang, men en permanent løsning. Sosialdemokratiet er sentrumsorientert, og blander ideer fra sosialismen og kapitalismen. Staten i sosialdemokratiet er viktig, men dens rolle er i hovedsak som regulator. Produksjonsmidelene eies i meget stor grad av private, og markedet er ganske fritt (kapitalistisk) men med reguleringer.

 

Så spørsmålet da blir: er sosialdemokrati, og videre sosialisme, egentlig bra? Og i så bra fall for hvem?

Spørsmålet er irrelevant siden det forutsetter at sosialdemokrati er en overgang til sosialisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, det er det ikke. Det er ikke det som står i Wikipedia heller.. .

Neivel... dersom det er hva du mener så skal ikke jeg forsøke å overbevise deg om noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

La oss bruke denne fiktive verden som utgangspunkt: hvorfor gir det å være først et sted, rett til å eie dette stedet? Og er man først ved å fysisk stå på stedet eller holder det bare å se det på avstand?

Vet ikke jeg vel, er det kriteriet? Bør det være kriteriet? Bør det være noe annet? Hvem skal bestemme slikt?

Lenke til kommentar

Tja, si det, hvorfor anser man at blåbærene eies av den som har gjort arbeidet med å plukke dem og ikke den som så dem i forrige uke?

Så ved å fjerne bærene fra sin stilk får man eierskap over bærene? Det kolliderer jo med konseptet om at den som eier jorda eier vekstene...?

Lenke til kommentar

Du anser deg som slått allerede?

 

Ikke engang de helfrelste tror at Gud har noe imot at de plukker blåbær, ei heller at de anser de plukkede bær som sine egne (selv om Jesis muligens var verdens første sosialist).

Kun insert: gud, allah, x overnaturlig kraft, kan fortelle oss hvorfor du eier de blåbærene mer enn noen andre. ELLER: eierskap er en sosial konstruksjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nettopp, hvem skal bestemme slikt? Noen må jo bestemme det, og det krever vold eller trusler om vold, og da er vi jo like langt?

Men herregud da. Markedet skal bestemme det, selvfølgelig. Dette løser seg selv.

Lenke til kommentar

Kun insert: gud, allah, x overnaturlig kraft, kan fortelle oss hvorfor du eier de blåbærene mer enn noen andre. ELLER: eierskap er en sosial konstruksjon.

Denne tanken har jo endel artige følgeproblemer som utfordrer det individuelle. Enten er det en enighet i befolkningen eller det er en individuell oppfattelse.

Mange følgeproblemer der.

Lenke til kommentar

Neivel... dersom det er hva du mener så skal ikke jeg forsøke å overbevise deg om noe annet.

Det er ikke bare at jeg mener det, det er det som er fakta. Enten så klarer du ikke å forstå innholdet i det du leser, eller så prøver du bevisst å lure folk.

 

Jeg vil for eksempel også oppfordre deg til å lese videre i Wikipedia-artikkelen og ikke bare drive Cherry-picking. Hint: Se for eksempel på tre siste setningene i andre avsnitt.

 

Hva er det med liberalister/anarkister og uredelighet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ikke bare at jeg mener det, det er det som er fakta. Enten så klarer du ikke å forstå innholdet i det du leser, eller så prøver du bevisst å lure folk.

Helt i orden, dersom du ønsker å tro det så skal ikke jeg fortelle deg noe annet.

 

Hva er det med liberalister/anarkister og uredelighet?

Måtte jo slenge på det obligatoriske flamebaitet ja.

Lenke til kommentar

Hva er det med liberalister/anarkister og uredelighet?

Jeg tror ikke nødvendigvis de er mer uredelige enn andre, men deres grunnsyn baserer seg på en fundamentell logisk feilslutning de rett og slett må ignorere hvis ligningen skal gå opp. Litt av den samme mentale akrobatikken finner man hos religiøse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg tror ikke nødvendigvis de er mer uredelige enn andre, men deres grunnsyn baserer seg på en fundamentell logisk feilslutning de rett og slett må ignorere hvis ligningen skal gå opp. Litt av den samme mentale akrobatikken finner man hos religiøse.

Pussig, akkurat det samme kan man si om sosialister og sosialdemokrater. Der i gården er det bare å svinge litt med den magiske statstryllestaven så vil alle problemer liksom løse seg. Der er det bare å blindt gå i takt og følge de ufeilbarlige politikere . 

 

Så ja du har rett: når det kommer til sosialister og sosialdemokrater så deler de mye av den samme mentale akrobatikken man finner hos religiøse.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

....ELLER: eierskap er en sosial konstruksjon.

I den sosialdemokratiske versjonen av denne konstruksjonen, der kommer sosialdemokratene og tar blåbærene dine. 30-40% av bærene faktisk, muligens enda mer.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...