Gå til innhold

Vifter av typen 230 volt gulvvifte hvordan får man lavere turtall?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sedsberg: Har lurt litt på det der. Formen eller konstruksjonen på bladene, det må vel være en viss form som er utregnet og utmålet på akademisk nivå, som gir den mest effektive funksjonen i forhold til strømforbruk? Eller hva enn begrepene er.

 

Kan jeg bøye på bladene så de blir mer "konkave", så de gir bedre funksjon, eller bør jeg la de være som de er?

 

Kjøpte en vifte på Clas Ohlson tidligere i vår, av metall, og den bråkte som en flymotor. Fikk byttet den til en av plast, som er mye stillere, og som samtidig har sterkere funksjon.

Lenke til kommentar

Så det finnes ikke -én- spesiell utforming som er den absolutt beste for alle viftestørrelser av alle materialer? Med tanke på at du skrev at det er utformingen av viftebladene som spiller den største rollen med tanke på støy, så leder jo det meg til å tro at det burde være mulig for fabrikantene å lage støyløse vifter laget i stål. At de kan selge en vifte som bråkte så mye som den jeg kjøpte er absurd. Var ikke noe feil med den heller.

Lenke til kommentar

 

Om målet er minst mulig lyd, så velg heller en 5-trinns traforegulator:

https://www.gerdmans.no/turtallregulator-med-5-trinn

 

 

Vet at trinnløs vifteregulator kan virke praktisk mtp. presis 0-100%-innstilling, men det er som oftest en sannhet med modifikasjoner.

 

For de fleste vifter fungerer det nemlig fint innenfor ca. 100-60%. Mens på lavere turtall oppstår en slags subtil bølgende motorduring som overtar for lyden av luft i bevegelse. Trinnløs blir da i praksis støymessig tilsvarende ~3-trinns.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av 230v "sommervifter" skal disse to være meget gode alternativer. Har ikke selv testet den store, men alle tilbakemeldinger tyder på at den er bra. Bordvifta med to innstillinger har jeg hatt 5 år i bruk, mer stillegående på innstilling 1/2 enn de fleste 12v vifter, men ikke nødvendigvis stille nok til soveromsbruk:

 

 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/MF152W/matsui-bordvifte

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/S40DCF15E/sandstrom-gulvvifte-s40dcf15e

Endret av ComfortCat
Lenke til kommentar

 

 

Om målet er minst mulig lyd, så velg heller en 5-trinns traforegulator:

https://www.gerdmans.no/turtallregulator-med-5-trinn

 

 

Vet at trinnløs vifteregulator kan virke praktisk mtp. presis 0-100%-innstilling, men det er som oftest en sannhet med modifikasjoner.

 

For de fleste vifter fungerer det nemlig fint innenfor ca. 100-60%. Mens på lavere turtall oppstår en slags subtil bølgende motorduring som overtar for lyden av luft i bevegelse. Trinnløs blir da i praksis støymessig tilsvarende ~3-trinns.

 

Du skal takk for forslaget men går vel heller for biltema\clasohson etc i stedenfor litt tryggere forhandler.

Lenke til kommentar

Har faktisk noe som ligdner Matsui gulvvifte M40WPF15E

Bare i litt eldre utgave (Matsui EFW16p)

 

Har også Anslut vifte hos jula. Så om noen kan si hva man kan gjøre med den for å få den stillegående?

Går det ann å issolere motoren bedre? for det er mye luft, eller hjelper det lite? Eller gjør viften bare varm slik motoren skades?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Om målet er minst mulig lyd, så velg heller en 5-trinns traforegulator:

https://www.gerdmans.no/turtallregulator-med-5-trinn

Du skal takk for forslaget men går vel heller for biltema\clasohson etc i stedenfor litt tryggere forhandler.

 

Clas pleide også å ha 5-trinns regulator, i akkurat samme design, bare under annet merke. Den har tydeligvis blitt utkonkurrert fra sortimentet. Sikkert fordi trinnløs-konseptet gir inntrykk av å være kjekkere, og at standardkunden ikke er like kresen på lyd som hjemmekinobyggerne hos AVforum. 
 
 
 
Selv hadde jeg spart både lommebok og øra, hadde noen fortalt meg det som jeg nå vet etter å ha prøvd og feilet. Har over tid testet trinnløse regulatorer med og uten termostat, på flexit, ruck og systemair-vifter i ulike størrelser. En av de fungerte knapt ett år, og lot seg ikke fikse med kondensatorbytte.
 
 
Så håper dette kan være nyttig som bidrag i en tråd for teknisk erfaringsutveksling. Er jo som kjent "googlebart" for fremtidige hjemmemekkere, det som legges inn av informasjon på offentlige forum. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for ideene, men hjelper ikke særlig stort.

Vil gjerne få erfaringer med forskjellig vifter, for tro omtrent en vifte til 200 kr og 1500 kr er ganske lik, borsett fra den har fjernkontroll og trempratur stilling men støyen er nok lik vil jeg tro.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har også Anslut vifte hos jula. Så om noen kan si hva man kan gjøre med den for å få den stillegående?

Går det ann å issolere motoren bedre? for det er mye luft, eller hjelper det lite? Eller gjør viften bare varm slik motoren skades?

Hei igjen gjenoppretter denne tråden, har erfaringer med jula vifter egner seg dårlig til trinnløs vifteregulator det som skjer er motoren i viften går i stykker? Har noe forslag hva problemet er dårlig kvalitet foreløpig har jeg ikke hatt problemer med Matsui EFW16p viften så usikker på hva er årsaken? Noen som vil anta noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...