Gå til innhold

Apple Pay er lansert i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så sikker som jeg trodde. Finner mest spekulasjoner akkurat nå, f.eks. her: https://www.computerworld.com/article/3276649/mobile-wireless/wwdc-apple-s-nfc-plan-is-a-big-developer-opportunity.html

 

Trodde jeg hadde sett dette bekreftet, men fant det i hvert fall ikke i farten, så mulig jeg husker feil.

Denne gjengen venter i alle fall på at Apple skal åpne opp. De er der jo allerede med enkelte Android-mobiler, og jeg tror at også Apple kjenner på at de har havnet litt bakpå ift anvendt NFC.

Lenke til kommentar

Det at DNB takker nei i denne omgang tror jeg mer er et spørsmål om pris enn om hva de mener om Vipps. Apple skal ha en cut av hver transaksjon, og denne henter de fra Visa/banken sin transaksjonsandel, typisk 1-2 % av hver betaling. Da kan det tenkes at DNB som den suverent største banken i Norge har sagt at de vil ha en bedre pris enn det konkurrentene har fått. Det er helt normal forretningspraksis å forsøke å få best mulig pris på et produkt man er med på å selge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Apple pay kommer til å gjøre det dyrere for oss uten at vi får noe mer igjen. Når et oppgjør går over visa/mastercard så er gebyrene ganske høye, 2-3 prosent av kjøpesummen. Dette er et gebyr som butikken må betale for og hvis ingen lengre bruker bankaxept så må butikkene legge på prisene sine pga økte kostnader og er det virkelig verdt det bare for å få Apple pay?

Lenke til kommentar

Apple pay kommer til å gjøre det dyrere for oss uten at vi får noe mer igjen. Når et oppgjør går over visa/mastercard så er gebyrene ganske høye, 2-3 prosent av kjøpesummen. Dette er et gebyr som butikken må betale for og hvis ingen lengre bruker bankaxept så må butikkene legge på prisene sine pga økte kostnader og er det virkelig verdt det bare for å få Apple pay?

 

Og bankaxept løsningen vi bruker i dag er gratis både for kundene og butikkene?

Hvem betaler lønna til folkene i bankaxept da, hvis det ikke direkte eller indirekte kommer fra kundene?

Lenke til kommentar

 

Apple pay kommer til å gjøre det dyrere for oss uten at vi får noe mer igjen. Når et oppgjør går over visa/mastercard så er gebyrene ganske høye, 2-3 prosent av kjøpesummen. Dette er et gebyr som butikken må betale for og hvis ingen lengre bruker bankaxept så må butikkene legge på prisene sine pga økte kostnader og er det virkelig verdt det bare for å få Apple pay?

 

Og bankaxept løsningen vi bruker i dag er gratis både for kundene og butikkene?

Hvem betaler lønna til folkene i bankaxept da, hvis det ikke direkte eller indirekte kommer fra kundene?

BankAxept er en god del billigere enn Visa/MC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei takk! Jeg ønsker ikke å betale via Apple. Heller ikke Facebook eller andre dominerende aktører.

 

Til informasjon så går ikke betalingen VIA Apple. Apple leverer her kun funksjonalitet på sine enheter for å kunne gjennomføre en betaling, men selve betalingen går via VISA/MC, altså kortselskapene på samme måte som om du betalte med et VISA/MC-kort. Jeg forstår det også slik at alle de store ikke-bank-aktørene som tilbyr eller kommer til å tilby betalinger kun tilbyr en måte å betale på mens selve betalingstransaksjonen følger tradisjonelle veier.

Alt dette gjør de for å kunne tjene en slant på selve betalingen, og sikkert også for å kunne tjene flere slanter på big data om betalingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og bankaxept løsningen vi bruker i dag er gratis både for kundene og butikkene?

Hvem betaler lønna til folkene i bankaxept da, hvis det ikke direkte eller indirekte kommer fra kundene?

 

BankAxept tar 24 øre for en transaksjon kontra 95 øre + 2-3% av beløpet som Visa/Mastercard/ApplePay/Vipps gjerne tar.

Lenke til kommentar

BankAxept tar 24 øre for en transaksjon kontra 95 øre + 2-3% av beløpet som Visa/Mastercard/ApplePay/Vipps gjerne tar.

Når BankAxept sin løsning for NFC-betaling kommer opp og kjører sikkelig så er det ikke noe som hindrer ApplePay å bruke dette i tillegg eller i stedet for Visa, MasterCard eller AmEx.

 

Et av kravene konkurransetilsynet stilte for at BankID, BankAxept og Vipps skulle så fusjonere var at det skulle være åpen ikke-diskriminerende tilgang for 3. parts aktører.

Lenke til kommentar

 

Nei takk! Jeg ønsker ikke å betale via Apple. Heller ikke Facebook eller andre dominerende aktører.

 

Til informasjon så går ikke betalingen VIA Apple. Apple leverer her kun funksjonalitet på sine enheter for å kunne gjennomføre en betaling, men selve betalingen går via VISA/MC, altså kortselskapene på samme måte som om du betalte med et VISA/MC-kort. Jeg forstår det også slik at alle de store ikke-bank-aktørene som tilbyr eller kommer til å tilby betalinger kun tilbyr en måte å betale på mens selve betalingstransaksjonen følger tradisjonelle veier.

Alt dette gjør de for å kunne tjene en slant på selve betalingen, og sikkert også for å kunne tjene flere slanter på big data om betalingene.

Jada, Apple, Facebook og slike er kun formidlere av etablerte betalingstjenester. Tilsvarende som Vipps, som frem til nå også brukte Visa/MC. Vipps har nylig tatt i bruk Straksbetaling/fra BitsAS i tillegg, og ønsker at alle kunder konverterer til denne betalingstjenesten fra norsk bank- og finansnæringen. Dette i stedet for at transaksjonene går via de internasjonale, hvilket også sies å være mer kostnadseffektivt.

Lenke til kommentar

Det at DNB takker nei i denne omgang tror jeg mer er et spørsmål om pris enn om hva de mener om Vipps.

Så naiv er ikke jeg. Dette handler i all hovedsak om at DNB vil satse på Vipps. Jeg skjønner motivasjonen, så får vi se hvem som vinner. 

 

Apple pay kommer til å gjøre det dyrere for oss uten at vi får noe mer igjen. Når et oppgjør går over visa/mastercard så er gebyrene ganske høye, 2-3 prosent av kjøpesummen. Dette er et gebyr som butikken må betale for og hvis ingen lengre bruker bankaxept så må butikkene legge på prisene sine pga økte kostnader og er det virkelig verdt det bare for å få Apple pay?

Du har null kilder på noe som helst her ser jeg. Så det du slenger ut er rene påstander basert på dine meninger om Apple. Sbanken har tydelig bekreftet at det ikke vil medføre noen ekstra kostnader. De er for øvrig heller ikke med på å sponse Vipps. Jeg er fan av at Vipps prøver å være en seriøs konkurrent, men jeg er VELDIG i mot at jeg ikke får velge selv hvem jeg vil bruke i min bank.

 

Jeg kjenner meg lei av latterlige påstander påstander om hvor dyrt dette kommer til å bli. Ingen kommer til å merke noen ting.

 

Nei takk! Jeg ønsker ikke å betale via Apple. Heller ikke Facebook eller andre dominerende aktører.

Du betaler ikke via Apple/Google/whatever. Du betaler med visa-kortet ditt, men på en sikrere måte gjennom en app som Apple/Google har utviklet. Hvorfor du ønsker å gi fra deg kredittkortinformasjon til butikken får stå for din regning, men jeg ønsker en sikrere og enklere måte å betale med.
Lenke til kommentar

Så naiv er ikke jeg. Dette handler i all hovedsak om at DNB vil satse på Vipps. Jeg skjønner motivasjonen, så får vi se hvem som vinner.

Er det bedre å være ekstremt bastant og ha fullstendig null peiling, enn å være naiv?

 

Du har null kilder på noe som helst her ser jeg. Så det du slenger ut er rene påstander basert på dine meninger om Apple. Sbanken har tydelig bekreftet at det ikke vil medføre noen ekstra kostnader. De er for øvrig heller ikke med på å sponse Vipps. Jeg er fan av at Vipps prøver å være en seriøs konkurrent, men jeg er VELDIG i mot at jeg ikke får velge selv hvem jeg vil bruke i min bank.

Dette er alment kjente fakta for alle som har fulgt med på noe som har med betaling å gjøre. Du kan sjekke ut denne artikkelen i Aftenposten. Som du kan se, er den neppe partisk til fordel for Vipps. At Vipps har gått over til å støtte betaling fra konto i stedet for Visa/MC er jo nettopp på grunn av de langt høyere kostnadene med Visa/MC. Du kan også sjekke oversikten her: https://no.mobiletransaction.org/koster-ta-imot-kredittkort/ men merk at tallene er noe lavere enn en "vanlige" småbutikker kan oppnå, ettersom de er snittall. Du kan også sjekke denne noe utdaterte oversikten fra Norges Bank, hvis du vil ha en mer troverdig kilde.

 

DU må ikke betale noe ekstra, men BUTIKKEN må betale en langt høyere pris, når Visa/MC benyttes i stedet for BankAxept eller kontooverføring. Det er også grunnen til at forholdsvis få butikker har giddet å skru på NFC-funksjonalitet i kortleserne. NFC i kombinerte Visa og Bank Axept-kort har så langt nesten bare gått via Visa. 

 

Hvis du har noe i mot at folk bestemmer hva du skal velge, er det forøvrig veldig rart at du ikke har noe problem med Apple. Fakta er jo at det nettopp er Apple som i årevis har utestengt alle andre fra å tilby betaling til Apple-kunder, fordi de nekter dem å benytte NFC-funksjonaliteten i iDingser til dette. Er det noen som ekskluderer andre her, så er det jo nettopp Apple, noe som har vært et stort problem ikke bare for banker, men også for andre aktører som ønsker å tilby adgangskontroll etc. Apple har holdt hele markedet for alle kontaktløse løsninger tilbake i årevis. Av Apple og en haug norske banker er det (suprise, surprise!) ikke de norske bankene som er den store, stygge ulven. Apple har jo fortsatt ikke gitt dem tilgang til NFC for å tilby sine betalingsløsninger, så det er jo LITT rart at man skal sutre på deres vegne for at ikke absolutt alle umiddelbart jobber for å tilrettelegge deres løsning... 

Lenke til kommentar

Er det bedre å være ekstremt bastant og ha fullstendig null peiling, enn å være naiv?

Nei, jeg vil si det da er mye bedre å være naiv.

 

Dette er alment kjente fakta for alle som har fulgt med på noe som har med betaling å gjøre. Du kan sjekke ut denne artikkelen i Aftenposten. Som du kan se, er den neppe partisk til fordel for Vipps. At Vipps har gått over til å støtte betaling fra konto i stedet for Visa/MC er jo nettopp på grunn av de langt høyere kostnadene med Visa/MC. Du kan også sjekke oversikten her: https://no.mobiletransaction.org/koster-ta-imot-kredittkort/ men merk at tallene er noe lavere enn en "vanlige" småbutikker kan oppnå, ettersom de er snittall. Du kan også sjekke denne noe utdaterte oversikten fra Norges Bank, hvis du vil ha en mer troverdig kilde.

Hva har egentlig dette med saken å gjøre? Dette handler jo om dyr vennebetaling.

 

DU må ikke betale noe ekstra, men BUTIKKEN må betale en langt høyere pris, når Visa/MC benyttes i stedet for BankAxept eller kontooverføring.

Jeg bryr meg relativt lite om hva butikken må betale. Hvis de er så i mot kredittkortgebyrene, så får de slutte å tillate kredittkort. Noen gjør allerede det. Om det er noe særlig smart kan diskuteres. De utelukker en stor andel kunder.

Nå har for øvrig Apple planer om BankAxept-støtte også da.

 

Det er også grunnen til at forholdsvis få butikker har giddet å skru på NFC-funksjonalitet i kortleserne. NFC i kombinerte Visa og Bank Axept-kort har så langt nesten bare gått via Visa.

KILDE! Dette tror jeg ikke på sånn uten videre. Det jeg har lest tidligere av forskning når kredittkortene kom var at omsetning økte i butikker med visa/mastercard-skilt på dørene. Folk handler mer jo enklere det er å betale. (dette er veldig enkelt å google seg til om du ikke tror meg)

 

 

Hvis du har noe i mot at folk bestemmer hva du skal velge, er det forøvrig veldig rart at du ikke har noe problem med Apple.

Slutt å legge ord i munnen på meg. Hvem har sagt at jeg ikke har noe problem med Apple? På akkurat dette er de nesten like patetiske som DNB.

 

Fakta er jo at det nettopp er Apple som i årevis har utestengt alle andre fra å tilby betaling til Apple-kunder, fordi de nekter dem å benytte NFC-funksjonaliteten i iDingser til dette. Er det noen som ekskluderer andre her, så er det jo nettopp Apple, noe som har vært et stort problem ikke bare for banker, men også for andre aktører som ønsker å tilby adgangskontroll etc. Apple har holdt hele markedet for alle kontaktløse løsninger tilbake i årevis. Av Apple og en haug norske banker er det (suprise, surprise!) ikke de norske bankene som er den store, stygge ulven. Apple har jo fortsatt ikke gitt dem tilgang til NFC for å tilby sine betalingsløsninger, så det er jo LITT rart at man skal sutre på deres vegne for at ikke absolutt alle umiddelbart jobber for å tilrettelegge deres løsning...

Greit nok at du misliker Apple, du er ikke alene om det, men hvorfor skal du beskytte samme dårlige oppførsel fra DNB bare fordi Apple er skadelidende her? Jeg får inntrykk av at du leter etter argumenter for å beskytte DNB. Det trenger de ikke, de oppfører seg dårlig i denne sammenhengen. De nekter å tilby en tjeneste som kundene vil ha fordi de selv har en konkurrerende tjeneste.

 

Apple har jo fortsatt ikke gitt dem tilgang til NFC for å tilby sine betalingsløsninger, så det er jo LITT rart at man skal sutre på deres vegne for at ikke absolutt alle umiddelbart jobber for å tilrettelegge deres løsning...

Nei, det er jo håpløst i begge ender.
Lenke til kommentar

Har prøvd å finne noe informajon om det at Apple har åpnet opp for tredjepartstilgang til NFC. Har bare funnet artikler om spekulasjoner før lanseringen av ios 12. Er du sikker på at de har gjort det? Hørte heller ikke de sa noe om det når jeg så lanseringen på

 

 

Apple har faktisk åpnet opp for tredjepartstilgang til NFC nå. Det sammenfalt ganske nært i tid med ApplePay-lansering i Europa, og skyldes nok at man var i stand til å se for seg hva boten fra EUs konkurransemyndigheter kunne komme på hvis man ikke gjorde det. Det var neppe for å være greie.

 

"Alle" er negative til ApplePay, bortsett fra Apple-fans/brukere da. Det er alt for dyrt, det er platformavhengig, og det gir ingen egentlig merverdi over vanlige betalingskort med NFC.

Endret av Lord-
Lenke til kommentar

Har prøvd å finne noe informajon om det at Apple har åpnet opp for tredjepartstilgang til NFC. Har bare funnet artikler om spekulasjoner før lanseringen av ios 12. Er du sikker på at de har gjort det? Hørte heller ikke de sa noe om det når jeg så lanseringen på

Mulig jeg husket feil, se tidligere post i tråden. 

 

Hva har egentlig dette med saken å gjøre? Dette handler jo om dyr vennebetaling.

Det handler om kostnadene ved internasjonale kort som Visa og MC, sammenliknet med Bank Axept. Akkurat som de ta andre linkene du poster til. De svarer også på det andre du ber om KILDE på, men siden du åpenbart ikke klarer å lese eller forstå det folk skriver til deg eller lenker deg til, skal du få trolle videre i fred.
Lenke til kommentar

Det handler om kostnadene ved internasjonale kort som Visa og MC, sammenliknet med Bank Axept. Akkurat som de ta andre linkene du poster til. De svarer også på det andre du ber om KILDE på, men siden du åpenbart ikke klarer å lese eller forstå det folk skriver til deg eller lenker deg til, skal du få trolle videre i fred.

Det er ingen kilde på det du sier. Det snakkes kun om problemet med gebyrene, ikke at det har noe med selve utrullingen av kontaktløs betaling å gjøre som du påstår. Det er det jeg gjerne vil ha en kilde på.

 

Igjen sliter jeg med å forstå denne trangen med å beskytte DNBs konkurransehemmende oppførsel.

Lenke til kommentar

Det er ingen kilde på det du sier. Det snakkes kun om problemet med gebyrene, ikke at det har noe med selve utrullingen av kontaktløs betaling å gjøre som du påstår. Det er det jeg gjerne vil ha en kilde på.

 

Igjen sliter jeg med å forstå denne trangen med å beskytte DNBs konkurransehemmende oppførsel.

 

Det kan vel ikke kalles konkurransehemmende at en bank ikke vil være med på Apple Pay-bølgen, snarere tvert i mot. Konkurranse har man når operatørene i et marked fritt kan velge sine egne løsninger basert på hva de tror vil lønne seg. Om det kun finnes én løsning tilgjengelig er det ingen konkurranse.

 

Om DNB skulle pålegges å konkurrere mot sin egenutviklede løsning ville vel det være mer konkurransehemmende enn om Apple Pay faktisk må konkurrere mot en langt på vei plattformuavhengig betalingsløsning som attpåtil har lavere transaksjonskostnader.

Endret av 3L5Y3RE8
Lenke til kommentar

Det kan vel ikke kalles konkurransehemmende at en bank ikke vil være med på Apple Pay-bølgen, snarere tvert i mot.

Jeg er veldig uenig. Hvordan du får dette til å bli konkurransefremmende er beyond me.

 

Konkurranse har man når operatørene i et marked fritt kan velge sine egne løsninger basert på hva de tror vil lønne seg.

Konkurranse får du når forbrukerne kan velge operatør i et fritt marked. Når DNB utestenger Apple Pay (og indikerer at de vil utestenge Google Pay/Samsung Pay osv) kan man IKKE velge fritt.

 

Om det kun finnes én løsning tilgjengelig er det ingen konkurranse.

Det er jo nettopp det jeg sier. Er du DNB-kunde har du kun en løsning tilgjengelig. Ergo, ingen konkurranse.

 

Om DNB skulle pålegges å konkurrere mot sin egenutviklede løsning ville vel det være mer konkurransehemmende enn om Apple Pay faktisk må konkurrere mot en langt på vei plattformuavhengig betalingsløsning som attpåtil har lavere transaksjonskostnader.

Om de bør eller kan pålegges å tilby Apple Pay er vel en annen sak. Enn så lenge Apple ikke åpner for at andre kan bruke NFC-chippen deres så er de like konkurransehemmende. Transaksjonskostnadene er de samme gitt samme forutsetninger, men Apple Pay har ikke støtte for BankAxept enda. Apple tar en del av kaka for å ha utviklet løsningen, noe som jeg ser på som helt rimelig. Det er dog relativt irrelevant. Vipps har heller ikke BankAxept-støtte for butikkbetaling slik jeg ser det. Bedriftsløsningen til Vipps er mer for småkiosker. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Konkurranse får du når forbrukerne kan velge operatør i et fritt marked. Når DNB utestenger Apple Pay (og indikerer at de vil utestenge Google Pay/Samsung Pay osv) kan man IKKE velge fritt.

 

Det er jo nettopp det jeg sier. Er du DNB-kunde har du kun en løsning tilgjengelig. Ergo, ingen konkurranse.

 

Om de bør eller kan pålegges å tilby Apple Pay er vel en annen sak. Enn så lenge Apple ikke åpner for at andre kan bruke NFC-chippen deres så er de like konkurransehemmende. Transaksjonskostnadene er de samme gitt samme forutsetninger, men Apple Pay har ikke støtte for BankAxept enda. Apple tar en del av kaka for å ha utviklet løsningen, noe som jeg ser på som helt rimelig. Det er dog relativt irrelevant. Vipps har heller ikke BankAxept-støtte for butikkbetaling slik jeg ser det. Bedriftsløsningen til Vipps er mer for småkiosker.

 

Du som forbruker kan velge helt fritt. Du kan for eksempel velge Nordea som din bankforbindelse. Du som forbruker velger da bort den banken som ikke tilbyr din foretrukne betalingsløsning. Det er etter min mening fri konkurranse. Det er ikke konkurransehemmende at f.eks. Coca Cola ikke vil distribuere Pepsi gjennom sitt distribusjonsnettverk.

Og videre om jeg tolker deg rett så sier du at du er skeptisk til å skulle pålegge DNB å tilby Apple Pay gitt Apples motstand mot å slippe andre til på NFC-brikken. Det er nettopp denne "rettigheten" DNB bruker når de sier at de ikke vil tilby Apple Pay.

 

Hva Vipps angår så har Vipps nå åpnet for kontodebitering ved betaling. I praksis betyr dette Bank Axept.

Det som mangler for Vipps er vel en løsning som gir god nok kommunkasjon med betalingsterminalene. Lav-energi blåtann kan muligens være aktuelt her, men ut fra det jeg vet er ikke sikkerheten der like god som for NFC.

 

Apple har sagt de skal åpne et API mot NFC, men det er slett ikke sikkert at de kommer til å inkludere betalinger i dette APIet. Mer trolig er det at bedrifter som IdMee (et DNB-foretak) slipper til sånn at de kan tilby sikker identifisering med NFC-baserte ID-kort (d.eks. norske pass) uten personlig fremmøte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...