Gå til innhold

Kjørte Teslaen på motorveien med autopilot - mens han selv satt i passasjersetet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

E tesla autpilot programmert for å stoppe i kontroll?

 

Politikontroll? Neppe.

 

Derimot gjør faktisk bilen en sjekk med jevne mellomrom for å detektere om fører er til stede. En person vil nappe litt i rattet selv uten hensikt. Altså ratte litt til høyre og venstre aldri så lite. Om bilen ikke merker denne "menneskelige" oppførselen så vil den trekke ut på veiskulderen til slutt. Etter advarsler vel og merke.

Eller appelsin, da, som også oppfører seg svært menneskelig...?

https://www.gizmodo.com.au/2018/01/you-can-fool-teslas-autopilot-with-an-orange/

Lenke til kommentar

 

 

Tesla burde fått bot for å ikke prioritere model 3 eller selvkjøring.

Istedenfor tar de seg fett betalt og gir ingen garantier.

Lurer på når bilene er på nivå 4-5 antakelig må man betale 40 000 kr i året for forsikring i så fall. Eller mere.

Så totalsett blir det billigere å ansette en fra polen eller kina en selvkjørt bil.

 

Gjør alle en tjeneste og la være å kommentere. Vi mister IQ av å prøve å forstå tankegangen.

Lenke til kommentar

Tesla har ein lang vei å gå for å sikre at bilane ikkje blir brukt feil. Håper dog at politiet fjerner slike idioter fra norske veier i minst 5 år. Skremmande at Tesla ikkje tek ansvar og rydder av vegen muligheten for den slags misbruk.

 

Og dette skal de løse på hvilken måte mener du? Og hva med de andre med tilsvarende systemer? audi, mercedes, vw osv.

Lenke til kommentar

Fortsatt så overdriver det navnet hva det faktisk gjør, noe denne artikkelen er det beste eksemplet på.

Teknologien er flere år unna at en bil kan kjøre selv uten ratt/sjåfør.

 

Nei, de gjør ikke det.

Tesla har to ting de fronter:

  • Autopilot (denne er i markedet i dag, i versjon 2.5 i de nyeste bilene)
  • FSD / Full Self Driving (dette er da autonom kjøring) - denne er ikke lansert enda.

Autopilot fins også i båt, der setter den kurs i en retning. Så må føreren av båten ta over.

Samme gjelder med autopiloten i et fly, man må fremdeles ha en flyger til å ta over hvis det er nødvendig.

 

Klart at det er noen motsetninger, mennesker gjør feilvurderinger, men maskiner kan også streike.

Men uansett, så sier Tesla flere steder at du har ansvaret hele tiden, at det er beta osv.

 

Du må selv velge å aktivere autopilot og da må du krysse av at du har forstått det.

Hvis man løfter seg opp av setet, slår autopiloten seg av. Slipper man rattet, får man varsel om å ta i rattet.

Bryr man seg ikke om varsel, bremser bilen kontrollert ned.

 

Det fins dog folk som lurer systemet, de legger appelsiner på rattet osv. Det er misbruk av systemet som er en førerassistanseløsning.

 

 

Du vet at noen har skrevet om dette, laget til og med en oversikt over Trinn 0 til 5. Dagens biler er på trinn 2, så det Teslaen faktisk gjør er i hovedsak kjøre etter bilen foran, som hvis feks en bil i forholdsvis høy hastighet kjører ut i et kryss med møtende trafikk fra sidene, da hverken bremser eller unngår Tesla dette, den kjører jo fortsatt bare etter bilen foran...

 

Autonominivåene

SAE har utviklet standarden J3016, som klassifiserer fem nivåer av automasjon. 

Nivå 0 - Ingen automasjon: Føreren må ha all oversikt og treffe alle nødvendige tiltak.

Nivå 1 - Føreassistanse: Føreren overvåker miljøet, mens systemet kan ta seg av noe styring, eller aksellerasjon og bremsing. Typisk adaptiv cruise control eller lignende.

Nivå 2 - Delvis automatisering: Kontrollerer to primære kontroller, som hastighet og styring, mens føreren fremdeles har ansvaret for å overvåke omgivelsene, og må ta over kontroll dersom systemet ikke kan utføre oppgavene. 

Nivå 3 - Automasjon under visse omstendigheter: Er det første hvor systemet overvåker omgivelsene, tar avgjørelser om for eksempel når bilen skal foreta en forbikjøring, sette på blinklys og annet, og kan brukes i alle situasjoner. Biler på dette nivået kan utføre kjøringen på egen hånd, men det forventes at føreren skal kunne ta over kontrollen ved behov.

Nivå 4 - Høy automasjon: Som nivå 3, med unntak av at systemet på egen hånd vil kunne treffe tiltak dersom føreren ikke reagerer. Det kan for eksempel være å stanse bilen.

Nivå 5 - Full automasjon: Systemet tar seg av alle oppgaver, overvåker omgivelsene, og fungerer i alle situasjoner. Kan gjøre alle oppgaver en menneskelig fører normalt vil gjøre. Nivå 5-biler kan i praksis designes uten ratt og pedaler.

 

Det er igjen du som har misforstått, autopiloten er ikke full self driving (FSD).

Full selv driving er som jeg nevnte ovenfor ikke lansert enda.

 

Ellers stemmer det ikke det du skriver om at bilen bare følger andre biler, de kan selv lese veier osv.

Den er ikke perfekt, men den følger ikke bare biler. Den har også automatisk nedbremsing hvis den tror det blir en ulykke, den kan svinge unna osv. Men klart at den vil ta feil den også noen ganger, autopiloten er bare førerassistanse - ikke full self driving.

 

Personlig tror jeg at FSD er mange år unna, minst 5, kanskje 10 år. Jeg håper jo jeg har feil, men vi får se.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tesla har ein lang vei å gå for å sikre at bilane ikkje blir brukt feil. Håper dog at politiet fjerner slike idioter fra norske veier i minst 5 år. Skremmande at Tesla ikkje tek ansvar og rydder av vegen muligheten for den slags misbruk.

 

Og dette skal de løse på hvilken måte mener du? Og hva med de andre med tilsvarende systemer? audi, mercedes, vw osv.

 

 

Burde ikkje være mulig å bruke autopilot utan at systemet er sikker på at det sitter ein person i førersetet(vekt og om vektfordelinga tilseier sannsynlighet for ein person og ikkje ein sekk poteter), at personen er våken(dvs augekontakt med systemet er påkrevd jamnt og trutt fra førersetet) samt at minst ei hand er på rattet heile tida. I tillegg burde alle biler med autopilot ha ein svart boks for å kunne vurdere om bilfører var meir oppteken av andre ting enn det bilkjøring egentlig krever. Spesiellt overfor mulige skadelidte pga nevnte autopilots utilstrekkelighet samt idioter som misbruker autopilot-funksjonen ved å ikkje følge med på bilkjøringa.

 

Uannsett er det ikkje min jobb å løyse problema Tesla og andre bilprodusenter setter ut på veiene. Bilprodusentane står ansvarlig for at biler med autopilot ikkje kan misbrukast pga idioter, ruspåvirka osv. Alternativt har ikkje autopilot-funksjonen noko i bil å gjere.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Burde ikkje være mulig å bruke autopilot utan at systemet er sikker på at det sitter ein person i førersetet(vekt og om vektfordelinga tilseier sannsynlighet for ein person og ikkje ein sekk poteter), at personen er våken(dvs augekontakt med systemet er påkrevd jamnt og trutt fra førersetet) samt at minst ei hand er på rattet heile tida. I tillegg burde alle biler med autopilot ha ein svart boks for å kunne vurdere om bilfører var meir oppteken av andre ting enn det bilkjøring egentlig krever. Spesiellt overfor mulige skadelidte pga nevnte autopilots utilstrekkelighet samt idioter som misbruker autopilot-funksjonen ved å ikkje følge med på bilkjøringa.

 

Uannsett er det ikkje min jobb å løyse problema Tesla og andre bilprodusenter setter ut på veiene. Bilprodusentane står ansvarlig for at biler med autopilot ikkje kan misbrukast pga idioter, ruspåvirka osv. Alternativt har ikkje autopilot-funksjonen noko i bil å gjere.

 

 

Det brukes både sensor fra belte og vekt for å sjekke om det er person der, samt input fra ratt. Model 3 har nå kamera innvendig og det skal sannsynligvis tas i bruk når en nærmer seg nivå 3. 

 

Men, dette er ting man da burde hatt i alle biler.... Er det greit å kjøre ruspåvirket uten autopilot? Bedre eller verre? Hvor setter en grensen? Må en ha blodmåling? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Uannsett er det ikkje min jobb å løyse problema Tesla og andre bilprodusenter setter ut på veiene. Bilprodusentane står ansvarlig for at biler med autopilot ikkje kan misbrukast pga idioter, ruspåvirka osv. Alternativt har ikkje autopilot-funksjonen noko i bil å gjere.

 

 

Hvilket ansvar har bilprodusentene for at biler uten autopilot ikke misbrukes av idioter, ruspåvirkede, osv? Er de pålagt å ha alkolås, for eksempel? 

 

Nei. Ansvaret ligger på eieren. Det er eieren som har ansvar for at biler ikke misbrukes av idioter, ruspåvirkede, osv. Et ekstra førerstøttesystem vil ikke forandre på dette med det aller første. 

 

Det samme gjelder autopilot i fly. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fint ned en selvkjørende bil da, da kan man sitte i passasjersetet og drikke øl hele veien hjem hehe :p

 

Målet er nivå 5, der bilen kjører med rattet inntrukket i bilen, eller ikke har slikt "unødvendig" utstyr. Da kan alle 5 seter brukes, gjerne med forsetene snudd rundt, og man kan snakke, drikke og spille spill, og bry seg akkurat 0 om kjøringen. Når den har sluppet av folket på festlokalet, så¨kjører den og parkerer seg lovlig, eller vender tilbake hjem, for enten å være tilgjengelig for andre i husstanden eller bare for å ha et sted å stå som man selv finner mest ønskelig.

 

Kjekt med voerspiel i bilen, så lenge det er trygt og lovlig, og der ingen er sjåfør som bare må holde seg edru og våken.

 

Tesla har ein lang vei å gå for å sikre at bilane ikkje blir brukt feil. Håper dog at politiet fjerner slike idioter fra norske veier i minst 5 år. Skremmande at Tesla ikkje tek ansvar og rydder av vegen muligheten for den slags misbruk.

 

Som flere har nevnt, så har sjåfør et eget ansvar, og der sjåfør med overlegg prøver å lure systemet, så kan man ikke klandre produsenten av bilen. Det gjelder uansett nivå på selvkjøring/autopilot-muligheter.

 

Skal vi i tilfelle ta dette enda lengre, og kreve at produsenten av alkoholen blir ansvarligholdt om du gjør noe ulovlig i fylla?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Burde ikkje være mulig å bruke autopilot utan at systemet er sikker på at det sitter ein person i førersetet(vekt og om vektfordelinga tilseier sannsynlighet for ein person og ikkje ein sekk poteter), at personen er våken(dvs augekontakt med systemet er påkrevd jamnt og trutt fra førersetet) samt at minst ei hand er på rattet heile tida. I tillegg burde alle biler med autopilot ha ein svart boks for å kunne vurdere om bilfører var meir oppteken av andre ting enn det bilkjøring egentlig krever. Spesiellt overfor mulige skadelidte pga nevnte autopilots utilstrekkelighet samt idioter som misbruker autopilot-funksjonen ved å ikkje følge med på bilkjøringa.

 

Uannsett er det ikkje min jobb å løyse problema Tesla og andre bilprodusenter setter ut på veiene. Bilprodusentane står ansvarlig for at biler med autopilot ikkje kan misbrukast pga idioter, ruspåvirka osv. Alternativt har ikkje autopilot-funksjonen noko i bil å gjere.

 

 

Det brukes både sensor fra belte og vekt for å sjekke om det er person der, samt input fra ratt. Model 3 har nå kamera innvendig og det skal sannsynligvis tas i bruk når en nærmer seg nivå 3. 

 

Men, dette er ting man da burde hatt i alle biler.... Er det greit å kjøre ruspåvirket uten autopilot? Bedre eller verre? Hvor setter en grensen? Må en ha blodmåling? 

 

 

Nå blander du hummer og kanari. Har ikkje bilen autopilot, så blir all skyld på fører av bilen.

Lenke til kommentar

 

 

Uannsett er det ikkje min jobb å løyse problema Tesla og andre bilprodusenter setter ut på veiene. Bilprodusentane står ansvarlig for at biler med autopilot ikkje kan misbrukast pga idioter, ruspåvirka osv. Alternativt har ikkje autopilot-funksjonen noko i bil å gjere.

 

 

Hvilket ansvar har bilprodusentene for at biler uten autopilot ikke misbrukes av idioter, ruspåvirkede, osv? Er de pålagt å ha alkolås, for eksempel? 

 

Nei. Ansvaret ligger på eieren. Det er eieren som har ansvar for at biler ikke misbrukes av idioter, ruspåvirkede, osv. Et ekstra førerstøttesystem vil ikke forandre på dette med det aller første. 

 

Det samme gjelder autopilot i fly. 

 

 

Skjerp deg! Biler utan autopilot gir seg sjølv i form av at fører står ansvarlig.

 

Autopilotsystem i bil bør være så sikre at di ikkje kan misbrukast, alternativt står bilprodusent ansvarlig for følgene.

Lenke til kommentar

 

Fint ned en selvkjørende bil da, da kan man sitte i passasjersetet og drikke øl hele veien hjem hehe :p

 

Målet er nivå 5, der bilen kjører med rattet inntrukket i bilen, eller ikke har slikt "unødvendig" utstyr. Da kan alle 5 seter brukes, gjerne med forsetene snudd rundt, og man kan snakke, drikke og spille spill, og bry seg akkurat 0 om kjøringen. Når den har sluppet av folket på festlokalet, så¨kjører den og parkerer seg lovlig, eller vender tilbake hjem, for enten å være tilgjengelig for andre i husstanden eller bare for å ha et sted å stå som man selv finner mest ønskelig.

 

Kjekt med voerspiel i bilen, så lenge det er trygt og lovlig, og der ingen er sjåfør som bare må holde seg edru og våken.

 

Tesla har ein lang vei å gå for å sikre at bilane ikkje blir brukt feil. Håper dog at politiet fjerner slike idioter fra norske veier i minst 5 år. Skremmande at Tesla ikkje tek ansvar og rydder av vegen muligheten for den slags misbruk.

 

Som flere har nevnt, så har sjåfør et eget ansvar, og der sjåfør med overlegg prøver å lure systemet, så kan man ikke klandre produsenten av bilen. Det gjelder uansett nivå på selvkjøring/autopilot-muligheter.

 

Skal vi i tilfelle ta dette enda lengre, og kreve at produsenten av alkoholen blir ansvarligholdt om du gjør noe ulovlig i fylla?

 

 

Er ikkje nødvendig å ta det lengre. Det holder lenge at bilprodusentane lager eit autopilotsystem som ikkje er mulig å misbruke.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Burde ikkje være mulig å bruke autopilot utan at systemet er sikker på at det sitter ein person i førersetet(vekt og om vektfordelinga tilseier sannsynlighet for ein person og ikkje ein sekk poteter), at personen er våken(dvs augekontakt med systemet er påkrevd jamnt og trutt fra førersetet) samt at minst ei hand er på rattet heile tida. I tillegg burde alle biler med autopilot ha ein svart boks for å kunne vurdere om bilfører var meir oppteken av andre ting enn det bilkjøring egentlig krever. Spesiellt overfor mulige skadelidte pga nevnte autopilots utilstrekkelighet samt idioter som misbruker autopilot-funksjonen ved å ikkje følge med på bilkjøringa.

 

Uannsett er det ikkje min jobb å løyse problema Tesla og andre bilprodusenter setter ut på veiene. Bilprodusentane står ansvarlig for at biler med autopilot ikkje kan misbrukast pga idioter, ruspåvirka osv. Alternativt har ikkje autopilot-funksjonen noko i bil å gjere.

 

Det brukes både sensor fra belte og vekt for å sjekke om det er person der, samt input fra ratt. Model 3 har nå kamera innvendig og det skal sannsynligvis tas i bruk når en nærmer seg nivå 3.

 

Men, dette er ting man da burde hatt i alle biler.... Er det greit å kjøre ruspåvirket uten autopilot? Bedre eller verre? Hvor setter en grensen? Må en ha blodmåling?

Nå blander du hummer og kanari. Har ikkje bilen autopilot, så blir all skyld på fører av bilen.

Det blir det uansett:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Skjerp deg! Biler utan autopilot gir seg sjølv i form av at fører står ansvarlig.

 

Autopilotsystem i bil bør være så sikre at di ikkje kan misbrukast, alternativt står bilprodusent ansvarlig for følgene.

 

 

Vås. Inntil lovverket sier at et førerstøttesystem er ansvarlig, er føreren ansvarlig, og det er krystallklart. Autopilotsystem slik de er i dag, er ett steg bedre enn lane assist, adaptiv cruisekontroll og automatisk nedbremsing og ingen har innbilt seg at disse systemene er automatisk. Systemene kommer til å bli inkrementelt forbedret inntil de er bedre enn en sjåfør, og på et tidspunkt kommer lovverket til å reflektere dette. Men før det skjer, er det ingen tvil om hvem som har ansvaret. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...