Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trukket i feriepenger


Anbefalte innlegg

Loven åpner ikke for noen unnskyldningsårsaker når det gjelder hvorfor han ikke leverte. Leverte han ikke faller sykepengene bort.

 

Hvis han ikke leverte, av en årsak han ikke kan klandres for, så blir det et aspekt inn i vurderingen av om han må tilbakebetale (grad av skyld).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller fleste arbeidskontrakter har vel en klausul om at feilaktig utbetalt lønn kan trekkes tilbake gjennom lønn igjen. Slik har det i alle fall vært på alle jeg ha signert på.

 

Det er etter slik jeg leser denne siden: https://osloadvokatene.no/kontrakt/arbeidsrett/lonnstrekk/ ingen vits å avtale da det ikke er tilstrekkelig med en slik forhandsavtale for å gjennomføre trekk i lønn. (Jeg har samme klausul)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Dersom du ikke har logget deg inn på Ditt sykefravær på nav.no og aktivt sendt sykmeldingen til arbeidsgiver, så regnes dette som likestilt med at du ikke har levert sykemeldingen.

 

Det følger av folketrygdloven § 8-18 tredje ledd at hvis arbeidsgiver skal betale sykepenger, og arbeidsgiver har rett til å kreve sykemelding (ikke egenmelding), så faller retten til sykepenger for hele sykefraværet bort 14 dager etter første sykefraværsdag (også egenmeldingsperioden, folketrygdloven § 8-24 femte ledd).

 

Objektivt sett er dette i så fall et spørsmål om arbeidsgivers adgang til å kreve tilbakebetalt lønn du har fått uten å ha krav på den. Det vil arbeidsgiver normalt ha krav på.

 

Arbeidsgiver kan imidlertid ikke trekke deg i lønn uten skriftlig samtykke, selv om vedkommende har et krav. Du vil derfor ha rett til å få utbetalt full lønn, og arbeidsgiver må forhandle om vilkårene for tilbakebetaling.

 

2) Dersom du har logget deg på Ditt sykefravær og sendt sykemeldingen til arbeidsgiver, så er dette antagelig et tegn på at arbeidsgiver ikke har videresendt krav til NAV innen tremånedersfristen for refusjon.

 

Dette er ikke ditt problem.

 

Et lite sidespor, men hvorfor i alle dager går ikke sykemeldingen direkte til arbeidsgiver når legen har skrevet den? Jeg skjønner at det måtte gjøres manuelt når man skulle levere fysiske papirark, men ikke når det går elektronisk. (Jeg har levert en sykemelding i hele mitt liv, og det er mange år siden, så jeg husker ikke i farten om det var noe man selv måtte fylle ut. I så fall gir det mening at man selv må logge inn og gjøre noe)

Lenke til kommentar

Et lite sidespor, men hvorfor i alle dager går ikke sykemeldingen direkte til arbeidsgiver når legen har skrevet den? Jeg skjønner at det måtte gjøres manuelt når man skulle levere fysiske papirark, men ikke når det går elektronisk. (Jeg har levert en sykemelding i hele mitt liv, og det er mange år siden, så jeg husker ikke i farten om det var noe man selv måtte fylle ut. I så fall gir det mening at man selv må logge inn og gjøre noe)

Fordi den enkelte skal ha et valg om å overgi sensitive personopplysninger til arbeidsgiver eller ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...