Gå til innhold

Er sosialisme, og dens slektning sosialdemokrati, egentlig bra?


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta en titt på deg selv du.

 

Hvorfor fortsetter du å konstruere opp stråmenn?

 

Når du anklager meg for å utelate ting så forventer jeg at ikke du utelater noe.

 

For en kverulering. Jeg har ikke utelat noe som helst, lenken var der slik at du selv kunne gå inn og se. Det er det man har kilder til.

 

Javel.

 

Resten av innlegget ditt er ikke engang verdt å svare på dessverre. 

 

Tydeligvis.

 

Men likevel så er det altså sosialdemokratiske politikere som bestemmer hva skole "man" skal gå på, hva helsetilbud "man" skal ha, osv.

Prøv å legge til side fiendebildet littegranne. Du har påstått ting som er uklart for meg, og jeg forsøker finne ut hva du mener.

Du påstår sosialdemokratiet er en overgang til sosialisme. Ikke bare at det er en mellomting, men en overgang i bevegelse mot sosialisme.

Norge er selve arketypen på sosialdemokrati. Ergo, din påstand må også gjelde for Norge.

Jeg ber bare om at du viser hvor du ser disse tendensene for jeg forstpår ikke hvorfor du sier det du sier.

Hvis disse tendensene ikke finnes i Norge, da kan det være andre grunner til at du ser dem i andre land. Altså, andre grunner enn en ren definisjon av sosialdemokrati.

Jeg syntes ikke det er for mye forlangt at du kan forklare en side ved et eksisterende politisk system med referanse fra virkeligheten. Så da nevnte jeg Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Prøv å legge til side fiendebildet littegranne.

Beklager fokkeslasken, jeg får ingenting ut av det diskutere med deg. Når du legger av deg flisespikkeriet, kveruleringen og stråmannsargumetasjonen din så kanskje...

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg er enig i at vi kan si at din kropp og din bevissthet er det du som eier. Men etter det blir det vanskeligere. For eksempel: et eple ligger på bakken. Hvem sitt eple er det?

Eller om du finner gull på eiendommen din når du er på hytta, tilhører det da deg eller staten?

Lenke til kommentar

Beklager fokkeslasken, jeg får ingenting ut av det diskutere med deg. Når du legger av deg flisespikkeriet, kveruleringen og stråmannsargumetasjonen din så kanskje...

Det står du jo fritt til, men dette er altså ikke om deg eller meg. Du har gjort en påstand som du så langt ikke har kunnet påvise at er tilfellet i politikken, sågar i din egen tråd. Man skulle jo tro du ville snakke om din egen påstand. Forsøk på å få en forklaring fra deg har så langt resultert i at du kaller det flisespikkeri.

Om du heller vil slippe å forbinde din påstand til virkeligheten så forstår jeg det. Akkurat som nok mange andre også gjør i dette offentlige forum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja, det er et godt spørsmål, og uansett hvilket svar man lander på, må vold eller trusler om vold til for å løse det i praksis.

Dersom du ønsker å beholde gullet som du har gravd opp på din egen eiendom, og noen kommer og vil da det fra deg; da har man vel følgende mulige utfall:

  1. Du gir fra deg gullet du har gravd opp på egen eiendom. Dette kan være fordi at du vet at du ikke har sjans til å forsvare deg.
  2. Du forsøker å forsvare deg mot den som vil ta fra deg gullet. Men du risikerer da å enten blir skadet, drept eller kastet i fengsel (dersom det er staten som mener at den har rett på gullet du har funnet).
  3. Du overlater til noen andre å forsvare deg, være det seg en snill nabo eller en stat som erkjenner at det du finner på din egen eiendom tilhører deg selv..
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ingen av delene. Det tilhører meg.

Skal du bruke vold for å stanse meg så er du akkurat som staten som du kritiserer for å gjøre nettopp dette.

I dag er det vel staten som vil bruke vold mot deg om du finner mye gull på din egen eiendom.

 

Hvilke mineraler som tilhører staten og grunneier er beskrevet i mineralloven §7. Generelt tilhører metalliske malmer med egenvekt 5 gram/cm3 staten, mens grunneier eier det andre. Unntaket er gull i elvesand (alluvialt gull) som også er grunneiers.

Kilde: https://www.ngu.no/nyheter/hvilke-rettigheter-har-jeg-hvis-jeg-finner-gull-et-sted-i-norge

Lenke til kommentar

 

Dersom du ønsker å beholde gullet som du har gravd opp på din egen eiendom, og noen kommer og vil da det fra deg; da har man vel følgende mulige utfall:

  • Du gir fra deg gullet du har gravd opp på egen eiendom. Dette kan være fordi at du vet at du ikke har sjans til å forsvare deg.
  • Du forsøker å forsvare deg mot den som vil ta fra deg gullet. Men du risikerer da å enten blir skadet, drept eller kastet i fengsel (dersom det er staten som mener at den har rett på gullet du har funnet).
  • Du overlater til noen andre å forsvare deg, være det seg en snill nabo eller en stat som erkjenner at det du finner på din egen eiendom tilhører deg selv..

Men hvorfor er gullet ditt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Min eiendom? Hvorfor eier jeg dette landstykket og all steinen som ligger under det?

Dersom du befinner deg i Norge: fordi at du betalte for eiendomen og fikk et skjøte på det?

 

Dersom du befinner deg i en fiktiv verden: tja si det. Du kan jo alltids si at det ikke var noen der da du kom dit og satt opp hytta din? Eventuelt så kan du si at gullet er ditt fordi at det var du som gravde det opp.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Dersom du befinner deg i Norge: fordi at du betalte for eiendomen og fikk et skjøte på det?

 

Dersom du befinner deg i en fiktiv verden: tja si det. Du kan jo alltids si at det ikke var noen der da du kom dit og satt opp hytta din? Eventuelt så kan du si at gullet er ditt fordi at det var du som gravde det opp.

La oss bruke denne fiktive verden som utgangspunkt: hvorfor gir det å være først et sted, rett til å eie dette stedet? Og er man først ved å fysisk stå på stedet eller holder det bare å se det på avstand?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjøte og betalt eiendom? Det betyr ingenting for meg.

Jeg ønsker å bo i det huset på den marka hvor du befinner deg. Om du ikke flytter ut så vil vi bli samboere Grimnir.

 

I dag så har vi politi og en stat som vil bortvise meg fra eiendommen din for å beskytte dine interesser. Det er samtidig en gjenganger at en stat er skadelig fordi den utøver vold.

 

Hvordan løser du dette uten vold?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...