Gå til innhold

Luftgummihjul til koffert


Anbefalte innlegg

Dette er hjulet(-ene) jeg bruker nå (2 stk):

BweaMkX.jpg

Ytterlaget er laget av et slags veldig hardt gummimateriale. Det var også et slags beskyttende lag/deksel, også av hard gummi, men dette er slitt vekk over lang tids bruk.

Hjulet virker fremdeles, men problemet er at det bråker verre enn et passèrende tog når man går på noe annet enn fliser eller 100% nylagt asfalt.

Derfor lurer jeg på om det finnes noe lignende som har hjul med gummislange med luft inni, som et sykkelhjul bare i mye mindre skala? Det vil vel løse støyproblemet, vil jeg tro.

 

Skruen i midten er 6 mm i diameter.

Har sjekka på Clas Ohlson, de har mye rart, men ingen i denne størrelsen. Sjekka Biltema.no, men fant ingenting relevant. Vært innom en koffertbutikk og spurt, de kan bare bestille spesifikt til koffert, ikke spesiallagde produkter.

Vurdèrer også å lage noe selv. Burde vel ikke være umulig? Noen med mekanisk kunnskap/erfaring som har noen idéer? Kanskje bruke det samme hjulet, slite ned eller skjære vekk gummien som er på det, legge på en luftslange og en slags beskyttende gummi"stripe", eller "film", over? Åpen for idèer.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jula.no, men tviler på at de har noe så lite. 

 

Hva med noen runder sort elektriker-tape? Du kan jo til og med legge en stripe med noe gummi eller skumgummi rundt, så tape rundt det hele?

 

Jeg har faktisk prøvd å ta gråteip, rive den på langs og surre rundt 5-6 ganger. Det bråkte like mye, og teipen tålte ikke så mye "juling" som jeg trodde den skulle.

 

Men det er kanskje en idé å legge noe i mellom lagene.

 

Jeg tenker det -må- være en slange med luft der et sted, for å få bukt med lydproblemet. Men klarer ikke å forestille meg hvordan det går an konstruére en så liten slange, med ventil. Det går nok an ^^ Kanskje en liten type vannslange kunne gått an? Kutte av en liten bit, og smelte den sammen, eller noe.

Lenke til kommentar

Hvis du skal fly med det så husk at det sannsynligvis går i stykker i det lave lufttrykket i lasterommet...

 

Få tak i et nytt hjul med gummi, du trenger ikke finne opp en ny løsning, det bråker fordi du har slitt det ut som du selv påpeker og da må det byttes, ikke finne opp trillebagen på nytt.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Det bråkte like mye da det beskyttende laget med hard gummi på utsiden var der også.

 

Men takk for info om lufttrykk og flyvning. Sprenger de da? Det var litt rart. Informèrer ikke flyselskaper reisende om det? Det må jo ha vært mange som har reist med sånne hjul og fått dem ødelagt?

Lenke til kommentar

Det bråkte like mye da det beskyttende laget med hard gummi på utsiden var der også.

 

Men takk for info om lufttrykk og flyvning. Sprenger de da? Det var litt rart. Informèrer ikke flyselskaper reisende om det? Det må jo ha vært mange som har reist med sånne hjul og fått dem ødelagt?

Kan jo være kulelager eller noe som var gåent også da.

Lenke til kommentar

8DX8QO0Y: Kulelager virker som det skal ^^ Det er bare konstruksjonen som er bråkete. Den er sikkert ikke ment til å dras rundt på asfalt og lignende, bare rett inn i en bil og på fliser i en flyplass.

 

TMB: Der var det kun dekk til industri, bil og anlegg. Men takk for tips!

Lenke til kommentar

8DX8QO0Y: Kulelager virker som det skal ^^ Det er bare konstruksjonen som er bråkete. Den er sikkert ikke ment til å dras rundt på asfalt og lignende, bare rett inn i en bil og på fliser i en flyplass.

 

TMB: Der var det kun dekk til industri, bil og anlegg. Men takk for tips!

De fikser også hjul til feks trillebår, derfor jeg tenkte at du kunne høre :p

Lenke til kommentar

Mulig du kan finne hjul som reservedel til Rollerblade/inline skøyter som kan brukes?

Jeg googlet litt, og fant faktisk noe interessant! Har bare ikke hatt tid til å sjekke mer, skal gjøre det!

 

TMB: Vi får se ^^

 

8DX: Det er et godt poeng ^^ Vi får se hva prisen blir og hvor mye styr det det blir.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Prøv å smøre alle lagre og ledd. Den plasten som er i kontakt med bakken på hjulene er hard plast uten noe demping, kanskje du kan prøve å smøre et lag med silikon eller fugemasse, akryl eller noe rundt dem. Og puss det ned jevnt for å unngå at det blir ubalanse. Teip holder nok ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...