Gå til innhold

Ny gode råd til et bedre samfunn muligens


Anbefalte innlegg

Jeg er sosialist og støtter borgerlønn

Dagens forslag med borgerlønn er at man tar den potten som går til syke og uføre, gjør den litt mindre, og deler ut likt til alle innbyggere. Det vil si at syke og uføre får MYE mindre. Det tror jeg ikke du mener.

 

Et bedre system er å opprettholde dagens system, men ikke være så strenge med å tildele sosialstønad (samtidig som man opprettholder å ha arbeidstiltak for denne gruppen). En grei sosialstønad er en bedre versjon av borgerlønn.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sosialstønad er harde kår, men for de som ikke eier nåla i veggen så finnes ingen annen utvei en det eller å klare å få seg arbeid (som ikke er like enkelt alltid).

 

Det bør likevel beholdes noe ubehagelighet ved det å oppsøke sosialstønad, noe annet vil ikke være økonomisk forsvarlig. Sosialstønad bør fortsatt være litt siste utvei synes jeg. Og det bør føles litt skammelig å stå på den stønadsformen litt for lenge. Så ja, det er mulig at det kan bli mindre strengt med sosialstønad, men hvor mye mindre strengt kan være akseptabelt?

Lenke til kommentar

 

Hei, hva syns dere om følgende punkter:
 
 
1. Halvere prisen på mat generelt
 
2. Dele ut alle oljepengene på folk
 
3. Stoppe innvandring helt utenom enkelte som ønsker å jobbe her
 
4. Slutt på politi, sykehus, psykiatriske sykehus, barnehager og skoler, la heller ungene få mer tid sammen med familien sånn som for lenge siden,
 
har dere flere punkter, skriv de gjerne opp i tråden

 

Jeg har ikke et eneste forslag i tråd med dine.

 

Jeg har derimot haugevis av andre forslag til en bedre hverdag, men nevner kun ett: "Slutt å klage! Vær glad  du "har vunnet i lotto" og er norsk"!

Lenke til kommentar

Dagens forslag med borgerlønn er at man tar den potten som går til syke og uføre, gjør den litt mindre, og deler ut likt til alle innbyggere. Det vil si at syke og uføre får MYE mindre. Det tror jeg ikke du mener.

 

Tja, det stemmer nok at utgiftene til dagens syke og uføre vil være en del av borgerlønn potten. Pensjon er nok en annen del som kunne blitt inkludert i potten.

Dagens kommune ansatte inklusiv NAV ansatte som tar imot søknader, sender rundt papirer og bedriver annet ikke-produktivt arbeid vil kunne brukes til noe produktivt i stede, og dagens utgifter relatert til dette vil så klart også vært en del av potten. 

 

Aner ikke hva husleie, renhold, IT, HMS, vaktmester og annen relatert drift av landets 460 NAV lokaler koster i året. Men det er nok en god slant av skatt og avgift slumpen som går dit. De 22.000 som er ansatt i NAV er også en skatt og avgift kostnad som er unødvendig og som ville kunne blitt en del av borgerlønnen.

 

Angående inflasjon så går ikke borgerlønn ut på å trykke opp penger, men å fordele eksisterende midler for å få ned totalkostnadene. Dagens system har sine fordeler men også sine ulemper. En del av fordelene ved å gå vekk ifra dagens løsning virker være å få "Naverne" og folk som ikke har en fast inntekt og ikke folk ut av fattigdom og bli produktive

 

Jo mer som blir automatisert fremover jo færre vil være en del av fortjenesten. Bedrifteiere og patent samt produksjons eiere av de automatiserte systemene vil ta over majoriteten av dagens arbeidsplasser og med det inntekten, så en eller annen type økonomisk utgjevning vil bli mer og mer nødvendig.

Lenke til kommentar

 

Hei, hva syns dere om følgende punkter:
 
 
1. Halvere prisen på mat generelt
 
2. Dele ut alle oljepengene på folk
 
3. Stoppe innvandring helt utenom enkelte som ønsker å jobbe her
 
4. Slutt på politi, sykehus, psykiatriske sykehus, barnehager og skoler, la heller ungene få mer tid sammen med familien sånn som for lenge siden,
 
har dere flere punkter, skriv de gjerne opp i tråden

 

1. Hvordan skal dette finansieres?

 

2. Hvordan skal dette finansieres?

 

3. Hva skal du gjøre med flyktningene som får avslag, men du kan ikke sende tilbake? Hva med nordmenn som er gift med en utlending? Dette vil også føre til kraftige reaksjoner fra EU.

 

4. Vil resultere i mye høyere kriminalitet, folk dør på grunn av manglende helsehjelp, færre får barn og unge sitter hjemme og spiller dataspill hele dagen. Siden kutten dine er så grove, så vil de koste mer enn de sparer. 

 

Punktene dine er en katastrofe for Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

1. Halvere prisen på mat generelt

Hvordan skulle det foregått? 

 

2. Dele ut alle oljepengene på folk

Ville vel bare ført til massiv inflasjon.

 

3. Stoppe innvandring helt utenom enkelte som ønsker å jobbe her

Evt: tillate fri innvandring, men da stille som krav at de som kommer hit må kunne være i stand til å forsørge seg selv.

 

4. Slutt på politi, sykehus, psykiatriske sykehus, barnehager og skoler, la heller ungene få mer tid sammen med familien sånn som for lenge siden,

Bortsett fra å avvikle politiet så er jeg enig. Disclaimer: jeg er IKKE motstander av verken psykriatiske sykehus, barnehager eller skoler. Jeg er motstander av at dette er noe staten skal stå for.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...