Gå til innhold

Anbefalte innlegg

skalvisi skrev (4 timer siden):

Hvis det aldri har vært i Guds tanker å brenne mennesker i ild, er det da rimelig å tro at han har skapt et pinested med tanke på dem som ikke tjener på ham? Bibelen sier: Jehova Gud er kjærlighet. (1. Joh 4:8)

Shakyamuni Buddha sa:

Sitat

 

«Hvis Brahma er hele verdens herre og skaper av alt liv, hvorfor har han da gitt verden så mye sorg? Hvorfor har han ikke skapt hele verden lykkelig? [...] Hvis Brahma er hele verdens herre og skaper av alt liv, da er denne herren ond når han skapte urett der hvor han kunne ha skapt rettferdighet.»

-Jataka 2, 22, 936-38

 

Han sa også:

Sitat

 

«Fødsel innebærer lidelse, alderdom innebærer lidelse, sykdom innebærer lidelse, døden innebærer lidelse, klage, smerte, tungsinn og mismot innebærer lidelse. Det innebærer lidelse å være sammen med det som du ikke liker. Det innebærer lidelse å være avskilt fra det som du liker. Det innebærer lidelse når du ikke oppnår det du ønsker deg. [...] ...dette er den edle sannhet om lidelsen.»

Mahasatipatthanasutta, Digha Nikaya 22

 

Fra et buddhistisk perspektiv så kan man sånn sett si at vår verden er et pinested.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reinkarnasjonslæren går ut på at når et menneske dør, går sjelen, det egentlige jeg, over til en bedre tilværelse hvis mennesket har levd et godt og riktig liv, men muligens til en værelse som et dyr hvis menneskets rulleblad er mer dårlig enn godt. En tror at personen ved hver gjenfødelse blir brakt tilbake til samme systemet, hvor han møter ytterligere lidelser og med tiden døden. Gjenfødelsens sykluser blir betrakter som praktisk talt uendelige. Er det en slik framtid vi har.? 

Ifølge Bibelen er sjelen hele mennesket. Selv om et menneske har handlet galt tidligere vil Jehova Gud tilgi det hvis det angrer og forandre seg. ( Sal 103:12-13)

Når et menneske dør, er det ikke noe ved det som lever videre. Døden er som en dyp, drømmeløs søvn. De døde vil få en oppstandelse. Det er ikke noen reinkarnasjon, men betyr den samme personligheten blir brakt tilbake til livet. De fleste vil bli oppreist til liv på jorden. Oppstandelsen vil finne sted etter at Gud har fjernet den nåværende, onde ordning. Sykdom, lidelser og til og med døden vil høre fortiden til. ( Dan 2:44 ) (Åp 21:3-4 )

Lenke til kommentar
skalvisi skrev (På 4.5.2024 den 4:53 PM):

Reinkarnasjonslæren går ut på at når et menneske dør, går sjelen, det egentlige jeg, over til en bedre tilværelse hvis mennesket har levd et godt og riktig liv, men muligens til en værelse som et dyr hvis menneskets rulleblad er mer dårlig enn godt. En tror at personen ved hver gjenfødelse blir brakt tilbake til samme systemet, hvor han møter ytterligere lidelser og med tiden døden. Gjenfødelsens sykluser blir betrakter som praktisk talt uendelige. Er det en slik framtid vi har.?

Nå blander du hinduismen og buddhismen. Buddhismen lærer ikke at ens sjel blir reinkarnert. Faktisk så bruker buddhismen begrepet «anatman» som betyr «ikke-selv», dvs. at mennesket ikke har noen sjel som lever videre etter ens død.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
O3K skrev (På 5.5.2024 den 6:45 PM):

Nå blander du hinduismen og buddhismen. Buddhismen lærer ikke at ens sjel blir reinkarnert. Faktisk så bruker buddhismen begrepet «anatman» som betyr «ikke-selv», dvs. at mennesket ikke har noen sjel som lever videre etter ens død.

Leksikonet The New Encyclopædia Britannica definerer ordet reinkarnasjon slik: En forestilling som går ut på at sjelen blir gjenfødt til en eller flere tilværelse etter hverandre som et menneske, et dyr eller i noen tilfelle, en plante.

Troen på reinkarnasjon spiller en viktig rolle i Østens religionene som oppstod i India, slik som buddhismen, hinduismen, jainismen, og sikhismen. Indiske hinduer mener for eksempel at livet er en vedvarende gjenfødelsessyklus.

I nyere tid har imidlertid mange i den vestlige verden, deriblant et stort antall unge fattet interesse for reinkarnasjonstanken.

Lenke til kommentar

Buddhister tror ikke på begrepet sjel og egoet som ligger bundet i det. Sjel og ego er noe man "tar på seg" av frykt for virkeligheten. De tror på bevissthet (tror og tror, de bryr seg om å vite), at bevisstheten kan gå videre, dvs vitenen om at en eksisterer. Men hva som eksisterer forandrer seg og er ikke bundet i en identitet som går videre til nye liv. Det eneste man har er viten om at man eksisterer her og nå. For veldig mange er det vanskelig å forstå forskjellen mellom bevissthet og sjel. For enda fler er det vanskelig og skremmende å forholde seg til en virkelighet hvor man ikke er noe mer enn bevissthet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skalvisi skrev (22 timer siden):

Leksikonet The New Encyclopædia Britannica definerer ordet reinkarnasjon slik: En forestilling som går ut på at sjelen blir gjenfødt til en eller flere tilværelse etter hverandre som et menneske, et dyr eller i noen tilfelle, en plante.

Problemet her er at hele innlegget ditt er utdatert tekst fra en 1994-utgave av bladet «Våkn opp!». Encyclopædia Britannica definerer ikke lenger ordet reinkarnasjon slik som du skriver. Nå definerer de ordet slik:

Sitat

Reinkarnasjon, i religion og filosofi, gjenfødelse av aspektet til et individ som vedvarer etter kroppslig død – enten det er bevissthet, sinn, sjelen eller en annen enhet – i en eller flere påfølgende eksistenser. Avhengig av tradisjonen kan disse eksistensene være mennesker, dyr, åndelige eller, i noen tilfeller, vegetabilske.

Blant annet fordi buddhismen lærer at det i mennesket ikke finnes noe man kan kalle sjel, så måtte man endre denne definisjonen for at den også skulle kunne omfatte buddhismens bruk av begrepet reinkarnasjon.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (6 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden, men jeg trodde hele poenget med buddhismen var å nå Nirvana, altså en tillintetgjørelse av sjelen så en unngikk utallige gjenfødelser?

Nirvana er å slukke bevisstheten og smelte sammen med altet/evigheten. Evig hvile, ingen tanker, følelser eller eksistens av bevissthet eller noe som helst. Men tidligere har mange brukt ordet sjel. Det er fordi det er begrepet man tror på og bruker i mange andre religioner, og utifra vår tradisjonelle vestlige forståelse. Men om man setter seg inn i buddhistisk lære så lærer de ikke om sjel, men om bevissthet. 

Endret av Trippelure
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (3 minutter siden):

Nirvana er å slukke bevisstheten og smelte sammen med altet/evigheten. Evig hvile, ingen tanker, følelser eller eksistens av bevissthet eller noe som helst. Men tidligere har mange brukt ordet sjel. Det er fordi det er begrepet man tror på og bruker i mange andre religioner, og utifra vår tradisjonelle vestlige forståelse. Men om man setter seg inn i buddhistisk lære så lærer de ikke om sjel, men om bevissthet. 

Takk... men målet er tilintetgjørelse?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Takk... men målet er tilintetgjørelse?

Målet er å slippe unna den evige syklusen av gjenfødelse og lidelse, finne evig fred og hvile. Man kan jo også kalle det tilintetgjørelse av bevisstheten sin 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (10 timer siden):

Takk... men målet er tilintetgjørelse?

Tilintetgjørelse av fengslende selvidentifisering med det som er i evig forandring og derav aldri stille, så selv når lykke oppstår i bevisstheten, er dets motsats ulykke påtrengende. Nirvana kan lignes med altomfattende bevissthet, som med fører absolutt ro, dette medfører dog ikke at det som beveger seg opphører å bevege seg, bare at forholdende til det har endret seg. Slik at det ikke lenger finnes noen identifikasjon og higen etter tilstand, så selv om personen befinner seg i slummen i New York er den reelle nærværstedet Nirvana, som medfører at det unødige smertefulle ved personens sted blir oppløst av at selv når fullstendig hat blir rettet mot personen, returneres fullstendig kjærlighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...