Gå til innhold

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jobbet en gang i matbutikken, etter jul la vi ut julekaker på en pall gratis til kunder fordi de ikke ble solgt før jul. De fleste tok 1-2 kaker, hadde et par kunder som fylte en hel handlevogn og gikk. Det var slike kunder vi kalte møkkafolk. Så jeg har en viss forståelse at chillimobil irriterer seg over folk som laster ned en halv terrabyte for å si det sånn.

Tipper at Chilimobil slutter å tilby denne pakka ganske snart. De tok en sjanse, det skal de uansett ha cred for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobbet en gang i matbutikken, etter jul la vi ut julekaker på en pall gratis til kunder fordi de ikke ble solgt før jul. De fleste tok 1-2 kaker, hadde et par kunder som fylte en hel handlevogn og gikk. Det var slike kunder vi kalte møkkafolk. Så jeg har en viss forståelse at chillimobil irriterer seg over folk som laster ned en halv terrabyte for å si det sånn.

 

Hvis jeg har kjøpt 1Tb med data (per måned) og jeg bruker alt på en dag hvorfor skal det være et problem? Annet enn at jeg har brukt opp kvota for denne måneden?

 

Hvis de irriterer seg over at noen som har kjøpt en viss kvote er det tydelig at kalkylene er skjøre. Jeg hadde blitt ganske irritert/sint hvis jeg hadde blitt kontaktet av levrandør fordi jeg bruke tjenesten, innenfor ordinære rammer, som jeg betaler for..

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Dette blir litt som å ha en spis så mye du vil buffet hvor du er begrenset til to forsyninger. For de aller aller fleste vil dette være godt nok, men for noen som enten trener ekstremt mye eller noen som burde trent ekstremt mye mer så er det pluttselig lureri da de kunne spist enda mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har forbrukaren noke vern i slike saker, eller kan Chili kaste ut påstand om datadeling og avslutte abonnementet på bakgrunn av brudd på brukarvilkåra heilt utan vidare?

 

Det er ikkje lett for kunden å bevise korleis dataen har blitt brukt.

 

Jo, det finnes nok en logg på telefonen som viser om det har blitt tilknyttet andre naskiner/mobiler via hotspot...

Så men tviler dog på at kunden har bevisansvar om han blir anklaget for ulovlig bruk, men greit å ha i bakhånd om de vil stenge abonomanget pga mistanke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

De kan bare ringe...betaler for 1000GB,da bruker jeg det ;)

 

Det har du full mulighet til, men det skal være til bruk på egen telefon, ikke nettverksdeling...

hvis du har skrevet under på en avtale som instruerer deg i å ikke koble sammen telefonen din til datamaskinen eller noe som helst annet så kan jeg gledelig informere deg om at det er det vi kaller en ugyldig avtale og kan oversees.

 

de kan ikke bestemme over 2 stk tredje parts produkter du har kjøpt av andre bedrifter..

 

og i hvert fall ikke når abonnementet er et tilleggs-system til det ene produktet de vil bestemme over.

 

Man kan fint bruke en telefon uten å ha abonnement noe sted. Det er bare å slå inn pin-koden og logge seg på en trådløs ruter eller trådløst accesspoint som de kaller det..

Om du har skrevet kontrakt på at desse 1000 gb skal brukes av kun ett stykk mobil/brett, og at du ikke kan bruke sim kortet i et mobilt bredbånd...

Hvordan forklarer du at den kontrakten er ulovlig??

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

De kan bare ringe...betaler for 1000GB,da bruker jeg det ;)

 

Det har du full mulighet til, men det skal være til bruk på egen telefon, ikke nettverksdeling...

Det kommer heeeeelt an på om det står spesifisert i kontrakten som ble inngått. Står det ikke noe om det så kan de drite å dra, da kan du bruke den TB'n som du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

de må gjøre det slik man gjør det med tradisjonelt bakkenettverk.. Der er det en maks belastning der også..

Hvis alle bruker kabelnettverket samtidig blir det tregere for alle, eller det ble det før i tiden, da alle bruke ISDN..

 

i dag har vi så sjappe servere og nettverksrutere at maks hastigheten er mer enn alle klarer å bruke til sammen.

Derfor selger de bredbånds pakker med maks hasigheter under grensen..

De regner ut hvor mange de kan selge nettverk til hvis alle er på nett 24/7, 360 dager i året.

også selger de ikke mer enn det, og da vet de at alle alltid har full hastighet.

 

Over-provisioning er noe alle bredbåndstilbydere gjør. De bare regner med at ikke alle makser linja samtidig.

 

Skulle de solgt kapasiteten de har tilgjengelig slik at alle kunder alltid har maks hastighet ville du hatt en mye lavere hastighet enn du har nå til en høyere pris. Er rett og slett for dyrt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...