Gå til innhold

Oslo sentrum tåler ikke mer busstrafikk - her er knuten ingeniørene må løse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken gjennomgangstrafikk mener du går på ring 3? Det finnes i dag raskere ruter dersom man kun passerer byen nesten uansett hvor man kommer fra.

 

Skal man fra Follo/Østfold/Sør-Sverige til Gardermoen eller videre nordover (eller motsatt) må man kjøre via ring 3.

Skal man fra Bærum/asker/Drammensregionen/Vestfold/Sørlandet og skal til Gardermoen eller videre nordover (eller motsatt) må man kjøre via E18 Oslo sentrum.

Skal man fra Follo/Østfold/Sør-Sverige til, Asker Bærum, Drammensregionen eller Sørlandet har man et dårlig alternativ i en ferge med 1t venting for å komme ombord og 1 time overfart eller en tunnel som har 400 stenginger i året, eller så må man gjennom Oslo.

 

Skal man fra Trondheim til Bergen må man kjøre via Oslo sentrum. Skal man fra Kristiansand til Narvik må man kjøre kjennom Oslo sentrum. Skal man fra Jokkmokk til Newcastle er raskere rute via Oslo sentrum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvilken gjennomgangstrafikk mener du går på ring 3? Det finnes i dag raskere ruter dersom man kun passerer byen nesten uansett hvor man kommer fra.

Skal man fra Follo/Østfold/Sør-Sverige til Gardermoen eller videre nordover (eller motsatt) må man kjøre via ring 3.

 

Nei, E6 er ikke det samme som ring 3. Ring 3 starter der E6 slutter.

 

 

Skal man fra Bærum/asker/Drammensregionen/Vestfold/Sørlandet og skal til Gardermoen eller videre nordover (eller motsatt) må man kjøre via E18 Oslo sentrum.

Det er riktig, i tunnel under bakken riktignok. Nå har jeg ikke sett noe traséforslag for ring 4, men jeg kan ikke se hvordan en ring utenfor ring 3 skal hjelpe på dette.

 

Skal man fra Follo/Østfold/Sør-Sverige til, Asker Bærum, Drammensregionen eller Sørlandet har man et dårlig alternativ i en ferge med 1t venting for å komme ombord og 1 time overfart eller en tunnel som har 400 stenginger i året, eller så må man gjennom Oslo.

Igjen så har jeg ikke sett noe traséforslag for ring 4, så da blir det vanskelig å vurdere om det vil hjelpe.

 

 

Skal man fra Trondheim til Bergen må man kjøre via Oslo sentrum.

Google sier at det er nesten 4 timer omvei.

 

 

Jeg aner ikke hvor ring 4 evt. er ment å gå, men kan ikke se at en ring utenfor ring 3 i utgangspunktet vil avkorte distansen på de rutene du poster.

Lenke til kommentar

Mer reise- og kostnadseffektiv kollektivbetjening er best for byen

 

Ruters T-baneforslag til «Fornebubane» og ny T-banetunnel gjennom sentrum fremstår som et ineffektivt dyrt «Luftslott / korthus» i hundre milliarders klassen, som det neppe er hverken penger eller passasjerer til.

 

De politikeren som skal styre hovedstaden fra 2019 og regjeringen må se på andre løsninger enn Ruters forslag

Nytt byråd bør demontere Ruter-diktaturet og sette to tykke streker over det navnet. Oslo har langt bedre kompetanse på kollektivutbygging i andre kommunalt eide foretak. Svakt byråd og sterkt Ruter er ikke i innbyggernes interesse slik det jevnlig fremkommer i media.

 

Slik vi oppfatter regjeringen, vil de prioritere ny T-banetunnel gjennom indre by for å avlaste kollektivtrafikken når Nationaltheatret stasjon og Oslo S stenges ned i flere år, når sentrum må graves opp på nytt for å bygge ny jernbanetunnel fra Oslo S til Lysaker og med store utvidelsesarbeider på Nationaltheatret stasjon

 

Ny T-banetunnel gjennom indre by må få kontaktpunkt på nye Nationaltheatret vest / Solli plass slik at alle T-banens linjer kan gi sømløs overgang til jernbanen

 

Les mer på: https://www.facebook.com/ReisOsloFornebu7min/

 

Ditt forslag er mindre realistisk enn ruter sitt.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvor ring 4 evt. er ment å gå, men kan ikke se at en ring utenfor ring 3 i utgangspunktet vil avkorte distansen på de rutene du poster.

 

Ring 4 bør ikke gå rett utenfor Ring 3, det bør gå langt utenfor byen.

 

Den bør gå slik at den krysser Oslofjorden enten Horten-Moss eller Sande-Hurum-Vestby, derfra øst for byen gjennom Enebakk, kanskje t.o.m. på østsiden av Øyern, opp til Gardermoen, derfra over til Hønefoss og videre rundt til startpunktet. 4 felt hele veien, deler av traseen kan sammenfalle med eksisterende firefelts veier.

Dermed kan man kjøre rundt hele byen uansett hvilke side man kommer fra og skal til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bussene forpester byene med eksos, støv, partikler og støy fordi de kjører på diesel, i 2018 !!

Ruter har faktisk allerede noen elektriske busser på Norges mest trafikkerte linje, men ting tar tid.

Allerede? Antallet er en vits og det burde skjedd for et tiår siden.

 

Et tiårsiden er vel kravstort, men at en burde begynt en bevisst satsing for fem år siden, uten tvil.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilken gjennomgangstrafikk mener du går på ring 3? Det finnes i dag raskere ruter dersom man kun passerer byen nesten uansett hvor man kommer fra.

Skal man fra Follo/Østfold/Sør-Sverige til Gardermoen eller videre nordover (eller motsatt) må man kjøre via ring 3.

 

Nei, E6 er ikke det samme som ring 3. Ring 3 starter der E6 slutter.

 

Skal man fra Bærum/asker/Drammensregionen/Vestfold/Sørlandet og skal til Gardermoen eller videre nordover (eller motsatt) må man kjøre via E18 Oslo sentrum.

Det er riktig, i tunnel under bakken riktignok. Nå har jeg ikke sett noe traséforslag for ring 4, men jeg kan ikke se hvordan en ring utenfor ring 3 skal hjelpe på dette.

 

Skal man fra Follo/Østfold/Sør-Sverige til, Asker Bærum, Drammensregionen eller Sørlandet har man et dårlig alternativ i en ferge med 1t venting for å komme ombord og 1 time overfart eller en tunnel som har 400 stenginger i året, eller så må man gjennom Oslo.

Igjen så har jeg ikke sett noe traséforslag for ring 4, så da blir det vanskelig å vurdere om det vil hjelpe.

 

 

Skal man fra Trondheim til Bergen må man kjøre via Oslo sentrum.

Google sier at det er nesten 4 timer omvei.

 

 

Jeg aner ikke hvor ring 4 evt. er ment å gå, men kan ikke se at en ring utenfor ring 3 i utgangspunktet vil avkorte distansen på de rutene du poster.

 

Får ikke til å bryte siteringen, men:

 

E6 og Ring 3 overlapper i den østre delen av Ring 3.

 

Ring 4 nord for Oslo vil jo få en inn på E6 nord for Oslo, uten å kjøre via Oslo sentrum og MDG sitt bompengehelvete.

 

Traseforslag Ring 4 http://www.ring4.net/

 

Vogntog som skal fra Trondheim til Stavanger kjører normalt gjennom Oslo da det er raskere og billigere (spart ferge, bom og diesel).  Fergefri E39 kan ikke komme raskt nok...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å bygge ut resten av Norge? Så slipper en dette presset på Oslo.

Det kommer aldri til å gå. Fobien mot å reise lengre nord enn Sinsenkrysset er alt for dypt fundamentert i Oslofolket.

 

Vogntog som skal fra Trondheim til Stavanger kjører normalt gjennom Oslo da det er raskere og billigere (spart ferge, bom og diesel).  Fergefri E39 kan ikke komme raskt nok...

Tar vi et skritt tilbake og ser litt mer av helheten så kjører de via Oslo fordi geografien ligger bedre til rette for vei og kjøring. Fjorder og høye fjell har aldri vært særlig effektivt i vei-sammenheng. Fergefrihet forbedrer litt, men det vil fortsatt være kronglete å kjøre E39.

 

Dessuten mener jeg folk er for kategoriske når de krever at hele E39 blir fergefri. Samfunnslønnsomheten i å legge ned fergeruter er veldig variabel og man bør ikke slå alle over en kam. Bygg ut der det er god samfunnslønnsomhet, ikke der det er dårlig. Vi har faktisk andre gode samferdselsprosjekter å bruke penger på også. F.eks legge ned den siste E6-ferga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvilken gjennomgangstrafikk mener du går på ring 3? Det finnes i dag raskere ruter dersom man kun passerer byen nesten uansett hvor man kommer fra.

Skal man fra Follo/Østfold/Sør-Sverige til Gardermoen eller videre nordover (eller motsatt) må man kjøre via ring 3.

 

Nei, E6 er ikke det samme som ring 3. Ring 3 starter der E6 slutter.

 

 

Skal man fra Bærum/asker/Drammensregionen/Vestfold/Sørlandet og skal til Gardermoen eller videre nordover (eller motsatt) må man kjøre via E18 Oslo sentrum.

Det er riktig, i tunnel under bakken riktignok. Nå har jeg ikke sett noe traséforslag for ring 4, men jeg kan ikke se hvordan en ring utenfor ring 3 skal hjelpe på dette.

 

Skal man fra Follo/Østfold/Sør-Sverige til, Asker Bærum, Drammensregionen eller Sørlandet har man et dårlig alternativ i en ferge med 1t venting for å komme ombord og 1 time overfart eller en tunnel som har 400 stenginger i året, eller så må man gjennom Oslo.

Igjen så har jeg ikke sett noe traséforslag for ring 4, så da blir det vanskelig å vurdere om det vil hjelpe.

 

 

Skal man fra Trondheim til Bergen må man kjøre via Oslo sentrum.

Google sier at det er nesten 4 timer omvei.

 

 

Jeg aner ikke hvor ring 4 evt. er ment å gå, men kan ikke se at en ring utenfor ring 3 i utgangspunktet vil avkorte distansen på de rutene du poster.

 

 

Hovedpoenget med en Ring 4 er ikke først og fremst å korte ned distansen, men å flytte unødvendig trafikk vekk fra sentrum. Dette for 2 hovedgrunner:

1) Mindre forurensning i en allerede høyt trafikkert transportåre som går gjennom et, etter norske forhold, sterkt befolket område

3) Redusere trafikkmengden for å gjøre transportåren mer effektiv.

 

Spesielt i rushtid vil det å få avlastet trafikken ved å la gjennomgangstrafikken kjøre utenfor sentrumsløpet skape langt mindre rush, og derved i seg selv spare tid, selv om reisestrekningen i seg selv ikke nødvendigvis blir kortere. Legg til at en ring 4 vil kunne ha høyere gjennomsnittsfart også sparer tid.

 

Men jeg vil anta at en "rettere linje"for f.eks. trafikk mellom Drammen og Moss vil bli betydelig kortet ned i forhold til å kjøre i en bue gjennom Oslo sentrum.Tilsvarende effekt får man for trafikk mellom Jessheim via Blaker og Fredrikstad/Sarpsborg ved å kjøre en rute via Mysen.

 

Strekningen Drammen til Jessheim går forholdsvis rett frem, men ved å legge veien litt utenom, f.eks. via Tyrifjorden og så "tvers gjennom" marka til Jessheim, så får man som sagt gjennomgangstrafikken vekk fra Oslo sentrum.Denne kan nok sikkert bygges ut som fase 2 eller 3, da de to andre passasjene allerede vil redusere trykket gjennom sentrum ganske kraftig, og en trasé nærmere Oslo på nordsiden vil kanskje være tilstrekkelig i noen år.

 

Alternativt vil en utbygging og retting av traséene Drammen og Hønefoss og Hokksund til Hønefoss, og så videre fra Hønefoss til Gjøvik  og Hønefoss via Grua til Jessheim og/eller Skarnes, ta unna mye av trafikken mot Vestlandet og Hedmark-Oppland-området.

Lenke til kommentar

Hovedpoenget med en Ring 4 er ikke først og fremst å korte ned distansen, men å flytte unødvendig trafikk vekk fra sentrum. Dette for 2 hovedgrunner:

1) Mindre forurensning i en allerede høyt trafikkert transportåre som går gjennom et, etter norske forhold, sterkt befolket område

3) Redusere trafikkmengden for å gjøre transportåren mer effektiv.

 

Spesielt i rushtid vil det å få avlastet trafikken ved å la gjennomgangstrafikken kjøre utenfor sentrumsløpet skape langt mindre rush, og derved i seg selv spare tid, selv om reisestrekningen i seg selv ikke nødvendigvis blir kortere. Legg til at en ring 4 vil kunne ha høyere gjennomsnittsfart også sparer tid.

 

Men jeg vil anta at en "rettere linje"for f.eks. trafikk mellom Drammen og Moss vil bli betydelig kortet ned i forhold til å kjøre i en bue gjennom Oslo sentrum.Tilsvarende effekt får man for trafikk mellom Jessheim via Blaker og Fredrikstad/Sarpsborg ved å kjøre en rute via Mysen.

 

Strekningen Drammen til Jessheim går forholdsvis rett frem, men ved å legge veien litt utenom, f.eks. via Tyrifjorden og så "tvers gjennom" marka til Jessheim, så får man som sagt gjennomgangstrafikken vekk fra Oslo sentrum.Denne kan nok sikkert bygges ut som fase 2 eller 3, da de to andre passasjene allerede vil redusere trykket gjennom sentrum ganske kraftig, og en trasé nærmere Oslo på nordsiden vil kanskje være tilstrekkelig i noen år.

 

Alternativt vil en utbygging og retting av traséene Drammen og Hønefoss og Hokksund til Hønefoss, og så videre fra Hønefoss til Gjøvik  og Hønefoss via Grua til Jessheim og/eller Skarnes, ta unna mye av trafikken mot Vestlandet og Hedmark-Oppland-området.

 

Jeg er ikke spesielt fan av å bygge ny vei gjennom Nordmarka. Jeg er heller ikke slavisk imot å flytte markagrensa noe, men å dele den i to med motorvei er en helt annen sak.

 

Nå som bilparken gradvis elektrifiseres og dieselbilene er på vei ut, så vil nok graden av forurensning uansett gå ned, selv om trafikken skulle gå noe opp. Dermed virker ikke argumentet om forurensning i Oslo-gryta så relevant lengre.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Hva med å bygge ut resten av Norge? Så slipper en dette presset på Oslo.

 

Beste forslaget hittil. Men bygge ut utenfor Oslo hjelper ikke alene. Det viktigste for å trekke folk er arbeidsplasser. En bevisst politikk med utflytting av flere offentlige/statlige arbeidsplasser fra Oslo til andre byregioner burde definitivt stått på prioriteringslisten til politikerne. Det har vært altfor stor sentraliseringstrang til det sentrale Østland i mange tiår.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beste forslaget hittil. Men bygge ut utenfor Oslo hjelper ikke alene. Det viktigste for å trekke folk er arbeidsplasser. En bevisst politikk med utflytting av flere offentlige/statlige arbeidsplasser fra Oslo til andre byregioner burde definitivt stått på prioriteringslisten til politikerne. Det har vært altfor stor sentraliseringstrang til det sentrale Østland i mange tiår.

Flytting av arbeidsplasser bare for flyttingens skyld er usedvanlig dårlig økonomi, tapper organisasjonene for kvalitet og skaper mye menneskelig usikkerhet for de involverte.

Endret av Tastaturskriver
Lenke til kommentar

 

Beste forslaget hittil. Men bygge ut utenfor Oslo hjelper ikke alene. Det viktigste for å trekke folk er arbeidsplasser. En bevisst politikk med utflytting av flere offentlige/statlige arbeidsplasser fra Oslo til andre byregioner burde definitivt stått på prioriteringslisten til politikerne. Det har vært altfor stor sentraliseringstrang til det sentrale Østland i mange tiår.

Flytting av arbeidsplasser bare for flyttingens skyld er usedvanlig dårlig økonomi, tapper organisasjonene for kvalitet og skaper mye menneskelig usikkerhet for de involverte.

 

 

Man trenger ikke flytte. Man kan ha en bevisst politikk om å erstatte folk som slutter eller pensjonerer seg ved å ansette nye på andre kontorsteder enn i Oslo. Dette gjelder neppe for alle statlige etater, men for endel etater og direktorater kan det definitivt være en aktuell problemstilling. Over en periode på endel år ville dette medført utflytting av langt flere arbeidsplasser enn disse "skippertakene" man driver ved innimellom ved å flytte ut mange arbeidsplasser på en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hovedpoenget med en Ring 4 er ikke først og fremst å korte ned distansen, men å flytte unødvendig trafikk vekk fra sentrum. Dette for 2 hovedgrunner:

1) Mindre forurensning i en allerede høyt trafikkert transportåre som går gjennom et, etter norske forhold, sterkt befolket område

3) Redusere trafikkmengden for å gjøre transportåren mer effektiv.

 

Spesielt i rushtid vil det å få avlastet trafikken ved å la gjennomgangstrafikken kjøre utenfor sentrumsløpet skape langt mindre rush, og derved i seg selv spare tid, selv om reisestrekningen i seg selv ikke nødvendigvis blir kortere. Legg til at en ring 4 vil kunne ha høyere gjennomsnittsfart også sparer tid.

 

Men jeg vil anta at en "rettere linje"for f.eks. trafikk mellom Drammen og Moss vil bli betydelig kortet ned i forhold til å kjøre i en bue gjennom Oslo sentrum.Tilsvarende effekt får man for trafikk mellom Jessheim via Blaker og Fredrikstad/Sarpsborg ved å kjøre en rute via Mysen.

 

Strekningen Drammen til Jessheim går forholdsvis rett frem, men ved å legge veien litt utenom, f.eks. via Tyrifjorden og så "tvers gjennom" marka til Jessheim, så får man som sagt gjennomgangstrafikken vekk fra Oslo sentrum.Denne kan nok sikkert bygges ut som fase 2 eller 3, da de to andre passasjene allerede vil redusere trykket gjennom sentrum ganske kraftig, og en trasé nærmere Oslo på nordsiden vil kanskje være tilstrekkelig i noen år.

 

Alternativt vil en utbygging og retting av traséene Drammen og Hønefoss og Hokksund til Hønefoss, og så videre fra Hønefoss til Gjøvik  og Hønefoss via Grua til Jessheim og/eller Skarnes, ta unna mye av trafikken mot Vestlandet og Hedmark-Oppland-området.

 

Jeg er ikke spesielt fan av å bygge ny vei gjennom Nordmarka. Jeg er heller ikke slavisk imot å flytte markagrensa noe, men å dele den i to med motorvei er en helt annen sak.

 

Nå som bilparken gradvis elektrifiseres og dieselbilene er på vei ut, så vil nok graden av forurensning uansett gå ned, selv om trafikken skulle gå noe opp. Dermed virker ikke argumentet om forurensning i Oslo-gryta så relevant lengre.

 

Trenger ikke å dele i to. Tunnel!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...