Gå til innhold

Chrome OS skal snart kunne kjøre vanlige Linux-programmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

"Basert på Linux-kjernen"... Er sykkelhjulet mitt basert på sykkelhjul-hjulet? 

OK, kjør debatt: Hva er Linux, formelt sett og i dagligtale? Jeg minner om at organisasjonen som gir ut Linux(-kjernen) heter Linux Kernel Organization.  :)

 

 

Jeg skal være den første til å beklage eventuell avsporing og vet det er pedantisk, men kunne ikke dy meg :-). Mulig de kaller seg "Linux Kernel Organization", men tror det er mer på grunn av presiseringen og forvirringen om hva Linux egentlig er og at mange, som du påpeker, omtaler Linux som et OS i dagligtalen. Men, Linux er teknisk sett ikke noe annet enn en kjerne og kommer aldri til å bli det :-). 

Lenke til kommentar

Jeg skal være den første til å beklage eventuell avsporing og vet det er pedantisk, men kunne ikke dy meg :-). Mulig de kaller seg "Linux Kernel Organization", men tror det er mer på grunn av presiseringen og forvirringen om hva Linux egentlig er og at mange, som du påpeker, omtaler Linux som et OS i dagligtalen. Men, Linux er teknisk sett ikke noe annet enn en kjerne og kommer aldri til å bli det :-). 

Ingen grunn til å beklage. Tvert imot ga det meg en god latter.

Endret av Harald Brombach (digi.no)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde håpet at de hadde implementert Linux støtte i containere ala Android apps, men det kommer kanskje? De sier at bruk av KVM skyldes sikkerhet, men det kan også skyldes at de raskt kan få Linux på luften.

 

En chromebook som skal kjøre chromeos+chrome, android-container+android-apps og linux KVM+linux-apps vil nok trenge 8 GB RAM og 128 GB SSD for å gi rimelig bra ytelse og arbeidsrom. Aksellerert grafikk i KVM er også skutt ut i tid ser det ut som. Det trengs.

 

Blir interessant å se hvordan de har tenkt å implementere fildeling. Ser at de skal bruke SFTP for fildeling i starten. Antar at det er nødløsning for kjapt å komme på luften, å sette brukeren tilbake til bruk av FTP høres ikke særlig "integrert" ut.

Lenke til kommentar

 

 

"Basert på Linux-kjernen"... Er sykkelhjulet mitt basert på sykkelhjul-hjulet? 

OK, kjør debatt: Hva er Linux, formelt sett og i dagligtale? Jeg minner om at organisasjonen som gir ut Linux(-kjernen) heter Linux Kernel Organization.  :)

 

 

Jeg skal være den første til å beklage eventuell avsporing og vet det er pedantisk, men kunne ikke dy meg :-). Mulig de kaller seg "Linux Kernel Organization", men tror det er mer på grunn av presiseringen og forvirringen om hva Linux egentlig er og at mange, som du påpeker, omtaler Linux som et OS i dagligtalen. Men, Linux er teknisk sett ikke noe annet enn en kjerne og kommer aldri til å bli det :-). 

Så hvorfor blir det feil å formulere det som ‘Linux-kjernen?’

Lenke til kommentar

Linux er allerede det mest elskede plattformen blant program-utviklere, viser undersøkelse av over 60.000 utviklere på StackOverflow. Dessuten bruker du sannsynligvis flere dingser med Linux hjemme enn de med Windows. For ikke å snakke om verdens mest brukte nett-tjenester med alt fra Google og Facebook, til alle mulige nettsteder for ehandel osv.

https://insights.stackoverflow.com/survey/2017#technology-most-loved-dreaded-and-wanted-platforms

 

Microsoft har siste tiårene tapt utviklerne og de kreative folkene som skaper framtiden. Nå driver de et slapt forsøk på å hente inn tapte markedsmuligheter, der andre ligger 10-15 år foran. Det viser også floppen med Windows Phone.

 

Dette har jeg skrevet fra min mobile Linux-enhet av den type som selger 4 ganger mer enn Windows på verdensbasis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Linux er allerede det mest elskede plattformen blant program-utviklere, viser undersøkelse av over 60.000 utviklere på StackOverflow. Dessuten bruker du sannsynligvis flere dingser med Linux hjemme enn de med Windows. For ikke å snakke om verdens mest brukte nett-tjenester med alt fra Google og Facebook, til alle mulige nettsteder for ehandel osv.

https://insights.stackoverflow.com/survey/2017#technology-most-loved-dreaded-and-wanted-platforms

 

Microsoft har siste tiårene tapt utviklerne og de kreative folkene som skaper framtiden. Nå driver de et slapt forsøk på å hente inn tapte markedsmuligheter, der andre ligger 10-15 år foran. Det viser også floppen med Windows Phone.

 

Dette har jeg skrevet fra min mobile Linux-enhet av den type som selger 4 ganger mer enn Windows på verdensbasis.

ha ha ha. Morsom du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...