Gå til innhold

bot når man står parkert utenfor veien?


stianooh

Anbefalte innlegg

Og i dette tilfelle har personen som ga bot ikke vært smidig. TS kunne parkert i veien - og vært til hinder for trafikk. Det ville sannsynligvis skapt flere farlige situasjoner enn plasseringen han har her. Klart det ser litt molbo ut, men parkeringen er bedre for _alle_ enn om han hadde stått langs veien.

 

I Trondheim skrives det ikke ut bøter når RBK spiller hjemmekamper. Og da parkerer man virkelig overalt. I sentraløy på rundkjøringer osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skrives bøter og tauer bort, men de tar bare verstingene, de som er til hinder for andre etc.

 

Vaktene er ikke kjent for å være smidig når det er forbudt å parkere på 6 meter bredt fortau og en da kan lovlig blokkere et felt i veien

Skal en parkere på fortau e.l. så må en søke først og ha sperringer

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

fant denne tråden, så kan kanskje smette inn et parkerings-spørsmål her,

- regnes utkjørsel fra boligeiendom som "veikryss" dvs. må parkere 5 unna der de kjører ut fra tomta?

Detaljer: bred lang sentrum-nær gate med hus på begge sider og utkjørsler fra gårdsplass, ca. 3-4 meter grusbelagt område fra veibane og inn til hus på ene siden, og gressplen/leire motsatt side. Jeg tror kommunen eier grunn fra veibanen og inn til hus/gjerder på begge sider.

En bekjent jeg besøker har "advart meg" å parkere der, fordi "han har hørt folk har fått bot for å stå der" (men vet ikke grunnlaget eller hvilken bestemmelse som evt. er brutt) Det er ingen forbudskilt eller soneparkering etc. på stedet, og ingen av huseierne har klaget (de fleste er nok vant med at også egne gjester parkerer slik) så det er åpenbart en nidkjær kommunal parkeringsvakt som handler. Men på hvilket grunnlag? Jeg (og andre jeg ser) parkerer utenfor veibanen og er ikke til hinder for noen, kanskje bortsett fra sikt-linjen til folk som kjører ut fra gårdsplasser. Så er det evt. det jeg må passe meg for?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (22 timer siden):

fant denne tråden, så kan kanskje smette inn et parkerings-spørsmål her,

- regnes utkjørsel fra boligeiendom som "veikryss" dvs. må parkere 5 unna der de kjører ut fra tomta?

Detaljer: bred lang sentrum-nær gate med hus på begge sider og utkjørsler fra gårdsplass, ca. 3-4 meter grusbelagt område fra veibane og inn til hus på ene siden, og gressplen/leire motsatt side. Jeg tror kommunen eier grunn fra veibanen og inn til hus/gjerder på begge sider.

En bekjent jeg besøker har "advart meg" å parkere der, fordi "han har hørt folk har fått bot for å stå der" (men vet ikke grunnlaget eller hvilken bestemmelse som evt. er brutt) Det er ingen forbudskilt eller soneparkering etc. på stedet, og ingen av huseierne har klaget (de fleste er nok vant med at også egne gjester parkerer slik) så det er åpenbart en nidkjær kommunal parkeringsvakt som handler. Men på hvilket grunnlag? Jeg (og andre jeg ser) parkerer utenfor veibanen og er ikke til hinder for noen, kanskje bortsett fra sikt-linjen til folk som kjører ut fra gårdsplasser. Så er det evt. det jeg må passe meg for?

Med mindre det er et "vei"-kryss skal du ikke få bot for å stå <5m fra en utkjørsel. Praktisk talt ville minst halvparten av beboerparkeringen i f.eks. Oslo vært ulovlig å bruke om man skulle forholdt seg slik til private avkjørsler.

Om avkjørselen du referer til egentlig er en vei, er ikke lett å vite uten å kunne se den eller sjekke i kart. Hvis det f.eks er nedfelt kantstein foran avkjørselen, stiplet hvitmarkering i asfalt eller et hvitt "vegnavn-skilt" i innkjøringen er det rimelig å anta at det er en veg, og at du skal parkere >5m fra der svingen på vegen starter.

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (35 minutter siden):

Om avkjørselen du referer til egentlig er en vei, er ikke lett å vite uten å kunne se den eller sjekke i kart. Hvis det f.eks er nedfelt kantstein foran avkjørselen, stiplet hvitmarkering i asfalt eller et hvitt "vegnavn-skilt" i innkjøringen er det rimelig å anta at det er en veg, og at du skal parkere >5m fra der svingen på vegen starter.

det jeg beskrev som utkjørsel er ikke noe annet enn at beboere kjører egne biler ut fra gårdsplasser. De havner ikke rett på gata så fort de er utenfor porten/tomtegrense, men er en bil-lengdes areal fra port og frem til veibanen. Ikke noe er opparbeidet med skilting, merking etc.

Grunn til at jeg lurte på om bøtelegging evt. hadde noe med hindring av sikt å gjøre, er fordi at når man kjører ut fra en gårdsplass så får man åpenbart bedre oversikt over evt. trafikk fra høyre og venstre, hvis ikke det står biler parkert på utsiden.

Det er i alle fall et eller annet random parkeringsvakter skriver bøter for, så bare spekulerte på om det kunne være noe slikt. De har gjerne sitt på det tørre og "finner tingen" man gjerne ikke tenkte over sjøl sånn på sparket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...