Gå til innhold

Apple Pay er lansert i Norge


Anbefalte innlegg

Du som forbruker kan velge helt fritt.

Nei. Jeg kan ikke velge fritt. Gitt at jeg har iPhone må jeg skifte bank for å bruke den som betalingsmiddel. PayPal-betaling fungerer på tvers av banker. Det bør også Apple Pay gjøre.

 

Du kan for eksempel velge Nordea som din bankforbindelse. Du som forbruker velger da bort den banken som ikke tilbyr din foretrukne betalingsløsning.

Det er tullete at man må velge bank ut i fra telefonmerke. Apple burde åpne NFC-chippen og DNB burde åpne for Apple Pay.

 

Det er etter min mening fri konkurranse.

Njaa, jeg ville heller kalt det for et fritt marked. Men et fritt marked er ikke nødvendigvis konkurransefremmende. DNB og Apple som store aktører opptrer konkurransehemmende i egen favør fordi de har uforholdsmessig stor makt.

 

Det er ikke konkurransehemmende at f.eks. Coca Cola ikke vil distribuere Pepsi gjennom sitt distribusjonsnettverk.

Det blir ikke det samme. Det riktige bildet var om en av Norges største matbutikker nektet å selge Pepsi fordi de selv eide Coca-Cola. Det ER konkurransehemmende. Ja, man kan bare gå til en annen butikk og handle der om man vil ha Pepsi, men det er uten tvil konkurransehemmende. Hvertfall(!) ikke konkurrasefremmende som du påstod.

 

Og videre om jeg tolker deg rett så sier du at du er skeptisk til å skulle pålegge DNB å tilby Apple Pay gitt Apples motstand mot å slippe andre til på NFC-brikken. Det er nettopp denne "rettigheten" DNB bruker når de sier at de ikke vil tilby Apple Pay.

Nei, de sier jo bare at kundene ikke vil ha det? Tror du de ville samarbeidet med Google Pay da? Poenget mitt er at begge opptrer proteksjonistisk. Det liker jeg ikke.

 

Hva Vipps angår så har Vipps nå åpnet for kontodebitering ved betaling. I praksis betyr dette Bank Axept.

Apple har også sagt at de ønsker å åpne for BankAxept og Danpay(eller hva det heter i Danmark). Da forsvinner transaksjonsgebyr-argumentet. Jeg tviler fortsatt på at DNB kommer til å åpne opp for Apple Pay.

 

Det som mangler for Vipps er vel en løsning som gir god nok kommunkasjon med betalingsterminalene. Lav-energi blåtann kan muligens være aktuelt her, men ut fra det jeg vet er ikke sikkerheten der like god som for NFC.

Det mangler vel kommunikasjon med kassasystem/betalingsterminal i det hele tatt?

 

Apple har sagt de skal åpne et API mot NFC, men det er slett ikke sikkert at de kommer til å inkludere betalinger i dette APIet. Mer trolig er det at bedrifter som IdMee (et DNB-foretak) slipper til sånn at de kan tilby sikker identifisering med NFC-baserte ID-kort (d.eks. norske pass) uten personlig fremmøte.

Ja, jeg frykter egentlig det samme. Om Apple åpner NFC-chippen så blir det nok mot helt spesifikke løsninger. Men det er kun spekulasjon fra vår side. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen kilde på det du sier. Det snakkes kun om problemet med gebyrene, ikke at det har noe med selve utrullingen av kontaktløs betaling å gjøre som du påstår. Det er det jeg gjerne vil ha en kilde på.

 

Igjen sliter jeg med å forstå denne trangen med å beskytte DNBs konkurransehemmende oppførsel.

Det er jo ikke veldig relevant, ettersom du neppe er uenig i at ApplePay kun støtter Visa og MC? Da er det vel strengt tatt gebyrene for de to betalingssystemene som er relevante er det ikke?

 

Det er greit nok at det er den som kommer med en påstand som har bevisbyrden for den. men når man kommer med fullstendig ikke-kontroversielle påstander som er godt kjente fakta for alle som har giddet å lese en halv artikkel om betaling, blir det rett og slett for dumt. Du kan ikke være totalt hjelpeløs og forvente at folk skal drive voksen(?)opplæring av deg innenfor et tema du tilsynelatende absolutt ønsker å diskutere til tross for at du er helt blottet for kunnskap innen emnet.

 

Likevel: http://Ifølge Hansen avventer mange brukersteder med å åpne for kontaktløs betaling til Norges betalingssystem, BankAxept, er på plass. Eika-gruppen, med sine 74 banker, har ifølge Hansen begynt å sende ut kort med teknologien – og de andre bankene kommer i løpet av 2017.

"Ifølge Hansen avventer mange brukersteder med å åpne for kontaktløs betaling til Norges betalingssystem, BankAxept, er på plass. Eika-gruppen, med sine 74 banker, har ifølge Hansen begynt å sende ut kort med teknologien – og de andre bankene kommer i løpet av 2017."

 

Det er altså ikke motstand mot NFC, men motstand mot dyrere kostnader ved bruk av Visa/MC som har gjort at mange brukersteder har vært trege (og til en viss grad fortsatt er skeptiske til) å skru på NFC i terminalene sine.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Det er jo ikke veldig relevant, ettersom du neppe er uenig i at ApplePay kun støtter Visa og MC? Da er det vel strengt tatt gebyrene for de to betalingssystemene som er relevante er det ikke?

Joda. Men per nå støtter jo ikke Vipps noe ordentlig butikkbetaling heller. Så da blir det jo å sammenligne to relativt ulike produktet uansett. Vi kan dog anta at Vipps nok kommer til å støtte det relativt snart. Er nok litt verre med BankAxept for Apple Pay, men Nordea uttalte at hvertfall de tror det vil bli støtte for både BankAxept og Dankort(som er den danske versjonen av det) hos Apple Pay.

 

Likevel: http://Ifølge Hansen avventer mange brukersteder med å åpne for kontaktløs betaling til Norges betalingssystem, BankAxept, er på plass. Eika-gruppen, med sine 74 banker, har ifølge Hansen begynt å sende ut kort med teknologien – og de andre bankene kommer i løpet av 2017.

"Ifølge Hansen avventer mange brukersteder med å åpne for kontaktløs betaling til Norges betalingssystem, BankAxept, er på plass. Eika-gruppen, med sine 74 banker, har ifølge Hansen begynt å sende ut kort med teknologien – og de andre bankene kommer i løpet av 2017."

Takk for kilde. Det er dog en 1,5 år gammel artikkel, så informasjonen er relativt utdatert.
Lenke til kommentar

Var på Mcdonalds for ikke så lenge siden. Spurte han bak kassen om de hadde Apple Pay. Han sa "hæ?" og jeg gjentok spørsmålet. Han går så bak disken å henter en Apple Pie. Altså en eplepai. Jeg visste ikke engang at de solgte Apple Pie på Mcdonalds. Tenkte ikke noe mer over det når han lå den på brettet. Leste ikke teksten på pakken før jeg hadde sittet meg ved bordet, så jeg trodde det kanskje var en liten "gratis" ting jeg fikk med, en kjeks eller noe.

Endret av Lord-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...