Gå til innhold

Frivillig arbeidsledig og frivillig arbeid


Anbefalte innlegg

Har sagt opp jobben, oppsigelsestid er over, men jeg kan bli så lenge jeg ønsker.

Er ikke super kjit her, men....

Er i full gang med søking, har vært i mange intervjuer og er i stallen til flere byråer.

Har stor tro på at det løser seg.

Har penger på bok til å gå ledig i flere mnd.... og det ordner deg før jeg blir naver.. 12 uker.

 

Hvor svekket er jeg om jeg er arbeidsledig men driver med frivillig arbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har "solid" CV og gode attester/ref. etter nesten 20 år med jobb.

Om jeg nå velger å bli arb.ledig... blir jeg da betraktlig svekket i søkeprosessen?

 

Vil potensielle arbeidsgivere/byråer tenke at det er noe galt med meg?

Jeg tenker jo da å engesjere meg med frivillig arbeid så jeg har noe å fylle dagene med og vise at jeg ikke er en slappfisk

Lenke til kommentar

En person som er i arbeid i dag har større tjangs for å få en jobb enn en person som er arbeidsledig. Men det er selvfølgelig ikke slik at alt håp er ute, bare høyere terskel.

 

Du bør i det minste forberede deg på spørsmål som hvorfor du sluttet uten å legge ut om diverse problemer, konflikter etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt kan alltid forklares. Det alt koker ned til her er vel om du er motivert og har nok lidenskap for yrkesretningen- og feltet du har valgt, til at du velger å opprettholde aktivitetsnivået. Det finnes folk som går ut og inn av arbeidslivet, akkurat som at det finnes bedrifter/arbeidsplasser som opprettes og går konkurs. Så lenge man har en viss lidenskap og interesse for jobben, så man klarer å gjøre en god nok jobb til at bedriften tjener cash, så tenker jeg at sjansene er alltid høye for å få jobb, uansett om det er huller i cv'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettop.

Jeg elsker å jobbe. Er deeikert til jobben. 100% fast jobb siden jula 2001. deltid drøyt 3 år før det mens jeg gikk på skole.

Nesten ikke tatt ferie. Nesten aldri syk...og veldig fornøyd med valg av kariere. Nåværende jobb var en liten bommert av meg.... starta der siden forrige jobb (som var superdigg) ble lagt ned.

 

Jeg er godt i gang med prosess.. flere intervjuer... jeg er meget optimstisk.... selv om jeg skulle bli selvvalgt arbeidsledig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke sagt opp jobben, men blitt til jeg hadde fått meg en ny en. 

 

Når det kommer til NAV så har du ikke rett på dagpenger før det har gått 12 uker, slik jeg ser du har forstått. 

 

Men det er lurt som flere nevner her og tenke over konsekvensene ved å si opp en jobb, du kommer som de sier til å få spørsmål om hvorfor du sa opp..

 

Men om du ikke trivdes der så forstår jeg godt hvorfor du ga slipp på den. 

 

Jeg har jobbet for et rekmalebyrå i flere år helt gratis, så det å jobbe gratis er helt greit, men om det er snakk om tidligere arbeidsgiver hadde jeg krevd penger. 

 

*Er en ny bedrift som ikke har råd til å ansette meg, så hjelper med oppgaver slik at de kanskje etterhvert kan ansette meg. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

I see. 

Intet er avgjort, så det er jo greit. 

 

Husk på: dersom du ønsker at NAV skal på banen fortere MÅ arbeidsgiver si deg opp. Da får du rett på dagpenger. Så om du ennå ikke har sagt opp, eller om du fremdeles har en gyldig kontrakt som går ut, så kan du f.eks gi beskjed om at du ikke ønsker å være i jobben lengre, og at du ikke vil forlenge kontrakten, men om du har sagt opp så er det lite du kan gjøre etter mine erfaringer.. 

 

Når det kommer til frivillig arbeid, så er det viktig å informere NAV/Skattetaten om dette, da det kan være du må sende meldekort osv. 

 

Driv aldri slik aktivitet uten å gi beskjed til etatene, da de i verste tilfelle kan bli nysgjerrig, og skape problemer for deg. Alle som driver med frivillig arbeid skal i prinsippet gi beskjed til NAV, dersom de er arbeidsledig. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg har sagt opp, oppsigelsestiden er over, men jeg kan bli så lenge jeg ønsker, men merker nå at motivasjonen ikke er der. 

Jeg har i alle år gledet meg til hver dag på jobb, og hatt stor arbeidsglede. Nå er det ikke sånn. 

Fine folk på jobb (stort sett).. ingen konflikt og sur stemning.... men for min egen del er ikke dette rette. 

jeg har valgt en bane i arbeidslivet som gjør at det er stort utvalg av potensielle jobber (ikke at det er noen garanti, selvsagt). 

 

Men skal gjøre ting skikkelig. 

 

Jeg melder meg arbeidsledig straks jeg forlater jobben. Søkeprosessen er godt i gang allerede, har mange baller i lufta (igjen, ingen garanti med det første)... men jeg kan ikke tenke meg at jeg ikke får noe napp på noe aktuelt innen 12 uker... sånn at jeg slipper å gå på dagpenger... såpass tro har jeg på meg selv. 

Endret av Habazut
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg melder meg arbeidsledig straks jeg forlater jobben. Søkeprosessen er godt i gang allerede, har mange baller i lufta (igjen, ingen garanti med det første)... men jeg kan ikke tenke meg at jeg ikke får noe napp på noe aktuelt innen 12 uker... sånn at jeg slipper å gå på dagpenger... såpass tro har jeg på meg selv. 

 

Har selv vært arbeidsledig en god stund. Er kjipt, men man må som du sier holde motet oppe. 

 

Jeg har vært på NAV i flere år jeg, så jeg er overhode ikke flau av det, fordi jeg har en bakgrunn som gjør det vanskelig å få jobb i utgangspunktet. Når du ikke har skole bak deg så er det vanskelig å finne en arbeidsgiver som ønsker å ansette deg, så er arbeidsmarkedet idag helt gåen da det meste er deltid/engasjement. Ser nesten ikke fulltidsstillinger lengre (overdrivelse, men er svært få nå til dags grunnet de nye lovene). 

 

Men med den rette innstillingen finner du ihvertfall noe å gå til. Frivillig arbeid er ikke dumt uavhengig av situasjon. 

Lenke til kommentar

 

Jeg melder meg arbeidsledig straks jeg forlater jobben. Søkeprosessen er godt i gang allerede, har mange baller i lufta (igjen, ingen garanti med det første)... men jeg kan ikke tenke meg at jeg ikke får noe napp på noe aktuelt innen 12 uker... sånn at jeg slipper å gå på dagpenger... såpass tro har jeg på meg selv.

 

 

Har selv vært arbeidsledig en god stund. Er kjipt, men man må som du sier holde motet oppe. 

 

Jeg har vært på NAV i flere år jeg, så jeg er overhode ikke flau av det, fordi jeg har en bakgrunn som gjør det vanskelig å få jobb i utgangspunktet. Når du ikke har skole bak deg så er det vanskelig å finne en arbeidsgiver som ønsker å ansette deg, så er arbeidsmarkedet idag helt gåen da det meste er deltid/engasjement. Ser nesten ikke fulltidsstillinger lengre (overdrivelse, men er svært få nå til dags grunnet de nye lovene). 

 

Men med den rette innstillingen finner du ihvertfall noe å gå til. Frivillig arbeid er ikke dumt uavhengig av situasjon.

Jeg har ikke noe utdanning, men har svært gode attester. Har har aldri hatt problember med å få jobb, å jo le ger tid som går og erfaringen blir bedre.... ingen som stiler noe særlig spørsmål..

Jeg ser jo også etter jobber som ikke krever skole, det er den type jobb jeg vil ha

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg vet ikke hvilke lover du sikter til, TheMightyUnknown, men hvis du sjekker SSB, er de fleste stillinger fulltidsstillinger og forholdet mellom fulltidsstillinger og deltidsstillinger er rimelig stabilt.

 

https://www.ssb.no/aku

 

Satt nok det litt på spissen. 

 

Nei, sikter til oppmykningen ift. midlertidige stillinger, med prøvetid på 12 måner f.eks. 

 

Dette er endringer i arbeidsmiljøloven som gjør at det blir tøffere å finne faste stillinger. 

 

Kan godt være at det finnes mange faste stillinger, men markedet krymper når arbeidsgiver kan ta til seg "kontrakt arbeidere" som jobber deltid på skift f.eks. 

 

Så har man selskaper som f.eks NextGenTel som driver å ansetter BARE med bemanning selskap, du får deg ingen jobb der med mindre du kommer igjennom bemanningsbyråene, og da kan du selvsagt ikke klare å klatre i stigen for å få en bedre stilling.. 

 

Etter min mening burde bemanningsbyrå forbys i slike tilfeller, og hvor dersom det trengs vikariat så kan man bruke det, men ikke midlertidige stillinger, der burde bedriftene selv ansette, slik at arbeidsmiljøloven ikke blir misbrukt. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg har "solid" CV og gode attester/ref. etter nesten 20 år med jobb.

Om jeg nå velger å bli arb.ledig... blir jeg da betraktlig svekket i søkeprosessen?

 

Vil potensielle arbeidsgivere/byråer tenke at det er noe galt med meg?

Jeg tenker jo da å engesjere meg med frivillig arbeid så jeg har noe å fylle dagene med og vise at jeg ikke er en slappfisk

 

So lenge du kan oppgi i CV'en kva du har brukt tida di på so vil du ikkje ha hol i CV'en.

I dag er nok ikkje alle arbeidsgjevarar like opptatt av at ein ikkje kan ha hol i CV'en for å få jobb, men uansett so tek det seg betre ut dersom du kan vise til at du har heile tida våre i aktivitet.

 

Dersom du velger å gå arbeidsledig men samtidig kan vise til kva anna du har brukt tida di på so kan eg ikkje sjå at det skal slå negativt ut. Men det er sjølvsagt ikkje å anbefale å ta deg eit friår der du kun driver dank og ikkje har noke som helst konstruktivt å vise til.

 

Det er mange som velger å være heimeværande medan dei har små barn, då er det vanlig å skrive dette inn i CV'en.

 

 

Eg trur det er svært få som vil ansjå det som negativt at nokon har valgt å fokusere på frivillig arbeid framfor tradisjonell jobb. Men det vil sjølvsagt kunne være unntak innanfor enkelte bransjar.

I tillegg vil det sjølvsagt kunne slå litt dårlig ut i forhold til framtidige lønnstilbud. Ein arbeidstakar som i følge CV'en har valgt å gå utan inntekt i ei periode for å f.eks. jobbe med fattige, vil kanskje ha ei dårleg pokerhånd når ein i eit framtidig jobbintervju forhandlar hardt og påstår at eit høgt lønnstilbud er avgjerande for om du tek jobben eller ikkje, når CV'en din viser heilt klart at materielle goder ikkje er ditt største fokus.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke hvilke lover du sikter til, TheMightyUnknown, men hvis du sjekker SSB, er de fleste stillinger fulltidsstillinger og forholdet mellom fulltidsstillinger og deltidsstillinger er rimelig stabilt.

 

https://www.ssb.no/aku

 

Satt nok det litt på spissen. 

 

Nei, sikter til oppmykningen ift. midlertidige stillinger, med prøvetid på 12 måner f.eks. 

 

Dette er endringer i arbeidsmiljøloven som gjør at det blir tøffere å finne faste stillinger. 

 

Kan godt være at det finnes mange faste stillinger, men markedet krymper når arbeidsgiver kan ta til seg "kontrakt arbeidere" som jobber deltid på skift f.eks. 

 

Så har man selskaper som f.eks NextGenTel som driver å ansetter BARE med bemanning selskap, du får deg ingen jobb der med mindre du kommer igjennom bemanningsbyråene, og da kan du selvsagt ikke klare å klatre i stigen for å få en bedre stilling.. 

 

Etter min mening burde bemanningsbyrå forbys i slike tilfeller, og hvor dersom det trengs vikariat så kan man bruke det, men ikke midlertidige stillinger, der burde bedriftene selv ansette, slik at arbeidsmiljøloven ikke blir misbrukt. 

 

 

Andel midlertidig ansatte har svingt rundt et gjennomsnittlig nivå på drøyt 8 % siden 2009. Siste tall er 7,9 %.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...