Gå til innhold

Rutere i hele verden er infisert av skadevare som kan stjele informasjon og ødelegge ruteren


Anbefalte innlegg

Skjult SSID er nærmest som "snake oil" å regne. Det er egentlig bare tull. Om noen går inn med hensikt om å bryte seg inn på ditt trådløse nettverk, eventuelt spoofe det så har de jo i 99,99% av tilfellene et verktøy som lister din skjulte SSID uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ironisk at det kalles VPNFilter, da den ikke klarer å dekryptere VPN..

 

For alle som lurer, her en en ordentlig måte å være sikker på at du fjerner dette dritet på Routeren din ORDENTLIG.

 

Slå av routeren å bruk en alternativ måte for å koble til internett i noen minutter F,eks. Dele internett via wifi på mobiltelefon.

 

Søk opp produsentens hjemmeside for din router, søk opp din router-modell, last ned FIRMWARE/Fastvare for din modell F.eks Netgear R7000.

 

Slå på pc’en din, slå på routeren din.

Koble til pc’en via normal RJ45 nettverkskabel til routeren, men ikke i porten som heter internett, men en av de 4 andre.

(Min router har 4 nettverksporter, og en for internett fra modem. Man må koble til nettverksporten)

 

Åpne nettleser på pc’en.

Tast inn ip-adressen til routeren, vanligvis -

192.168.0.1 eller 192.168.1.1 Trykk enter.

Denne informasjonen står sansynligvis på undersiden av routeren din, samt passord å brukernavn, som vanligvis er admin.... (noe du burde forandre etter du har resatt)

 

Logg inn på Routeren din!

 

Trykk på avanserte innstillinger om mulig.

 

Finn fram til system, general, info etc (forskjellig fra router til router) til du finner plassen som sier oppdater fastware, update Firmware.

 

Last opp fastvaren du tidligere lastet ned og trykk på oppdater. Når routeren teller ned kan du bare lukke nettleseren. Vent 2 minutter å logg inn igjen på routeren, via nettleseren (det kan hende du må slette nettleserhistorikk å cookies før du logger inn igjen)

 

Ikke vær redd for å titte rundt inne på routeren for å gjøre deg litt kjent med forskjellige innstillinger, kødder du til noe er det bare å holde inne resett knappen på routeren i 12 sekunder å resette den på nytt.

 

En annen bombesikker måte å resette en router på er å ta 30/30/30 metoden.

Da finner du bare reset «hullet/knappen» som regel på baksiden, å holder knappen inne 30 sekunder, mens du fortsatt holder inne knappen napp ut strømkabelen, å vent ytterligere 30 sekunder. Hold fortsatt inne reset å Dytt inn strømkabelen å vent enda 30 sek.. så slipp knappen å vent 2 minutter.

 

Logg inn på routeren igjen.

(Denne metoden kan hjelpe til å fjerne cash-minne å RAM minne, å følger du hele denne forferdelige guiden så kan du være 100%, på at routeren din.. mest sansynligvis er oppdatert å velfungerende (jeg fraskriver meg alt ansvar ;)

 

Hvis strømmen går idet routeren oppdaterer fastvaren kan du kaste den i søpla. Prøv reset 30/30/30, men den er sansynligvis død.

Jeg har gjort dette hundrevis av ganger uten at strømmen gikk.... å er du helt livredd for det kan du alltids kjøpe en UPS aka Batteri..

 

Tips: bytt «admin» til noe annet. Skift ssID (wifi navn). Skjul ssid (Vis ssid) å legg manuelt inn når du kobler til pc.

Finn Upnp (universal plug and play å slå det av) gammelt sikkerhetshull, vet ikke om det er tettet eller ei, dette kan gjøre det vanskeligere å koble til f.eks printer.

 

Lykke til.

 

Hvorfor må den kastes i søpla. Det finnes vel måter å vekke bricked routers på også? Men det er vel ikke like rett fram som alle de andre metodene du beskriver.

Lenke til kommentar

Ironisk at det kalles VPNFilter, da den ikke klarer å dekryptere VPN..

 

For alle som lurer, her en en ordentlig måte å være sikker på at du fjerner dette dritet på Routeren din ORDENTLIG.

 

Slå av routeren å bruk en alternativ måte for å koble til internett i noen minutter F,eks. Dele internett via wifi på mobiltelefon.

 

Søk opp produsentens hjemmeside for din router, søk opp din router-modell, last ned FIRMWARE/Fastvare for din modell F.eks Netgear R7000.

 

Slå på pc’en din, slå på routeren din.

Koble til pc’en via normal RJ45 nettverkskabel til routeren, men ikke i porten som heter internett, men en av de 4 andre.

(Min router har 4 nettverksporter, og en for internett fra modem. Man må koble til nettverksporten)

 

Åpne nettleser på pc’en.

Tast inn ip-adressen til routeren, vanligvis -

192.168.0.1 eller 192.168.1.1 Trykk enter.

Denne informasjonen står sansynligvis på undersiden av routeren din, samt passord å brukernavn, som vanligvis er admin.... (noe du burde forandre etter du har resatt)

 

Logg inn på Routeren din!

 

Trykk på avanserte innstillinger om mulig.

 

Finn fram til system, general, info etc (forskjellig fra router til router) til du finner plassen som sier oppdater fastware, update Firmware.

 

Last opp fastvaren du tidligere lastet ned og trykk på oppdater. Når routeren teller ned kan du bare lukke nettleseren. Vent 2 minutter å logg inn igjen på routeren, via nettleseren (det kan hende du må slette nettleserhistorikk å cookies før du logger inn igjen)

 

Ikke vær redd for å titte rundt inne på routeren for å gjøre deg litt kjent med forskjellige innstillinger, kødder du til noe er det bare å holde inne resett knappen på routeren i 12 sekunder å resette den på nytt.

 

En annen bombesikker måte å resette en router på er å ta 30/30/30 metoden.

Da finner du bare reset «hullet/knappen» som regel på baksiden, å holder knappen inne 30 sekunder, mens du fortsatt holder inne knappen napp ut strømkabelen, å vent ytterligere 30 sekunder. Hold fortsatt inne reset å Dytt inn strømkabelen å vent enda 30 sek.. så slipp knappen å vent 2 minutter.

 

Logg inn på routeren igjen.

(Denne metoden kan hjelpe til å fjerne cash-minne å RAM minne, å følger du hele denne forferdelige guiden så kan du være 100%, på at routeren din.. mest sansynligvis er oppdatert å velfungerende (jeg fraskriver meg alt ansvar ;)

 

Hvis strømmen går idet routeren oppdaterer fastvaren kan du kaste den i søpla. Prøv reset 30/30/30, men den er sansynligvis død.

Jeg har gjort dette hundrevis av ganger uten at strømmen gikk.... å er du helt livredd for det kan du alltids kjøpe en UPS aka Batteri..

 

Tips: bytt «admin» til noe annet. Skift ssID (wifi navn). Skjul ssid (Vis ssid) å legg manuelt inn når du kobler til pc.

Finn Upnp (universal plug and play å slå det av) gammelt sikkerhetshull, vet ikke om det er tettet eller ei, dette kan gjøre det vanskeligere å koble til f.eks printer.

 

Lykke til.

 

Har en Netgear R7000 som står på lista, siste firmware er en hotfix, men dog en beta. Oppgraderte til den jeg...passord har jeg visst hatt byttet siste to år i alle fall, men jeg forandret på det igjen. Gjorde ingen re-set til fabrikkinnstilling.

Satser på at det går bra.

Lenke til kommentar

 

Hvis strømmen går idet routeren oppdaterer fastvaren kan du kaste den i søpla. Prøv reset 30/30/30, men den er sansynligvis død.

 

 

Hvorfor må den kastes i søpla. Det finnes vel måter å vekke bricked routers på også? Men det er vel ikke like rett fram som alle de andre metodene du beskriver.

Som jeg har forstått det er det selve fastvaren som laster opp å starter instalasjonen av ny fastvare. Hvis strømmen til routeren skulle bli borte midt under installasjonen så ville det kun ligge igjen ett halvt bilde av fastvaren å routeren ville sansynligvis ikke bootet men gått i loop eller krasjet, uten mulighet for å kunne installere ny fastvare/firmware.

De fleste hovedkort tilbpc i dag har dobbel bios feks, å mulig noen routere også har en lignende sikkerhetsfunksjon, så jeg ville prøvd å resat routeren normalt noen ganger med knappen, men fra hva keg har funnet selv så er det lite sansynlig at det ville fungert.

 

Alternativt kan man finne brikken fastvaren ligger flashet på og lodde den ut av router kortet, men jeg tror prosessen vil være værre enn å faktisk bare kjøpe en ny. Personlig anbefaler jeg nå kun Asus WRT routere siden jeg for en uke siden fant ut at de kjører Merlin Fastvare, noe jeg ikke hadde hørt om før, men etter å ha undersøkt litt sansynligvis er den beste fastvaren som finnes!?

 

Tips: ExpressVPN produserer egen Fastvare for ett utvalg routere Asus,Linksys,etc som er mer oppdatert enn produsentens egen fastvare! (Pratet med de på chat) og hvis du har exVPN så kan du legge vpn rett inn i routeren, noe jeg kommer til å gjøre så fort jeg får meg en Asus router selv!

Asus wrt routere har forøvrig en velfungerende vpn funksjon orginalt på forhånd, så man kan slippe å flashe routeren.

Just n fyi.

Lenke til kommentar

expressVPN har også fastvare for Netgear R7000 som tips til deg Ploppe! Å ha vpn på router er kjekt, så man ikke trenger å tenke på apper etc på tilkoblede enheter, utrolig kjekt med tanke på om man bruker xbox playstation, nintendo etc. Netflix på xbox med usa tilgang... :-)

 

Ikke reklame for expressvpn, men at de har dette gjør meg faktisk posetiv til den dyre prisen de kjører.

De har også tilbud rundt om kring 15mnd for prisen av 12.. men ja de er svindyre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis strømmen går idet routeren oppdaterer fastvaren kan du kaste den i søpla. Prøv reset 30/30/30, men den er sansynligvis død.

 

Hvorfor må den kastes i søpla. Det finnes vel måter å vekke bricked routers på også? Men det er vel ikke like rett fram som alle de andre metodene du beskriver.

Som jeg har forstått det er det selve fastvaren som laster opp å starter instalasjonen av ny fastvare. Hvis strømmen til routeren skulle bli borte midt under installasjonen så ville det kun ligge igjen ett halvt bilde av fastvaren å routeren ville sansynligvis ikke bootet men gått i loop eller krasjet, uten mulighet for å kunne installere ny fastvare/firmware.

De fleste hovedkort tilbpc i dag har dobbel bios feks, å mulig noen routere også har en lignende sikkerhetsfunksjon, så jeg ville prøvd å resat routeren normalt noen ganger med knappen, men fra hva keg har funnet selv så er det lite sansynlig at det ville fungert.

 

Alternativt kan man finne brikken fastvaren ligger flashet på og lodde den ut av router kortet, men jeg tror prosessen vil være værre enn å faktisk bare kjøpe en ny. Personlig anbefaler jeg nå kun Asus WRT routere siden jeg for en uke siden fant ut at de kjører Merlin Fastvare, noe jeg ikke hadde hørt om før, men etter å ha undersøkt litt sansynligvis er den beste fastvaren som finnes!?

 

Tips: ExpressVPN produserer egen Fastvare for ett utvalg routere Asus,Linksys,etc som er mer oppdatert enn produsentens egen fastvare! (Pratet med de på chat) og hvis du har exVPN så kan du legge vpn rett inn i routeren, noe jeg kommer til å gjøre så fort jeg får meg en Asus router selv!

Asus wrt routere har forøvrig en velfungerende vpn funksjon orginalt på forhånd, så man kan slippe å flashe routeren.

Just n fyi.

 

 

Min gamle router faset Asus Merlin firmware-prosjektet ut i løpet av våren 2018. Men, ja den er ganske god tror jeg. Har selv brukt den til merlin End-Of-Life. Router funker enda, og det vises til en eldre firmware-versjon som en entusiast muligens vil vedlikeholde. Men, jeg ser på routeren min som om litt for gammel til å holde særlig mange mnd. Så nå er jeg bare på utkikk etter riktig router-kjøp neste..

 

Jeg mener at det er andre måter å kommunisere med en router på enn at det innebyggede må starte sine prosesser. Men, jeg har ikke så mye innsikt på det. Men tror fort at det blir noe kjip og rigid prosess en må igjennom for å unbrick your router.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Tommel opp! Jeg kommer nok sansynligvis til å vente til asus kommer ut med 802.11ax senere i år.

 

11ax i motsetning til ac støtter jo både 2.4 og 5ghz 1-5ghz faktisk, så ikke bare trenger routeren kun ha ax sender (bak-kompatibel med alt) men det vil nok også gjøre fastvare enklere å oppdatere hyppigere, Støtte mer + ax har 8x MU-MIMO.. å jeg tror ikke det kommer en erstatning for ax på en god stund i forbrukermarkedet.

Lenke til kommentar

expressVPN har også fastvare for Netgear R7000 som tips til deg Ploppe! Å ha vpn på router er kjekt, så man ikke trenger å tenke på apper etc på tilkoblede enheter, utrolig kjekt med tanke på om man bruker xbox playstation, nintendo etc. Netflix på xbox med usa tilgang... :-)

 

Ikke reklame for expressvpn, men at de har dette gjør meg faktisk posetiv til den dyre prisen de kjører.

De har også tilbud rundt om kring 15mnd for prisen av 12.. men ja de er svindyre..

Takk for svar og tips..

Hadde kanskje ikke gjort noe med VPN men jeg har ikke filla peiling på oppsett og bruk dessverre?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har lest, er det for det meste rutere i Ukraina som er rammet. Og at malwaren er produsert i, og kontrolleres av Russland.

Så da er det jo ikke snakk om vanlig malware, for økonomisk vinning.

Dette er et våpen, mest sannsynlig kun ett av mange som brukes i akkurat denne konflikten.

Syns det var litt synd at artikkelen ikke nevner et kvekk om f.eks at det berører mest rutere i Ukraina.

Ei heller går det klart fram hvordan brukere har klart å få malwaren installert.

Kom det fra en falsk support side ? En ekte? Er det en Addon? Eller hva ?

Lenke til kommentar

Talos oppdaterte bloggen sin i går (6. Juni) og det har blitt lagt ut en rekke nye routere som ikke var på listen tidligere. 

https://blog.talosintelligence.com/2018/06/vpnfilter-update.html 

 

ASUS DEVICES:

 

RT-AC66U (new)
RT-N10 (new)
RT-N10E (new)
RT-N10U (new)
RT-N56U (new)
RT-N66U (new)

 

 
D-LINK DEVICES:

DES-1210-08P (new)
DIR-300 (new)
DIR-300A (new)
DSR-250N (new)
DSR-500N (new)
DSR-1000 (new)
DSR-1000N (new)

 
LINKSYS DEVICES:

E1200
E2500
E3000 (new)
E3200 (new)
E4200 (new)
RV082 (new)
WRVS4400N

 
MIKROTIK DEVICES:

CCR1009 (new)
CCR1016
CCR1036
CCR1072
CRS109 (new)
CRS112 (new)
CRS125 (new)
RB411 (new)
RB450 (new)
RB750 (new)
RB911 (new)
RB921 (new)
RB941 (new)
RB951 (new)
RB952 (new)
RB960 (new)
RB962 (new)
RB1100 (new)
RB1200 (new)
RB2011 (new)
RB3011 (new)
RB Groove (new)
RB Omnitik (new)
STX5 (new)

 
NETGEAR DEVICES:

DG834 (new)
DGN1000 (new)
DGN2200
DGN3500 (new)
FVS318N (new)
MBRN3000 (new)
R6400
R7000
R8000
WNR1000
WNR2000
WNR2200 (new)
WNR4000 (new)
WNDR3700 (new)
WNDR4000 (new)
WNDR4300 (new)
WNDR4300-TN (new)
UTM50 (new)

 
HUAWEI DEVICES:
HG8245 (new)
 
QNAP DEVICES:
TS251
TS439 Pro
Other QNAP NAS devices running QTS software
 
TP-LINK DEVICES:
R600VPN
TL-WR741ND (new)
TL-WR841N (new)
 
UBIQUITI DEVICES:
NSM2 (new)
PBE M5 (new)
 
UPVEL DEVICES:
Unknown Models* (new)
 
ZTE DEVICES:
ZXHN H108N (new)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...