Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Leve med refluks?


Anbefalte innlegg

Sitter og leser om gastroskopi, og,,, er det virkelig mulig å ta dette uten å være bevisstløs??? Er det vanlig å få lov til å få narkose under undersøkelsen? Er den vanlige veien å gå først røntgen så gastroskopi eller kanskje det spørs litt? Er jo ikke sikkert jeg får noen av delene, da.



Anonymous poster hash: 75ab3...584
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sitter og leser om gastroskopi, og,,, er det virkelig mulig å ta dette uten å være bevisstløs??? Er det vanlig å få lov til å få narkose under undersøkelsen? 

Det er i utgangspunktet fastlegen din som avgjør om du får narkose. Selv så har jeg emetofobi, og det er derfor helt uaktuelt for meg å gjennomgå en så smertefull undersøkelse uten narkose.

Det er ikke snakk om en ordentlig narkose, men en som fører til at du havner i såkalt "lett søvn".

Det som er mest avgjørende er at du gjør det helt klart ovenfor fastlegen din at du kun vil gå igjennom en gastroskopi dersom du får narkose, veldig avhengig av fastlegen din.

 

Ved narkose så er det forøvrig mest sannsynlig Remifentanil  (Opiat i A-klassen) du vil bli gitt. 

 

Ellers så kan du få Midazolam (benzodiazepin i B-klassen), men du vil da fortsatt være våken og mest sannsynlig oppleve konstante brekninger under undersøkelsen. Men du vil være kraftig neddopet og muligens ikke huske noe av undersøkelsen i ettertid.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Ventoline er kortidsvirkende ANFALLmedisin, ikke langtidsvirkende medisin, men det oftest det man starter å sette ved av astmabehandling, før man går videre i behandlingstrappen. Fysisk trening har visst seg positivt på astma. Jeg er  med i pågående forskningsprosjekt som går på astma og trening hvor vi ser på mekanismene rundt dette. Kurver og tall på spirometri kan si mer enn astma, det kan vise andre lungesykdommer og det kan gjerne vise seg i verdiene at du har restriktive forhold som gjør at du ikke får veldig gode tall. Husk også at astma er reversibelt, derfor kan du ha normale resultater så dette bør sjekkes opp + gjerne prøves med provokasjonstest)

 

Dersom du har reflux, prøv med syrenøytraliserende midler, dette kan skaffes reseptfritt på apoteket. Men reflux er mer et symptom/tilstand på noe enn sykdom i seg selv. Du må gjerne spise hva du vil, egentlig, men er du svært mye plaget, vil du gjerne nøytralisere så mye som mulig. Og melkeprodukter er jo ikke særlig surt, akkurat, så det kan gå bra! Hvis du derimot sliter med mye slim i lungene, så kan man bli litt mer slimete av melkeprodukter, MEN, hosten blir produktiv, og det er mye bedre enn tørrhosten. Og, jeg forstår om du blir forvirret nå, men melk/melkeprodukter kan gi allergiske reaksjoner som hoste. 

 

 

 

Før dette inntraff for noen måneder siden var jeg svært aktiv, men nå orker jeg så vidt gå rundt i huset.. Men prøver å gå litt tur og etter at jeg har fått Symbicort nå og føler at jeg kan puste litt lettere har jeg også jogget en 10-15 minutter... Noe som skjer etter jeg har jogget er at jeg får mer slim fra halsen (under sykdomsperioden min har jeg hatt mye slim, men har blitt redusert i det siste) - er dette et positivt tegn?

 

Ja, vet alt det om melk! Og kroppen min reagerer ikke særlig godt på det, så holder meg unna uansett hvilke fordeler/ulemper det måtte ha. Men bare lurer på en liten ting til. Hvis jeg spiser et eple, og ikke føler meg merkbart annerledes/dårligere etter det, er det god sjanse for at jeg kan utelukke refluks da?

 

 

 

 

Enig. Når TS (regner jeg med) prøver å fortelle meg, med helseutdanning, at reflux er kronisk, tenker jeg at her er det noen som har lest litt ukritisk på nett, muligens.  Reflux er et symtom på flere ulike tilstander, og kan både være kronisk og komme og gå. 

Mange opplever reflux i løpet av livet, man først prøve med reseptfritt i en liten periode, blir det ikke bedre, utredning hos lege. Reflux over lengre periode er IKKE bra. Lungebetennelse er ikke det eneste, man kan utvikle kreft i spiserøret pga celleforandringer hvis spiserøret blir irritert lenge. Syren skal jo helst holde seg nede i magen og ikke begi seg ut på vandring på steder som ikke tåler syra så godt.

 

 

 

Hehe, har nok lest litt for mange skumle ting på internett ja! Men godt å få avkreftet at det er kronisk, og at man fortsatt kan leve godt. Bare synes det er så ekkelt å lese hvor 'alvorlig' det kan arte seg, når jeg har gått rundt med dette i 3-4 måneder. Skal prøve reseptfritt i dag tenker jeg.

 

Beklager om dette ble litt rotete, og igjen, tusen takk til deg (og alle andre) som tok seg tid til å svare en bekymret sjel.

 

Anonymous poster hash: 75ab3...584

 

Reflux er "bare" halsbrann og sure oppstøt, altså kun et symptom, og ikke er sykdom. Det finnes sykdomsdiagnoser hvor reflux er vedvarende symptom.

 

Merker i innleggene dine (og andres) at du/dere er svært bekymret for alvorlige ting. Nå skal man selvfølgelig følge med på helsa, men det finnes en balansegang med å ikke kjenne for mye etter, og stole på legen som også har 6 års udanning. Det er heller ikke bra om man ikke er oppmerksom på helsen og ikke tar noe alvorlig. Husk også at stress kan utløse reflux! 

 

Lettere sagt enn gjort, men det hjelper om du er oppmerksom på at du kanskje bekymrer deg mer enn nødvendig, og bruke ABC-metoden. Psykologer og psykomotoriske fysioterapeuter er gode på det. Ville virkelig unngått å lese på nettet om sykdommer, da mye av det som skrives IKKE er kvalitetssikret. Jeg var på et foredrag under en forskningskonferanse med Wasim Zahid hvor han snakket om dette med hvordan å møte  pasienter som googler litt for mye, og de menneskene som svarer, som som ikke gir helt riktige fornuftige råd tilbake. Husk at det florerer med mye dårlig informasjon på nettet, og at helsepersonell er mer egnet til å diagnosistere. En annen ting verdt å nevne, er at mange medisinstudenter i løpet av studiet føler at de har alt av sykdommer som de leser, også de sjeldne sykdommene.  :lol:

Misforstå meg rett, du har nok reelle symptomer, men hadde legen ment at noe hastet, hadde du vært innlagt på sykehuset. Bra at du har vært hos legen. Gjennomfør de undersøkelsene, også håper vi at det går bra. Prøv å slapp av. Stress påvirker reflux. 

 

Disse kommentarer over her altså ikke bare rettet mot deg, TS, men andre her i tråden. 

 

Gastroskopi KAN gjøres i narkose, men dette er ikke vanlig. Man prøve å unngå narkose så mye som mulig i de tilfellene som er mulig, siden narkose betyr både økte kostnader, men mest av alt, all narkose finnes det risiko for komplikasjoner ved, hvis man ikke tåler narkosen. Beroligende er helt sikkert mulig å få. Si ifra allerede nå at du er bekymret for gastroskopi, så gjør de alt de kan for å ivareta deg!

Endret av Calluna
Lenke til kommentar

 

 

Og en litt merkelig ting; forrige gang jeg var på legekontoret og tok alle disse prøvene så glemte jeg å betale, eller de pleier å be meg om å gjøre det, men fikk bare høre "nå kan du gå", så tenkte ikke på det før jeg hadde gått. Og på pasientsky står det at timen min ble avlyst (vel, den var forsinka med nesten en time, så hadde jo ikke time da jeg skulle ha...), så synes det er litt rart? Tror dere jeg får regning i posten eller noe?

 

Anonymous poster hash: 75ab3...584

 

Bare ring legekontoret du, så slipper du å lure! Vær oppmerksom på at noen regninger aldri kommer i posten. Jeg fikk noe medisiner på resept, men var ikke til legetime, fikk ordnet resept via telefon, og plutselig lastet jeg ned en app, og inni den hadde de lagt til en faktura for den tlf-kontakten og utskrivelsen av resept.  Heldigvis med lang betalingsfrist, for jeg så den akkurat i tide til å få betalt den før forfallsdato selv om det hadde gått noen mnd, faktisk. 

 

At timen din ble forsinka, er ikke grunn til å ikke betale, legetimer blir som regel forsinket fordi en del pasienter trenger mer tid enn 15 min som er satt opp. Jeg betaler alltid, bare glemmer det når jeg har hatt tlf-kontakt med legekontoret selv, hehe

Lenke til kommentar

 

 

 

Og en litt merkelig ting; forrige gang jeg var på legekontoret og tok alle disse prøvene så glemte jeg å betale, eller de pleier å be meg om å gjøre det, men fikk bare høre "nå kan du gå", så tenkte ikke på det før jeg hadde gått. Og på pasientsky står det at timen min ble avlyst (vel, den var forsinka med nesten en time, så hadde jo ikke time da jeg skulle ha...), så synes det er litt rart? Tror dere jeg får regning i posten eller noe?

 

Anonymous poster hash: 75ab3...584

 

Bare ring legekontoret du, så slipper du å lure! Vær oppmerksom på at noen regninger aldri kommer i posten. Jeg fikk noe medisiner på resept, men var ikke til legetime, fikk ordnet resept via telefon, og plutselig lastet jeg ned en app, og inni den hadde de lagt til en faktura for den tlf-kontakten og utskrivelsen av resept.  Heldigvis med lang betalingsfrist, for jeg så den akkurat i tide til å få betalt den før forfallsdato selv om det hadde gått noen mnd, faktisk. 

Så vidt meg bekjent så har legekontorer ikke lov til å fakturere deg for å utskrive resept, samme gjelder for telefonsamtaler.

Var nylig flere artikler i dagbladet om dette.

 

Verdt å være oppmerksom på dersom de velger å fakturere deg for slikt i framtiden også  :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og en litt merkelig ting; forrige gang jeg var på legekontoret og tok alle disse prøvene så glemte jeg å betale, eller de pleier å be meg om å gjøre det, men fikk bare høre "nå kan du gå", så tenkte ikke på det før jeg hadde gått. Og på pasientsky står det at timen min ble avlyst (vel, den var forsinka med nesten en time, så hadde jo ikke time da jeg skulle ha...), så synes det er litt rart? Tror dere jeg får regning i posten eller noe?

 

Anonymous poster hash: 75ab3...584

 

Bare ring legekontoret du, så slipper du å lure! Vær oppmerksom på at noen regninger aldri kommer i posten. Jeg fikk noe medisiner på resept, men var ikke til legetime, fikk ordnet resept via telefon, og plutselig lastet jeg ned en app, og inni den hadde de lagt til en faktura for den tlf-kontakten og utskrivelsen av resept.  Heldigvis med lang betalingsfrist, for jeg så den akkurat i tide til å få betalt den før forfallsdato selv om det hadde gått noen mnd, faktisk. 

Så vidt meg bekjent så har legekontorer ikke lov til å fakturere deg for å utskrive resept, samme gjelder for telefonsamtaler.

Var nylig flere artikler i dagbladet om dette.

 

Verdt å være oppmerksom på dersom de velger å fakturere deg for slikt i framtiden også  :)

 

Åh? Takk for at du gjør meg oppmerksom. Men: Kjæresten min er lege, og sier/sa at det er vanlig å fakturere for telefonssamtaler, men at han ikke gjør det selv til sine pasienter, rett og slett av skjønn. Jeg er veldig fornøyd over fastlegen min og legekontoret, får alltid rask hjelp (faktisk også hjelp på kveldstid) og blir tatt på alvor og møtt med respekt, så jeg betaler med glede alt jeg kan, jeg  :)

Jeg blir IKKE fakturert for at de skriver ut resepter på faste medisiner,  kun resepter på nye medisiner. 

Kan du henvise til noe lov på dette? 

Lenke til kommentar

Haha jeg veet jeg overtenker dette, men jeg klarer ikke å la vær! Det er alt jeg klarer å fokusere på.. Noe som ikke er særlig praktisk når en har eksamen om noen dager. Og selv om det ikke er alvorlig på den måten at jeg har falt om død e.l., så er det alvorlig for meg fordi det går sterkt ut over livskvaliteten min... Før dette var jeg i god form. Om en måned skulle jeg på treningsleir for en 25-30 timers uke, og slik det fortoner seg nå blir det mest å sitte rett ut i en stol. Men er jo mange som gjør det til vanlig, så får vel gjøre det jeg og. Om en drikker seg driting så får en jo øyeblikkelig hjelp om en trenger å pumpes. Kanskje jeg skal gjøre det, så kan jeg be dem ta en kikk på resten av meg i samme slengen. (neida, skal ikke misbruke helsesystemet på den måten)

 

Mens nå, så er det tungt å bevege seg LITT. Jeg gikk turen til apoteket i dag (den er kort!) og måtte stoppe flere ganger for å prøve å ta igjen pusten (bøye seg ned og støtte meg på knærne slik gamle mennesker og folk gjør etter harde løp). Men! Snakket med en på apoteket, sa det tar ca en uke før man får optimal effekt av Symbicort, så skal se det an. Han mente det feks ikke var nødvendig med Titralac fordi jeg ikke har sure oppstøt/halsbrann. Føler meg litt roligere nå.

 

Og jeg må bare gjenta igjen at jeg vet jeg overreagerer. Menmen... Jeg er bare så redd for at saken min skal bli henlagt hos legen. At jeg om et år skal sitte og fortsatt ikke vite hva det er. Så kanskje jeg pusher litt mer enn nødvendig, men jeg vil heller være litt irriterende nå og kunne sitte og være normal igjen om et år. 

 

Bare føler at det ikke er normalt at en 20 åring har pusteproblemer? Men det går seg nok til! Hehe. Nå skal jeg fokusere på noe annet de neste dagene, prøve å slutte å tenke på det.

 

Igjen, takk for svar. Og litt fornuftige ord. Jeg er litt irrasjonell av meg og har godt av å høre det.



Anonymous poster hash: 75ab3...584
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Og en litt merkelig ting; forrige gang jeg var på legekontoret og tok alle disse prøvene så glemte jeg å betale, eller de pleier å be meg om å gjøre det, men fikk bare høre "nå kan du gå", så tenkte ikke på det før jeg hadde gått. Og på pasientsky står det at timen min ble avlyst (vel, den var forsinka med nesten en time, så hadde jo ikke time da jeg skulle ha...), så synes det er litt rart? Tror dere jeg får regning i posten eller noe?

 

Anonymous poster hash: 75ab3...584

 

Bare ring legekontoret du, så slipper du å lure! Vær oppmerksom på at noen regninger aldri kommer i posten. Jeg fikk noe medisiner på resept, men var ikke til legetime, fikk ordnet resept via telefon, og plutselig lastet jeg ned en app, og inni den hadde de lagt til en faktura for den tlf-kontakten og utskrivelsen av resept.  Heldigvis med lang betalingsfrist, for jeg så den akkurat i tide til å få betalt den før forfallsdato selv om det hadde gått noen mnd, faktisk. 

Så vidt meg bekjent så har legekontorer ikke lov til å fakturere deg for å utskrive resept, samme gjelder for telefonsamtaler.

Var nylig flere artikler i dagbladet om dette.

 

Verdt å være oppmerksom på dersom de velger å fakturere deg for slikt i framtiden også  :)

 

Jeg blir IKKE fakturert for at de skriver ut resepter på faste medisiner,  kun resepter på nye medisiner. 

Kan du henvise til noe lov på dette? 

 

Så vidt meg bekjent så gjelder dette også for nye medisiner. Selv har jeg aldri betalt noe for nye medisiner. Heller ikke for timebestillinger.

Tror ikke det er noen spesifikk lov ang. dette, men er noe som Helsedirektoratet har bestemt. Og om jeg ikke tar helt feil her så får fastleger allerede betalt av HELFO for medisiner de skriver ut resept på. Og du må jo betale for selve timen dersom du ikke avlyser, å ta betalt i tillegg til dette er ganske opplagt for meg at de ikke har lov til.

 

Her er forøvrig en av artiklene som tar for seg denne problemstillingen: https://www.dinside.no/okonomi/betalte-690-kroner-for-sms-er-fra-legen-i-fjor/69543335

Her står det bla. "Betaling, timebestilling og resepter kan håndteres elektronisk, og skal være en del av den ordinære tjenesten. Innbyggerne våre skal ikke betale for denne utviklingen".

 

Visst du er usikker så kan du jo alltids sende en epost eller evt. Ringe kommunen for å spørre  :)

Endret av KnutValentino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Haha jeg veet jeg overtenker dette, men jeg klarer ikke å la vær! Det er alt jeg klarer å fokusere på.. Noe som ikke er særlig praktisk når en har eksamen om noen dager. Og selv om det ikke er alvorlig på den måten at jeg har falt om død e.l., så er det alvorlig for meg fordi det går sterkt ut over livskvaliteten min... Før dette var jeg i god form. Om en måned skulle jeg på treningsleir for en 25-30 timers uke, og slik det fortoner seg nå blir det mest å sitte rett ut i en stol. Men er jo mange som gjør det til vanlig, så får vel gjøre det jeg og. Om en drikker seg driting så får en jo øyeblikkelig hjelp om en trenger å pumpes. Kanskje jeg skal gjøre det, så kan jeg be dem ta en kikk på resten av meg i samme slengen. (neida, skal ikke misbruke helsesystemet på den måten)

 

Mens nå, så er det tungt å bevege seg LITT. Jeg gikk turen til apoteket i dag (den er kort!) og måtte stoppe flere ganger for å prøve å ta igjen pusten (bøye seg ned og støtte meg på knærne slik gamle mennesker og folk gjør etter harde løp). Men! Snakket med en på apoteket, sa det tar ca en uke før man får optimal effekt av Symbicort, så skal se det an. Han mente det feks ikke var nødvendig med Titralac fordi jeg ikke har sure oppstøt/halsbrann. Føler meg litt roligere nå.

 

Og jeg må bare gjenta igjen at jeg vet jeg overreagerer. Menmen... Jeg er bare så redd for at saken min skal bli henlagt hos legen. At jeg om et år skal sitte og fortsatt ikke vite hva det er. Så kanskje jeg pusher litt mer enn nødvendig, men jeg vil heller være litt irriterende nå og kunne sitte og være normal igjen om et år. 

 

Bare føler at det ikke er normalt at en 20 åring har pusteproblemer? Men det går seg nok til! Hehe. Nå skal jeg fokusere på noe annet de neste dagene, prøve å slutte å tenke på det.

 

Igjen, takk for svar. Og litt fornuftige ord. Jeg er litt irrasjonell av meg og har godt av å høre det.

 

Anonymous poster hash: 75ab3...584

 

Du er ikke irrasjonell når du vet at du tenker irrasjonelt og prøver å gjøre noe med det  ;) Nøkkelen er å være oppmerksom på det. 

Kanskje det foreligger en psykisk komponent i ditt pusteproblem, som forverrer pusten din.  Ta kontakt med psykomotorisk fysioterapeut i mellomtiden, det tror jeg du hadde hatt godt utbytte av. Om det viser seg å være en reel lungediagnose bak, hjelper ikke angst rundt pustingen så veldig mye på, heller. Å lære en god på å puste på og slippe pusten til, er fint. 

 

Jeg ville anbefalt deg å trene, med tanke for å få opp slim og at for psyken skyld. Du føler deg gjerne litt mer avslappet og puster kanskje bedre etterpå. Prøv! I tillegg føler du deg nok litt tungpustet pga manglende trening. Hva er hvilepulsen din? Om det er høy, skyldes det inaktivitet eller stress (antakeligvis begge deler). Da er trening god behandling, både for stressnivået og på inaktiviteten som påvirker nivået av tungpusthet. 

 

Ingen leger "henlegger saker" etter at de har bestemt seg for videre henvisning/behandling. Stol på legen din! Hadde det hastet, hadde du vært innlagt for lengst. Du hadde vært på intensivavdeling, tilkoblet til respirator om du hadde hatt et alvorlig pusteproblem. Leger vil jo ikke gjøre feil, så de henviser nok mer oftere enn det de egentlig hadde trengt. Husk at også leger ser enn det kan se selv. Kjæresten min er lege, og han kan sitte og legge merke til detaljer som jeg ikke er bevisst på selv. 

 

Jeg blir bare mer og mer sikker på at du er litt for fokusert på dette og at det kanskje egentlig ligger eksamenstress til grunn som gir deg disse symptomene? Kan være verdt å reflektere over . Prøv å fokusere på noe annet. Husk allergimedisin og unngå det du er allergisk for, dersom du har allergi. Jeg har allergi og astma selv, og opplever tungpusthet og dårlige pust ved dårligere compliance. Det bedrer seg alltid når jeg følger fastlegens råd. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Og en litt merkelig ting; forrige gang jeg var på legekontoret og tok alle disse prøvene så glemte jeg å betale, eller de pleier å be meg om å gjøre det, men fikk bare høre "nå kan du gå", så tenkte ikke på det før jeg hadde gått. Og på pasientsky står det at timen min ble avlyst (vel, den var forsinka med nesten en time, så hadde jo ikke time da jeg skulle ha...), så synes det er litt rart? Tror dere jeg får regning i posten eller noe?

 

Anonymous poster hash: 75ab3...584

 

Bare ring legekontoret du, så slipper du å lure! Vær oppmerksom på at noen regninger aldri kommer i posten. Jeg fikk noe medisiner på resept, men var ikke til legetime, fikk ordnet resept via telefon, og plutselig lastet jeg ned en app, og inni den hadde de lagt til en faktura for den tlf-kontakten og utskrivelsen av resept.  Heldigvis med lang betalingsfrist, for jeg så den akkurat i tide til å få betalt den før forfallsdato selv om det hadde gått noen mnd, faktisk. 

Så vidt meg bekjent så har legekontorer ikke lov til å fakturere deg for å utskrive resept, samme gjelder for telefonsamtaler.

Var nylig flere artikler i dagbladet om dette.

 

Verdt å være oppmerksom på dersom de velger å fakturere deg for slikt i framtiden også  :)

 

Jeg blir IKKE fakturert for at de skriver ut resepter på faste medisiner,  kun resepter på nye medisiner. 

Kan du henvise til noe lov på dette? 

 

Så vidt meg bekjent så gjelder dette også for nye medisiner. Selv har jeg aldri betalt noe for nye medisiner. Heller ikke for timebestillinger.

Tror ikke det er noen spesifikk lov ang. dette, men er noe som Helsedirektoratet har bestemt. Og om jeg ikke tar helt feil her så får fastleger allerede betalt av HELFO for medisiner de skriver ut resept på. Og du må jo betale for selve timen dersom du ikke avlyser, å ta betalt i tillegg til dette er ganske opplagt for meg at de ikke har lov til.

 

Her er forøvrig en av artiklene som tar for seg denne problemstillingen: https://www.dinside.no/okonomi/betalte-690-kroner-for-sms-er-fra-legen-i-fjor/69543335

Her står det bla. "Betaling, timebestilling og resepter kan håndteres elektronisk, og skal være en del av den ordinære tjenesten. Innbyggerne våre skal ikke betale for denne utviklingen".

 

Visst du er usikker så kan du jo alltids sende en epost eller evt. Ringe kommunen for å spørre  :)

 

Takk for oppfølgende svar. Dette burde jeg faktisk snakke med kjæresten min om, for det er jo relevant info for jobben hans som fastlege. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kanskje det foreligger en psykisk komponent i ditt pusteproblem, som forverrer pusten din.  Ta kontakt med psykomotorisk fysioterapeut i mellomtiden, det tror jeg du hadde hatt godt utbytte av. Om det viser seg å være en reel lungediagnose bak, hjelper ikke angst rundt pustingen så veldig mye på, heller. Å lære en god på å puste på og slippe pusten til, er fint. 

 

Jeg ville anbefalt deg å trene, med tanke for å få opp slim og at for psyken skyld. Du føler deg gjerne litt mer avslappet og puster kanskje bedre etterpå. Prøv! I tillegg føler du deg nok litt tungpustet pga manglende trening. Hva er hvilepulsen din? Om det er høy, skyldes det inaktivitet eller stress (antakeligvis begge deler). Da er trening god behandling, både for stressnivået og på inaktiviteten som påvirker nivået av tungpusthet. 

 

Ingen leger "henlegger saker" etter at de har bestemt seg for videre henvisning/behandling. Stol på legen din! Hadde det hastet, hadde du vært innlagt for lengst. Du hadde vært på intensivavdeling, tilkoblet til respirator om du hadde hatt et alvorlig pusteproblem. Leger vil jo ikke gjøre feil, så de henviser nok mer oftere enn det de egentlig hadde trengt. Husk at også leger ser enn det kan se selv. Kjæresten min er lege, og han kan sitte og legge merke til detaljer som jeg ikke er bevisst på selv. 

 

Jeg blir bare mer og mer sikker på at du er litt for fokusert på dette og at det kanskje egentlig ligger eksamenstress til grunn som gir deg disse symptomene? Kan være verdt å reflektere over . Prøv å fokusere på noe annet. Husk allergimedisin og unngå det du er allergisk for, dersom du har allergi. Jeg har allergi og astma selv, og opplever tungpusthet og dårlige pust ved dårligere compliance. Det bedrer seg alltid når jeg følger fastlegens råd. 

 

 

 

Det dukket opp sent i februar, langt unna eksamen, så tviler på det. På allergiprøvene stod det at jeg hadde en allergisk reaksjon, men vi vet ikke hva det er, så vet ikke helt hva jeg burde holde meg unna..

 

Aldri hørt om psykomotorisk fysioterapeut, men skal sjekke det ut! Prøver litt trening. I går fokuserte jeg mer på å kose meg/ha det gøy enn at pusten var litt vrien/jeg ikke er så rask som jeg pleide å være. Var fint! Og pusten fungerte for det meste, så lenge jeg holder det rolig.

 

Føler bare at det blir litt "henlagt" når jeg selv må spørre om hvordan prøvene mine var, og at jeg ikke får høre noe mer når de var fine...Og man leser jo i blant i media om leger som "nekter/ikke gidder" å ta prøver/utrede mer, også har det senere vist seg at det var kreft, og hvis noe hadde gjort tidligere så kunne det gått bedre,,, osv. (For å dra frem litt ekstreme tilfeller  :p  :roll: ). Men ja, skjønner at leger har utrolig mye å gjøre, så kan jo ikke forvente all verdens heller.

 

Men! Som man kanskje kan skjønne utifra at jeg ikke har mast noe særlig i denne tråden har jeg klart å ikke tenke så alt for mye på dette de siste dagene. Kanskje det er symbicorten som begynner å virke? Føler at det ikke er SÅ tungt, men fortsatt til en viss grad. Så, opplever fortsatt tungpust, får vel bare slå meg til ro med det. Hvis det fortsatt er slik om en måned så får jeg vel kanskje dra en tur tilbake til legen, selv om det tydeligvis ikke er noe galt med meg... Kanskje prøve en annen lege. Jeg nekter i hvert fall å ha pusteproblemer uten å vite årsaken og å gå rundt med det i over et halvt år. Så får følge med hvordan det går, bare..

 

Ligger vel som regel på 40 i hvilepuls. Noen ganger over, andre ganger under. Måler ikke så alt for ofte. Makspuls er 205. Har fokusert på å sove nok i det siste og ikke stresse mer enn nødvendig.

 

Men igjen, takk for svar! Lurer også litt på om det vanlig å få vanskelighet med å puste pga "stressanfall"? Kan man bli frisk fra dette?

 

Anonymous poster hash: 75ab3...584

Lenke til kommentar

 

Når du nevner det så burde jeg kanskje vurdere å overvåke hvilepulsen min oftere... Kan jo være en god indikator på stress/sykdom.

 

Anonymous poster hash: 75ab3...584

 

 

Hvis du er litt stressa på dette med helsa fra før, bør du nok ikke begynne med overvåking av hvilepulsen. Det vil sannsynligvis gjøre deg mer urolig, ikke mindre. 

Lenke til kommentar

Har hatt gastroskopi flere ganger, og da fikk jeg kun bedøvelse fra en sprayflaske i svelget

 

Har nok ikke det samme som dere, da jeg hadde problemer med å spise og har dermed fått "kunstig" lukkemuskel til magen så alt som går ned, kommer ikke opp

Får halsbrann innimellom og uansett hvor jeg er, så må jeg ha vann i nærheten

Kan heller ikke spise uten å skylle ned med væske, da jeg kun har tyngdekraften til hjelp

Kan få hurtig pust uten grunn, men går fort over

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Kanskje det foreligger en psykisk komponent i ditt pusteproblem, som forverrer pusten din.  Ta kontakt med psykomotorisk fysioterapeut i mellomtiden, det tror jeg du hadde hatt godt utbytte av. Om det viser seg å være en reel lungediagnose bak, hjelper ikke angst rundt pustingen så veldig mye på, heller. Å lære en god på å puste på og slippe pusten til, er fint. 

 

Jeg ville anbefalt deg å trene, med tanke for å få opp slim og at for psyken skyld. Du føler deg gjerne litt mer avslappet og puster kanskje bedre etterpå. Prøv! I tillegg føler du deg nok litt tungpustet pga manglende trening. Hva er hvilepulsen din? Om det er høy, skyldes det inaktivitet eller stress (antakeligvis begge deler). Da er trening god behandling, både for stressnivået og på inaktiviteten som påvirker nivået av tungpusthet. 

 

Ingen leger "henlegger saker" etter at de har bestemt seg for videre henvisning/behandling. Stol på legen din! Hadde det hastet, hadde du vært innlagt for lengst. Du hadde vært på intensivavdeling, tilkoblet til respirator om du hadde hatt et alvorlig pusteproblem. Leger vil jo ikke gjøre feil, så de henviser nok mer oftere enn det de egentlig hadde trengt. Husk at også leger ser enn det kan se selv. Kjæresten min er lege, og han kan sitte og legge merke til detaljer som jeg ikke er bevisst på selv. 

 

Jeg blir bare mer og mer sikker på at du er litt for fokusert på dette og at det kanskje egentlig ligger eksamenstress til grunn som gir deg disse symptomene? Kan være verdt å reflektere over . Prøv å fokusere på noe annet. Husk allergimedisin og unngå det du er allergisk for, dersom du har allergi. Jeg har allergi og astma selv, og opplever tungpusthet og dårlige pust ved dårligere compliance. Det bedrer seg alltid når jeg følger fastlegens råd. 

 

 

 

Det dukket opp sent i februar, langt unna eksamen, så tviler på det. På allergiprøvene stod det at jeg hadde en allergisk reaksjon, men vi vet ikke hva det er, så vet ikke helt hva jeg burde holde meg unna..

 

Aldri hørt om psykomotorisk fysioterapeut, men skal sjekke det ut! Prøver litt trening. I går fokuserte jeg mer på å kose meg/ha det gøy enn at pusten var litt vrien/jeg ikke er så rask som jeg pleide å være. Var fint! Og pusten fungerte for det meste, så lenge jeg holder det rolig.

 

Føler bare at det blir litt "henlagt" når jeg selv må spørre om hvordan prøvene mine var, og at jeg ikke får høre noe mer når de var fine...Og man leser jo i blant i media om leger som "nekter/ikke gidder" å ta prøver/utrede mer, også har det senere vist seg at det var kreft, og hvis noe hadde gjort tidligere så kunne det gått bedre,,, osv. (For å dra frem litt ekstreme tilfeller  :p  :roll: ). Men ja, skjønner at leger har utrolig mye å gjøre, så kan jo ikke forvente all verdens heller.

 

Men! Som man kanskje kan skjønne utifra at jeg ikke har mast noe særlig i denne tråden har jeg klart å ikke tenke så alt for mye på dette de siste dagene. Kanskje det er symbicorten som begynner å virke? Føler at det ikke er SÅ tungt, men fortsatt til en viss grad. Så, opplever fortsatt tungpust, får vel bare slå meg til ro med det. Hvis det fortsatt er slik om en måned så får jeg vel kanskje dra en tur tilbake til legen, selv om det tydeligvis ikke er noe galt med meg... Kanskje prøve en annen lege. Jeg nekter i hvert fall å ha pusteproblemer uten å vite årsaken og å gå rundt med det i over et halvt år. Så får følge med hvordan det går, bare..

 

Ligger vel som regel på 40 i hvilepuls. Noen ganger over, andre ganger under. Måler ikke så alt for ofte. Makspuls er 205. Har fokusert på å sove nok i det siste og ikke stresse mer enn nødvendig.

 

Men igjen, takk for svar! Lurer også litt på om det vanlig å få vanskelighet med å puste pga "stressanfall"? Kan man bli frisk fra dette?

 

Anonymous poster hash: 75ab3...584

 

Ja, du kan få vansker med å puste når du stresser/har angst, men da ikke fordi det er noe fysisk galt, men fordi du puster uhensiktmessig pga stress/angst. De med fysiske grunner til dårlig pust (type astma, KOLS o.l), bør også innarbeide god pusteteknikk og jobbe med angstmestring, fordi hvis man allerede sliter med luftstrømsobstruksjon (hindringer/tetning i luftveiene), hjelper det ikke det ikke å hyperventilere eller holde pusten, man må puste så normalt som man greier (og selvfølgelig ta medisin osv). 

 

Makspuls (HFmax) sier ikke noe om fysisk form, og har ikke noe å si utover at du med den beregne i prosent av intensitet hva du skal trene på. I forskningsstudien jeg er med på, skal deltakerne våre trene på 80% av HFmax under treningsintervensjonen.

 

Du må ikke lese det som står i media (blogg, aviser), angående sykdom og leger. Disse er som regel skrevet av journalister som ikke har noe form for helseutdanning (med noen unntak, som Ingeborg Senneset, hun skriver gode og fornuftige artikler) Jeg anbefaler heller å lese de organinale studiene som det referes til og helst systematiske oversikter i tidsskrift med vitenskapelig nivå og lese studiene med et kritisk blikk. Det som står på VG/Dagbladet o.l. er ofte bullshit/svært feiltaktig, og det er helt krise hvordan bloggere gir råd uten faglig belegg. Media har ofte en negativ vinkling, fordi dette selger mer enn nyheter om at alt er normalt og bra, som er det som oftest skjer: altså at ingenting skjer, eller bra ting skjer. 

 

Om du fikk påvisning av allergisk reaksjon, finn ut hva du er allergisk mot. Hvis du bor i Oslo, kan du f.eks. teste dette på KAL klinikken.  Unngå det du er allergisk mot + ta allergimedsin om du fikk dette. Jeg fikk selv påvist allergi, men uten astma, og utviklet astma fordi jeg IKKE holdt meg unna det var allergisk. 

 

Å vite hva hvilepulsen nå og da er, kan være greit, men du trenger ikke å sjekke det altfor ofte. Har mine sterke tvil på at du har hvilepuls på 40 om du ikke trener (pga pusten osv) Jeg har 46 selv, men jeg har hjertesykdom. Men husk også at hvilepulsen påvirkes av andre faktorer enn trening og sykdom, så man må se det i sammenheng med annet.

 

Det er ikke vanlig å gi beskjed om at prøvene var fine. De ringer som regel om det viser at det er unormalt, heller. Med noen unntak. Da jeg tok celleprøven ifjor fikk jeg SMS om at celleprøven min var normal. Du kan alltids spørre om at de kan gi beskjed ved normale svar, men med tanke på alle arbeidsoppgavene som  blir utført ved legekontoret, er det nok bedre å prioritere å følge opp unormale svar. 

 

Ja, absolutt! Uansett utfall, du stresser tydeligvis rundt dette, og som du selv sier, når du koser deg og har det gøy, så merker du ikke så mye til det). Kan være verdt å ta opp med legen, at du er mye bekymret over helsa din, sånn at du kan få litt betryggelse på hva som er hva, hva som reelle lungesymptomer og hva kommer fra evt. angst. Å være åpen med legen med bekymringer er viktig. Er ikke kjemien på plass og du føler at det vanskelig å kommunisere med legen, bytt lege. Kanskje Symbicort virker, det kan kun fastlegen si noe om, basert på lungefunksjonsmåling

Endret av Calluna
Lenke til kommentar

Skal absolutt sjekke ut KAL! Visste ikke at eksponering for det man er allergisk mot kan føre til astma.. best å være føre var.

 

Akkurat nå er den nok ikke 40 (har ikke orket å sjekke). Men drev i en prøveperiode fra juni-januar å sjekket den jevnlig for å bruke den som en pekepinn på hvordan kroppen responderte på trening og restitusjon. Da logget jeg verdier mellom 38-50. Har også lavt blodtrykk, men det har sikkert ikke noe å si.. (typ så lavt at jeg i blant besvimer, men i følge legen min er det ganske sunt)

 

Jaa, skjønner at det blir litt mye å kun skulle si ifra at de er fine, er mer sånn «hva skjer nå, kommer det til å bli noe mer utredning?», eller er det fullstendig opp til meg å pushe på og fortelle at jeg føler at ikke alt er som det skal?..

 

Kan jeg spørre hvordan de fant ut at du har en hjertefeil? Er det noe man må spørre om å få undersøkt? Selv om det kanskje virker sånn så stresser jeg ikke (dessverre har jeg blitt litt i overkant likegyldig den siste tiden), er bare mer at jeg føler at det ligger i mine hender, at jeg må grave selv.. det er bare slitsomt å ikke vite hva det er.

 

Anonymous poster hash: 75ab3...584

Lenke til kommentar

Er vanligvis ikke personen til å mase på andre, synes det er ubehagelig å «kreve» ting. Men hvis det ikke går over, la oss si innen en måned, da har det vart siden februar (kom plutselig, forresten), er det rimelig av meg å eventuelt spørre om henvisning eller hva enn man gjør? Feks til lungespesialist eller hva legen min tenker er best..

 

Anonymous poster hash: 75ab3...584

Lenke til kommentar

Jeg bare tenker at NOE må det jo være? For jeg har det merkbart vanskelig å puste (inn), det er ikke noe jeg innbiller meg. Noen ganger eskalerer det til de grader at faren min spør om han skal kjøre meg til legevakten, eller venninnen min spør om det går bra fordi jeg høres ut som henne når hun har «fæle astmaanfall). Det er slik at jeg kvier meg for å feks dra på lesesalen fordi jeg kan jo ikke sitte der å forstyrre alle med pusten min... og jeg tror ikke det bare går vekk hvis jeg «slapper av», tro meg, jeg har slappet litt for mye av...

 

Så ja, jeg vet ikke om det er normalt å be om røntgen av lungene selv eller? Eller hjerteinderalkelse eller hva enn som trengs.. (ja, pusten er ekstra ille i dag.... vil bare finne ut av det!)

 

Anonymous poster hash: 75ab3...584

Lenke til kommentar

Tenker å kanskje sende en liste med symptomer til legen. Eller kanskje ha den klar bare til en eventuell ny time, så er jeg sikker på at jeg ikke glemmer/utelater noe.. Ting jeg ser på som uviktig kan jo kanskje ha betydning. Men vet ikke om det virker litt for ekstremt?

 

Iblant: sur baki halsen, kløe i halsen, hoste, pipende pust, vondt i 'lungene' når jeg prøver å trekke pusten inn, feber

 

Ca. hele tiden: Andpustenhet (vanskelig å trekke pusten ordentlig), drikker utrolig mye vann, føler meg fortsatt tørst (kan typ drikke 7dl før jeg legger meg og våkne med knusktørr munn. 

 

Får se det an i 1-2 uker, så eventuelt dra tilbake...



Anonymous poster hash: 75ab3...584
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...