Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Unngå oppsigelsetid leilighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg slapp unna oppsigelsestid på en leilighet jeg leide ved å skaffe ny leietager som overtok på samme betingelser som det jeg hadde. 

Snakket selvfølgelig med eier først og spurte om det var en mulighet. Så fant jeg noen som ville leie, ordnet med visning og møte mellom eier og ny leietaker. De flyttet inn ila. 2 ukers tid, og jeg eliminerte to og en halv måned oppsigelsestid. Uten kostnad eller særlig bry for huseier

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utleigar må ha sakleg grunn for å nekta framleige (jf. Husleieloven), så det er berre å finna nokon som kan overta. Når ein ønsker å framleiga i oppseiingsperioden vil det ofte vera naturleg at huseigaren går med på at den nye leigetakaren heller tar over kontrakta direkte. Alternativet er at leiga tar ein omveg om framleigar sin konto.

 

Det skadar så klart ikkje å ha ein dialog med utleigaren om dette allereie no.

Lenke til kommentar

Utleigar må ha sakleg grunn for å nekta framleige (jf. Husleieloven), så det er berre å finna nokon som kan overta. Når ein ønsker å framleiga i oppseiingsperioden vil det ofte vera naturleg at huseigaren går med på at den nye leigetakaren heller tar over kontrakta direkte. Alternativet er at leiga tar ein omveg om framleigar sin konto.

 

Det skadar så klart ikkje å ha ein dialog med utleigaren om dette allereie no.

Utleier står fritt til å bestemme hvem som skal bo i leiligheten når oppsigelsestiden går ut. Du kan med andre ord ikke tvinge utleier til å akseptere en ny leieboer du finner selv.

 

Men ja, i oppsigelsestiden kan det være mulig å fremleie leiligheten. Men den som leier av deg risikerer å måtte flytte ut når oppsigelsestiden er over, det kan jo gjøre det vanskelig å finne noen å fremleie til.

Lenke til kommentar

 

Utleigar må ha sakleg grunn for å nekta framleige (jf. Husleieloven), så det er berre å finna nokon som kan overta. Når ein ønsker å framleiga i oppseiingsperioden vil det ofte vera naturleg at huseigaren går med på at den nye leigetakaren heller tar over kontrakta direkte. Alternativet er at leiga tar ein omveg om framleigar sin konto.

 

Det skadar så klart ikkje å ha ein dialog med utleigaren om dette allereie no.

Utleier står fritt til å bestemme hvem som skal bo i leiligheten når oppsigelsestiden går ut. Du kan med andre ord ikke tvinge utleier til å akseptere en ny leieboer du finner selv.

 

Men ja, i oppsigelsestiden kan det være mulig å fremleie leiligheten. Men den som leier av deg risikerer å måtte flytte ut når oppsigelsestiden er over, det kan jo gjøre det vanskelig å finne noen å fremleie til.

 

Da kan du vel strengt talt bare forsette fremleie da?

Lenke til kommentar

Husleieloven:

§ 7-2. Den alminnelige regelen om framleie

Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.

 

https://lovdata.no/NL/lov/1999-03-26-17/§7-2

 

 

Så hovedregelen er at framleie krever utleiers samtykke. Det er noen unntak, men de ser ikke ut til å gjelde her. En annen sak er at utleier jo godt kan velge å gi samtykke.

 

Det er enklere om den nye leieren inngår avtale direkte med utleier, i stedet for framleie. Utleier kan potensielt ha en plikt til å akseptere dette basert på lojalitetsplikt/tapsbegrensningsplikt. (Eller eventuelt finne seg i du ikke betaler leie ut oppsigelsestiden etter å ha flyttet.) Men det kommer an på omstendighetene.

 

Hvis du finner en grei ny leier som er villig til å betale gjeldende markedspris, så tror jeg mange utleiere vil være fornøyde med å slippe arbeidet med å skaffe ny leier selv. 

 

Lenke til kommentar

§ 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler

Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.

Lenke til kommentar

 

§ 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler

Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.

 

 

Jeg vet ikke hvorfor du siterer dette. TS har ikke sagt noe om en tidsbestemt avtale. Og siden målet er å unngå å betale leie i oppsigelsestiden er uansett ikke en regel om at leier kan si opp med vanlig oppsigelsesfrist dersom samtykke nektes (uten gyldig grunn) særlig hjelpsom. 

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Fremleie må skje med utleiers samtykke, men utleiers anledning til å nekte er begrenset. Har du en tidsubestemt kontrakt og vil ut tidlig, har du ikke rett til å fremleie de siste månedene (fraværet skal være midlertidig). Men, utleier har en tapsbegrensningsplikt ved mislighold - si hvis du skulle kjøpe deg bolig med snarlig overtakelse, og derfor vil ut ved neste månedsskifte i stedet for ved oppsigelsestiden, som er tredje. Da er han nødt til å gjøre sitt for å finne en til å ta over, eller la deg gjøre det selv. Han kan ikke heve leie og la boligen stå tom i to måneder, med mindre det skyldes at det faktisk ikke er noen (egnede) som vil ta over.

Lenke til kommentar

Vil jeg ha mulighet å benytte følgende fra leiekontrakten til å ha 30 dagers oppsigelse?

 

"Misligholdt av kontrakten (herunder vedtekter og ordensregler) kan gi rett til å si opp leieforholdet med 30 dagers varsel. Ved vesentlig mislighold kan leiekontrakten heves."

 

Jeg har flere ganger klagd på mangel på parkeringsplasser uten at det er blitt utredet. Kontrakten sier hver leilighet disponerer 1 parkeringsplass på fellesparkering. Og det er ofte fullt.

 

Hvordsn fremgår man evt da?

 

 

Anonymous poster hash: 68fd6...542

Lenke til kommentar

Vil ikke si det er vesentlig nok, nei. Men har du hørt med huseier hva han synes om at du finner en ny leietaker?

Det burde jo ikke være noe problem, ingen huseiere er jo ute etter å lage helvetesild og de vil til syvende og sist bare tjene penger. Dette er OBOS faktisk.

 

Men det er jo en vesentlig mangel. Det ble avtalt muntlig at det må være parkering, og det samme står i kontrakten. Parkering er ikke alltid tilgjengelig, så strengt talt har jeg ikke parkering som beskrevet i kontrakten. Det er jo en ganske stor og vesentlig mangel.

 

Det vil jo være på lik linje med at soverom 2 er ubrukelig 50% av tiden fordi varme og strøm ikke fungerer i det rommet. Jeg leier jo med 2 soverom, men får bare brukt det ene. Altså en vesentlig mangel akkurat som jeg ikke får brukt parkeringen?

 

Anonymous poster hash: 68fd6...542

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...