Gå til innhold

Er sosialisme, og dens slektning sosialdemokrati, egentlig bra?


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Hva er poenget med å skrive slik svada? Mener du jeg leser de aktuelle setningene feil eller ikke? Kan du ikke bare svare direkte, ærlig og konkret for en gangs skyld?

Vet vel ikke jeg hva du tenker på eller hvordan du tolker ting. Har ikke tenkt å forsøke å endre på oppfatningen din heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I så fall ikke en bevisst stråmann. Jeg prøver bare å bli klok på hva dere mener. Han må mer enn gjerne avklare sin oppfatning.

Grimnir bør selvsagt forsvare sine egne ideer og standpunkter, dog ettersom du introduserte konseptet "sosial konstruksjon" i din (falske) dikotomi, hadde de vært greit om du kanskje kunne avklart akkurat hva du mener med dette konseptet siden det ser ut til å være sentralt for din argumentasjon.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

1. Libertarianere generelt. Derfor får man utsagn av typen som: "hvilken rett har staten til å ta det som er mitt?" Men du erkjenner at eiendom er en sosial konstruksjon, så det er ikke noe jeg skal vedlegge deg.

Vet ikke helt hva jeg erkjenner eller ikke når det kommer til eiendomsrett. Alt jeg vet er at jeg vil være i fred i hjemmet mitt, og at dersom jeg skulle være så heldig å finne litt gull på så hadde det vært fint om jeg kunne beholdt det selv.

 

Det ville heller ikke falt meg inn å gå til naboen og begynne å ta meg selv til rette der, og jeg vet også at han også respekterer mitt ønske om å få være i fred i mitt eget hus. Pussig det der.

 

Jeg er rett og slett veldig enig i liberalistene sin beskrivelse av privat eiendom... tror jeg.

 

2.Grunnen til at sosialdemokrater ikke respekterer eiendomsretten i like stor grad som libertarianere er at de forstår at man må dele på godene hvis flest mulig skal ha det best mulig. Et libertariansk samfunn gavner kun de få.

Beklager, men dette utsagnet fremstår mest som en floskel.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

2+2=4 eksisterer kun i dette du kaller menneskets fantasi, skal vi konkludere med at det ikke stemmer?

Det er blitt skrevet filosofiske doktorfagsoppgaver om hvorvidt matematikk eksisterer uavhengig av mennesket eller ikke, så akkurat det eksempelet skal jeg styre unna.

 

Men er du enig i at eiendom er en sosial konstruksjon?

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg erkjenner eller ikke når det kommer til eiendomsrett. Alt jeg vet er at jeg vil være i fred i hjemmet mitt, og at dersom jeg skulle være så heldig å finne litt gull på så hadde det vært fint om jeg kunne beholdt det selv. Det ville heller ikke falt meg inn å gå til naboen og begynne å ta meg selv til rette der. Jeg vet også at han også respekterer mitt ønske om å få være i fred i mitt eget hus. Pussig det der.

 

Jeg er rett og slett veldig enig i liberalistene sin beskrivelse av privat eiendom... tror jeg.

 

Beklager, men dette utsagnet fremstår mest som en floskel.

Er det ikke lurt, hvis man følger en ideologi som baserer seg på eiendomsrettens ukrenkelighet, å definere hva denne retten faktisk innebærer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Er det ikke lurt, hvis man følger en ideologi som baserer seg på eiendomsrettens ukrenkelighet, å definere hva denne retten faktisk innebærer?

Var det ikke nok med det som stod her? https://www.liberalistene.org/kunnskap/liberalismens-grunnpilarer-eiendomsrett/

 

Jeg kan ihvertfall være enig i det meste som står på akkurat den siden når det kommer til eiendomsrett.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Nei, jeg aner ikke hva dette "sosial konstruksjon" du snakker om er.

En sosial konstruksjon er noe som kun eksisterer i menneskets kollektive fantasi.

 

Så en stein eksisterer, uavhengig av om det finnes mennesker eller ikke. En landegrense derimot eksisterer kun hvis mennesker sier at det eksisterer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

En sosial konstruksjon er noe som kun eksisterer i menneskets kollektive fantasi.

 

Så en stein eksisterer, uavhengig av om det finnes mennesker eller ikke. En landegrense derimot eksisterer kun hvis mennesker sier at det eksisterer.

Et hus med et gjerde rundt, det eksisterer vel også uavhengig om det finnes mennesker eller ikke? Dog noen må jo ha bygd huset og satt opp gjerdet rundt.

Lenke til kommentar

 

En sosial konstruksjon er noe som kun eksisterer i menneskets kollektive fantasi.

Jeg tviler på at det eksisterer noe slikt som en "menneskets kollektive fantasi". Har du noe bevis på at noe slikt eksisterer?

 

Så en stein eksisterer, uavhengig av om det finnes mennesker eller ikke.

Ja

 

 

En landegrense derimot eksisterer kun hvis mennesker sier at det eksisterer.

Vil du si at grensen kun eksisterer om alle menneskene kollektiv fantaserer om denne samtidig? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Var det ikke nok med det som stod her? https://www.liberalistene.org/kunnskap/liberalismens-grunnpilarer-eiendomsrett/

 

Jeg kan ihvertfall være enig i det meste som står på akkurat den siden når det kommer til eiendomsrett.

Nei, for det står ikke noe om hvordan og hvorfor denne retten oppstår. Hvorfor har person A mer rett på et stykke land enn person B? Endret av Pastor Tim
Lenke til kommentar

 Jeg tviler på at det eksisterer noe slikt som en "menneskets kollektive fantasi". Har du noe bevis på at noe slikt eksisterer?

 

Ja

 

 

Vil du si at grensen kun eksisterer om alle menneskene kollektiv fantaserer om denne samtidig?

Så Norge eksisterer egentlig ikke. Det er bare et stykke land på en planet noen har tegnet imaginære streker rundt. Men du innbiller deg at det finnes og jeg innbiller meg at det finnes og resten av verden innbiller seg at det finnes, og dermed finnes Norge i vår kollektive fantasi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, for det står ikke noe om hvordan og hvorfor denne retten oppstår. 

Er det et kriterie? Det er jo lov å eie ting også i dag, og jeg kan ikke se at dette er noe Liberalistene ønsker å endre på. De vil dog muligens gå litt lengre enn i dag ved å gi privat eiendom enda sterkere beskyttelse.

 

Hvorfor har person A mer rett på et stykke land enn person B?

Jeg vet ikke. Hvorfor har du rett til å bo der du bor? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er riktig. Alle mennesker i verden kan dø og huset og gjerdet vil fremdeles stå der.

Om det landet noen romvesen på jorden, ville da de hatt rett til å flytte inn der?

Lenke til kommentar

 

Så Norge eksisterer egentlig ikke. Det er bare et stykke land på en planet noen har tegnet imaginære streker rundt. Men du innbiller deg at det finnes og jeg innbiller meg at det finnes og resten av verden innbiller seg at det finnes, og dermed finnes Norge i vår kollektive fantasi.

Veldig interessant ... bortsett fra at jeg ikke inbiller meg at Norge finnes ... faktisk er det vel ett av gjengangerne i min argumentasjon.

 

At jeg bruker Norge i endel innlegg, kan sidestilles med når du brukte Gud i innlegget over. Det innebærer ikke at du tror at Gud eksisterer.... dog ifølge ditt ege dikotomi må du enten bevise eksistensen av denne "sosiale konstruksjonen" din eller omfavne Gud. :)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Er det et kriterie? Det er jo lov å eie ting også i dag, og jeg kan ikke se at dette er noe Liberalistene ønsker å endre på. De vil dog muligens gå litt lengre enn i dag ved å gi privat eiendom enda sterkere beskyttelse.

 

Jeg vet ikke. Hvorfor har du rett til å bo der du bor?

Jeg tenker det kan være greit å prøve å forklare hvorfor noen personer skal ha rett på så uendelig mye mer enn alle andre. For det er jo snakk om menneskers lidelse. Sosialdemokratiet er jo et forsøk på å rette opp denne ubalansen.

 

Jeg bor her fordi samfunnet har gitt meg rett til å bo her. Jeg innbiller meg ikke for et sekund at jeg fortjener det noe mer enn narkisen under brua.

Endret av Pastor Tim
Lenke til kommentar

 Veldig interessant ... bortsett fra at jeg ikke inbiller meg at Norge finnes ... faktisk er det vel ett av gjengangerne i min argumentasjon.

 

At jeg bruker Norge i endel innlegg, kan sidestilles med når du brukte Gud i innlegget over. Det innebærer ikke at du tror at Gud eksisterer.... dog ifølge ditt ege dikotomi må du enten bevise eksistensen av denne "sosiale konstruksjonen" din eller omfavne Gud. :)

Men det interessante er at det ikke har noe å si hva du innbiller deg, så lenge de med makt innbiller seg at Norge eksisterer. Akkurat som denne "eiendomsretten".

 

Det siste skjønte jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...