Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hadde byggherre på besøk, angående støynivå


Anbefalte innlegg

Jeg leier en leilighet i første etasje i et hus. Huset ble bygget til å huse en familie, men da de skulle flytte inn savnet de det gamle huset, og flyttet tilbake til det.

 

Første etasje (min leilighet), er på 65 kvadrat. Det har to soverom, bad, bod og stue + kjøkken.

Andre etasje har gang med trapp opp, 2 soverom, bad, vaskerom med fryser, stue + kjøkken.

Noen fakta:

* Vi har separate innganger

* Deres spisebord er på den eneste plassen de kan ha et spisebord, - rett over soverommet til barna.

* Deres kjøkken er rett over mitt soverom.

* Mitt soverom er veggivegg med vaskerommet deres.

* Det var en dør fra gangen deres inn til min stue. Denne (tynne!) døren er nå låst og sperret av, slik at ingen har tilgang til hverandre leilligheter via denne.

 

Det er selvsagt støynivå dette dreier seg om. Mine barns bonusbestefar er byggherre i et lokalt firma. Han har vært her og reagert på støynivå fra de over. De over lever normale lyd. Går normalt, snakker normalt og er generellt sett rolige mennesker. Men det er så dårlig lydisolert her at jeg kan høre hva de snakker om, til den grad at jeg kunne vært med i samtalen om jeg ville det. Alle som har vært på besøk har reagert på at det er veldig dårlig lydisolert her.

 

I dag var huset ett år gammelt, og i den forbindelse kom byggherre fra Norgeshus på befaring. De spurte hvordan jeg opplevde boligen, og utenom at det svært dyre laminatet ikke tåler så mye, svarte jeg at jeg hadde vært fornøyd. I det jeg sa det gikk over-naboen over gulvet, og jeg la til at det kommer mye bråk ned, og at det hadde vært fint om det hadde vært bedre lydisolert her. "Alle" vet hvem bonusbestefaren er, han eier tross alt det lokale firmaet. Jeg nevnte han hadde vært her og klaget på støyen, men fikk til svar at siden min leilighet var bygget til å være som en hybel, så er leiligheten bygget ett forskriftene, og videre tiltak for lydisolering fikk jeg kontant beskjed om ikke kom til å bli tatt tak i. Selv da jeg foreslo å måle støynivå medd desibelmåler ble jeg blankt avvist.

 

Jeg må si jeg er ganske misfornøyd med svaret. Barna klager over at de ikke får sove på kvelden fordi de over ofte spiser middag samtidig som ungene skal legge seg. Av og til skulle en trodd de hadde byttet ut katten med en elefant. Om de mister noe i gulvet, så høres det ut som de ramponerer stedet. Og når de går ut av døra på morgenen eller er innom vaskerommet for å vaske eller hente noe fra fryseren, blir jeg ofte vekket når de lukker dørene. 

 

Hva tenker dere? Har jeg noe å gå videre med her? Føler jeg betaler ganske mye for å bo her allerede, men vil ikke flytte herfra da jeg trives med utsikten og boligområdet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan umulig være rett at du skal høre så mye. Jeg bor selv i en 2,5 år gammel 4-mannsbolig, og jeg hører knapt at de over meg går over stuegulvet. Det til tross for at den ene personen ofte går med krykker, og de har barnebarn i barneskolealder på besøk innimellom. Noen samtale har jeg aldri hørt.

 

 

Edit: Ser at innlegget ligger i juss-kategorien, og mitt svar inneholder veldig lite juss-relatert. Håper det likevel kan gi en pekepinn på hvordan andre som bor i tilsvarende boliger har det.

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Skjønner frustrasjonen. Byggherrer vil helst dekke så lite som mulig og forholde seg til forskrifter og da kommer man sjeldent langt.

 

Tipset mitt er å ta tak i det selv.

Riv evt vegger/tak som tilhører støydelen-Etterisolere-Støyplate-Dobbel gips

 

Ta bilder av alt. ( Dersom det feks mangler isolasjon eller bare er gips mot gips osv ) Og ta heller kostnaden mot byggherre + bilder etter arbeidet er gjort.

 

Vet det er en kjip kostnad å ta på seg, men nå har du en bonusbestefar som kan hjelpe til med å holde kostnaden nede.

 

Dette er selvsagt hvis byggherren sier bastant NEI og nekter å utføre noe som helst.

Alt i alt vil det jo stå på om det går utover deres livskvalitet og hvor fort du vil få igang en løsning.

 

Men vær forberedt på ta hele kostnaden



Anonymous poster hash: 27e32...4aa
Lenke til kommentar

Dersom dette er en enebolig som ikke ble bygget som to leiligheter, har byggherre rett i å nekte utbedring. Du leier en hybel i enebolig, ikke leilighet. (Strengt tatt vil det være ulovlig å holde døren mellom boenhetene låst.)

 

Du har ingen sak mot byggherre. Du kan ha krav på prisavslag mot utleier, men det er avhengig av hva som står i kontrakten. Du er en (av mange) som leier en ikke godkjent utleieleilighet.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

 Du er en (av mange) som leier en ikke godkjent utleieleilighet.

Denne er ikke nødvendigvis korrekt(hvis du med "ikke godkjent" mener ulovlig) - om det er dør imellom OP's enhet og hovedenhet, som han har beskrevet at det er, så er ikke dette en utleieleilighet, men en hybel/praktikantdel - disse krever ikke separat branncelle, parkeringsplass, etc og godkjenning. De er likevel fullt lovlig å leie ut.

Lenke til kommentar

 

 

Hva tenker dere? Har jeg noe å gå videre med her? Føler jeg betaler ganske mye for å bo her allerede, men vil ikke flytte herfra da jeg trives med utsikten og boligområdet.

 

Så lenge du leier må vel du forholde deg til utleier og ikke byggmester.. Du kan selv rette krav mot utleier om boligen ikke er beboelig på grunn av støy. Utleier er sikkert interessert i dine kommentarer også.

 

(Merk at byggherre er eieren av huset og ikke den som bygger det slik at din bonusbestefar kun har vært byggherre om han bygget sitt eget hus. Ellers er han i så fall byggmester.)

 

Om du begynner å gjøre noe selv på leiligheten må du ikke bare antakelig dekke det selv men også ta risikoen med å gjøre alt om igjen når leieforholdet avsluttes.

Lenke til kommentar

Huset er sikkert så lytt fordi det egentlig er bygget som en enebolig med kun en boenhet. Derfor er ikke rommene lydisolert imellom seg. Det er utleier som har improvisert og har delt den ene boenheten inn i to boenheter ved å låse den døren. Det ser en også ved at begge boenhetene ikke har tilgang til det samme vaskerommet. Mulig det ene kjøkkenet er satt inn i ettertid også. 

 

Hadde dette huset vært bygget med to boenheter da hadde det vært full lydisolering slik som lyd vegger og lydisolerte etasjeskiller. Da hadde en ikke hørt normale lyder i det hele tatt. Uten lydsolering, da kan jeg se for meg at det eneste som skiller boenhetene er sånne tynne stål stender og to tynne gipsplater på hver side med litt isolasjon imellom. Da hører du alt i samme ettasje. 

 


Det kan umulig være rett at du skal høre så mye. Jeg bor selv i en 2,5 år gammel 4-mannsbolig, og jeg hører knapt at de over meg går over stuegulvet. Det til tross for at den ene personen ofte går med krykker, og de har barnebarn i barneskolealder på besøk innimellom. Noen samtale har jeg aldri hørt.
 
 
Edit: Ser at innlegget ligger i juss-kategorien, og mitt svar inneholder veldig lite juss-relatert. Håper det likevel kan gi en pekepinn på hvordan andre som bor i tilsvarende boliger har det.
 
Dette skyldes at ditt bygg har fire boenheter og det er full lydisolering mellom alle boenhetene. Derfor hører ikke du normale lyder. 
Endret av OmniStat
Lenke til kommentar

I og med at

 

 

 Du er en (av mange) som leier en ikke godkjent utleieleilighet.

Denne er ikke nødvendigvis korrekt(hvis du med "ikke godkjent" mener ulovlig) - om det er dør imellom OP's enhet og hovedenhet, som han har beskrevet at det er, så er ikke dette en utleieleilighet, men en hybel/praktikantdel - disse krever ikke separat branncelle, parkeringsplass, etc og godkjenning. De er likevel fullt lovlig å leie ut.

 

I og med at han har egen inngang skal den regnes som egen boenhet. Denne er dermed ikke tillatt utleid som hybel uansett om døra mellom etasjene er åpen eller ei.

De forskjellige kommunene har litt forskjellig praksis, men denne fra Asker&Bærum opp summerer tolkningene greit:

 

https://www.baerum.kommune.no/globalassets/tjenester/plan-og-bygg/veiledninger/hybel-hybelleilighet---byggesak.pdf

 

 

Jada, jeg vet at nå er jeg petimeter; men dette er juss-forumet - ikke "hva går vanligvis greit" forumet.
 

Endret av skripis
Lenke til kommentar

I og med at

 

 

 Du er en (av mange) som leier en ikke godkjent utleieleilighet.

Denne er ikke nødvendigvis korrekt(hvis du med "ikke godkjent" mener ulovlig) - om det er dør imellom OP's enhet og hovedenhet, som han har beskrevet at det er, så er ikke dette en utleieleilighet, men en hybel/praktikantdel - disse krever ikke separat branncelle, parkeringsplass, etc og godkjenning. De er likevel fullt lovlig å leie ut.

 

I og med at han har egen inngang skal den regnes som egen boenhet. Denne er dermed ikke tillatt utleid som hybel uansett om døra mellom etasjene er åpen eller ei.

 

De forskjellige kommunene har litt forskjellig praksis, men denne fra Asker&Bærum opp summerer tolkningene greit:

 

https://www.baerum.kommune.no/globalassets/tjenester/plan-og-bygg/veiledninger/hybel-hybelleilighet---byggesak.pdf

 

 

Jada, jeg vet at nå er jeg petimeter; men dette er juss-forumet - ikke "hva går vanligvis greit" forumet.

 

Dette varierer jo fra kommune til kommune som du sier, og "egen inngang" er tolkbart - man kan argumentere for at begge innganger er felles innganger, den ene er bakdør og den andre foran, altså dører som ville vært der uavhengig av utleie.

Lenke til kommentar

men fikk til svar at siden min leilighet var bygget til å være som en hybel, så er leiligheten bygget ett forskriftene, og videre tiltak for lydisolering fikk jeg kontant beskjed om ikke kom til å bli tatt tak i. Selv da jeg foreslo å måle støynivå medd desibelmåler ble jeg blankt avvist.

Hovedspørsmålet er om det er bygget og prosjektert som en egen boenhet, altså en egen leilighet, eller ikke.

(Byggherren er forøvrig han som eier prosjekter, sannsynligvis huseieren. Norgeshus er nok entreprenøren).

 

Hvis leiligheten din er godkjent som utleielelighet er det krav til lydisolasjon mellom boenheter. Det står definert i en standard som heter NS8175, og ble sist revidert i 2012. Det heter at luftlydisolasjonen R'w skal være lik eller høyere enn 55 dB. Trinnlydisolasjonen L'nw skal være lik eller lavere enn 53 dB.

 

Hvis den IKKE er prosjektert som en egen boenhet, kan de vel strengt tatt ikke leie den ut til deg. De kan bruke den internt i familien som en hybelleilighet til f.eks. en sønn eller datter, men siden det da er samme boenhet er det ikke krav til lydisolasjon.

 

 

Så egentlig er spørsmålet hvilke krav byggherren har sagt til entreprenøren og/eller prosjekterende. Hvis han har hatt som mål å leie ut leiligheten i kjelleren, så burde entreprenør/prosjekterende ta hensyn til det. Men det innebærer bl.a. at det IKKE kan være en enkel dør mellom boenhetene.

 

Hvis byggherren ikke har vært så nøye på det, så har du dessverre ikke en god sak mot entreprenør. Men byggherren/huseieren har imidlertid et problem, ettersom han leier ut en ikke-godkjent leilighet.

 

Det kan forøvrig bemerkes at en vanlig måte å løse konflikten rundt lydisolasjonsmålinger på er å utføre målingen på egen regning, dvs huseiers regning siden det er hans eiendom. Hvis lydisolasjonen ikke er godkjent, så får entreprenøren regningen. Men han får også problemet med å rette opp konstruksjonene til de blir godkjent.

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

min leilighet var bygget til å være som en hybel, så er leiligheten bygget ett forskriftene, og videre tiltak for lydisolering fikk jeg kontant beskjed om ikke kom til å bli tatt tak i. Selv da jeg foreslo å måle støynivå medd desibelmåler ble jeg blankt avvist.

 

Hovedspørsmålet er om det er bygget og prosjektert som en egen boenhet, altså en egen leilighet, eller ikke.

(Byggherren er forøvrig han som eier prosjekter, sannsynligvis huseieren. Norgeshus er nok entreprenøren).

Norgeshus er vel utbyggar? Dermed har dei mest sannsynleg stått som byggherre ved bygginga av huset (veit ikkje om Norgeshus har noko eigenproduksjon?). Bonus-svigers til TS som har vurdert lydnivået er nok derimot byggmester e.l.

 

Rådar TS til å sjekka opp med kommunen sin korleis dei definerar ein boenhet. Tvisten er jo ikkje om lydisolasjon er i henhold til forskrift, men om forskriften faktisk gjeld i dette tilfellet. Lite vits å bruka penger på målingar så lenge utbyggaren ikkje påstår at krava er oppfylt, men heller gøymer seg bak uklar juss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...