Gå til innhold

Hva gjør man egentlig med gamle PC'er?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er av den typen som stuer vekk PC'ene når de; enten slutter å funke (og begynner å dra på åra), eller rett og slett ikke klarer å dra noe lenger. Den siste PC'en jeg stuet vekk er fra 2012. Den var bra da, men nå er den bare død. En ukjent komponent i den gikk i stykker omtrent på dagen da garantien utgikk. Jeg foretok et mislykket livredningsforsøk (feilsøk) i 30-40 minutter før den endelig åndet ut. Den slo følge med de andre likene i kjellerboden, med kabinett og det hele. Dette går ikke lenger.

 

Hva gjør man egentlig med gamle PC'er? Har de noen som helst verdi for noen, eller er dette å regne som spesialavfall? Hvis de skal kastes, bør jeg i personvernets navn gjøre noe med diskene?

 

MVH,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskene kjører du et bor gjennom. Bør holde å ta elektronikken. Det bør stoppe alle utenom de mest iherdige.

En annen ting du kan gjøre så lenge det er snakk om mekaniske disker er å laste ned et program som overskriver all data. SSDer fingerer litt anderledes, så det funker ikke der.

Selve riggen kan du sette alle steder de tar i mot el-avfall. Power eller Elkjøp for.eks.

Eller du kan gi den bort på finn.no eller noe. Det er så å si alltid noen som vil ha den.

 

Edit: SSDer hadde jeg kjøpt et 2,5" disk-til-usb kabinett til. Rask lagring å ha med seg på farten.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Ta ut harddiskene og lever resten til ideelle organisasjoners brukt butikker, alltid noen besøkende på disse stedene som gir noen kroner. Så gjør de nytte for noen.


Eventuelt gi bort delen her på forumet(dog ikke alltid enkelt og gi bort ting her, kan bli mye mas, dette gjelder ikke minst finn.no(har hatt en gi bort annonse på finn.no og ALDRI flere ganger))


 


Eventuelt sjekk ønsket kjøpt annonser på finn.no, selg/gi det bort til dem...….Har du noe som fremdeles kan gjøre nytte for seg, er det noen yngre små familier som vil sette stor pris på og få disse tingene(som et eks).  Finner du noen slike, dekk gjerne frakten, koster ofte ikke mer en  kjøretur for og levere det til El retur, mange av oss må gjennom en bom eller to også.


Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Masse bra info her. Takk.

 

Jeg skal plukke ut diskene, herpe dem og deponere alt som spesialavfall. Jeg har bare et tilleggsspørsmål hvis dere gidder:

 

Tar elektronikkbransjen i mot kabinettene også? Disse er jo strengt tatt ikke spesialavfall og dessuten ganske volumiøse.

Lenke til kommentar

Ta ut diskene, skru de fra hverandre og smadre skivene. For SSD som du ikke skal ha kan du åpne opp og herpe alle de store brikkene. Så tar du med hele spetakkelet til kommunens avfallsmottak og får de til å peke på hvor du skal sette de. Eventuelt gir du det bort på Finn eller til en gjenbrukssjappe.

Lenke til kommentar

Er det noen her som kaster SSD'er enda? De har vel stort sett ikke levd ut garantiperioden og BØR GJENBRUKES.
Det samme gjelder (TS) hvis det er store disker du har. Kjøp et disk-kabinett og bruk de som backup!
Resten av maskina inklusive kabinett og kabler / utslitte tastatur+mus leverer du som sagt over her på elektrobutikkens mottak for sånt avfall. Det har du faktisk BETALT for ved kjøp av utstyr og de plikter å ta i mot uten kostnad for deg. Søppelmottak har også plass for sånt avfall kostnadsfritt.
Det som nevnes over her med kun å ødelegge elektronikken på harddisker HOLDER IKKE da det er ganske så lett å erstatte en defekt kontroller med en som funker.. KUN fysisk ødeleggelse av platelageret gir deg 100% garanti.. ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant. Jeg visste ikke at disse USB disk-kabinettene fantes engang. Hvis de enkelt kan fore en ny PC med data via en USB, til og med fra eldre disker, så skal jeg vente med å mose dem. Jeg har blandt annet en bøtte med film på en av dem vet jeg.

 

Nå kan det jo hende at det nettopp var disken som tok kvelden på den forrige maskinen, men det finner jeg jo evt. Ut da. Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Om du har disker med data på kan du kjøpe en SATA/IDE til USB-adapter som gir deg muligheten til å sjekke og hente ut det som er dersom disken er i live. Det er ikke et kabinett men en samling kabler og en konnektorklædd. Funker på både 3,5" og 2,5" disker.

Her er en slik, jeg har ikke sjekket om den er best eller billigst:
https://www.komplett.no/product/344906/datautstyr/periferiutstyr/kabler/datakabler/st-lab-usb-20-to-idesata?offerId=KOMPLETT-310-344906#
 

Lenke til kommentar

OK. Men kan man også se på diskene via et diskkabinett? Er dette adapteret et billig alternativ sånn i tilfelle disken skulle være defekt?

Produktet linket over er ideelt for å hente ut data fra disker. Men den er "bare" USB 2.0 så den er ikke særlig rask, men den gjør jobben til en billig penge. Et USB-kabinett er mer en permanent løsning for å gjøre en intern disk portabel. Begge deler gjør egentlig akkurat samme jobben.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Om du bruker snurredisker, så er det helt greit å benytte dban for sletting. Om jeg skulle gitt deg et verktøy for sletting, og selv skulle forsøkt gjenoppretting, ville jeg heller gitt deg en drill enn dban.

 

Om det gjelder ssd så må man benytte produsentens implementasjon av secure erase. Jeg bruker parted magic fra Hiren's boot, den klarer alle disker jeg har testet. Om kontrolleren er ødelagt bruker jeg skrujern og hammer mot minnechippene.

 

Eneste trøblet er disker med sær formatering (520 kb sektor etc), der driller jeg for å spare tid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...