Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Protein s mangel gravid


Mannen1

Anbefalte innlegg

 

 

Jerntabletter har ingenting med blodtrykk å gjøre, jerntabletter har med jernmangel å gjøre. 

Vel, er det så fint vær skjønner jeg at jeg hun ikke vil ha på seg ekstra klær. Ta med støttestrømpene. 

Hun må også ta litt ansvar i sin egen situasjon, tenker jeg. Skjønner at du stresser, men du det er først og fremst hun som er ansvarlig for sin egen helse, og høre på rådene fra legen 

Ja, hun har et ansvar, men det hjelper ikke meg hvis barnet dør. 

 

Vi skal på en annen sammenkomst  i en park for å grille og ha med varm mat som vi spiser i parken. Men på matportalens sider står det at varm mat bør serveres rykende varm for at bakterier ikke skal få boltre seg. Også dette mener hun ikke er farlig, men jeg er mer bekymret. Hva er riktig?

 

 Spis maten når den er avkjølt nok/klar til å spises - bruk sunn fornuft, ikke la maten ligge i flere dager, men et 1 time eller to er helt innafor ;) Jeg har av og til selv hatt gårsdagens middagsrester med på jobb, uten å ha tatt skade av det.  :)

 

Vi tenker å ta med maten hjemmefra til parken. Det tar et stykke fra mitt hjem til parken. Vi vil lage den og ta den med rett etterpå til parken. Men det kan ta lenger enn to timer fra vi reiser til maten spises. Men det kan vel verst føre til matforgiftning, noe som ikke er spesielt farligere for gravide enn andre? Altså ikke farlig for barnet? Listeria/Toxo smitter slik jeg har forstått det ikke på den måten? 

Kanskje lurt å kjøpe en kjølebag å ha maten i, eller blir det dumt siden den er varm når den legges ned i der, og kan påvirke andre kalde matvarer, siden man ikke skal legge varm mat i kjøleskapet? Bør da varm mat legges i kjølebag, mens annen mat som skal grilles legges i vanlig bag? 

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå virker jeg sikkert som verdens fæleste menneske og nå vet jo selvfølgelig ikke jeg hvor hardt dere har prøvd å fått barn tidligere, men hadde det vært meg som trøblet slik så tidlig i svangerskapet så hadde jeg tatt abort altså.

Jeg kjenne flere som har hatt det slik at de enten må være konstant i bevegelse eller ligge urørlig på sofaen i 9 mnd og de har hatt det jævelig. To av dem mistet uansett - helt i slutten av svangerskapet.

 

Så ja jeg hadde tatt abort rett og slett og prøvd igjen. Kanskje hun ikke blir syk neste gang?

 

Forbereder meg på halshugging nå, men vil bare skyte inn at selv om det er fælt å ta abort så er det værre å miste barnet i 8 mnd eller etter fødsel..

 

 

Anonymous poster hash: 9aef6...20d

 

 

 

Du er ikke fæl, men du er lite reflektert og forslaget ditt er dårlig gjennomtenkt.

 

En abort er ikke et trivielt inngrep, og spesielt hvis det kan se ut som om man kan ha problemer med å gjennomføre ett svangerskap bør man for alt i verden unngå det da man for det første må ta alle sjanser man får, og for det andre er det alltid en viss risiko for at man ikke lenger kan få barn etter abort.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var hos jordmor idag. Virker som om vi er feildiagnostisert her. 

 

På det opprinnelige brevet fra legen stod det om protein s og protein c følgende tall: p-protein s (free)> 65 dato 17, p-protein c acivity> 70 dato 80. Noen som forstår? Hun ringte i hvertfall det sykehuset vi skal føde på, og de mente også at vi ikke burde bekymre oss for dette, og at vi bør leve som normalt. Ikke tenke over viktigheten av aktivitetsnivået noe spesielt mer enn andre gravide. 

 

Men jeg er litt usikker på om hun fikk med 17-tallet på protein s. Det kan jo være dette som er veldig lavt? Synes hun bare nevnte tallet 65. 

Lenke til kommentar

...

 

Men jeg er litt usikker på om hun fikk med 17-tallet på protein s. Det kan jo være dette som er veldig lavt? Synes hun bare nevnte tallet 65. 

 

P-protein på 17 er lavt, den bør være minst 47 og ideelt 65-70. Jeg skal ikke gå jordmor/fastlege i næringen og foreta noen fortolkning, men nevner bare hva Nasjonal Brukerhåndbok utgitt av NSMB (norsk selskap for medisinsk biokjemi) sier om saken: "Lave verdier kan sees ved overhydrering, uttalt malnutrisjon, malabsorpsjon, ved massiv proteinuri, proteintapende tarmlidelser, brannskader, levercellesvikt, hypogammaglobulinemi og light chain disease varianten av myelomatose." Snakk med jordmor/fastlege, både hva gjelder legelatinen og dens praktiske tolkning for akkurat DERES case. 

Lenke til kommentar

Jeg har ingen medisinsk utdannelse, men 17 høres veldig lavt ut ja. Ifm graviditet så høres det ut som den gravide burde gå på blodfortynnende, både for egen og baby sin del. Se feks på svaret her https://onlinelege.no/svar/_skal-gravide-med-protein-s-mangel-ha-blodfortynnende_ref:cajeiea54

Fragmin er blodfortynnende som gis når man er gravid, da det ikke går over til fosteret.

Lenke til kommentar

Glemte å føye til at det ikke er noen leiden mutasjon. Ikke den seriøse i følge jordmor idag. 

Mener også at hun sa at protein s ikke kan og skal måles på gravide. Det gir unøyaktighet og skal derfor kun måles utenom graviditet. 

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen medisinsk utdannelse, men 17 høres veldig lavt ut ja. Ifm graviditet så høres det ut som den gravide burde gå på blodfortynnende, både for egen og baby sin del. Se feks på svaret her https://onlinelege.no/svar/_skal-gravide-med-protein-s-mangel-ha-blodfortynnende_ref:cajeiea54

Fragmin er blodfortynnende som gis når man er gravid, da det ikke går over til fosteret.

Der står det jo ganske tydelig at hun ikke skal ha blodfortynnende. 

Lenke til kommentar

Der står det jo ganske tydelig at hun ikke skal ha blodfortynnende.

Javel? Svaret jeg linker til er til en som har protein s nivå på 49, TS snakker om 17 som er mye lavere. Videre står det:

Dersom du har Protein S-mangel (det har du) pluss tilleggsrisiko skal du ha Fragmin hele svangerskapet pluss seks uker etterpå. Risikofaktorene er:

- Alder over 35 år

- Tidligere blodpropp

- Om du opplever et blodtap på over 1,5 liter (1500 milliliter)

- Dersom mor, far eller søsken (førstegrads slektninger) har opplevd blodpropper!

- Om du har kreft

- Om du er overvektig (KMI over 30)

- Får alvorlig svangerskapsforgiftning

- Proteintapende nyresykdom (ses bl a på rutine blodprøver og helsesjekker)

- Om blodplatetallet blir for lavt

- Om du blir immobilisert(over 4 dager)

- Om du får alvorlig infeksjon (disponerer for blodpropp)

 

Hvor er det det står at hun ikke skal få fragmin? Kan ikke akkurat se at vi har fått så mye info fra TS at vi kan utelukke en eller flere tilleggsrisikoer. Som at den gravide er 35+ eller at noen i hennes familie har hatt blodpropp.

Forøvrig kan det også tenkes at med protein s nivå på 17 så bør man uansett få blodfortynnende?

Lenke til kommentar

Javel? Svaret jeg linker til er til en som har protein s nivå på 49, TS snakker om 17 som er mye lavere. Videre står det:

 

Hvor er det det står at hun ikke skal få fragmin? Kan ikke akkurat se at vi har fått så mye info fra TS at vi kan utelukke en eller flere tilleggsrisikoer. Som at den gravide er 35+ eller at noen i hennes familie har hatt blodpropp.

Forøvrig kan det også tenkes at med protein s nivå på 17 så bør man uansett få blodfortynnende?

Det er jeg som er trådstarter. Hun har ikke tilleggsrisiko. Står ingenting om at man skal ha det uten tilleggsrisiko selvom det er veldig lavt. Nå har både doktor og jordmor sagt at hun ikke trenger blodfortynnende. Har for sikkerhetsskyld sent melding til jordmor nå om hun fikk med seg tallet 17. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...