Gå til innhold

erfaringer med chilimobil som selskap?


Anbefalte innlegg

Har forsøkt å kontakte Chil mobil på telefon er nummer 45 i kø så gidder ikke.

 

Epost er det vanskelig å få svar.

 

Har noe erfaringer? Risiker man 5000 kr i regninger?

 

For vet dere har egen tråd men gidder ikke å følge med alltid.

Får lite erfaringer. Siden de ikke har tid å svare gidder vel de ikke lengere å ringe kunder å klage på høy forbruk men kan man risikere gigant regninger? Hvor vanskelig er det å si opp avtalen?

 

 

Har vært en av de heldige hvor simkortet kom få dager etter bestilling og portering skjedde på angitt tidspunkt uten problemer. De er veldig trege å svare på Facebook, jeg sendte oppsigelse av TV2 Sumo for noen dager siden men ikke hørt noe enda. Da jeg ringte kS'en for å aktivere samtale-venter valgte jeg callback og ble oppringt etter 15 minutter. 

 

Jeg er spent på første faktura om det er noe rot på den. Jeg bruker sms til 5-sifrede numre for å enkelte tjenester hos min arbeidsgiver og de oppgir ikke pris i det hele tatt på dette i prislisten sin, kun samtaler til 5-sifrede numre. Dette var kostnadsfritt hos Talkmore men ikke hos andre operatører jeg har hatt som Telenor, OneCall med fkere. Men jeg skal heller overleve om de fakturerer noen kroner for disse sms'ene men de bør i så fall fikse prislisten sin. Gidder ikke prøve å komme i kontakt med kundeservice for å sjekke om det koster noe eller ei når de har såpass lang svartid. Det er bakdelen ved å ha en liten operatør, ting tar tid å sjekke eller ordne.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chilimobil har i dag lansert en bedre innloggingløsning på Minesider hvor man kan velge fast standardpassord fremfor å måtte logge inn via passord mottatt per sms hver gang.

 

Ellers er Minside veldig enkel fortsatt, den viser en fane med navn på abonnement og hvor mye data som er brukt og en fane som med faktura som er sendt ut.

 

Du kan ikke se påløpt forbruk ála ringeminutter, sms, mms eller gjøre endringer på abonnementet og heller ikke legge til eller fjerne tjenester.

 

Appen er fortsatt en vits og fungerer ikke i det hele tatt, får bare feilmelding om manglende respons fra server. Har reinstallert den og prøvd den på både iOS og Android uten hell.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Men anbefaler du chilimobil eller blir man lurt?

For hittil har jeg hatt kontantkort vurder 1 TB måned istedefor bredbånd avtale for å teste.

 

Funger simkortet i en ruter for 4g? Eller er den låst i mobil?

Får man digre regninger 5000 kr måneden hvis man bruker for mye data?

 

Prøvd å ringe dem men er nr 47 i køen så gidder ikke.

Epost får jeg ikke kontakt med det etter 5 dager.

 

For har snakket med chess\telia hvordan de ligger ann, chess vil avsluttet snart. Mens telia har ingen planer så vidt de vet å tilby samme avtale.

De sier chilmobil er eget selskap med få ansatte. På telia er det begrenset hvor høy mobilregning man får bruker man opp pakken vil hastighen reduseres til 128 kb\s og man risiker ikke overbruk med mindre man bestiller det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Til mitt bruk anbefaler jeg dem, jeg har kun brukt simkortet i mobilen og har ikke planer om å bruke det andre steder. Jeg vil nok dele nett med laptop kanskje et par ganger i mnd om jeg må sjekke noe kjapt på jobblaptopen men ikke noe utstrakt bruk i så henseende og vil tro jeg dermed kommer unna med det til tross for vilkårene. På hytten kommer jeg til å spille av video og lignende ved å koble iPhone'en til HDMI på tv'en, kjøpte Apple sitt lightning til HDMI-adapter for denne bruken i går.
 
Simkortet er ikke blokkert for bruk i 4G-rutere men du bryter vilkårene om du setter dem inn i en slik og om de får mistanke om at du ikke har simkortet i en mobil så kan de sette inn tiltak etter å advare deg per sms/telefonsamtale som i å strupe hastigheten og i ytterste konsekvens avslutte abonnementet om ikke brudd på vilkårene avsluttes . Jeg vil tro Telia sin tekniske avdeling kan gi dem innsikt i hva slags enhet simkortet står i og trafikkflyten på abonnementet som i om det er flere tilkoblede enheter som henter data samtidig. Om du bruker mer enn 1000 GB så begynner de å fakturere 0,07 kroner per Mb. Jeg kan ikke se at de skal kunne fakturere deg 5000 kroner som du nevner med mindre du bruker over 1000 GB, og for 5000 kroner med en pris á 0,07 kroner per Mb ha måtte brukt over 7000 MB i overforbruk. Jeg vil tippe de sperrer abonnementet ditt lenge før du når den prisen siden det er ganske ekstremt forbruk via en mobil.
 
Du må dessverre forvente at du får en operatør med elendig "Minside" hvor du ikke kan gjøre endringer på abonnementet og kun se annet dataforbruk og fakturaer, og lang ventid hos kundeservice frem til de enten oppbemanner eller den største "stormen" av nye kunder har roet seg når "fri bruk"-abonnementet deres ikke er like nyhetsverdig lengre.
 
Når jeg ringte dem så fikk jeg etter en stund i kø tilbud om tilbakering hvor man beholder plassen i køen, men det er kanskje noe de har slått av nå som de har større pågang. Jeg mener jeg var nummer 16 i køen med forventet ventetid 18 minutter da jeg ringte dem. Trykket Ja på tilbakering og ble oppringt av dem etter ca 15 minutter.
 
I det jeg skrev på denne posten fikk jeg første faktura fra ChiliMobil per epost som var på rett over 400 kroner, jeg ble kunde hos dem 31.mai og de har dermed fakturert med for en dag i mai og ut juni. Fakturaen så ryddig og korrekt ut og jeg har ikke blitt fakturert for noe bruk utover fastpris på abonnementet og 0 kroner for TV2 Sumo. Logget på Minside og lastet ned spesifisert faktura per pdf og det så greit satt opp ut. Spesifisert forbruk på fakturaen viste dog kun forbruket mitt for mai som er en dag så spesifikasjon for juni kommer først på juli-fakturaen. Men jeg ser at sms til 5-sifrede nummer som jeg var bekymret for kunne koste penger siden dette ikke stod noe om i prislisten gikk fint da de tok 0 kroner for en slik sms den 31.mai.

 

De tilbyr ikke eFaktura, kun avtalegiro. Så du vil motta betalingsinformasjon på faktura per epost om du vil unngå fakturagebyr ved faktura per brevpost og må logge inn på MinSide for spesifisert innhold på denne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fordi jeg er usikker både hvor lenge de har tilbudet, og om jeg vil overføre nummer til dem.

Bytte fra kontantkort til abonnement er ikke enkel gjort.

Forstår ikke hvorfor så lite som 13 GB i utlandet? for 1 TB er dyrere i norge en sverige\spania?

 

Betaler du månedlig avgift i tillegg for høres litt for god ut å være sant.

Tror det er lang levering tid. Skal sjekke narvesen om man kan få simkort der.

 

Det med tv2 sumo er jeg også usikker på er vel ikke kode man aktiver men man får eget brukernavn+ passord.

Lenke til kommentar
Om tilbudet forsvinner er det ikke verre enn å portere over til en annen operatør tenker jeg for min del. 12 GB i EU/EØS er noe man må kunne leve med hos dem ja, jeg skal nok overleve med det da jeg hadde 16 GB sist jeg var to uker i utlandet og det gikk greit kombinert med bruk av wifi på hotellet.
 

Leveringstiden er sikkert litt lengre nå som de har såpass stor pågang, jeg bestilte få timer etter tilbudet ble lansert og var deremd heldig ved at det tok kort tid å få portert inn abonnementet og simkort i posten.

 

TV2 Sumo får du tilgang til ved at de sender en epost med lenke til å aktivere abonnementet mot epostadressen du oppga ved bestillingen, denne sendes ut samtidig som de sender simkortet til deg. Vær obs på at de ikke sender ut bestillingsbekreftelse per epost for abonnementet, informasjon om eventuell portering/nytt mobilnummer får du i brev sammen med simkortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet jeg har tv2 sumo med samme epostadresse. Så trenger ikke konto.

 

Jeg tror de legger til fakturering via ChiliMobil da muligens, jeg hadde en inaktiv konto på samme epost jeg oppga til dem fra en gang jeg prøvde ut TV2 Sumo og ble prøveperioden lagt til på min ubrukte konto. Hvordan det blir når du har en aktiv konto hos dem vet jeg ikke, men mistenker du får to gratismåneder lagt til så faktureres det via ChiliMobil etterpå.

 

Ville kanskje hørt med Sumo om hvordan det vil fungere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tv2 sumo sier de legger inn gavekort eller ligdene man beholder sin konto man har fra før.

 

Men hvordan er det hvis man sier opp avtalen f.eks dårlig hastighet eller tilbudet blir redusert er det 1 måned bindingstid? Eller betaler man kun for det man har brukt?

 

Funger rollover slik at bruker man lite data slipper man å kjøpe ny datapakke neste måned?

For enkelte kan flytte 1-4 GB til neste måned.

Men ikke etterpå.

Lenke til kommentar
Det er ikke rollover på Fri data-abonnementet, du får 1000 GB i Norge eller 12 GB i EU/EØS hver måned. Om du tenker på rollover med ChiliMobil sine rimeligere abonnement enn Fri Data så vet jeg ikke, jeg har aldri hatt noen andre abonnement hos dem.

 

Ved oppsigelse betaler du ut inneværende måned pluss eventuelt forbruk som er påløpt utover det som er inkludert i abonnementet. Fra ChiliMobil sine vilkår om oppsigelse:

 

13. Oppsigelse av avtalen eller bytte av abonnement

Oppsigelse av Avtalen skal skje skriftlig. Kunden kan når som helst og uansett årsak si opp Avtalen. Avtalen opphører da ved månedslutt i den måneden oppsigelsen er mottatt av Chili Mobil. Utportering vil skje så fort som mulig, hvis kunden har initiert dette. 

 

Det utbetales ikke evt. restsaldo ved oppsigelse, terminering eller utportering. Eventuelt forbruk utover inkluderte tjenester vil bli etterfakturert.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjelper ikke hvis de har 4 ansatte og de har ikke tid å følge opp.

Mistenker de er vanskelige å si opp, de ønsker ikke å miste meg som kunde blabla typisk slik fiberlevrandørene gjør men de har ingen kvote.

 

Hvordan er det med hastighet? Hvis man får 50\50 eller 100\50 mbit med chess\telia får man samme med chili mobil?

Brukes alle frekvensene eller ikke? For skal jeg si opp avtalen må jeg bruke opp kvoten første måneden i så fall.

 

Men er usikker hvis man bruker 1 TB første måneden hva skjer?

Lenke til kommentar

Mistenker de er vanskelige å si opp, de ønsker ikke å miste meg som kunde blabla typisk slik fiberlevrandørene gjør men de har ingen kvote.

Slutt. Å. Anta. Spinnville. Ting.

 

Vær så snill.

For skal jeg si opp avtalen må jeg bruke opp kvoten første måneden i så fall.

Hæ?

Men er usikker hvis man bruker 1 TB første måneden hva skjer?

Du må betale for overskytende bruk iht. prislisten.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

 

Det er helt riktig, som det poengteres litt opp i tråden her, at jeg har spådd at dette tilbudet kommer til å forsvinne. Eller rettere sagt: Jeg tror hele Chili mobil kommer til å forsvinne.

 

Logikken er enkel: Du kan ikke selge en vare videre for mindre enn du betalte da du kjøpte den. Gjør du det, går du til slutt konkurs fordi pengene dine tar slutt.

 

Og det er hva hele telebransjen tror: At Chili er i ferd med å selge mobildata billigere enn de kjøper det inn for. Nervøsiteten i selskapsledelsen selv blir veldig synlig når de ringer til kunder som har brukt 80 GB for å sjekke at alt går lovlig for seg. Dette er risikable greier, og Chili vet det bedre enn noen andre.

 

Jeg har snakket med både daglig leder og med styremedlemmer i selskapet, de er alle like hemmelighetsfulle. "Du må skjønne vi har regnet på dette", sier de til meg, som om litt tall-fikling i Excel er egnet til å fortelle meg at selskapet kan bryte de økonomiske lovene og likevel overleve.

 

I kommentarartikkelen i Inside Telecom skriver jeg at jeg tror selskapet spekulerer på å bli kjøpt opp. Dette er velkjent fra Danmark, hvor lavprisaktører flere ganger har blitt så ubehagelige at de har blitt kjøpt av de store (se for eksempel denne artikkelen i dansk presse fra den gangen Plenti ble kjøpt av TDC, og TDC ganske kjapt fjernet abonnementet med fri data). Jeg mener dette er Chilis plan, også: De ønsker å bli kjøpt opp av Ice.

 

Hvis de ikke blir kjøpt opp, må ett av følgende skje for at selskapet skal overleve:

  • De fleste kundene må holde seg på et lavt forbruk selv om de betaler for et abonnement som innbyr til det stikk motsatte. Dette er lite sannsynlig, i hvert fall på kort sikt. Og selskapet har ikke så mye kapital at det tåler å vente til "kort sikt" har blitt til "lang sikt".
  • De må slukke fri-abonnementet.
  • De må komme opp med en ny inntektskilde som vi foreløpig ikke vet noe om.

Inside Telecom tror at en slik inntektskilde i så fall kommer til å være koblet til TV 2. Vi ser at TV 2 Sumo plutselig har dukket opp som en tjeneste som kan testes gratis av Chili-kundene, og her tror vi det er mer i gjære. Akkurat hva de planlegger, vet vi ennå ikke - men det er ikke mange dagene til vi får innsyn i det. Kanskje er TV 2 på vei inn på eiersiden i selskapet?

 

Når jeg sier at abonnementet isolert sett koster for mye for Chili, så er det fordi jeg vet en del om hvordan prisene i denne bransjen er. Det hele er ganske oversiktlig, ettersom det bare finnes to tilbydere man kan gå til når man trenger å leie mobilnett i Norge: Telenor og Telia (den tredje netteieren, Ice, tilbyr foreløpig ikke andre mobilselskaper å leie nett hos dem).

 

I mellomtiden kan alle dere som er Chili-kunder fråtse og kose dere. Og håpe at jeg tar skammelig feil i mine spådommer :)

Hva med dette? Er ikke tullete å anta men vil gjerne få bekreftet den teorien.

For foreløpig vil jeg enten ha god behov for 1 TB i måneden kanskje juli? Ellers vil jeg vite sikkert tilbudet blir ut sommeren. For er fremdeles usikker på om jeg vil gå fra kontantavtale til dette. Eller kun bruke det som mobil bredbånd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg vil ha svar på:

 

Det jeg vil ha svar på:

 

Hva slags risiko har man hvis man blir kunde hos Chill?

  • For telia\chess har sagt man da mister nummet og må tegne ny avtale man blir ikke flyttet over.
  • Tenker også med tanke på oppsigelse verken telefon eller epost er håpløst å få kontakt med dem chat har de heller ikke.
  • Jeg tror størst sansynlig ubegrenset blir 30 GB i august med mindre annet skjer?
  • Hvor vanskelig er et å si opp tv2 sumo avtalen?
  • Hva mener forbrukerrådet om dette? Har sendt de epost og de sjekker avtalen er i strid med god forettningskikk.

For jeg vet på gavekortorget har tilbud på tv2 sumo 3 måneder for 300 kr da er det med cmore underholding.

Og tv2 sumo har veldig ofte tilbud 1 måned for 99 kr så det er ikke så billig hvis man tenker seg om.

Man blir jo tvunget i tv2 sumo avtale fordi man får fast pris på det?

Lenke til kommentar

Ja man kan porte det videre, men blir ikke slik med Chess når de avsluttes blir de portet til telia.

Det er fordi chess eies av telia. Men Chillmobil er eget selskap.

 

Både chess\teia bekrefter det, eneste er hvis ansatte hos chill mobil gjør det for kundene dems, det tviler jeg på de gidder å bruke tid på.

 

Men største problem med chill er de ikke har god nok support og man kan egentlig ikke bruke telia sitt support ved problemer.

Kunne ønske de leide inn telia og hatt felles system men desverre.

Har man kontantkort hos chil og de går konkurs mister man pengene, men det skjer ikke med chess eller telia.

Men tror med avtale med månedlig betaling avsluttes avtalen i slutten av måneden.

 

Vet det har blitt mye surr under overføring fra chess til telia.

Har også vært problemer med bankid som ikke funger fordi operatøren enten har lagt simkortet som tvillingsim eller ikke registert det riktig.

Ville sagt skal man ha kontantkort er telia bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja man kan porte det videre, men blir ikke slik med Chess når de avsluttes blir de portet til telia.

Det er fordi chess eies av telia. Men Chillmobil er eget selskap.

 

Både chess\teia bekrefter det, eneste er hvis ansatte hos chill mobil gjør det for kundene dems, det tviler jeg på de gidder å bruke tid på.

 

Men største problem med chill er de ikke har god nok support og man kan egentlig ikke bruke telia sitt support ved problemer.

Kunne ønske de leide inn telia og hatt felles system men desverre.

Har man kontantkort hos chil og de går konkurs mister man pengene, men det skjer ikke med chess eller telia.

Men tror med avtale med månedlig betaling avsluttes avtalen i slutten av måneden.

 

Vet det har blitt mye surr under overføring fra chess til telia.

Har også vært problemer med bankid som ikke funger fordi operatøren enten har lagt simkortet som tvillingsim eller ikke registert det riktig.

Ville sagt skal man ha kontantkort er telia bedre.

 

Du kunne da fint portert over til hvilken som helst operatør da Telia la ned merkevaren sin Chess, dersom du ikke valgte å gå over til ny operatør ble du flyttet over til Telia dog. Fra Telia varslet nedleggelsen av Chess gikk det noen måneder før de begynte å flytte kunder over så man hadde ikke akkurat mangel på tid. 

 

Mobiloperatører har måtte legge ned før pga konkurs og da har kundene fått varsel om å snarest finne seg ny operatør og i en del tilfeller bli flyttet over til en annen operatør dersom de ikke gjør det innen en viss tid. Nkom vil følge med på en slik prosess og samarbeide med nettoperatøren.

 

Har du kontantkort vil du kunne miste eventuell restsaldo ved en konkurs som du nevner men risikoen er ellers ikke noe særlig om du har vanlig abonnement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...