Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Behandlingstid straffesak


Centrux

Anbefalte innlegg

Finnes det noen regel som sier noe om hvor lang tid politiet har på seg på å behandle en straffesak eller om det finnes en grense for hvor lenge man kan vente på å få en dom før saken er foreldet?

Ble nysgjerrig da jeg hørte en som snakket om saken sin som sa at hvis han ikke blir dømt innen 2 år etter straffeforholdet, så går saken bort? Kan godt være han tok helt feil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saken forsvinner ikke. Jeg ble mistenkt i en grov narkotikasak i mars 2016. Er kun noen få uker siden tiltale ble tatt opp, og jeg ble innkalt til retten. Litt over to år siden, altså.

 

Men jo lenger tid det går jo bedre. Mindre straff pga psykisk tortur med ventetid, det er mer realistisk at du ikke husker detaljer fra så lenge siden osvosv

 

Anonymous poster hash: 1f78b...94a

Lenke til kommentar

Det får man ikke etterpå heller :)

Hele prinsippet bak fengsel i Norge er å 'bli bedre'. Kommer man ut, eller er ferdig med hva enn man får av straff får man jo lagt det bak seg, hvordan mener du man ikke kan legge det bak seg?

 

Det er bare et fåtall jobber man trenger politiattest til, vi bor ikke i USA der man må opplyse til enhver arbeidsgiver osv.

 

Har du gjort noe, enten bevisst eller ubevisst, er det selvfølgelig en ekstrem byrde å måtte gå flere år og tenke hver dag hva som kommer til å skje med deg, istedenfor å bare få det unnagjort og vite skjebnen.

Lenke til kommentar

Hele prinsippet bak fengsel i Norge er å 'bli bedre'. Kommer man ut, eller er ferdig med hva enn man får av straff får man jo lagt det bak seg, hvordan mener du man ikke kan legge det bak seg?

Det er bare et fåtall jobber man trenger politiattest til, vi bor ikke i USA der man må opplyse til enhver arbeidsgiver osv.

Har du gjort noe, enten bevisst eller ubevisst, er det selvfølgelig en ekstrem byrde å måtte gå flere år og tenke hver dag hva som kommer til å skje med deg, istedenfor å bare få det unnagjort og vite skjebnen.

Bygdedyret.

Lenke til kommentar

Finnes det noen regel som sier noe om hvor lang tid politiet har på seg på å behandle en straffesak eller om det finnes en grense for hvor lenge man kan vente på å få en dom før saken er foreldet?

 

Ble nysgjerrig da jeg hørte en som snakket om saken sin som sa at hvis han ikke blir dømt innen 2 år etter straffeforholdet, så går saken bort? Kan godt være han tok helt feil

Det følger av EMK artikkel 6 at enhver har rett til å få avgjort en sak (straffesak) innen rimelig tid.

 

Etter langvarig rettspraksis kompenseres brudd på dette ved å gi (betydlig) straffreduksjon til den domfelte. I mindre saker kan straffen - i en ellers ubetinget reaksjon - gjøres betinget, eller gis bot, eller en kombinasjon av disse. I særlige tilfeller kan det nok heller ikke utelukkes at straffereaksjonen i sin helhet utgår. 

 

Det sagt så vil domstolene i den konkrete vurderingen (blant annet) veie lovbrudets alvor, opp mot den fremgangen som har skjedd i saken. Jo alvorlige lovbrudd, jo lenger tid tillater man at politiet kan etterforske, inkludert dødtid. I alle tilfeller og såfremt politi- og påtale kan vise til at saken har en aktiv fremgang i etterforskningen vil det neppe bli noe brudd på saksbehandlingsregler som gir grunnlag for straffereduksjon. Heller ikke grunnlag for straffereduksjon hvis siktede/mistenkte/tiltalte har forrårsaket den lange saksbehandlingstiden. 

 

Ellers kan en straffbar handling foreldes etter reglene i straffeloven kapittel 15. Foreldelsesfristen opphører imidlertid når det er tatt ut siktelse mot noen. (Men da kommer de reglene som jeg nevnte overfor til anvendelse)

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Du får bytte kjønn til hunkjønn (hvis du ikke allerede er det), så blir nok straffen omgjort til ferdig sonet når saken er ferdig i rettssystemet.

Jeg tviler på at saken er så alvorlig at den forsvarer en flerårig behandlingstid før den kommer til domstolene, siden du har fått lov til å vandre rundt som du vil mens etterforskningen har pågått.

Lenke til kommentar

Du får bytte kjønn til hunkjønn (hvis du ikke allerede er det), så blir nok straffen omgjort til ferdig sonet når saken er ferdig i rettssystemet.

Jeg tviler på at saken er så alvorlig at den forsvarer en flerårig behandlingstid før den kommer til domstolene, siden du har fått lov til å vandre rundt som du vil mens etterforskningen har pågått.

Så lenge du ikke ansees som en samfunnsfare eller bevisforspillelse vandrer man fritt til man er dømt og får innkallelse til soning/dommen er rettskraftig.

 

Eirik Jensen lever jo et fritt liv og nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...