Gå til innhold

Nå flyr den enorme dronen fra den lille fabrikken på Sunnmøre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det egentlig som er så revolusjonerende med denne dronen? Her var det veldig lite teknisk info, eller info generelt synes jeg. Det florerer jo med videoer på nettet av folk som har laget droner som har vel så bra løftekapasitet.. Så hva er unikt med denne?

 

Edit: Som denne: https://youtu.be/SabzZ5UOC-c

 

Vi har laget en større reportasje fra fabrikken på Sykkylven som forklarer litt mer:

https://www.tu.no/artikler/den-lille-fabrikkens-enorme-droner-kan-vaere-starten-pa-et-nytt-norsk-industrieventyr/432401

 

Et viktig poeng for gründerne er å lage et sertifisert produkt som kan ha en bred industriell anvendelse. Å lage en kraftig drone er i seg selv ikke det mest revolusjonerende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man hadde et "octacopter" dvs en dobbel vanlig 4 propellers drone.

Og denne var sammensatt av 2 seperate motorkretser, motorstyringer/batterier mm (4 motorer i hver) - hvordan ville denne klart seg om man fikk stopp i en motorkrets ?

Kunne 4 fungerende propellere (av 8) klart å fått dronen noelunne trygt ned på bakken igjen ??

 

Noen som vet om dette har vært testet ?

 

Tenker på framtiden - der det flyr hundrevis av små og store droner oppe på himmelen. Hadde vært litt tryggere om disse hadde hatt en form for sikkerhetskrets med dobbelt sett med motorer/styringer..

Lenke til kommentar

Jeg håper de lykkes, men jeg er skeptisk når jeg ser denne type plattform basert på elektriske motorer. Det er greit at man skal løfte ting, men rekkevidde og driftstid blir fort veldig begrensende når man benytter en farkost som kun «henger» på et sett med propellblader. Energibudsjettet men en slik elektrisk versjon som vises testet vil dessverre få et svært begrensende bruksområde. Helikopterplattformen er meget utviklet og det finnes avanserte dronehelikoptere som allerede flyr og som kan bringe med seg nyttelast.

Skal man nå lenger med mindre energi må man se på plattformer som kombinerer flyets effektivitet med drone/helikopterets egenskap til å posisjonere seg med presisjon.

Blir uansett spennende å se hva de får til!

Lenke til kommentar

Christer: Droner med 4 propeller kan lande med en helt ute av funksjon dersom den har algoritme for dette. Dette er testet og fungerer fint. Algoritmen er til salgs men de fleste har den ikke innebygget så vidt jeg vet. Når det gjelder octocopter så kan man på noen klare seg med 4-5 propeller/motorer osv. avh av "payload" osv.

Lenke til kommentar

Hvis man hadde et "octacopter" dvs en dobbel vanlig 4 propellers drone.

Og denne var sammensatt av 2 seperate motorkretser, motorstyringer/batterier mm (4 motorer i hver) - hvordan ville denne klart seg om man fikk stopp i en motorkrets ?

Kunne 4 fungerende propellere (av 8) klart å fått dronen noelunne trygt ned på bakken igjen ??

 

Noen som vet om dette har vært testet ?

 

Tenker på framtiden - der det flyr hundrevis av små og store droner oppe på himmelen. Hadde vært litt tryggere om disse hadde hatt en form for sikkerhetskrets med dobbelt sett med motorer/styringer..

 

til småfly får man kjøpt utskytbare redningsfallskjermer som får flyet trygt ned ved fks motorstopp . droner kan også utstyres med redningsskjermer ...

Lenke til kommentar

"Hva skal jeg si, dette er kult på en gutte- og jenteaktig måte. "

Der ble jeg nesten satt ut.

Nå er altså gutteaktig det samme som jenteaktig.

Uttalelsen er og forblir for dumt.

Det kan hende at han mener å si "på en barnlig måte" - men kun kommer på ordet barnslig, noe som ikke passer, og så putter han inn den formuleringen du siterer.

Lenke til kommentar

droner er bare i en tidlig startfase og mye spennende utvikling vil etter hvert skje . dagens droner bruker propeller som løftemiddel og strøm som energibærer . det er mye mer effektivt å lage droner som kombinerer propell løft og vingeløft eller rotorløft slik at ved rask flyvning brukes vingene eller rotoren til løft fordi det krever mye mindre energi . særlig store droner bør drives av forbrenningsmotorer fordi det er billigere og enklere mekanikk med større rekkevidde og driftstid . en autugirodrone med forbrenningsmotordrevet rotor og ordinær framdriftspropell vil kunne bygges i både rimelig små og veldig store størrelser . mitt dronekonsept er en enkel og rimelig maskin med en hovedrotor med innkoblbar motordrift for å fungere som et helikopter ved behov , maskinen har halebom med propell som helikoptre og den har framdriftspropell som et fly og er altså en kombinasjon av fly , autogiro og helikopter .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...