Gå til innhold

Vifter av typen 230 volt gulvvifte hvordan får man lavere turtall?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Turtallet på en asynkronmotor bestemmes av nettfrekvensen og antall poler. Eneste måte å endre turtall er å ha en frekvensomformer.

https://no.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_motor#Asynkronmaskinens_turtall_styrt_med_kraftelektronikk

Hvis du bare senker strømmen (f.eks med en motstand) så senker du dreiemoment - det skjer ikke stort før motoren bare stopper, og da risikerer du at den brenner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

32af32218c444643ff65a4d16e310c68.jpg

Så er bare 12\24 volt vifter man trygt kan endre hastighet med PWM eller ligdene 230 volt vifter er vanskelig å endre vifter uten å riskere å ødlegge motoren? Kunne tenkt meg å kjøpe sett for å endre vifter på 12\24 volt som kobles på med laptop PSU, men ikke lett å finne noe som kan brukes på lik måte som pc for testing. Som klarer fra 300 RPM til 2500 RPM. Og kan stille digital eller med hjulskive. Slik som forsterker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så er bare 12\24 volt vifter man trygt kan endre hastighet med PWM eller ligdene 230 volt vifter er vanskelig å endre vifter uten å riskere å ødlegge motoren? Kunne tenkt meg å kjøpe sett for å endre vifter på 12\24 volt som kobles på med laptop PSU, men ikke lett å finne noe som kan brukes på lik måte som pc for testing. Som klarer fra 300 RPM til 2500 RPM. Og kan stille digital eller med hjulskive. Slik som forsterker.

 

Nei. Les svaret du fikk. Du kan endre hastigheten med en frekvensomformer. Det er litt mer komplekst enn PWM, men det er mange komersielle produkter for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men er ikke særlig hjelp i, må dere vite navn på viften\serienummer eller ligdene for å si hva som må til for endre den til å gå saktere eller har ingen her såpass peiling at jeg må la elektrikker se på det? For hadde det bare vært å kjøpe ny men litt bortkastet for miljøet og tror ikke det finnes vifter som jeg vil ha.

Lenke til kommentar

Nei, det er kanskje ikke noen her som har såpass peiling. Du må gjerne la oss få vite hva en elektriker har å si, det ville vært interessant å høre om du finner en som har kompetanse på dette.

 

Det jeg ville fram til er at jeg tror det er et dødfødt prosjekt. Selv om ting lar seg gjøre er det ikke sikkert det er lurt å gjøre det. 

Først må man finne en inverter av passende type. F.eks finner man en slik, som koster rundt et par tusen.

Så skal den monteres i en passende boks. En elektriker vil bruke noen timer på det.

Kan tippe at hele regningen kommer på godt over 5000. Men hva vet jeg, har ikke kompetanse på dette.

 

Eller du kan kjøpe en ny vifte med innebygget styring, koster 1700 kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis noe til 600 kr funger er det beste svaret.

Men kan det brukes til alle vifter? Hvilken RPM antas det å gi på en 50 watt vifte?

Problemet med tempraturvern er tempraturen kan måle feil f.eks det er kaldere nærmere viften en et stykke unna.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Edit fikk den å fungere nå, men problemet den viften støyer like mye istedenfor susing blir det during etc. Hva er problemet da? Skulle tro motoren ikke liker å gå tregere?

 

Riktignok hjalp det å sku på den juseringskruen så nå går den stillegående men fremdeles en del during.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Konstruksjonskvaliteten har MYE mer å si enn om den er laget av plast eller metall. Du får lett kjøpt plastvifter som skrangler noe så jæv¤%!# og du får kjøpt metallvifter som bråker pent lite.

 

Jeg har en metallvifte som ikke skrangler overhodet. Uheldigvis så er blad-designet så dårlig at den lager massiv viftestøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...